Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljon sinulla on velkaa ja miten olet varautunut tulevaan lamaan

Vierailija
20.05.2022 |

Inflaatio on täällä ja todennäköisesti edessä on taantuma sekä lama. Miten uskot että euroopan keskuspankki reagoi tilanteeseen ja mitä vaikutuksia sillä on omaan taloudelliseen tilanteeseesi.
Itse uskon, että EKP ei saa heti tehtyä tarvittavia päätöksiä inflaation hillitsemiseksi. Tästä seuraa ostovoiman pieneneminen ja ajautuminen taantumaan kulutuksen vähentyessä. Aloitetaan ehkä uusi elvytysohjelma ja inflaatio jatkaa nousemistaan. Jossain vaiheessa huomataan, että korkoja on pakko nostaa yli 10 % tasoille inflaation hillitsemiseksi ja siitä seuraa asteittain konkursseja, työttömyyttä ja syvä lama.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lamaan varaudutaan ottamalla mahdollisimman iso laina, eikä omisteta mitään.

Vierailija
22/35 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asuvan on hyvä muistaa että se vuokrayhtiökin voidaan pilkkoa ja asunnot myydä. Lamassa tällaista tapahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni yritys toimii ruoka alalla ja liikevaihto noin 75 miljoonaa. Enköhän mä pärjää jatkossakin.

Vierailija
24/35 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni yritys toimii ruoka alalla ja liikevaihto noin 75 miljoonaa. Enköhän mä pärjää jatkossakin.

Sitten täytyy kaikessa tehdä kuten iskä sanoo.

Vierailija
25/35 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inflaatio on parasta mitä voi toivoa. Jos on paljon lainaa ja kyky hoitaa lainanmaksu. Inflaatio syö lainapääomaa pois itsestään ja jos on ostanut sillä rahalla kalliin asunnon niin sen euromääräinen arvo nousee kohisten!

Tämä pätee vain tilanteessa, jossa talous kasvaa, palkat nousee ja asuntojen arvot nousee. Vaikea nähdä tässä tilanteessa, että kansalla riittää maksukykyä maksaa entistä korkeampia asuntojen hintojakin. Pitkä nollakorkojen aika on paisuttanut asuntojen hintoja ja velkaantumista.

Vierailija
26/35 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

400000 velkaa keskustan asunnosta, jonka arvo on noin 450000. Selviän juuri ja juuri nyt lainasta. Pienikin koronosto vie konkurssiin.

Tätähän halusit kuulla

Vierailija
27/35 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikevaihdosta on aika vähän iloa, jos toiminta on tappiollista. Konkurssi kurkkii nurkan takaa... Onneksi ulosotto myy firman käypään hintaan. Eurolla tai muutamalla.

Vierailija
28/35 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma asuntolaina jäljellä 13800 eur ja toisesta sijoitusasunnosta lainaa 67000 eur ja yksi sijoitus asunto velaton. Oman asunnon saan maksettua reilussa vuodessa. Toista sijoitusasuntoa maksan vielä useamman vuoden.

Vierailija
29/35 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljon, vaan aika vähän. Säästöjen määrä jo ohitti loppulainan summan.

Vierailija
30/35 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myimme mieheni kanssa viime syksynä asunnon ja muutimme tilapäisesti vuokralle etsiäksemme omakotitaloa. Hinnat tuntuivat älyttömän korkeilta tuollon, kun jokaisesta varteenotettavasta omakotitalosta olisi joutunut huutamaan kilpaa yli pyyntihinnan. Olemme siis vieläkin vuokralla. Katsotaan mitä tässä oikeen tapahtuu. Pankkitilillä on 120 000 €. Syököhän inflaatio senkin.

Vierailija
31/35 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2 uutta sijoitusasuntoa vuokrattuna. Niissä alkaa pian rahoitusvastikkeiden lyhennykset.. Paljoa ei ole pelivaraa korkojen nousulle. Hiukan on alkanut jännittää, jos vuokralainen lähtee ja ei saakaan uusia vuokralaisia.

Vierailija
32/35 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta eihän lainoja kannata maksaa pois, ainakaan etuajassa, silloin kun inflaatio jyllää.

Vierailija
33/35 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua vähän mietityttää. Mulla on lainaa vielä reilut 70 tuhatta talosta jäljellä. Hiljakseen olen maksellut, vielä 10 vuotta jos maksan aikataulun mukaisesti. Mulla on kaksi teiniä, joihin menee tällä hetkellä enemmän rahaa kuin koskaan. Ja minua on vain yksi, yksin hoidan kaiken, niin taloudellisesti kuin muutenkin. Seuraavat 6-8 vuotta on varmaan tiukkoja. Onneksi on vakituinen työpaikka vakaalla alalla.

Vierailija
34/35 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin vaatimattoman mökin, jonka tontilla on hieman alaa kotitarveviljelyyn.

Maksoin säästöilläni, sen sijaan, että olisin ottanut lainaa. Minulla on velaton sijoitusasunto, ja omasta kämpästä yhtiölainaa 67.000. Yhtiölainan korko on nyt 0,6% eikä se kuulemma muutu ainakaan vuoteen, tai koko vuonna 2023. Ei siis ole kiire lyhentää lainaa, vaikka säästötilillä makaakin ylimääräistä. Pörssikeinottelu ei kiinnosta.

Vierailija
35/35 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inflaatio on täällä ja stagflaatio kolkuttelee jo ovella. Se on vaikea paikka.