Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sunnuntain tuplapalkka pois

Vierailija
21.05.2022 |

Eipä siinä ,ku eläminen on muutenkin halpaa. Kiitos ituhipit vihreet.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/dce492f5-eb0f-42dd-b0cd-79631a337…

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iiris, joka ei ole päivääkään tehnyt töitä määrittelee työehtosopimukset uusiksi.

Entä Purra, Halla-aho ja Orpo? Niistäkö paremmat päättäjät, joiden johdolla sataa mannaa taivaasta ja saamme ajaa lähes ilmaisella bensalla ja syödä halpaa ruokaa?! V..un idarit.

Olihan Jussi tarjoilijana hetken aikaa. Muut kaksi turhaketta eivät ole tehneet mitään, Purra jättänyt opinnotkin kesken.

Vierailija
22/115 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vihreät haluaa, että Suomi on sunnuntaisinkin auki? Miksi? Olen luullut, että vihreät ovat enemmän vasempaan kallellaan, mutta tämä pöyristyttää. Toinen porukka viettää ihania viikonloppuja kahviloissa ja alempi luokka palvelee siinä samassa kahvilassa sitten vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo hajautus niin pahalta kuulosta. Nyt ei saada keikkalaisia kuin sunnuntaille, lauantaille ei ketään. Jos palkka olisi la ja su kuitenkin parempi kuin arkena.

Jos sunnuntailisä kokonaan vaan poistetaan niin itse ainakin lopetan vkonlopputyöt. Nyt teen niitä vain rahan takia, perhe kärsii.

Aika monessa työssä on sunnuntaitöitä. Luulen, että moni lopettaisi viikonlopputyötä ilman lisiä.

Miten sunnuntai eroaa lauantaista? Mikä tekee sunnuntaista arvokkaamman päivän? Ymmärrän viikonloppulisät, mutta sunnuntai ja lauantai ovat mielestäni ihan samanarvoisia päiviä.

Ja missä työssä voi valita työvuoronsa?

Siinä vaiheessa voi, kun hakee töitä. Hain töihin arkipäivinä suoritettavaan työhön, en olisi edes hakenut sellaista paikkaa, jossa olisi ollut vuoroni viikonlopuilla. Teen silloin tällöin töitä viikonloppuisin, kun oma jaksaminen sallii. Ylitöitä ei ole kenenkään pakko tehdä.

Vierailija
24/115 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oma palkka ja toimeentulo ovat keskivertoa reippaasti korkeammalla tasolla, tulee helposti näitä tämäntapaisia ulostuloja. Kuten eräs ta-liiton pomo kerran totesi, että ihmiset tulevat mielellään sunnuntaitöihin, että vuoroista oikein kilpaillaan, joten lisät voi poistaa.

Totuus on kuitenkin se, että ne sunnuntait ja juhlapyhät eivät ole vapaaehtoisia, ja kun palkka on pieni, ne lisät kompensoivat edes hiukan. Kaikkein pienipalkkaisimmilla puhutaan jopa kolmenumeroisista summista kuukaudessa, jos on tehty useampi viikonloppu.

En usko tuohon kompensointiin ollenkaan. Jos lisät poistetaan, loppuu viimeinenkin syy olla sunnuntaitöissä.

Vierailija
25/115 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alunperin korvaus oli pyhäpäivän uhraamisesta, nyt ei ole jumalattomalla mitään väliä.

Vierailija
26/115 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteeko/tietääkö joku muu vihreän joka on työelämässä? Mulla yksi tuttu jota voisi melkein sanoa työntekijäksi. Osittain elättää itsensä.

Vierailija
27/115 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuplapalkka sunnuntaina?

Rakennusalalla on arkisin tuplapalkka klo 18 jälkeen ja kolminkertainen palkka sunnuntaisin ja arkipyhisin.

Vierailija
28/115 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunteeko/tietääkö joku muu vihreän joka on työelämässä? Mulla yksi tuttu jota voisi melkein sanoa työntekijäksi. Osittain elättää itsensä.

En ole tavannut koskaan yhtään.

Vierailija
29/115 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuplapalkka sunnuntaina?

Rakennusalalla on arkisin tuplapalkka klo 18 jälkeen ja kolminkertainen palkka sunnuntaisin ja arkipyhisin.

Koko KVTES. Esimerkiksi mulla sairaalahuoltajana ei ole aikomustakaan mennä pilaamaan viikonloppujani ilman lisiä. Tämä on niitä aloja, joissa voi valita vuoronsa, kun joku kysyi.

Vierailija
30/115 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo hajautus niin pahalta kuulosta. Nyt ei saada keikkalaisia kuin sunnuntaille, lauantaille ei ketään. Jos palkka olisi la ja su kuitenkin parempi kuin arkena.

Jos sunnuntailisä kokonaan vaan poistetaan niin itse ainakin lopetan vkonlopputyöt. Nyt teen niitä vain rahan takia, perhe kärsii.

Aika monessa työssä on sunnuntaitöitä. Luulen, että moni lopettaisi viikonlopputyötä ilman lisiä.

Miten sunnuntai eroaa lauantaista? Mikä tekee sunnuntaista arvokkaamman päivän? Ymmärrän viikonloppulisät, mutta sunnuntai ja lauantai ovat mielestäni ihan samanarvoisia päiviä.

Ja missä työssä voi valita työvuoronsa?

Siinä vaiheessa voi, kun hakee töitä. Hain töihin arkipäivinä suoritettavaan työhön, en olisi edes hakenut sellaista paikkaa, jossa olisi ollut vuoroni viikonlopuilla. Teen silloin tällöin töitä viikonloppuisin, kun oma jaksaminen sallii. Ylitöitä ei ole kenenkään pakko tehdä.

Kommentissa puhuttiin jo olemassa olevasta työstä. "Luulen, että moni lopettaisi viikonlopputyötä ilman lisiä."

Vierailija
31/115 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuplapalkka sunnuntaina?

Koko KVTES. Esimerkiksi mulla sairaalahuoltajana ei ole aikomustakaan mennä pilaamaan viikonloppujani ilman lisiä. Tämä on niitä aloja, joissa voi valita vuoronsa, kun joku kysyi.

Ei kukaan ole poistamassa viikonloppulisiä.

"malli olisi sellainen, että viikonlopuilta maksettaisiin enemmän, sunnuntailisä siis voitaisi hajauttaa lauantaille ja sunnuntaille"

Vierailija
32/115 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sunnuntai/pyhälisät poistetaan niin irtisanoudun. Nytkin ihan vitunmoista taistelua päivittäin saada henkilökunta kasaan. T. Sote-alan esimies

Vierailija
33/115 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreiden äänestäjät enem. on nuoria opiskelijoita, usein naisia. Nykyään opintokuki on lainaa . Juuri lisillä saa kivaa extraa.

Lisien laajentaminen olisi ihan kiva. Ne vaihtelee paljon aloittain.

Vierailija
34/115 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sunnuntai/pyhälisät poistetaan niin irtisanoudun. Nytkin ihan vitunmoista taistelua päivittäin saada henkilökunta kasaan. T. Sote-alan esimies

Miksi juuri sunnuntaista pitää saada enemmän palkkaa kuin lauantaista? Viikonloppuna ovat molemmat.

Vierailija
35/115 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuplapalkka sunnuntaina?

Ei kukaan ole poistamassa viikonloppulisiä.

"malli olisi sellainen, että viikonlopuilta maksettaisiin enemmän, sunnuntailisä siis voitaisi hajauttaa lauantaille ja sunnuntaille"

Nykymallin mukaan lauantai on +20%, sunnuntai +100%. Mikäli kompensaatio toteutuisi, mihin en usko minäkään hetkeäkään, ja sunnuntailisä jaettaisiin tasan lauantaille ja sunnuntaille, tarkoituksena lienee poistaa tuo lauantain +20. Ratkaisut tehdään aina työntekijän tappioksi. (Ikälisätkään eivät rakennu päällekkäin, vaan toinen korvaa ensimmäisen).

Vierailija
36/115 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat sitten jatkossa etsiä sunnuntaille työntekijän. Minä en ainakaan tee.

Vierailija
37/115 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo tuplapalkka tulisi joka päivä, niin joka alalle riittäisi tekijöitä.

Vierailija
38/115 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun pääomatulot laitetaan tuloverojen kanssa samaan progressioon!

Vierailija
39/115 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan ajatusta. Ei sovi nyky yhteiskuntaan sunnuntailisät. Ihmiset haluaa palveluita ja käydä kaupoissa myös sunnuntaisin. Sunnantaipalkan osuus korvataan yleiskorotuksena vuorotyötä tekeville.

Vierailija
40/115 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan ajatusta. Ei sovi nyky yhteiskuntaan sunnuntailisät. Ihmiset haluaa palveluita ja käydä kaupoissa myös sunnuntaisin. Sunnantaipalkan osuus korvataan yleiskorotuksena vuorotyötä tekeville.

Koulut voisi kanssa laittaa keskeytymättömään kolmivuoroon.

Käykööt penskat välillä viikonloppuisin yövuorossa.