Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi työkaveri ei kysy

Vierailija
20.05.2022 |

Meille tuli töihin uusi, kokenut työntekijä. Jaan monet työt hänen kanssaan. Aiemmin samassa tehtävässä olleiden kanssa jako on sujunut kuin itsestään. Ollaan aiemmin viikottain juteltu kuka tekee mitäkin ja heitetty kymmeniä ellei satoja viestejä päivässä.

Nyt tämä uusi työntekijä kummallisesti jättää minut huomiotta. Kertoo kyllä esim syödessä, että hän on nyt hoitamassa tällaista asiaa (joka on jo hoidettu) ja kysynyt esimieheltämme miten joku muu asia hoidetaan. Esimiehemme ei työtämme oikein tunne, niin eihän hän osaa vastata ja neuvoo kysymään ihan kummallisista paikoista tai antaa muuten vääriä tai vanhentuneita neuvoja.

Olen yrittänyt heittää hänelle linkkejä paikkoihin, joista tietoa löytyisi, mutta eihän hän niitä minun viestejäni katso. Olen ehdottanut yhteistapaamista työnjaon tekemiseksi ja erään suuritöisen ja kiireellisen yhteisen asian hoitamiseksi ja hän armollisesti ehdotti 30 min aikaa viikon päähän. Olemme siis av:lla tunnetussa "vaativissa asiantuntijatehtävissä", joten tuo 30 min on yksi kärpäsen kakka tehtävälistaamme ajatellen. Olin ajatellut, että heti alkuun (ekalle viikolle, joka meni jo) varataan useita puolikkaita päiviä, että päästään edes hommissa alkuun.

Kyse ei siis ole siitä, että osaisi jo kaiken. Kyselee jatkuvasti tyhmiä (Kyllä! Jotkut kysymykset vaan ovat tyhmiä) valtavissa osastopalavereissa (jotka lähinnä tiedotustilaisuuksia, ei omien asioiden kyselytilaisuuksia) tai ylimmiltä johtajilta, joilta normaalisti ei kysytä mitään (sitten ihmettelee kun hänelle ei vastata). Esim. jos vaikka sanon, että voit tuolta tilata hiirimaton itsellesi, niin ei usko, vaan kysyy tuota isolta pomolta, jolle meidän hiirimatot ei vähäänkään kuulu. Tai kauhealla vaivalla metsästää jonkun hankkeen budjettia ja muuta sopimusta, kun minä voisin lähettää sen hänelle parilla klikkauksella. Ja usein olen lähettänytkin, mutta hän ei lue viestejäni.

Miksi ihmeessä joku toimii noin? Miksi ei halua neuvoja samalla tasolla olevalta, myös kokeneelta työntekijältä? Eikö luota, että minä kyllä vuosia tätä työtä tehneenä tiedän, miten hommat hoidetaan? Vai haluaako luvan kaikkeen pikkuruiseenkin isolta johtajalta. Olen jatkuvasti sanonut, että kysy ihmeessä, niin kerron. Pyytänyt tekemään yhdessä, mutta eipä tunnu onnistuvan. Mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen yrittänyt heittää hänelle linkkejä paikkoihin, joista tietoa löytyisi, mutta eihän hän niitä minun viestejäni katso."

Jos nuo linkit ovat sellaisia joita hän oikeasti tarvitsee, mikset vaan kysy f2f häneltä syytä jättää viestisi lukematta?

Vierailija
22/45 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo työpaikka ja toimintatapa teillä.

Ei edes ole. Meillä on oikein mukava työpaikka ja normaalit toimintatavat. Tämä yksi uusi ei vaan toimi toimintatapojen mukaan.

Ap

Ei ole näköjään perehdytetty hyvin, vai onko perehdytetty ollenkaan. Niin lisäksi, tyhmiä kysymyksiä ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kysy neuvoa sellaisilta kollegoilta, jotka koen jotenkin ylimielisiksi. Kysyn niiltä, jotka ei suhtaudu niin että "toi aina kysyy tyhmiä kysymyksiä".

Vierailija
24/45 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perehdytys on sellainen, mikä sinun olisi pitänyt varata hänen kalenteriinsa jo ennen kuin hän edes aloitti. On aina perehdyttäjän vastuulla tietää mitkä asiat uuden tyypin pitää tietää. Nyt varaat sinne kalenteriin jonkun perehdytysajan, sinä teet sen, ei hän itse.

On myös niin, että jos hän ei tiedä, että jonkun budjetin saa sinulta, hän voi luulla, että hänen pitää selvittää se itse. Toi "kysy ihmeessä, niin kerron!" sysää kaiken vastuun hänelle. Hänen pitäisi tietää mitä asioita hän ei tiedä, jotta voisi kysyä niistä sinulta.

En minä voi hänen kalenteriinsa mitään varata. Kalenterikutsun voin toki tehdä, mutta hänellähän ei eka ollut kalenteria ja sitten se oli tyhjä, joten en tiedä, milloin hänellä on menoa. Olisin luullut, että sanomalla "Hei varataan meille joku sopiva aika..." -tyylillä saisimme ajan varattua. Olemme kuitenkin vierekkäisissä huoneissa.

Varsinaisen perehdyttämisen oletin kuuluvan henkilölle, joka aiemmin hoiti ko. hommaa ja on meillä edelleen töissä ja esimiehellemme. En tiedä miksi he eivät ole saaneet hommaa hoidettua. Todennäköisesti samasta syystä kuin minä.

Tiesin, että tyhmistä kysymyksistä mainitseminen pistää jollain silmään. Jos on yhtään järkeä, niin luulisi ymmärtävän mitä kysyä, keneltä ja milloin. Kuinka moni kysyisi vaikka Nokian pääjohtajalta tiedotustilaisuudessa, että mistä saa hiirimaton.

Ap

Ok, eli kukaan ei ole perehdyttänyt häntä, joten isoa osaa asioista hän ei oikeasti vaan osaa. Ja sinä ilmeisesti luulit, että hän varaa tuolla "varataan meille joku sopiva aika" ajan ja hän puolestaan luulee, että sinä varaat.

Tuo hiirimattoasia on kyllä tosi tyhmä, ehkä työkaverisi on jotenkin arka niin, että pelkää tekevänsä virheen jos ei varmista, tai toisaalta voi luulla, että hänen asiansa ovat niin supertärkeitä, että ne vaativat johtajan kannanottoa. Minulla oli tuollainen esimies joskus ja oli erittäin suuri virhe päästää hänet esimieheksi, eihän siitä vastuunkannosta häneltä tullut mitään.

Eniten teillä on nyt kommunikaatiosta kyse. Sinä luulet ja toivot työkaverin toimivan toivomallasi tavalla ja hän luulee itse jotain muuta.

Ajan varaus meni suunnilleen näin: Olin kalenteri auki hänen huoneessaan ja kysyin, milloin voimme nähdä. Kävisikö huomenna klo 8.15? Ei. Entä klo 12? Ei. No milloinkohan kävisi? Viikon päästä perjantaina klo 15-15.30. Ok, otetaan sitten se.

Ap

Vierailija
25/45 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perehdytys on sellainen, mikä sinun olisi pitänyt varata hänen kalenteriinsa jo ennen kuin hän edes aloitti. On aina perehdyttäjän vastuulla tietää mitkä asiat uuden tyypin pitää tietää. Nyt varaat sinne kalenteriin jonkun perehdytysajan, sinä teet sen, ei hän itse.

On myös niin, että jos hän ei tiedä, että jonkun budjetin saa sinulta, hän voi luulla, että hänen pitää selvittää se itse. Toi "kysy ihmeessä, niin kerron!" sysää kaiken vastuun hänelle. Hänen pitäisi tietää mitä asioita hän ei tiedä, jotta voisi kysyä niistä sinulta.

En minä voi hänen kalenteriinsa mitään varata. Kalenterikutsun voin toki tehdä, mutta hänellähän ei eka ollut kalenteria ja sitten se oli tyhjä, joten en tiedä, milloin hänellä on menoa. Olisin luullut, että sanomalla "Hei varataan meille joku sopiva aika..." -tyylillä saisimme ajan varattua. Olemme kuitenkin vierekkäisissä huoneissa.

Varsinaisen perehdyttämisen oletin kuuluvan henkilölle, joka aiemmin hoiti ko. hommaa ja on meillä edelleen töissä ja esimiehellemme. En tiedä miksi he eivät ole saaneet hommaa hoidettua. Todennäköisesti samasta syystä kuin minä.

Tiesin, että tyhmistä kysymyksistä mainitseminen pistää jollain silmään. Jos on yhtään järkeä, niin luulisi ymmärtävän mitä kysyä, keneltä ja milloin. Kuinka moni kysyisi vaikka Nokian pääjohtajalta tiedotustilaisuudessa, että mistä saa hiirimaton.

Ap

Ok, eli kukaan ei ole perehdyttänyt häntä, joten isoa osaa asioista hän ei oikeasti vaan osaa. Ja sinä ilmeisesti luulit, että hän varaa tuolla "varataan meille joku sopiva aika" ajan ja hän puolestaan luulee, että sinä varaat.

Tuo hiirimattoasia on kyllä tosi tyhmä, ehkä työkaverisi on jotenkin arka niin, että pelkää tekevänsä virheen jos ei varmista, tai toisaalta voi luulla, että hänen asiansa ovat niin supertärkeitä, että ne vaativat johtajan kannanottoa. Minulla oli tuollainen esimies joskus ja oli erittäin suuri virhe päästää hänet esimieheksi, eihän siitä vastuunkannosta häneltä tullut mitään.

Eniten teillä on nyt kommunikaatiosta kyse. Sinä luulet ja toivot työkaverin toimivan toivomallasi tavalla ja hän luulee itse jotain muuta.

Ajan varaus meni suunnilleen näin: Olin kalenteri auki hänen huoneessaan ja kysyin, milloin voimme nähdä. Kävisikö huomenna klo 8.15? Ei. Entä klo 12? Ei. No milloinkohan kävisi? Viikon päästä perjantaina klo 15-15.30. Ok, otetaan sitten se.

Ap

Okei. Meillä vaan pistetään kalenterikutsu vapaaseen aikaan. Jokainen on itse vastuussa siitä, että kalenteri on ajan tasalla.

Vierailija
26/45 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap nuorempi kuin uusi työntekijä? Tai eri sukupuolta? Tai molempia?

Vierailija
27/45 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Okei. Meillä vaan pistetään kalenterikutsu vapaaseen aikaan. Jokainen on itse vastuussa siitä, että kalenteri on ajan tasalla.

Juu ei tulis mitään jos pitäis ravata ympäri taloa sopimassa, että millon sulle käy. Ja sen kutsun voi perua, jos on ehdoton este.

Vierailija
28/45 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrkyri. Haluaa sun paikalle. Ehkä yrittää viestittää pomolle ettet osaisi perehdyttää häntä.

Vierailija
29/45 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Normaalisti toki näin, mutta hänellä ei eka ollut muutamaan päivään kalenteria (tai sähköpostiosoitetta).

Ap

Vierailija
30/45 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap nuorempi kuin uusi työntekijä? Tai eri sukupuolta? Tai molempia?

Olen nuorempi, mutta koulutetumpi ja kokoneempi meidän alalla. Sama sukupuoli.

Ap

Vierailija
31/45 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anna olla, ei se työntekijä ole sun ongelma jos sinua ei ole laitettu edes hänen perehdyttäjäksi.

Typerään ei löydy yhteistä aikaa -ongelmaasi, länttää vaan kalenterikutsu hänelle ja se siitä.

Vierailija
32/45 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tavalliselta uudelta työntekijältä tietotyössä. Sinä taas vaikutat jotenkin hankalalta työparilta.

Mienköhän voisin vaikuttaa vähemmän hankalalta työparilta? Haluaisin olla hyvä ja helpostilähestyttävä työpari.

Ap

Vierailija
33/45 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaanko me kollegoita ja olet värittänyt tarinaa osaltasi :D

Tiedän täysin millaisesta ihmistyypistä puhut.

Onko tuolle oikein joku ihmistyyppi?

Vierailija
34/45 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen yrittänyt heittää hänelle linkkejä paikkoihin, joista tietoa löytyisi, mutta eihän hän niitä minun viestejäni katso."

Jos nuo linkit ovat sellaisia joita hän oikeasti tarvitsee, mikset vaan kysy f2f häneltä syytä jättää viestisi lukematta?

En ole halunnut olla tyly. Olen kyllä sanonut, että meillä on ollut tapana pitää chattia koko ajan auki. Minut saa sillä hyvin kiinni. Lisäksi olen sanonut, että hei, laitoin sulle viestiä sähköpostiin yms. Olen yrittänyt siis olla ystävällinen, enkä heti ekalla viikolla valittaa, että mikä siinä on että et vastaa mulle heti ja lue chattia (viestistä näkyy onko se luettu) ja kaikkia Teamsin kanavia.

Ap

Vierailija
35/45 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahmottaa työskentelevänsä pomojen ja kokousten järjestäjien apuna. Ei kysele sinulta kuten ei opiskellessa ole kysynyt luokkatovereilta vaan korkeintaan opettajilta tai hallinnolta.

Vierailija
36/45 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asiantuntija tarvi perehdytystä.

t.vaativan erikoisalan erityisasiantuntija.

Vierailija
37/45 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi muuta kuin henkilökemiat eivät kohtaa. On ihmistyyppi joille osa muista ihmisistä on täysin ilmaa. Heidän kanssaan keskusteltaessa katsovat yleensä aina ohitsesi. Jos sanot jotain, niin jos edes kuulivat, niin yleensä ensimmäisenä tulee vastakysymys "ai mitä sinä sanoit?" He ovat ja elävät omissa sfääreissään ja sinä et istu siihen kaavaan.

Vierailija
38/45 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin vuosi sitten täysin uusiin työtehtäviin. Esimies laati perehdytyslistan, kollega jonka kanssa teenyhteisiä työtehtäviä oli yksi pääperehdyttäjistä.

Vierailija
39/45 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei asiantuntija tarvi perehdytystä.

t.vaativan erikoisalan erityisasiantuntija.

Tietenkin tarvitsee. Tehtävät voivat olla täysin uusia. Lisäksi eri yhtiöissä on omat toimintatapansa.

Vierailija
40/45 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan ap:n tarkoittaman ihmistyypin. Kyseinen henkilö haluaa tehdä sinulle alusta asti selväksi, että HÄN on lähempänä pomoa ja vain HEILLÄ on yhteys. Kunhan hän pääsee asettumaan työpaikalle niin alkaa muiden alistaminen, ja tämä henkilö on yhtäkkiä pomon sydänystävä.