Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäiset lapset sopii menot itse?

Vierailija
21.05.2022 |

On erilaisia menoja ja erilaisia lapsia eli en odota vastaukseksi yksiselitteistä ikää vaan keskustelua 😊

Mietin tässä, kun ekaluokkalaiseni kysyi kaveria meidän mukaan automatkan päähän tiettyyn puistoon, et pitääkö minun vielä varmistaa että tämä on kaverin vanhemmalle ok vai voinko luottaa että lapsi on itse tämän vanhempansa kanssa sopinut jos niin sanoo? Jos hän olisi tulossa "omalla reviirillään" meidän mukaan ei tulisi mieleenkään kysyä, ja jos taas retkeiltäisiin kaupungin ulkopuolelle tai kyse olisi yökylästä niin tietysti viestittelisin/soittelisin vanhemman kanssa. Mutta nyt en tiedä mitä etiketti sanoo 😅 Onko nämä muille itsestäänselvää?

Olen vähän holhoavaa ja hössöttävää sorttia mutta yritän lapsen kavereiden vanhemmille larpata normaalimpaa. Ja opetella olemaankin.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin paljon tilanteesta. Ehkä kysyisin vaikka tekstarilla / wa:ssa, jos on uusi kaveri. Ethän mitenkään voi tietää, että onko oikeasti kysynyt lupaa.

Vierailija
2/8 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että ei oo mitkään häpeä kysyä. Mieluumin hössöttää vähän enemmän, kuin vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No alle 10 vuotiaan kohdalla vielä voi kysyä hyvinkin varsinkin jos kyseessä kaveri jonka vanhemmat ei niin tuttuja. Kyllä kysyn edelleen isommankin lapsen osalta esim yökyläiystä että onhan ok, vaikka lapset olisivat siitä keskenään sopineet.

Vierailija
4/8 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kysyisin vanhemmalta, jos ottaisin tämän lapsen autooni. Lähipuistoon kävely olisi sitten eri asia. Sama pätee omiin lapsiini, haluaisin että minulta kysytään.

Autolla liikkumiseen liittyy aina (toki minimaalisen pieni) onnettomuusriski, ja vanhempi saattaa esimerkiksi haluta paremman turvavälineen kuin meidän korokkeemme.

Itse saisin slaagin, jos tuntematon aikuinen huristelisi vastaan lapseni kyydissään, enkä tietäisi minne ovat menossa.

Vierailija
5/8 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sä varmistaa asian jonkun muun jutun varjolla, kysäset varmuuden vuoksi onko jotain allergioita tai sanot vaikka että halusit varmistaa että vanhemmilla on puiston tarkka osoite sen varalta että jotain sattuu. Alotat vaan viestin että Lissun äiti täällä moi, olikohan Sussu muistanut kertoa että Lissu pyysi meidän mukaan puistoon blaablaa. 

Vierailija
6/8 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista! Lapset on vanhoja tuttuja, mutta yleensä viettävät aikaa vain tässä omalla ulkoilureviirillään. Kyytiä on tarjottu aiemminkin vanhempien kesken sopien esim. kaverisynttäreille ja valitettavasti meillä lyhyin eli tällä kertaa kaveri joutuu edelleen turvavyöistuimeen. Laitoin nyt kuitenkin varmistusviestin ja vastaukseksi tuli että ok, ja kiva kun lapset on jo niin isoja että osaa sopua keskenäänkin 😁 Ensi kerralla tiedän arpovani tätä samaa taas. Ei haittaa jos yleinen keskustelu aiheesta jatkuu, se on aina mielenkiintoista!

Vierailija
7/8 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta hitossa keskustelisin vanhempien kanssa! En ottaisi ketään alaikäistä yhtään mihinkään reissuun mukaan, ellei vanhempien/vanhemman kanssa ole sovittu. Ihan pieni vaiva, mutta ikinä ei mitään jälkipyykkiä.

Esimerkkinä tuttavaperheen 13v. Sopi ihan pokkana, että aktiviteetti toisen 13v kanssa tunnin ajomatkan päässä molemmilta. Hirveä järjestely ja lopulta tämä aloitteen tekijä ei sitten tullutkaan. Isältä oli selvinnyt myöhemmin, että nuori oli sopinut heiltä kysymättä kaiken, laski sen varaan, että toiset ajavat kyllä tunnin edestakaisin häntä erikseen hakemaan, kun toista nuorta siellä petettynä alkaa harmittamaan. Ei vaan käynyt mielessä, että toisilla ei aikataulu riittänyt parin tunnin ylimääräiseen ajeluun.

Muutama tuttu myös joutunut vanhempien myllytykseen, kun teinit ovat ilman vanhempiaan lähteneet ties minne. Puheissa ei vaan muistu mieleen, että viikonloppuna oli tarkoitus lähteä sukujuhliin tai jotakin muuta. Siellä on sitten mökillä uitu ja oltu hyvällä pokalla mukana.

Eli alle 18v lupa vanhemmilta tai sopimus vanhempien kanssa, että ei tarvitse ilmoitella. Toimii meillä ja silti me kaikki vanhemmat osaamme keskenämme viestitellä.

Vierailija
8/8 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos edelleen kommenteista. Täällä päin tuntuu olevan kulttuuri että kouluikäiset sopii kaiken alle 50 km säteellä tapahtuvan ei-yön-yli-kestävän keskenään, tai ainakaan muut vanhemmat ei ota yhteyttä, se olen aina minä. Vaikka ottautuvia ja huolehtivia vanhempia muusta päätellen ovat. Kiva saada kuulla etten ole ihan vöyhkä kun minustakin kysyminen olisi asiallista jos lasta lähdetään johonkin kuskaamaan.