Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyytäisin vinkkejä/apua miten saada reilun 1v oma sänkyyn

12.10.2006 |

Olen aina säännöllisin väliajoin käynyt katselemassa että mitäs tänne kuuluu, mutta omat kirjoittelut jäivät pois pojan synnyttyä.

Meidän tilanne nukumme mieheni ja minun tahdosta perhepedissä ja kaikki nautimme siitä, mutta huolena onkin että teemmekä karhun palvelusta tulevaisuutta ajatellen että saammeko poikaa enään omaan sänkyynsä? Toinen ongelma on tutti? Miten saisimme helposti ja kivuttomasti tämän oivan äänenvaimentimen pois?

Juu, tiedän ettei kaikkea yhtäaikaa, mutta kysyn kuitenkin.

Tuolla oli mahtava juttu siitä kuinka 1v.oli tarhassa oppinut syömään itse yms. Nyt pyytäisinki kotiolojen vinkkejä kaikkeen arkeen. Aina vaanko raakasti vaatteet pois ja sotkemaan?

Maidot juodaan pullosta ja sitä meneekin 4-5pulloa päivässä, lasista juodessa tahtoo mennä aina henkeen toisella. Voinko luottaa että poikani saa silti pikku hiljaa tarpeeksi nestettä lasista hörppimällä?

Pottaan ollaan saatu yhdet pissat kauan aikaa sitten, mut nyt ei poikaa potta kiinnosta ollenkaan vaikka se tarjolla onkin.

Paljon kysymyksiä ja toivon paljon hyviä auttavia neuvoja.

Nelli

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis oikeesti eikö löytyisi mitään neuvoja keneltäkään?

Vierailija
2/3 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tilanne on se, että totutetaan hitaasti ja lempeästi poikaa " isoksi" eli ei odoteta hänen muuttuvan hetkessä ja pakoteta mihinkään. Välillä poika ylittääkin odotukset ja tekee jotain tosi helposti ja just niinkuin mallikkaasti, sitten taas on ihan vauva taas. Mutta sama juttu oli esikoisella ja nyt 2.5 - 3v kaikki yhtäkkiä on ruvennut sujumaan itsestään aina. Siis pointtini oli se, että älä kiirehdi turhia näissä asioissa, kaikki sujuu ilmankin huolia ja pakottamista ja maalaisjärjellä.

Perhepeti - pinnasänky. Minusta ei ole ongelmaa. Meillä on nukkunut satunnaisesti ja 8kk lähtien aina osan yötä pinniksessä, ja päiväunia myös jos ei rattaissa nuku. Mutta joka yö löytyy poika myös välistämme. Hitaasti. Kyllä se oma pää kertoo milloin on aika totuttaa lapsi pinnikseensä/omaan sänkyynsä ja kyllä se siihen sitten tottuu. " Ennakoivasti" minusta ei kannata, jos kaikki on kaikkien mielestä perhepedissäkin hienosti. Nukahtaminen on meillä murheenkryyni, kun nukahtaa vain imetykseen, kerran nukahti vaan pinnikseensä yksin. Mutta sekin pikkuhiljaa. Täällä on paljon juttuja joissa kerrotaan miten se totutus tehdään...

Tutti. Esikoisemme söi 2.1-vuotiaaksi. Kivuttomasti se ei lähtenyt sitä ennen, mutta sitten kun tutti lähti, niin sitten se lähti helposti,oravavauvoille itse vei. Yhden illan muisti ja vähän itkusti tottakai, mutta tuttipullosta kun luovuttiin vasta myöhemmin, se helpotti. Aiemmin yritettiin myös luopua, mutta ihan kamalaa huutoa, ei.

Tuttipullosta taas päästin 2.5-vuotiaana, ja vaihdettiin se vaan nokkamukiin / nokkapulloon. Maitoa ei mennyt aluksi yhtään protestiksi, sitten sitäkin taas alkoi mennä, mutta ei liikaa, vaan sopivasti ja ruokahalu kasvoi, yöheräämiset jäi (tosin tulivat sit takaisin painajaisten yms. normaalin myötä myöhemmin) :) Ja jos maitoa ei mennytkään, nin vanukkaita, jogurttia, jäätelöä yms. muita maitotuotteita ja puurossa sitä maitoa sain menemään sen verran että oli tarpeeksi. Yksi huono puoli oli, että helteellä tehtiin vieroitus, niin oli pakko juottaa jotain, niin oppi sitten mehuille...

Itse syöminen. Meillä ainakin lapset molemmat ovat itse vaatineet saada syödä itse. Ja ihan vaatteet päällä ollaan sotkettu. Sitten vaan vaihdetaan syömisen päälle. Jos lapsi ei itse vaadi saada syödä niin minusta saa ja pääsee helpommalla vaikka lasta aina syöttäis 4-vuotiaaksi asti... eli ei kiirettä, ja jos tarhaan menee, nin kyllä se sielläkin oppii nopeasti..

Potta. Vaikka vaipattomuus onkin IN, niin minusta edelleen ei kannata sitäkään kiirehtiä. 1.5- 2v aikaisintaan edes kannattaa alkaa oikeasti yrittämään. Eli ei todellakaan kiirettä. Meidän esikoinen oppi 2.8 -vuotiaana päiväkuivaksi, mutta sekin on ihan yksilölllistä. Ja häntä sentään pissatettiin lavuaariinkin... Ja nuorempi haluaa mallista potalla istua aina silloin tällöin itse, mutta ei se ole kuin vielä leikkiä. En laittaisi edes siihen vielä, ellei poika itse haluaisi siihen mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Oli pakko vastata viestiisi, sillä meillä " painitaan" samantyyppisten asioiden kanssa. Mainitsemiasi kehitysportaita ei ole meiläkään vielä otettu, paitsi nokkamukista ja lasista ryyppäillään, muttei maitoa. Lapsemme on nukkunut perhepedissä syntymästänsä lähtien, ja minusta on ihanaa, että tämä ratkaisu sopii meille kaikille. En todellakaan näe siinä mitään ongelmaa. Välillä tosin ahdistaa ihmisten kommentit ja yleinen ilmapiiri siitä, mitä 1v pitäisi osata tehdä tai millainen olla. Olen itse esim. sitä mieltä, ettei 1 tai 2 v tarvitse osata nukahtaa yksin... Ainakin meillä aiotaan mennä ihan lapsentahtisesti ja pikku hiljaa näissä asioissa. Välillä toki kokeillaan, miten sujuisi jos esim. potalla käytäisiin istumassa, mutta jollei se ala onnistua ei paineita, vaan kokeillaan taas uudemman kerran joskus myöhemmin.