Sunnuntain tuplapalkka pois
Eipä siinä ,ku eläminen on muutenkin halpaa. Kiitos ituhipit vihreet.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/dce492f5-eb0f-42dd-b0cd-79631a337…
Kommentit (115)
Siis vihreät haluaa, että Suomi on sunnuntaisinkin auki? Miksi? Olen luullut, että vihreät ovat enemmän vasempaan kallellaan, mutta tämä pöyristyttää. Toinen porukka viettää ihania viikonloppuja kahviloissa ja alempi luokka palvelee siinä samassa kahvilassa sitten vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tuo hajautus niin pahalta kuulosta. Nyt ei saada keikkalaisia kuin sunnuntaille, lauantaille ei ketään. Jos palkka olisi la ja su kuitenkin parempi kuin arkena.
Jos sunnuntailisä kokonaan vaan poistetaan niin itse ainakin lopetan vkonlopputyöt. Nyt teen niitä vain rahan takia, perhe kärsii.
Aika monessa työssä on sunnuntaitöitä. Luulen, että moni lopettaisi viikonlopputyötä ilman lisiä.
Miten sunnuntai eroaa lauantaista? Mikä tekee sunnuntaista arvokkaamman päivän? Ymmärrän viikonloppulisät, mutta sunnuntai ja lauantai ovat mielestäni ihan samanarvoisia päiviä.
Ja missä työssä voi valita työvuoronsa?
Siinä vaiheessa voi, kun hakee töitä. Hain töihin arkipäivinä suoritettavaan työhön, en olisi edes hakenut sellaista paikkaa, jossa olisi ollut vuoroni viikonlopuilla. Teen silloin tällöin töitä viikonloppuisin, kun oma jaksaminen sallii. Ylitöitä ei ole kenenkään pakko tehdä.
Jos oma palkka ja toimeentulo ovat keskivertoa reippaasti korkeammalla tasolla, tulee helposti näitä tämäntapaisia ulostuloja. Kuten eräs ta-liiton pomo kerran totesi, että ihmiset tulevat mielellään sunnuntaitöihin, että vuoroista oikein kilpaillaan, joten lisät voi poistaa.
Totuus on kuitenkin se, että ne sunnuntait ja juhlapyhät eivät ole vapaaehtoisia, ja kun palkka on pieni, ne lisät kompensoivat edes hiukan. Kaikkein pienipalkkaisimmilla puhutaan jopa kolmenumeroisista summista kuukaudessa, jos on tehty useampi viikonloppu.
En usko tuohon kompensointiin ollenkaan. Jos lisät poistetaan, loppuu viimeinenkin syy olla sunnuntaitöissä.
Alunperin korvaus oli pyhäpäivän uhraamisesta, nyt ei ole jumalattomalla mitään väliä.
Tunteeko/tietääkö joku muu vihreän joka on työelämässä? Mulla yksi tuttu jota voisi melkein sanoa työntekijäksi. Osittain elättää itsensä.
Tuplapalkka sunnuntaina?
Rakennusalalla on arkisin tuplapalkka klo 18 jälkeen ja kolminkertainen palkka sunnuntaisin ja arkipyhisin.
Vierailija kirjoitti:
Tunteeko/tietääkö joku muu vihreän joka on työelämässä? Mulla yksi tuttu jota voisi melkein sanoa työntekijäksi. Osittain elättää itsensä.
En ole tavannut koskaan yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Tuplapalkka sunnuntaina?
Rakennusalalla on arkisin tuplapalkka klo 18 jälkeen ja kolminkertainen palkka sunnuntaisin ja arkipyhisin.
Koko KVTES. Esimerkiksi mulla sairaalahuoltajana ei ole aikomustakaan mennä pilaamaan viikonloppujani ilman lisiä. Tämä on niitä aloja, joissa voi valita vuoronsa, kun joku kysyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tuo hajautus niin pahalta kuulosta. Nyt ei saada keikkalaisia kuin sunnuntaille, lauantaille ei ketään. Jos palkka olisi la ja su kuitenkin parempi kuin arkena.
Jos sunnuntailisä kokonaan vaan poistetaan niin itse ainakin lopetan vkonlopputyöt. Nyt teen niitä vain rahan takia, perhe kärsii.
Aika monessa työssä on sunnuntaitöitä. Luulen, että moni lopettaisi viikonlopputyötä ilman lisiä.
Miten sunnuntai eroaa lauantaista? Mikä tekee sunnuntaista arvokkaamman päivän? Ymmärrän viikonloppulisät, mutta sunnuntai ja lauantai ovat mielestäni ihan samanarvoisia päiviä.
Ja missä työssä voi valita työvuoronsa?
Siinä vaiheessa voi, kun hakee töitä. Hain töihin arkipäivinä suoritettavaan työhön, en olisi edes hakenut sellaista paikkaa, jossa olisi ollut vuoroni viikonlopuilla. Teen silloin tällöin töitä viikonloppuisin, kun oma jaksaminen sallii. Ylitöitä ei ole kenenkään pakko tehdä.
Kommentissa puhuttiin jo olemassa olevasta työstä. "Luulen, että moni lopettaisi viikonlopputyötä ilman lisiä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuplapalkka sunnuntaina?
Koko KVTES. Esimerkiksi mulla sairaalahuoltajana ei ole aikomustakaan mennä pilaamaan viikonloppujani ilman lisiä. Tämä on niitä aloja, joissa voi valita vuoronsa, kun joku kysyi.
Ei kukaan ole poistamassa viikonloppulisiä.
"malli olisi sellainen, että viikonlopuilta maksettaisiin enemmän, sunnuntailisä siis voitaisi hajauttaa lauantaille ja sunnuntaille"
Jos sunnuntai/pyhälisät poistetaan niin irtisanoudun. Nytkin ihan vitunmoista taistelua päivittäin saada henkilökunta kasaan. T. Sote-alan esimies
Vihreiden äänestäjät enem. on nuoria opiskelijoita, usein naisia. Nykyään opintokuki on lainaa . Juuri lisillä saa kivaa extraa.
Lisien laajentaminen olisi ihan kiva. Ne vaihtelee paljon aloittain.
Vierailija kirjoitti:
Jos sunnuntai/pyhälisät poistetaan niin irtisanoudun. Nytkin ihan vitunmoista taistelua päivittäin saada henkilökunta kasaan. T. Sote-alan esimies
Miksi juuri sunnuntaista pitää saada enemmän palkkaa kuin lauantaista? Viikonloppuna ovat molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuplapalkka sunnuntaina?
Ei kukaan ole poistamassa viikonloppulisiä.
"malli olisi sellainen, että viikonlopuilta maksettaisiin enemmän, sunnuntailisä siis voitaisi hajauttaa lauantaille ja sunnuntaille"
Nykymallin mukaan lauantai on +20%, sunnuntai +100%. Mikäli kompensaatio toteutuisi, mihin en usko minäkään hetkeäkään, ja sunnuntailisä jaettaisiin tasan lauantaille ja sunnuntaille, tarkoituksena lienee poistaa tuo lauantain +20. Ratkaisut tehdään aina työntekijän tappioksi. (Ikälisätkään eivät rakennu päällekkäin, vaan toinen korvaa ensimmäisen).
Saavat sitten jatkossa etsiä sunnuntaille työntekijän. Minä en ainakaan tee.
Jo tuplapalkka tulisi joka päivä, niin joka alalle riittäisi tekijöitä.
Heti kun pääomatulot laitetaan tuloverojen kanssa samaan progressioon!
Kannatan ajatusta. Ei sovi nyky yhteiskuntaan sunnuntailisät. Ihmiset haluaa palveluita ja käydä kaupoissa myös sunnuntaisin. Sunnantaipalkan osuus korvataan yleiskorotuksena vuorotyötä tekeville.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan ajatusta. Ei sovi nyky yhteiskuntaan sunnuntailisät. Ihmiset haluaa palveluita ja käydä kaupoissa myös sunnuntaisin. Sunnantaipalkan osuus korvataan yleiskorotuksena vuorotyötä tekeville.
Koulut voisi kanssa laittaa keskeytymättömään kolmivuoroon.
Käykööt penskat välillä viikonloppuisin yövuorossa.
Olihan Jussi tarjoilijana hetken aikaa. Muut kaksi turhaketta eivät ole tehneet mitään, Purra jättänyt opinnotkin kesken.