Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesämökille ujuttautujat

Mökkimörkö
20.05.2022 |

Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?

Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!

Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.

Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.

Kommentit (2108)

Vierailija
1841/2108 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mökki joka on lähes sananmukaisesti hevonkuusessa, kauppaan matkaa yli 80 km suuntaansa, aikaa menee ajamiseen n. 3h pikkuteitä pitkin. Kun menemme mökille olemme siellä vähintään viikon tai kaksi putkeen käymättä missään.

Se mistä saamme tapella mökkilokkien kanssa on se että kun sanomme ettei meillä ole ruokaa kuin itselle ja vierailulle tullut lokki näkee täynnä olevan jääkaapin, pakastimen sekä kuivakaapit ja alkaa valittaa että meillähän on ruokaa vaikka juhlien pitoon. Olen näyttänyt useammalla lyhyellä varoitusajalla tulleelle lokille ruokalistamme joiden mukaan syömme ja että olemme varanneet ruokaa omalle porukalle viikoksi tai kahdeksi, emmekä ole varautuneet yhtäkkiä ruokkimaan monta ylimääräistä suuta jotka haluaisivat yllättäe olla mökillämme pari kolme yötä "kun sitä ruokaa näyttää teillä olevan". Meillä saa kahvittelut ja voimme tehdä voileipiä ja pystyn leipomaan, mutta ylimääräistä ruokaa on vain jos olemme saaneet kalaa järvestä. Lisäksi suvussa on pari porukkaa jotka kiertävät kesällä kyläpaikkoja tyhjentäen ruokakaappeja ja tuovat "tuliaisina" halvinta kahvia mitä löytyy ja jonkin keksipaketin. Yöpyjiä saa tulla ja tuleekin, kunhan sovimme ajoissa ruoka-asiat niin että sekä me että vieraat varautuvat.

Vierailija
1842/2108 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on meitä, jotka kiertää mökit kaukaa. Ei tarvi pelätä, että ängetään riesaksi. Ystäviä mukava nähdä, mutta en viitsi ajella korpeen. Treffaillaan taas kun palaatte mökeiltä kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1843/2108 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämä jokakeväinen aihe jonne nousee muistumia muiden kauhukertomuksista 70-luvulta. 

Ei meidän mökille ole koskaan kukaan tunkenut, vaikka se on ihan parin tunnin päässä Helsingin keskustasta. Oikein kutsumalla kutsutaan väkeä ja eri sopimuksesta saattavat jäädä yöksi. Meillä on kauppa 12 km päässä joten ruoat ja viinit hakee puolessa tunnissa, mökillä on sähköt joten kokkaaminen käy sujuvasti. Fiksut ihmiset tuovat aina herkkuja tuliaisiksi ja kysyvät vielä lähimmän kaupungin kohdalla että puuttuuko mitään. Vieraat ovat toivottuja ja ilahduttavia, ja ymmärtävät lähteä kun sen aika on.

Vierailija
1844/2108 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on mökki joka on lähes sananmukaisesti hevonkuusessa, kauppaan matkaa yli 80 km suuntaansa, aikaa menee ajamiseen n. 3h pikkuteitä pitkin. Kun menemme mökille olemme siellä vähintään viikon tai kaksi putkeen käymättä missään.

Se mistä saamme tapella mökkilokkien kanssa on se että kun sanomme ettei meillä ole ruokaa kuin itselle ja vierailulle tullut lokki näkee täynnä olevan jääkaapin, pakastimen sekä kuivakaapit ja alkaa valittaa että meillähän on ruokaa vaikka juhlien pitoon. Olen näyttänyt useammalla lyhyellä varoitusajalla tulleelle lokille ruokalistamme joiden mukaan syömme ja että olemme varanneet ruokaa omalle porukalle viikoksi tai kahdeksi, emmekä ole varautuneet yhtäkkiä ruokkimaan monta ylimääräistä suuta jotka haluaisivat yllättäe olla mökillämme pari kolme yötä "kun sitä ruokaa näyttää teillä olevan". Meillä saa kahvittelut ja voimme tehdä voileipiä ja pystyn leipomaan, mutta ylimääräistä ruokaa o

Mun on niin vaikea uskoa näitä juttuja. 

Vierailija
1845/2108 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä jokakeväinen aihe jonne nousee muistumia muiden kauhukertomuksista 70-luvulta. 

Ei meidän mökille ole koskaan kukaan tunkenut, vaikka se on ihan parin tunnin päässä Helsingin keskustasta. Oikein kutsumalla kutsutaan väkeä ja eri sopimuksesta saattavat jäädä yöksi. Meillä on kauppa 12 km päässä joten ruoat ja viinit hakee puolessa tunnissa, mökillä on sähköt joten kokkaaminen käy sujuvasti. Fiksut ihmiset tuovat aina herkkuja tuliaisiksi ja kysyvät vielä lähimmän kaupungin kohdalla että puuttuuko mitään. Vieraat ovat toivottuja ja ilahduttavia, ja ymmärtävät lähteä kun sen aika on.

Ei ole sattumaa että tämä ketju herätellään henkiin aina keväällä. Iltaläyhyjen keskeiset aiheet kesäisin liittyvät mökkin. Aiheet ovat: 

-mökkilokit - kerro oma kokemuksesi (joka luultavasti on äidin kokemus ajalta ennen kännykkää)

-yhteismökkien kauheus (siskon perhe ei koko kesänä kertaakaan hakannut halkoja/tampannut mattoja)

-perintömökkien kauheat remontit (olen kädetön ja varaton ja mökki vaatii huolenpitoa)

-perintömökkien riidat (veli kieltäytyy maksamasta perintöveroa, menen konkurssiin)

-ampiaistet/käärmeet/punkit/sudet/aurinko/sinilevä 

-mökkinaapurit/läheltä veneilevät

Kesätoimittajat kirjoittelevat näitä nyt, ja sitten niitä voi mätäkuun hiljaisilla heitellä lööppeihin. Mammapalsta on tässä suurena apuna. 

Vierailija
1846/2108 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on muutama tuttavapariskunta, jotka aina kun nähdään (sen pari kertaa vuodessa) kertovat mökistään ja pyytelevät kesällä käymään mökillä. Ja aina sanotaan, että ihanalta kuulostaa, tullaan tottakai. Ilmoittakaa vaan milloin.

Ikinä ei ole sitten perästä kuulunut, mutta taas seuraavalla kerralla sama laulu. Olen ajatellut, että he sitten tuntevat itsensä hetken paremmiksi, kun pääsevät hehkuttamaan mökkiään ja salaa kikattelevat, että siinäpä odotelkaa kutsua.

Vai odottaako joku oikeasti, että me (vieraat) itse otettaisiin yhteyttä ja sanottaisiin, että mites se mökkivierailu?

Voiko joku selittää mistä tuo käytös johtuu, kun täällä teitä mökillisiä pyörii?

Toiset esittelevät kutsujaan small talkina eikä ole,tarkoituskaan että kutsu otettaisiin oikeasti vastaan.

Vierailija
1847/2108 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ystäviä ja suku, jota rakastan. 

He piipahtavat kesätalooni ehtiessään. Tehdään yhdessä hommia, ruokaa, pelataan, saunotaan, uidaan, kalastetaan, vaelletaan ja parannetaan maailmaa. Kukaan ei jää asumaan. Tuttavia en vastaanota ja he tietät jo sen. Osaan sanoa ei ilman tekosyitä. Ei se ole vaikeaa. 

Vierailija
1848/2108 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä kuka haluaa mennä väkisin jollekin mökille. 

En kyllä minäkään. Mökille kuuntelemaan hyttysten ininää ja haistelemaan hyttyskarkotteen kuvottavaa lemua, ei h......i.

Vierailija
1849/2108 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mökki on välimerellä!

sinne ei noin vaan kukaan pöllähdä.

Vierailija
1850/2108 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain toisinpäinkin... Miesystävän yksin asuvalla tädillä mökki. Sinne usein kutsuttiin, ja mies siellä tykkäsi käydä, ja lähdin aina mukaan.

Aina ostin kassillisen ruokaa, jolla olisin yh.perheeni ruokkinut viikonlopuksi. 

Semmoista mökkeilyä, että tehtiin monta tuntia töitä. Puunhakkuuta, puun kantoa liiteriin, ison tontin nurmenleikkaus, kukkapenkkien perkausta, haravointia.... Sitten juodaan talkookaljat, vaan kun en olutta juo, olin aina ostanut omat juomani mukaan. Varsin hän jo sen tiesi, olisi voinut edes kohteliaasti ostaa vähän minullekin talkoojuomaa. Kuitenkin viikonloppuni siellä ilmaiseksi raadoin useita tunteja.

Kerran unohdin saunapyyhkeeni kotiin, ja sanoin ettei mulla nyt olekaan pyyhettä mukana, joten taitaa saunominen jäädä väliin. Tädillä oli pukuhuoneessa iso kasa siistissä pinossa Marimekon pyyhkeitä ilmeisesti rekvisiittana. Ei sitten voinut lainata pyyhettä, en kyllä pyytänytkään, vaan olisi kai tuo ollut kohteliasta "mökkiorjalle".

En ole moneen vuoteen enää sinne "mökkeilemään". Enkä ole missään tekemisissä tuon ihmisen kanssa.

Vierailija
1851/2108 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pilaa kesäpäivän parhaiten: mökkeily! En pidä yövieraista kotona, enkä itse halua mennä yöksi muualle kuin kotiin tai hotelliin. Ihan helvetin rasittavaa tommonen kommuuni, työleiristä puhumattakaan. 

Kylässä käydään ystävien kanssa rupattelemassa ja sitten kotiin. 

Vierailija
1852/2108 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko on tänä vuonna kuulunut lokkien kirkunaa?

Vierailija
1853/2108 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Missä kohti ootte?" " No kuule, siitä sitten jotain puoli kilometriä, siinä on semmonen navetta, sen navetan takana on risteys, siitä vasemmalle...juujuu...se menee takasin kotiisi"

Vierailija
1854/2108 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on muutama tuttavapariskunta, jotka aina kun nähdään (sen pari kertaa vuodessa) kertovat mökistään ja pyytelevät kesällä käymään mökillä. Ja aina sanotaan, että ihanalta kuulostaa, tullaan tottakai. Ilmoittakaa vaan milloin.

Ikinä ei ole sitten perästä kuulunut, mutta taas seuraavalla kerralla sama laulu. Olen ajatellut, että he sitten tuntevat itsensä hetken paremmiksi, kun pääsevät hehkuttamaan mökkiään ja salaa kikattelevat, että siinäpä odotelkaa kutsua.

Vai odottaako joku oikeasti, että me (vieraat) itse otettaisiin yhteyttä ja sanottaisiin, että mites se mökkivierailu?

Voiko joku selittää mistä tuo käytös johtuu, kun täällä teitä mökillisiä pyörii?

Toiset esittelevät kutsujaan small talkina eikä ole,tarkoituskaan että kutsu otettaisiin oikeasti vastaan.

Se on sitä kun pitää jenkkihapatykset tuoda suomalaiseen keskustelu kulttuuriin. Sanotaan mitä ei tarkoiteta ja toisen pitäisi ymrtää se, käsittämätöntä

Vierailija
1855/2108 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain toisinpäinkin... Miesystävän yksin asuvalla tädillä mökki. Sinne usein kutsuttiin, ja mies siellä tykkäsi käydä, ja lähdin aina mukaan.

Aina ostin kassillisen ruokaa, jolla olisin yh.perheeni ruokkinut viikonlopuksi. 

Semmoista mökkeilyä, että tehtiin monta tuntia töitä. Puunhakkuuta, puun kantoa liiteriin, ison tontin nurmenleikkaus, kukkapenkkien perkausta, haravointia.... Sitten juodaan talkookaljat, vaan kun en olutta juo, olin aina ostanut omat juomani mukaan. Varsin hän jo sen tiesi, olisi voinut edes kohteliaasti ostaa vähän minullekin talkoojuomaa. Kuitenkin viikonloppuni siellä ilmaiseksi raadoin useita tunteja.

Kerran unohdin saunapyyhkeeni kotiin, ja sanoin ettei mulla nyt olekaan pyyhettä mukana, joten taitaa saunominen jäädä väliin. Tädillä oli pukuhuoneessa iso kasa siistissä pinossa Marimekon pyyhkeitä ilmeisesti rekvisiittana. Ei sitten voinut lainata pyyhettä, en kyllä pyytänytkään, vaan oli

Olisit avannut suusi.

Vierailija
1856/2108 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mistä saamme tapella mökkilokkien kanssa on se että kun sanomme ettei meillä ole ruokaa kuin itselle ja vierailulle tullut lokki näkee täynnä olevan jääkaapin, pakastimen sekä kuivakaapit ja alkaa valittaa että meillähän on ruokaa vaikka juhlien pitoon. Olen näyttänyt useammalla lyhyellä varoitusajalla tulleelle lokille ruokalistamme joiden mukaan syömme ja että olemme varanneet ruokaa omalle porukalle viikoksi tai kahdeksi, emmekä ole varautuneet yhtäkkiä ruokkimaan monta ylimääräistä suuta jotka haluaisivat yllättäe olla mökillämme pari kolme yötä "kun sitä ruokaa näyttää teillä olevan". Meillä saa kahvittelut ja voimme tehdä voileipiä ja pystyn leipomaan, mutta ylimääräistä ruokaa o

Pikkuisen nyt epäilen kirjoitustasi. Missä on paikka, josta on 80 km lähimpään kauppaan? Ja jos sellainen löytyykin, miten ihmeessä voi olla vielä ihmisiä, jotka haluavat tulla sinne vierailemaan? :D

Vierailija
1857/2108 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko on tänä vuonna kuulunut lokkien kirkunaa?

Kyllä on. Jouduin jo kieltämään tyyppiä tänne tulemasta. Sama rasittava tyyppi, joka ei vieläkään tajua, että hänen seuraansa ei kaivata. Vuodesta toiseen sama homma. Onkohan se autisti?

Vierailija
1858/2108 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mistä saamme tapella mökkilokkien kanssa on se että kun sanomme ettei meillä ole ruokaa kuin itselle ja vierailulle tullut lokki näkee täynnä olevan jääkaapin, pakastimen sekä kuivakaapit ja alkaa valittaa että meillähän on ruokaa vaikka juhlien pitoon. Olen näyttänyt useammalla lyhyellä varoitusajalla tulleelle lokille ruokalistamme joiden mukaan syömme ja että olemme varanneet ruokaa omalle porukalle viikoksi tai kahdeksi, emmekä ole varautuneet yhtäkkiä ruokkimaan monta ylimääräistä suuta jotka haluaisivat yllättäe olla mökillämme pari kolme yötä "kun sitä ruokaa näyttää teillä olevan". Meillä saa kahvittelut ja voimme tehdä voileipiä

Minä en epäile. Meiltäkin on 50 km kauppaan. Asumme vakituisesti tässä.

Vierailija
1859/2108 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin juuri itse itsensä kutsujalle, että jos haluat tavata, niin kutsu omaan kotiisi, mutta älä kutsu itse itseäsi toisten mökeille/kotiin.

Kun se ei muuten mene perille, niin pitää sanoa selvästi ja suoraan.

Minä en tarjoa majoituspalveluita,  enkä pidä kestikievaria. Sanoin lähimmän majoituspalveluita tarjoavan paikan. Sanoin, mene sinne. Luurin löi korvaan. Ei kestä sitä, että lokkia ei tänne haluta lätisemään skeidaa.

Vierailija
1860/2108 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestoaihe, liekö moderaattorin nosto. Taas pas kaa jauhetaan monta sivua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä