Sunnuntailisän poistajat/pienentäjät
Kovin aina nämä ei sunnuntaisin töissä käyvät ovat poistamassa lisiä. Jos sunnuntaityö on niin kivaa, niin miksi ei sitten koko yhteiskunnasta tehdä 24/7 toimivaa? Myös virkamiehet ja muut mussuttajat pyhänä töihin. Koulut avoinna myös viikonloppuisin että lapset pääsevät kaitsentaan. Samoin kaikki päiväkodit. Toimistorotatkin voi tehdä pyhinä töitä kun ei kenellekkään tarvitse maksaa mitään extraa. Poistetaan joulut ja juhannukset kaikilta! Virastot avoinna pääsiäisen pyhätkin.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan enää pyhitä sitä lepopäivää. Kaupat, jne on auki sen 24/7, joten perusteita ei vaan enää ole.
Kukaan ei pakota kauppaan pyhäpäivänä - ei ostoksille eikä töihin. Elämä on valintoja.
Se pointti olikin juuri siinä, että on vapaus valita eikä esim kaupassa käynti ole sidottu siihen arkeen.
En halua loukata ketään, mutta itselleni ei tulisi mieleenkään mennä ostoksille esim. jouluna tai pääsiäisenä tai itsenäisyyspäivänä tai sunnuntaisinkaan. Mutta tietysti, jos haluaa elämänsä olevan tasapaksua harmaata arkea, niin mikäs siinä. Kukin tyylillään.
Jos tekee vuorotyötä, niin ei välttämättä pääse kauppaan kuin vasta sunnuntaina, joulupäivänä tai pääsiäisen pyhinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan enää pyhitä sitä lepopäivää. Kaupat, jne on auki sen 24/7, joten perusteita ei vaan enää ole.
Sitten nämä kukaan nimiset töihin myös sunnuntaisin!
Kiitos, todella mielelläni lähtisin töihin viikonloppuisin ja sunnuntaisin lisineen, samoin iltaisin ja öisin, mutta valitettavasti pienipalkkaisella konttorirotta-alallani ei saa tehdä töitä viikonloppuisin eikä iltaisin. Tai saa totta kai, mutta siitä ei makseta. Ja joo joo, tiedän että on ammatinvalintakysymys, mutta asiat eivät aina ole ihan itsestä kiinni. Koulutusta on hankittuna muillekin aloille mutta töitä ei vaan tällä hetkellä ole löytynyt. Eikä työllistymistä todellakaan edesauta se, että olen keski-ikäinen nainen.
Ei kun sinun pitäisi lähteä yhtä mielellään ilman näitä lisiä joita koitetaan poistaa. Vai kadehditko nyt toisten lisiä?
Kadehdin, ja ihan aiheesta. Lisäksi olen välittömästi valmis vaihtamaan arkipäivän työpäiväni viikonloppuun ilman lisiä, jos lisät poistetaan muiltakin aloilta. Silloin on reilu peli kaikille.
Muista sitten että myös yötyö kuuluu tähän. Voit yllättyä jos susta ees siihen sitten oikeasti olisikaan tiukan paikan tullen. Kadehtijat on kamalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, todella mielelläni lähtisin töihin viikonloppuisin ja sunnuntaisin lisineen, samoin iltaisin ja öisin, mutta valitettavasti pienipalkkaisella konttorirotta-alallani ei saa tehdä töitä viikonloppuisin eikä iltaisin. Tai saa totta kai, mutta siitä ei makseta. Ja joo joo, tiedän että on ammatinvalintakysymys, mutta asiat eivät aina ole ihan itsestä kiinni. Koulutusta on hankittuna muillekin aloille mutta töitä ei vaan tällä hetkellä ole löytynyt. Eikä työllistymistä todellakaan edesauta se, että olen keski-ikäinen nainen.
Ei kun sinun pitäisi lähteä yhtä mielellään ilman näitä lisiä joita koitetaan poistaa. Vai kadehditko nyt toisten lisiä?
Kadehdin, ja ihan aiheesta. Lisäksi olen välittömästi valmis vaihtamaan arkipäivän työpäiväni viikonloppuun ilman lisiä, jos lisät poistetaan muiltakin aloilta. Silloin on reilu peli kaikille.
Muista sitten että myös yötyö kuuluu tähän. Voit yllättyä jos susta ees siihen sitten oikeasti olisikaan tiukan paikan tullen. Kadehtijat on kamalia.
Meillä ainakin huomaa, että nuoriso tekee mielellään yötä. Me vanhemmat annetaan ne mielellään pois, ottaa jo sen verran terveyden päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, tutustu nyt ensin vuorotöitä tekevien työehtosopimukseen. Ei hekään tee 7 päivää viikossa.
Hohhoijaa, kai sullekin maittaa vapaapäiväksi tiistai ja torstai että voit olla juhannuksena töissä? Tasa-arvoisesti kukin vuorollaan.
Juhannus ei ole minulle mikään kynnys kysymys olla töissä kuten ei ole joulukaan. Kalenteriin merkattua pakkokivaa.
Menisit sitten töihin. Joku muu viettäisi mielellään sen perheen kanssa. Se mikä käy sulle ei käy kaikille!
Kerro mihin töihin voin vaan mennä?
Niimpä. Eiköhän sun ihan pitäisi itse nämä asiat osata järjestää ja olla niihin asioihin puuttumatta mitä et selkeästi ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan alun perin tässä ketsussa oli kyllä puhe lauantai- ja sunnuntailisistä. Mutta ilta- ja yöihmisenä tekisin todella paljon mieluummin ilta- ja yövuoroja, kuin kestäisin nykyisiä aamukuuden herätyksiä. Ihan samalla palkallakin. Olen tehnyt yötöitäkin, joten kokemusta on, eikä iltavirkkuus ja aamu-unisuus näytä iän myötä helpottavan vaan enemmänkin päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan alun perin tässä ketsussa oli kyllä puhe lauantai- ja sunnuntailisistä. Mutta ilta- ja yöihmisenä tekisin todella paljon mieluummin ilta- ja yövuoroja, kuin kestäisin nykyisiä aamukuuden herätyksiä. Ihan samalla palkallakin. Olen tehnyt yötöitäkin, joten kokemusta on, eikä iltavirkkuus ja aamu-unisuus näytä iän myötä helpottavan vaan enemmänkin päinvastoin.
No sähän sit kuulut siihen todella harvinaiseen ryhmään, joka ei altistu kaikille sille mitä yötyöllä on haittaa. Mut sä oot poikkeus, et todellakaan mikään sääntö.
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntai ja lauantai on nykyisin samanlaisia päiviä kuin kaikki muutkin, ei niistä tarvitse mitään lisiä maksaa.
Olen eri mieltä. Viikonloppuna töissä olo on pois lapsilta ja perheeltä. Koulut ovat sentään kiinni viikonloppuna ja haluan viettää vapaapäiviä lasteni kanssa. En tekisi lainkaan sunnuntaivuoroja, jollei siitä maksettaisi lisiä.
Olen joskus kuullut sanottavan, että vihreät ovat vihreitä päältä ja sinisiä sisältä eli hyvin kokoomuslainen arvomaailma heillä pohjimmiltaan. Näyttää todellakin siltä, että näin on. Täysin kohtuutonta yrittää viedä matalapalkka-aloilta vielä sunnuntailisätkin. Saisivat hävetä.
Onneksi en ole mokomia äänestänyt. Eikä näköjään tarvii jatkossakaan äänestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sähän sit kuulut siihen todella harvinaiseen ryhmään, joka ei altistu kaikille sille mitä yötyöllä on haittaa. Mut sä oot poikkeus, et todellakaan mikään sääntö.
En tiedä altistunko vai en. Oletan, että en. Sen tiedän, että joka-aamuiset pakolliset aamuheräämiset vastoin biologista rytmiä ainakin ovat rasite sydämelle, ja siltä se kyllä tuntuukin. Että puolensa ja puolensa.
Olisi se vaan hienoa, kun jokainen voisi valita työnsä oman vuorokausirytminsä mukaan. No, ehkä seuraavassa elämässä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni tulisin (ihan peruspalkalla), mutta meitä on kielletty tekemästä sunnuntaitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ideahan tässä on ettei kukaan pääse poimimaan sunnuntain jättirusinoita vaan lauantai ja sunnuntai rusinoista tulee saman arvoisia. Lauantai kasvaa ja sunnuntai pienenee mutta yhteistulos on enemmän kun aiemmin. Missä ongelma?
Vika on siinä että lauantai saattaakin olla vapaapäivä ja sunnuntai työpäivä eli palkka pienenee jos sunnuntailisät pienenee.
Nythän on sunnuntait monella kiinni, jos vaan mahdollista. Varmaan sit menis siihen, että paikat olis viikonloppuisin kiinni enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntai ja lauantai on nykyisin samanlaisia päiviä kuin kaikki muutkin, ei niistä tarvitse mitään lisiä maksaa.
Olen eri mieltä. Viikonloppuna töissä olo on pois lapsilta ja perheeltä. Koulut ovat sentään kiinni viikonloppuna ja haluan viettää vapaapäiviä lasteni kanssa. En tekisi lainkaan sunnuntaivuoroja, jollei siitä maksettaisi lisiä.
Se on totta, että viikonlopputyöt ovat lapsilta poissa. Olet onnellisessa asemassa siinä, että saat ilmeisesti valita, teetkö sunnuntaivuoroja vai et. Joka paikassa ei voi valita.
Olen pitkään ihmetellyt miksi yötyön haittalisä on paljon pienempi kuin sunnuntain. Osaako joku selittää?
Vierailija kirjoitti:
Minusta lauantaina saisi olla tuplapalkka. Se on mielestäni the vapaapäivä. Kun nuorempana tein hoitoalan töitä, harmitti lauantain päivävuorot. Kaverit vietti vapaata pe-illan ja lauantaisin oli jos jonkinmoista kekkeriä. Itse missasin sen kaiken, kun olin vaippoja vaihtamassa surkealla korvauksella.
Osalla työkavereista pyhäpäivä ei ollut sunnuntai vaan perjantai. Niinpä he toivoivat ja saivat sen tärkeän perjantainsa aina vapaaksi ja sunnutait tekivät töitä. Pomo oli ihmeissään kun nämä eivät toivoneet kokonaista viikonloppua koskaan vapaaksi.
Lauantai ja sunnuntai ovat varmasti tärkeitä perheellisille, mutta näin sinkkuna, joka ei juurikaan biletä, arvostaisin arkivapaita enemmän. Harmi, kun näin akateemisena ei oikein löydy työpaikkaa, jossa voisi tehdä viikonlopputöitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus kuullut sanottavan, että vihreät ovat vihreitä päältä ja sinisiä sisältä eli hyvin kokoomuslainen arvomaailma heillä pohjimmiltaan. Näyttää todellakin siltä, että näin on. Täysin kohtuutonta yrittää viedä matalapalkka-aloilta vielä sunnuntailisätkin. Saisivat hävetä.
Onneksi en ole mokomia äänestänyt. Eikä näköjään tarvii jatkossakaan äänestää.
Äänestät persuja tai kokoomusta? Nehän ovat aivan samoja työntekijöiden kurittajia!
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkään ihmetellyt miksi yötyön haittalisä on paljon pienempi kuin sunnuntain. Osaako joku selittää?
Villi veikkaus: Raamatussa sanotaan, että muista pyhittää lepopäivä, mutta yötöistä ei puhuta mitään. :D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vähentäisi viikonlopputöitä. Mikäs siinä. Lisäksi tällä hetkellä varsinkin kesällä on huutava pula hoitajista. Olen tehnyt kesälomalla sunnuntaikeikkas toiseen firmaan juuri isomman palkan vuoksi. Peruspalkalla ei kannata tehdä. Joten jättäisin sunnuntaikeikatkin pois.
Joten ihan vapaasti pienentämään korvauksia. Viikonlopuiksi voi olla vaikeaa löytää työntekijöitä
Homma menee niin, että joutuu se esimies kuitenkin pakkotilanteessa neuvottelemaan sen lisän. Varsinkin keikkalaisille, joita ei voi muuten painostaa.
Toisaalta sunnuntaityö koskettaa myös kaikista eniten matalapalkka-aloja. Toimistötyöntekijöitä ja asiantuntijoita tuskin edelleenkään sunnuntaisin halutaan töihin.
Mutta kompastuskivi on, että juuri matalapalkka-aloilla kaikista vähiten työntekijällä on menetettävää, jos sunnuntaina pakotettu työvuoro "unohtuu". Työntekijöitä ei nytkään voi joku siivousyrittäjä helposti sanoa irti, vaikka työntekijä perseilee/myöhästelee, kun parempia ei vaan saa tilalle. Joutuu katsomaan sormien läpi, jos joku haiskahtaa vanhalle viinalle.
[ lisiä.[/quote]
Se on totta, että viikonlopputyöt ovat lapsilta poissa. Olet onnellisessa asemassa siinä, että saat ilmeisesti valita, teetkö sunnuntaivuoroja vai et. Joka paikassa ei voi valita.[/quote]
Jossakin kaupassa ja ravintolassa sunnuntaille varmaan nykysysteemillä väkisinkin valikoituu luotettavimmat tyypit. Mutta mietippä, jos sunnuntaivuoro alkaa napsua tasaisesti kaikille. Myös sille viikonloppujuopolle.
Ei niin hyvät työntekijät kyllä mokaa ennemmin tai myöhemmin, ja liike on kiinni pyhän, kun tuuraajaa et varmasti saa siihen hätään, muuten kuin rahalla.
Minusta lauantaina saisi olla tuplapalkka. Se on mielestäni the vapaapäivä. Kun nuorempana tein hoitoalan töitä, harmitti lauantain päivävuorot. Kaverit vietti vapaata pe-illan ja lauantaisin oli jos jonkinmoista kekkeriä. Itse missasin sen kaiken, kun olin vaippoja vaihtamassa surkealla korvauksella.
Osalla työkavereista pyhäpäivä ei ollut sunnuntai vaan perjantai. Niinpä he toivoivat ja saivat sen tärkeän perjantainsa aina vapaaksi ja sunnutait tekivät töitä. Pomo oli ihmeissään kun nämä eivät toivoneet kokonaista viikonloppua koskaan vapaaksi.