Teini omilla jo eilisestä eikä
mitään hyötyä soittaa viranomaisille kun kyseessä on nuori joka on omilla teillään säännöllisen epäsäännöllisesti.
Sossuillekkin riittää että käy jonkin verran koulussa.
Tottuttelenpa tässä tähän vittumaiseen epätoivoon ja epätietoisuuteen viinilasin kera.
Kommentit (65)
Opettajat kohtaavat näitä tilanteita viikoittain. Lapsi ei käy koulua. Sitten kuullaan että lapsi viettää suuren osan ajasta muualla kuin kotona. Järjestetään tilaisuus jossa ammattilaiset yrittävät auttaa ja tukea, vanhemmat eivät ymmärrä mitä lapselle on tapahtunut ja nuori itse uhittelee, ei puhu, tuki ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäisittepä miten vähän poliisia tai lasua kiinnostaa missä nuoret menee.
Olen äärettömän pettynyt lastensuojeluun eikä vika ole työntekijöissä todellakaan.Ap
Miksi teillä on tuollainen tilanne? Oletan, että kyseessä siis alaikäinen jonka ei pitäisi, lähtökohtaisesti, vain mennä omia menojaan vaan kuunnella vanhempiaan?!
Toki teini on teini ja voi olla todella haastavaa ja rimpuilevaa ja ties mitä, mutta silti🤔.Tänä vuonna vasta 15 v täyttänyt joka ollut
menossa muutaman vuoden ja yhtä kauan lasun asiakas meidän vanhempien pyynnöstäja sitäkin sain pyytää Vantaan lastensuojelusta vaikka koulu oli samoilla linjoilla kuin me vanhemmat.
Onko tosiaan niin että nykyään heille on pieni huoli se että lapsi katoilee vain kerran kk??Kun on kuulemma niitäkin jotka eivät tule kotiin muutamaan viikoonkaan
Jotain pitäisi olla todellakin toisin lastensuojelussaasiat tulee todeksi vasta kun on oma teini. Ap
Ymmärrän turhautumisesi. Vantaalta mekin, eikä olla saatu lastensuojelusta omaa työntekijää nuorelle, kun on resurssipula. Suurempia ongelmia on luvassa tulevaisuudessa, kun nuorten annetaan syrjäytyä. Ennaltaehkäisevä työ on pelkkää sanahelinää, mikä ei käytännössä näy mitenkään. Apua ei saa, vaikka sitä kuinka on pyytänyt vuosikausia eri tahoilta.
Jos näihin yläasteikäisiin panostettaisiin nyt hetken aikaa, niin heistä voisi vielä tulla yhteiskunnalle hyödyllisiä veronmaksajia ja tervepäisiä aikuisia. Nykyinen systeemi ei toimi, kun nuorten annetaan tehdä vapaasti mitä huvittaa ja lopputulos on rumaa jälkeä, kun päihteisiin sekaantunut nuori jätetään ilman apua.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä suoraan huumetestiin kun löytyy. Se on luultavasti positiivinen niin lasuakin voi kiinnostaa hiukan enemmän.
Lasulla on tiedossa että on kannabista kokeillut.
Tässä ollaan silti
Tähän kaikkeen on ymmärtääkseni syynä että on paljon pahempia tapauksia kuin tämä minun nuoreni.
Toki jos ilmoitan sossuille että en jaksa enää niin ottavat kiireelliseen sijoitukseen mutta sitten kaikki sama tapahtuu enkä voi edes yrittää kontrolloida asioita.
Ap
Onko Ankkuri mukana jo? Jos ei niin ota sinne yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat kohtaavat näitä tilanteita viikoittain. Lapsi ei käy koulua. Sitten kuullaan että lapsi viettää suuren osan ajasta muualla kuin kotona. Järjestetään tilaisuus jossa ammattilaiset yrittävät auttaa ja tukea, vanhemmat eivät ymmärrä mitä lapselle on tapahtunut ja nuori itse uhittelee, ei puhu, tuki ei kelpaa.
Meillä kaikilla on tässä iso ongelma ollut käsillä jo pitkään eikä mihinkään isompiin toimiin ole ryhdytty.
Jokainen työntekijäkin nuoren elämässä yrittää parhaansa ja sen minkä laki sallii mutta jumissa ollaan kaikki.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vanhemmat ymmärtävät ja ovat itse monesti hakeneet apua jo usean vuoden ajan tuloksetta. Ammattilaiset eivät ole korvaansa lotkauttaneet vanhemman hädälle siinä vaiheessa, kun lapsi oli vielä riittävän nuori, jotta olisi saatu hänet ajoissa tarpeellisiin tutkimukseen oikean avun (mahdollisen lääkityksen ja muitten tukimuotojen) kartoittamiseksi. Ala-asteikäistä lasta on palloteltu luukulta toiselle, eikä vanhemman lapsesta tekemiä huolestuttavia havaintoja ole otettu todesta. Sitten kun murrosikä pamahtaa päälle ja ongelmat alkavat näkyä myös koulussa, niin vasta siinä vaiheessa havahdutaan pitämään palavereja ja silloinkin vielä vitkutellaan, eikä tarjota kyseisen nuoren tarvitsemaa tukea. Kohta lapsi onkin jo sen ikäinen, että hoksaa, ettei hänen tarvitse ottaa vastaan minkäänlaisia tukitoimia, jos ei itse halua. Siinä vaiheessa alkaa olla jo myöhäistä tukitoimien tuputtaminen, edes sen oikeanlaisen.
Niin ap, miksi teillä on tuollainen tilanne, että lapsi, sellainen hän vielä on, jos juuri täyttänyt vasta 15v, menee omilla teillä toistuvasti eikä kuuntele vanhempaansa eikä ilmoita itsestään?
Sinun täytyy unohtaa nyt itsesi ja oma tarpeesi heiluttaa tahtipuikkoa, nuoresi tarvitsee nyt totaalista pysäytystä ennenkuin on liian myöhäistä, siihen sinä et kykene vaan tarvitaan monitahoista-ja ammatillista puuttumista!!
Tee toistuvia lasuja itse lapsestasi, ota yhteyttä vaikka nuorten keskus Nuppiin joka Tikkurilassa, sieltä saa keskustelu- ja lääkäriapuja, ota yhteys poliisiin ja TOIMI!! Viini ei ole nyt ratkaisu, ei se ole sitä koskaan.
Ja lapsen puhelimeen seurantasysteemi ellei sitä siinä jo ole. Ja sinä menet konkreettisesti ulko-oven eteen esteeksi seur kerralla, kun hän meinaan "vain livetä", sitten kun kotiin taas tulee.
Eihän tilanne noin voi jatkua ja en todellakaan usko, ettei esim.poliisit tekisi mitään, jos soitat hätäkeskukseen ja ilmoitat, että nippanappa 15v on ollut teillä tietymättömillä n.1vrk ajan???!!
Vierailija kirjoitti:
Olisiko oikeampi tukitoimi kuitenkin vaikka nuorisopsykiatria eikä poliisi tai lastensuojelu. Lapsen pitää saada apua siihen, mitä käytöksellään oireilee.
Kuten on jo kerrottu, niin lastensuojelu ja poliisi ovat täysin hampaattomia. Nuorisopsykiatrialle on niin pitkät jonot, ettei sinne pääse kovin heppoisin perustein. Nuoren päihdeongelmat ja adhd ei riitä vielä. Resurssipula. Kunnat säästävät.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuori ei viihdy kotona?
Aiheellinen kysymys.
Nuori itse sanoo vain että ei osaa olla paikallaan.
Koulussa piti alkaa ADHD tutkimukset sun muuta mutta sitten ollaankin ilman koulu-psykologiaaivan älytöntä.
Hyvinvointiyhteiskunnan ongelmia.
Ap
Oletko keskustellut lapsesi kanssa? Miksi hän lähtee? Yrittäkää saada välinne kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäisittepä miten vähän poliisia tai lasua kiinnostaa missä nuoret menee.
Olen äärettömän pettynyt lastensuojeluun eikä vika ole työntekijöissä todellakaan.Ap
Eikö ensisijaisesti vanhempien tehtävä ole olla vastuussa lapsistaan?
Kyllä se viimekätinen vastuu on yhteiskunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Niin ap, miksi teillä on tuollainen tilanne, että lapsi, sellainen hän vielä on, jos juuri täyttänyt vasta 15v, menee omilla teillä toistuvasti eikä kuuntele vanhempaansa eikä ilmoita itsestään?
Sinun täytyy unohtaa nyt itsesi ja oma tarpeesi heiluttaa tahtipuikkoa, nuoresi tarvitsee nyt totaalista pysäytystä ennenkuin on liian myöhäistä, siihen sinä et kykene vaan tarvitaan monitahoista-ja ammatillista puuttumista!!
Tee toistuvia lasuja itse lapsestasi, ota yhteyttä vaikka nuorten keskus Nuppiin joka Tikkurilassa, sieltä saa keskustelu- ja lääkäriapuja, ota yhteys poliisiin ja TOIMI!! Viini ei ole nyt ratkaisu, ei se ole sitä koskaan.
Ja lapsen puhelimeen seurantasysteemi ellei sitä siinä jo ole. Ja sinä menet konkreettisesti ulko-oven eteen esteeksi seur kerralla, kun hän meinaan "vain livetä", sitten kun kotiin taas tulee.Eihän tilanne noin voi jatkua ja en todellakaan usko, ettei esim.poliisit tekisi mitään, jos soitat hätäkeskukseen ja ilmoitat, että nippanappa 15v on ollut teillä tietymättömillä n.1vrk ajan???!!
En ole ap, mutta voin kertoa, ettei sinulla ole mitään realistista käsitystä todellisuudesta. Vaikka lapsesta tehdään toistuvia lasuja, niin siitä ei ole mitään hyötyä, jos nuori ei itse halua ottaa apua vastaan. Lasu on ylikuormittunut paljon vaikeampien tapausten takia. Ilmeisesti vain ne nuoret saavat oman työntekijän, joilla on ongelmia kotioloissa. Normaalien työssäkäyvien ja asiansa hoitavien vanhempien lapset jätetään ulkopuolelle. Poliisi voi pitää puhutteluja, mutta siihen se jää. Nupista ei myöskään saa minkäänlaista apua, jos nuori ei halua sinne mennä tai ottaa vastaan muutakaan tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheellinen kysymys.
Koulussa piti alkaa ADHD tutkimukset sun muuta mutta sitten ollaankin ilman koulu-psykologiaaivan älytöntä.
Ap
Onko mahdollista hakeutua yksityisen kautta tutkimuksiin? Tai keinolla millä hyvänsä, jotta lapsi saa hoitoa?
Vierailija kirjoitti:
Ja lapsen puhelimeen seurantasysteemi ellei sitä siinä jo ole. Ja sinä menet konkreettisesti ulko-oven eteen esteeksi seur kerralla, kun hän meinaan "vain livetä", sitten kun kotiin taas tulee.Eihän tilanne noin voi jatkua ja en todellakaan usko, ettei esim.poliisit tekisi mitään, jos soitat hätäkeskukseen ja ilmoitat, että nippanappa 15v on ollut teillä tietymättömillä n.1vrk ajan???!!
Hän on ollut lasun asiakas jo muutaman vuoden.
Ei ole ottanut vastaan avohuollon tukitoimia.
Kaikki asiat kerrottu rehellisesti aina sossuille ja aiemmin soiteltiin lasun päivystykseen ja heidän ohjeistuksesta poliisille kun emme tiennneet missä lapsemme menee.
Muutaman kokemuksen(asioidessani viranomaisten kanssa) kautta olen ymmärtänyt että ihan turha soitella viranomaisille kun poika tulee kuitenkin kotiin itse lopulta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vanhemmat ymmärtävät ja ovat itse monesti hakeneet apua jo usean vuoden ajan tuloksetta. Ammattilaiset eivät ole korvaansa lotkauttaneet vanhemman hädälle siinä vaiheessa, kun lapsi oli vielä riittävän nuori, jotta olisi saatu hänet ajoissa tarpeellisiin tutkimukseen oikean avun (mahdollisen lääkityksen ja muitten tukimuotojen) kartoittamiseksi. Ala-asteikäistä lasta on palloteltu luukulta toiselle, eikä vanhemman lapsesta tekemiä huolestuttavia havaintoja ole otettu todesta. Sitten kun murrosikä pamahtaa päälle ja ongelmat alkavat näkyä myös koulussa, niin vasta siinä vaiheessa havahdutaan pitämään palavereja ja silloinkin vielä vitkutellaan, eikä tarjota kyseisen nuoren tarvitsemaa tukea. Kohta lapsi onkin jo sen ikäinen, että hoksaa, ettei hänen tarvitse ottaa vastaan minkäänlaisia tukitoimia, jos ei itse halua. Siinä vaiheessa alkaa olla jo myöhäistä tukitoimien tuputtaminen, edes sen oikeanlaisen.
Koulut ovat täynnä tukea tarvitsevia lapsia ja nuoria. Ekaluokkalaisesta lukiolaisiin. Sosiaalisektori, kuraattorit psykologit lääkärit, kaatuvat töiden alle. Virkoja ei ole tarpeeksi, eikä kaikkia saada täytettyä. Opettajat eivät saa jaksa puuttua. Luokat pursuavat oppilaita, jotka voivat huonosti, mutta opettajan keino on ilmoittaa asiasta sosiaalipuolelle. Sinne pääsy vaatii ihmeen. Tämä on kaikkien toimijoiden tiedossa, lisäresursseja ei ole. Viime vuosina ongelma on räjähtänyt käsiin. Jossain vaiheessa se näkyy medioissa ja kaduilla, mutta ei vielä. Vielä ei olla tarpeeksi pohjalla, jotta tästä puhuttaisiin suoraan. Siksi vanhemmat jäävät yksin ilman tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheellinen kysymys.
Ap
Meillä oli sama tilanne. Koulupsykologit vaihtuvat tämän tästä ja välillä ollaan kokonaan ilman. Toisaalta eipä niistä psykologin käynneistä ole ollut mitään hyötyä.
Suosittelen sinua ottamaan terveysvakuutuksen nuorelle. Meillä on sellainen, joka korvaa tutkimukset diagnoosiin asti (max 1000 euroa per vuosi). 1000 euroa ei ihan riitä yksityiselle puolelle adhd-tutkimuksista, siihen joutuu laittamaan vielä muutaman satasen itse lisää, mutta ainakin pääsee nopeasti tutkimuksiin. Toinen vaihtoehto kunnallisen lääkärin kautta, mutta se reitti taitaa kestää kauan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko keskustellut lapsesi kanssa? Miksi hän lähtee? Yrittäkää saada välinne kuntoon.
Pyytelee anteeksi jälkeenpäin tai joskus vain toteaa ettei ole niin vakavaa.
Ei suostu kertomaan kavereiden numeroita tai heidän vanhempien.
Olen tietenkin huolissani aina missä menee ja missä seurassamutta mitä voin tehdä!?
Jos pyydän itse sijoitusta niin vielä vähemmän voin vaikuttaa mihinkään :( Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulut ovat täynnä tukea tarvitsevia lapsia ja nuoria. Ekaluokkalaisesta lukiolaisiin. Sosiaalisektori, kuraattorit psykologit lääkärit, kaatuvat töiden alle. Virkoja ei ole tarpeeksi, eikä kaikkia saada täytettyä. Opettajat eivät saa jaksa puuttua. Luokat pursuavat oppilaita, jotka voivat huonosti, mutta opettajan keino on ilmoittaa asiasta sosiaalipuolelle. Sinne pääsy vaatii ihmeen. Tämä on kaikkien toimijoiden tiedossa, lisäresursseja ei ole. Viime vuosina ongelma on räjähtänyt käsiin. Jossain vaiheessa se näkyy medioissa ja kaduilla, mutta ei vielä. Vielä ei olla tarpeeksi pohjalla, jotta tästä puhuttaisiin suoraan. Siksi vanhemmat jäävät yksin ilman tukea.
Niinpä! Emmekö ole yhteiskuntana vielä tarpeeksi pohjalla??
Ap
Olisiko oikeampi tukitoimi kuitenkin vaikka nuorisopsykiatria eikä poliisi tai lastensuojelu. Lapsen pitää saada apua siihen, mitä käytöksellään oireilee.