Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oman esihenkilön johtamis- ja yhteistyötaidot hukassa

Vierailija
21.05.2022 |

Aloitin uutena esihenkilönä osastollamme jokin aika sitten. Oma esimieheni ilmoitti silloin ylennyksestäni ja lähinnä voivotteli, miten palautekyselyissä jatkossa käy kun hän on saanut niin hyvät pisteet. Ihmettelin tätä, koska esimieheni oli kuulema mukana suunnittelemassa nimitystäni.

Osastoni porukka kertoi minulle, että ovat tyytyväisiä siihen, että minut valittiin. Heti alkuun käynnistin palaute-/yksilölliset keskusteluhetket ja hoidin muutaman ison henkilöstölle tärkeän asian kuntoon. Esimieheni on paljon pois, ja olen joutunut monenlaisiin tilanteisiin ja tuurauksiin hänen poissallessaan, joihin en pyynnöistäni huolimatta ole saanut mitään ohjeistusta enkä koulutusta.

Esimieheni ei anna palautetta, ei kysele kuulumisia eikä tunnu haluavan yhteistyötä tai esim. palavereita, joissa käydä asioita läpi ja puhua tavoitteistani ja yhteisestä visiostamme. Kun yritän järjestää meille omaa palaveria, hän siirtää sitä aina tai peruu sen.
Hän on mieheksi hieman ailahteleva ja tiimin palautteen mukaan hän huomioi minua esim palavereissa kummallisen vähän. Välillä hän ei anna puheenvuoroa lainkaan, emmekä toiveistani huolimatta suunnitele palavereja yhdessä lainkaan.

Olen ottanut asiat puheeksi, ja esimieheni kuunteli ja oli ymmärtävinään. Silti asiat eivät muuttuneet. Esimieheni vain toteaa, että hän aikoo kysellä tiimiltä, mitä mieltä minusta ollaan. Pääasia kuulema on, että seurustelen alaisten kanssa kahvitauolla.

Otanko loparit vai mitä tehdä? Kellään vastaavia kokemuksia; muuttuiko tilanne koskaan?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi keskustelu ja toimenpidesuunnitelma. Jos esimiehesi ei ala toimia,hän ei halua edes, että onnistut. Oletko uhka jotenkin? Johtaminen ollut lähinnä mukavana olemista?

Vierailija
2/47 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään ei kokemusta tai ajatuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis mikä sulla on nyt on se ongelma? Esimies ei käy kyselemässä sinun tiimiltä mitä mieltä sinusta ollaan tai kysele kuulumisia tai anna palautetta?

En tiedä minkälaisissa työpaikoissa olet ollut mutta itselläni palautetta tulee kerran vuodessa kehityskeskustelussa ja todellakaan esimies ei tee mitään tyytyväisyyskyselyitä tai muuten vaan kysele mitä kuuluu. Olen luullut että tämä on normaalia mutta ilmeisesti sitten ei.

Vierailija
4/47 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala johtaa itseäsi. Kuulostat avuttomalta tuolla alueella.

Vierailija
5/47 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis mikä sulla on nyt on se ongelma? Esimies ei käy kyselemässä sinun tiimiltä mitä mieltä sinusta ollaan tai kysele kuulumisia tai anna palautetta?

En tiedä minkälaisissa työpaikoissa olet ollut mutta itselläni palautetta tulee kerran vuodessa kehityskeskustelussa ja todellakaan esimies ei tee mitään tyytyväisyyskyselyitä tai muuten vaan kysele mitä kuuluu. Olen luullut että tämä on normaalia mutta ilmeisesti sitten ei.

Olen ollut työpaikoissa, jossa ns. 1:1-keskusteluita käytiin viikottain ja paikoissa joissa niitä käytiin kvartaaleittain. Muut firmamme osastot pitävät niitä joka viikko ja yrityksemme tekee laajoja kyselyjä henkilöstötyytyväisyydestä usein. Palautteen antaminen ja pyytäminen ovat esimiehen tärkeimpiä tehtäviä. Omani kyselee nimenomaan tiimiltä miten suoriudun, minun kanssani ei keskustele mistään. Olen kuitenkin hänen alaisensa, mutta palautteen puutteen lisäksi mitään yhteistyötä ei ole tarjolla.

Vierailija
6/47 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin Uudenmaan pikkukaupungin sote-palveluissa töissä ja uusi lähiesimies oli täysin kelvoton, kopea, aggressiivinen, piti omia suosikkeja hyvin näkyvästi ja työpaikkakiusasi minua. Pääsin tilanteesta irtisanoutumalla. Sinne jäi se ämmä tuottamaan negatiivista lisäarvoa organisaatiolle.

Vierailija
7/47 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala johtaa itseäsi. Kuulostat avuttomalta tuolla alueella.

Vastauksena ensin tähän: mitä helkkaria? Esimiehen tehtävä on johtaa alaisiaan, myös esimiesasemassa olevia. Ihmeen vihamielistä taas täällä kommentit.

Ap:lle: anna sitkeäsi palautetta itse. Esimiehesi on passiivinen joten voit puhua hänen pomolleen jos asia ei ala ratkeamaan

Vierailija
8/47 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työpaikoissa, jossa ns. 1:1-keskusteluita käytiin viikottain ja paikoissa joissa niitä käytiin kvartaaleittain. Muut firmamme osastot pitävät niitä joka viikko ja yrityksemme tekee laajoja kyselyjä henkilöstötyytyväisyydestä usein. Palautteen antaminen ja pyytäminen ovat esimiehen tärkeimpiä tehtäviä. Omani kyselee nimenomaan tiimiltä miten suoriudun, minun kanssani ei keskustele mistään. Olen kuitenkin hänen alaisensa, mutta palautteen puutteen lisäksi mitään yhteistyötä ei ole tarjolla.

Kuulostaa siltä että sinun pitäisi nyt kyetä vähän itsenäisempään työhön, kyllä aikuisen ihmisen pitäisi pärjätä työelämässä ilman jatkuvaa selkään taputtelua.

Jos on jotain oikeaa asiaa mitä pitää selvittää esimiehen kanssa niin sen voi hoitaa vaikka sähköpostilla, ihan turhaan polttaa työaikaa tuollaiseen ihmeelliseen palautteen keräämiseen ja joka viikkoiseen yhteiskeskusteluun jos siihen ei ole mitään oikeita asioita.

Vierailija
9/47 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sut on asetettu esimieheksi tiimissä siksi, että sun esimiehesi työt vähenisivät ja hän pystyisi keskittymään muihin töihinsä.kuulostaa kuitenkin siltä, että sinä yrität järjestää hänelle lisää töitä, vaadit henk koht ohjausta ja suunnittelua. Miksi et lue firman strategiasta, mikä visio teillä pitäisi olla? Ei ole sun asia sooloilla ja säätää omia!

Ja onko ne jårjestämäsi 1:1 palautekeskustelut firman käytäntö, vai jotain, mihin nyt tuhraat omaa ja työntekijöiden aikaa sen sijasta, mitä pitäisi tehdä? Normaalisti noita ei käydä viikoittain, vaan ehkä lähinnä vuosittain.

Vierailija
10/47 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palautteen antaminen ja vastaanottaminen ( ei pyytäminen) ei ole esimiehen tärkeimpiä tehtäviä, vaan yksi väline sille, mikä on esimiehen tehtävä, eli firman tuloksen varmistaminen.

On harmi, että et ole saanut mitään koulutusta. Nyt vaikuttaa siltä, että sulla on hirveä halu johtaa, muttet oikein tiedä, mitä ja miksi.

Vierailija
11/47 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sut on asetettu esimieheksi tiimissä siksi, että sun esimiehesi työt vähenisivät ja hän pystyisi keskittymään muihin töihinsä.kuulostaa kuitenkin siltä, että sinä yrität järjestää hänelle lisää töitä, vaadit henk koht ohjausta ja suunnittelua. Miksi et lue firman strategiasta, mikä visio teillä pitäisi olla? Ei ole sun asia sooloilla ja säätää omia!

Ja onko ne jårjestämäsi 1:1 palautekeskustelut firman käytäntö, vai jotain, mihin nyt tuhraat omaa ja työntekijöiden aikaa sen sijasta, mitä pitäisi tehdä? Normaalisti noita ei käydä viikoittain, vaan ehkä lähinnä vuosittain.

Sinä et varmaankaan tiedä, miksi ja millä tittelillä olen ja mihin palkattu. Firman strategia on selvä ja käyty sekä ylimmän johdon että HR:n kanssa läpi, ja minut on testattu ja tehtävään ehdotettu. 1:1 -kulttuuri on ohjeissa ja muiden osastojenkin käytöntö (kirjoitin sen jo,), joita oma esimieheni ei noudata. Hänen on myös luvattu mentoroivan minua ja opastavan tehtäviinsä, jotka minulle siirtyvät. Miten ne tulisi sitten oppia, kun emme ole missään ruokakaupassa töissä, vaan tehtävät vaativat oikeaa tietämystä?

Vierailija
12/47 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palautteen antaminen ja vastaanottaminen ( ei pyytäminen) ei ole esimiehen tärkeimpiä tehtäviä, vaan yksi väline sille, mikä on esimiehen tehtävä, eli firman tuloksen varmistaminen.

On harmi, että et ole saanut mitään koulutusta. Nyt vaikuttaa siltä, että sulla on hirveä halu johtaa, muttet oikein tiedä, mitä ja miksi.

Heh, olen johtamista opiskellut ja edellisessä työpaikassani siitä aina hyvät arviot (ja palautteen...) saanut, tässä firmassa esimieheni on ollut kauemmin, ja koko tiiminsä silti kuulema haluaa enemmän palautetta kun on saanut Tulos tulee ihmisten tyytyväisyyden kautta, siinä lähtökohta ihmisten kanssa työskentelyyn toki sinä et tiedä, mikä minun ydintehtäväni tai KPI:ni ovat, joten se siitä.

Vierailija
13/47 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että sinun pitäisi nyt kyetä vähän itsenäisempään työhön, kyllä aikuisen ihmisen pitäisi pärjätä työelämässä ilman jatkuvaa selkään taputtelua.

Jos on jotain oikeaa asiaa mitä pitää selvittää esimiehen kanssa niin sen voi hoitaa vaikka sähköpostilla, ihan turhaan polttaa työaikaa tuollaiseen ihmeelliseen palautteen keräämiseen ja joka viikkoiseen yhteiskeskusteluun jos siihen ei ole mitään oikeita asioita.

Onpa täällä järkyttävän negatiivista porukkaa teilaamassa... Minä olen johtotehtävissä itsekin jo vuosia työskennellyt nainen, ja huono esimiestyö on tullut joskus tutuksi itsellenikin.

Edelliselle: sähköpostijohtaminen ja alaistensa koutsaamisen työajan polttamisena näkeminen on suurin virhe, mitä voi tehdä. Koppiinsa piiloutuminen ei ole rehellistä esimiestyötä, ja kun asiaa on ja niistä tulisi keskustella, on siihen oltava aikaa. Suunnittelemattomalta ja pakoilevalta kuulostaa kulttuuri, jossa esimies ei ole tavoitettavissa ja jättää alaisensa yksin, vastaamaan asioista joita ei vielä voi hoitaa. Ei ihme, että työpaikoilla voidaan huonosti, jos palautteen antoon suhtaudutaan lähinnä pakollisena kertavuotisena ajanhukkana. Suorastaan käsittämätöntä.

Vierailija
14/47 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö esimiehesi tiimisi palaverit?

Vierailija
15/47 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko teillä myös joku homma tehtävänä, millä se firma tienasi rahaa. Tuntuu että aika paljon aikaa on mennyt myös joutavaan vatulointiin ja pätemiseen.

Vierailija
16/47 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sulla on paska esimies, jota ei selvästi kiinosta tukea sua eikä sitä kautta halua että onnistut tai että yritys onnistuu. Jos ei tyyppiä kiinnosta miten sulla menee ja miten voit nosta kytkintä. Huonoa johtamista tuo on vaikka kuinka joku muuta huutelisi ja väittäisi!

Ukko (?) on vaan kuule huolissaan omasta pallistaan kun joku on tullut ja laittanut hommia kuntoon ja alaisten asiaa on kerrankin ajettu. Ei ihme ettei yksin pärjännyt siellä...

Vierailija
17/47 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, olen johtamista opiskellut ja edellisessä työpaikassani siitä aina hyvät arviot (ja palautteen...) saanut, tässä firmassa esimieheni on ollut kauemmin, ja koko tiiminsä silti kuulema haluaa enemmän palautetta kun on saanut Tulos tulee ihmisten tyytyväisyyden kautta, siinä lähtökohta ihmisten kanssa työskentelyyn toki sinä et tiedä, mikä minun ydintehtäväni tai KPI:ni ovat, joten se siitä.

Tiedätkö itsekään, yhtiön tärkein tehtävä on tehdä rahaa, ei pönkittää jonkun pomon egoa eikä pitää kivaa työntekijöiden kesken.

eri

Vierailija
18/47 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n nostaminen esimiesasemaan on ollut selkeästi iso virhe. Toivottavasti ei firma mene kanttuvei sen vuoksi.

Vierailija
19/47 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap sulla on paska esimies, jota ei selvästi kiinosta tukea sua eikä sitä kautta halua että onnistut tai että yritys onnistuu. Jos ei tyyppiä kiinnosta miten sulla menee ja miten voit nosta kytkintä. Huonoa johtamista tuo on vaikka kuinka joku muuta huutelisi ja väittäisi!

Ukko (?) on vaan kuule huolissaan omasta pallistaan kun joku on tullut ja laittanut hommia kuntoon ja alaisten asiaa on kerrankin ajettu. Ei ihme ettei yksin pärjännyt siellä...

Tämä. Esimiehesi ei ole pärjännyt ja se on huomattu, ja yhtä huonoa linjaa jatkaa eikä tiedä miten uusi esimiesalainen huomioidaan ja puhalletaan yhteiseen hiileen.

Ei tuo palaveeraus oman alaisen tai pomon kanssa ole suunitelmallisesti johdetuissa firmoissa mikään outo asia tai extraa. Kaikissa omissa työpaikoissani on ollut ihan tavallista, että esimies istuu alaistensa kanssa alas säännöllisesti. Ei missään yrityksessä mitkään koneet tulosta tee.

Kuulostaa vaan ns kaveripomolta joka on säkällä pärjännyt tähän saakka arvatenkin vaan olemalla olemassa. Palkkaamisellesi on kuitenkin syy ja sen kyllä tulet huomaamaan. Norsunluutornissaan ilmeisesti istuva pomosi on pian eilistä päivää.

Vierailija
20/47 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä järkyttävän negatiivista porukkaa teilaamassa... Minä olen johtotehtävissä itsekin jo vuosia työskennellyt nainen, ja huono esimiestyö on tullut joskus tutuksi itsellenikin.

Edelliselle: sähköpostijohtaminen ja alaistensa koutsaamisen työajan polttamisena näkeminen on suurin virhe, mitä voi tehdä. Koppiinsa piiloutuminen ei ole rehellistä esimiestyötä, ja kun asiaa on ja niistä tulisi keskustella, on siihen oltava aikaa. Suunnittelemattomalta ja pakoilevalta kuulostaa kulttuuri, jossa esimies ei ole tavoitettavissa ja jättää alaisensa yksin, vastaamaan asioista joita ei vielä voi hoitaa. Ei ihme, että työpaikoilla voidaan huonosti, jos palautteen antoon suhtaudutaan lähinnä pakollisena kertavuotisena ajanhukkana. Suorastaan käsittämätöntä.

Työhön yleensä palkataan tuottava ihminen, joka hoitaa hommansa ja ottaa myös itse selvää kuinka voi firmaa hyödyttää. Suunnittelemattomalta ja pakoilevalta kuulostaa toiminta, jossa odotetaan koko ajan jonkun neuvoja ja opastusta sekä palautetta koko ajan. Tervetuloa aikuisten maailmaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä