Paljon sinulla on velkaa ja miten olet varautunut tulevaan lamaan
Inflaatio on täällä ja todennäköisesti edessä on taantuma sekä lama. Miten uskot että euroopan keskuspankki reagoi tilanteeseen ja mitä vaikutuksia sillä on omaan taloudelliseen tilanteeseesi.
Itse uskon, että EKP ei saa heti tehtyä tarvittavia päätöksiä inflaation hillitsemiseksi. Tästä seuraa ostovoiman pieneneminen ja ajautuminen taantumaan kulutuksen vähentyessä. Aloitetaan ehkä uusi elvytysohjelma ja inflaatio jatkaa nousemistaan. Jossain vaiheessa huomataan, että korkoja on pakko nostaa yli 10 % tasoille inflaation hillitsemiseksi ja siitä seuraa asteittain konkursseja, työttömyyttä ja syvä lama.
Kommentit (35)
Millä logiikalla inflaatio johtaa lamaan?
Koronnosto ajaa talouden deflaatiokierteeseen ja palkkojen alentamiseen, sitäkö haluat?
Olen varautunut siihen etten omista mitään ja olen "onnellinen"
Ei ole velkaa. Rahaa n. tonttu. Kyllä sillä riisiä ja pottuja saa.
Saan velat maksettua, koska omistan jo kaiken tarpeellisen enkä halua lisää tavaraa jne.
Ei ole velkaa ja rahaa on muutama kymppitonni.
Asuntolainaa noin 100 000 vielä maksettavana, korkokatto on. Kauheasti ei jää palkasta säästöön, nautin elämästä.
Velkaa on vielä 190 000
Olen laskenut, että selviäisin vielä jotenkin 7% viitekorosta. Tiedä sitten jos pakolliset elinkustannukset nousee vielä tämän päälle hurjasti, eikä työnantajalta heru roimia palkankorotuksia, niin tiukoille saattaa mennä. Harmi kun ei tajunnut ottaa vielä muutama vuosi sitten kiinteäkorkoista pitkää lainaa, jota pankki tarjosi.
Lainaa on 47000, säästöjä 200000, osakkeita 60000. Pärjään kyllä vaikka osakkeet sukeltaisi.
Kohta saan maksettua auton pois, asun vuokralla ja opintolainaa muutama tonni jäljellä jonka saisin tämän vuoden aikana maksettua pois jos haluan. Eipä tässä kovin suurta hätää. Eri sitten jos työpaikka lähtee alta, mutta ei ole paikka joka ekana menee jos tulee lama
Lainaa 155 000e asunnosta ja 10 000e opinnoista, lisäksi vajaa kymppitonni luottokortilla. En ole huolissani, olen koulutettu, hyväpalkkanen ja mulla on vakkarityö julkisella sektorilla alalla, jossa on työvoimapula. Päin vastoin koen, että omassa tilanteessa on syytä tukea paikallisia pienyrittäjiä mahdollisimman paljon.
Meillä asunnosta velkaa vielä 62000e. Pärjätään kyllä mutta ahdistaa tämä tilanne noin ylipäänsä.
Alle 9000e asuntolainaa. Eiköhän tässä pärjätä. Helsingissä on se hyvä puoli että välttämättä perhe ei tarvitse kahta autoa, joten voimme luopua toisesta, mikäli kulut nousevat liikaa.
Lama tarkoittaa sitä että osa työpaikoista lakkaa olemasta. Siihenkin on hyvä varautua niiden lainojen kanssa.
Inflaatio on parasta mitä voi toivoa. Jos on paljon lainaa ja kyky hoitaa lainanmaksu. Inflaatio syö lainapääomaa pois itsestään ja jos on ostanut sillä rahalla kalliin asunnon niin sen euromääräinen arvo nousee kohisten!
Velkaa ei senttiäkään. Tulemme toimeen, meillä ei ole rahapulasta pelkoa. Sen verran perintöjä olemme kumpikin saaneet, että voimme olla rauhassa lähiajat. Lähentelemme kuuttakymppiä kumpikin.
Ei velkaa mihinkään. Rahaa tilillä 42.000e.
Ei ole velkaa. Säästöjä 36000 euroa.
Asuntolaina saadaan maksettua loppuun vaikka heti, sitä on vajaa 10 000e enää maksamatta ja muuta velkaa ei ole. Rahaa on säästössä ja sijoitettu joten ei tässä hätää ole vaikka jäätäisiin miehen kanssa molemmat työttömiksi.