Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

millenniaali! koetko että boomerit veti nenästä?

Vierailija
20.05.2022 |

Y-sukupolvi tai toiselta nimeltään millenniaalit (1980-luvun alun ja 1990-luvun puolivälin välillä syntynyttä sukupolvet)
Tuntuuko että 90 luvun lama ei ole vieläkään loppunut ja lähtökohdat saada vähintään samanlainen elämä kuin boomereilla ei ole mahdollista?

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe noin, mutta saisi tulla päivänvaloon, mitä täällä oikeasti tapahtuu ja miksi tilanne on mitä on. Harva uskoisi.

Vierailija
2/71 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun isäni oli 30 vuotias hänellä oli vaimo, 2 lasta, omakotitalo, yritys, 2 autoa ja paljon velkaa sekä 90 luvun lama niskassa.

nyt olen 30 vuotias minulla ei ole kuin 3 ammattitutkintoa taskussa jos teen niillä aloilla töitä en saa edes lainaa ajokorttia varten. jos saan töitä ne on kuitenkin määräaikaisia.

ei vaimoa, ei lapsia, ei omaa kotia, vaan vuokralla, lainaa ei myönnetä kun ei ole tuloja...

kyllä sellainen pieni basgan maku suussa on....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs uskoit, että boomereiden tapa rakentaa elämä on se mikää toimii nykyään. Mä en ymmärrä kun kaikki itkee kun ei ole töitä. Miks halutte kuluttaa energianne, että pääsette tekee 40h viikkoja jollain 3 tonnin 5palkalla? Se on sitä boomeri-ajattelua. Ite teen himassa noin 5-15 tunnilla viikossa sen 4-5 kiloa kuussa helposti. Opetelkaa käyttämään sellasta suomalaisille ehkä tuntemattomia sivustoja kuten Amazon tai Airbnb, niin saatatte ehkä yllättyä miten helppoo rahan tekeminen nykyään on

Vierailija
4/71 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs uskoit, että boomereiden tapa rakentaa elämä on se mikää toimii nykyään. Mä en ymmärrä kun kaikki itkee kun ei ole töitä. Miks halutte kuluttaa energianne, että pääsette tekee 40h viikkoja jollain 3 tonnin 5palkalla? Se on sitä boomeri-ajattelua. Ite teen himassa noin 5-15 tunnilla viikossa sen 4-5 kiloa kuussa helposti. Opetelkaa käyttämään sellasta suomalaisille ehkä tuntemattomia sivustoja kuten Amazon tai Airbnb, niin saatatte ehkä yllättyä miten helppoo rahan tekeminen nykyään on

Eikö se huumeiden välitys ole laitonta, 4-5 kiloa kuussa, melkoinen tuomio kiinnijäädessä...

Vierailija
5/71 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot 80k vuodessa. Ylempi korkeakoulututkinto. Vene, kaksi autoa, omakotitalo pk-seudulla. Puoliso, lapset. En valita, vaikka paremminkin voisi olla. Olen 34-vuotias ja molemmat vanhemmatkin ovat elossa ja terveitä. Töitä joutuu välillä tekemään paljon, onneksi viikonloput on aina vapaat.

Vierailija
6/71 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin ettet ymmärrä :D Hajoo sinne paskaduuniis xD Mä jatkan Amazonilla ja Airilla

Vierailija
7/71 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asenne paikallaan

Nuo haluavatkin boomereiksi boomereiden tilalle. Jääneet sinisten junien asemalle pillin vihellystä oottelemaan.

Vierailija
8/71 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu. Kotoa sain mallin uraan panostamiselle ja akateemiselle koulutukselle. Pärjään erittäin hyvin, vaikken päätynyt ihan yhtä hyväpalkkaiselle alalle kuin vanhempani. Jos nyt kokisin jääväni jostain paitsi, niin viimeistään perintönä tulisi sellainen määrä omaisuutta, että turha valittaa.

Vierailija
9/71 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulot 80k vuodessa. Ylempi korkeakoulututkinto. Vene, kaksi autoa, omakotitalo pk-seudulla. Puoliso, lapset. En valita, vaikka paremminkin voisi olla. Olen 34-vuotias ja molemmat vanhemmatkin ovat elossa ja terveitä. Töitä joutuu välillä tekemään paljon, onneksi viikonloput on aina vapaat.

millä alalla sinun vanhemmat ja isovanhemmat oli?

Vierailija
10/71 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tunnu. Kotoa sain mallin uraan panostamiselle ja akateemiselle koulutukselle. Pärjään erittäin hyvin, vaikken päätynyt ihan yhtä hyväpalkkaiselle alalle kuin vanhempani. Jos nyt kokisin jääväni jostain paitsi, niin viimeistään perintönä tulisi sellainen määrä omaisuutta, että turha valittaa.

eli vanhempasi ovat rikkaita.

Vierailija
11/71 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvasin ettet ymmärrä :D Hajoo sinne paskaduuniis xD Mä jatkan Amazonilla ja Airilla

Vuokraatko edelleen omaa vuokrakämppääsi? Vuokraisäntäsi voi irtisanoa vuokrasopimuksen. Jos kämppä on omasi (vaikka sitten velkainen): asuinhuoneistossa/-rakennuksessa ei saa harjoittaa majoitustoimintaa, joka on luvanvaraista.

Jos sinulla on mökki, jota vuokrata, et olekaan ihan varaton.

Mitä ihmettä myyt Amazonissa? Joka vieläpä tuottaa? Eikö se ole yhtä passé kuin eBay?

Vierailija
12/71 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te kolmekymppiset itkette!

Tehän peritte vanhempienne varallisuuden. Ai niin, kun se pitäisi saada heti-mulle-tänne-kaikki-nyt. 😑

En ole aito boomeri, mutta olen avustanut ja avustan edelleen aikuisia lapsiani.

Siksi kolmekymppisellä pojallani on hulppea omakotitalo (velkainen), mutta vaimon, lapsen ja auton suhteen minulla ei ole osaa eikä arpaa. Molemmat ovat hyvissä töissä, joissa palkka ei päätä huimaa, mutta työpaikka on jokseenkin taattu.

Ai niin, olen itse eläkkeellä ennen aikojani. Keksin tämän, kun totesin, että mieluummin teen mitä tykkään, kuin haalin mammonaa.

Vierailija
13/71 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia on vedetty nenästä viimeiset kaksi vuotta ja hinnat/maksut on nostettu pilviin ja pieni eliitti on laittanut katteet kohdalleen jotta heidän tileilleen kasaantuu rahaa... tämä ongelma ei ole minkään tietyn sukupolven ongelma vaan konkurssi on edessä kaikilla Suomen veronmaksajilla...

Vierailija
14/71 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te kolmekymppiset itkette!

Tehän peritte vanhempienne varallisuuden. Ai niin, kun se pitäisi saada heti-mulle-tänne-kaikki-nyt. 😑

En ole aito boomeri, mutta olen avustanut ja avustan edelleen aikuisia lapsiani.

Siksi kolmekymppisellä pojallani on hulppea omakotitalo (velkainen), mutta vaimon, lapsen ja auton suhteen minulla ei ole osaa eikä arpaa. Molemmat ovat hyvissä töissä, joissa palkka ei päätä huimaa, mutta työpaikka on jokseenkin taattu.

Ai niin, olen itse eläkkeellä ennen aikojani. Keksin tämän, kun totesin, että mieluummin teen mitä tykkään, kuin haalin mammonaa.

Mun isä syntyi 1910 luvulla. Teki mittavan omaisuuden talonrakentajana ja osti halvalla metsää jonka arvo nousi ajan kanssa.

Miksi kerroin tän? Koska se ei liity mitenkään aloitukseen halusin myös päästä pätemään.

Vierailija
15/71 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

The_Purge kirjoitti:

Kaikkia on vedetty nenästä viimeiset kaksi vuotta ja hinnat/maksut on nostettu pilviin ja pieni eliitti on laittanut katteet kohdalleen jotta heidän tileilleen kasaantuu rahaa... tämä ongelma ei ole minkään tietyn sukupolven ongelma vaan konkurssi on edessä kaikilla Suomen veronmaksajilla...

sittenhän kaikkia ei ole vedetty nenästä jos eliitti porskuttaa. muuten mitä sukupolvea eliiteissä on eniten?

Vierailija
16/71 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuntuu epäreilulta esim. se, että vanhempani ostivat talon v 2000 ja nyt talon arvo on tuplaantunut ilman että ovat edes remontoineet. Sama isovanhemmat ostivat niin ikään 2000-luvun alussa mökin ja myivät sen kolminekrtaisella hinnalla 15 vuotta myöhemmin tekemättä mitään. Ei meillä tule olemaan tällaisia arvonnousuja, päin vastoin. 

Kaikki on kallista, ilmastokriisi, muovikriisi, lamat jne jne jne. Verovähennyksiä ei enää saa lapsista, ei kuntalisää lapsista, ei asuntolainojen korkovähennyksiä jne. Kaikki edut on viety ja kaikki maksaa aivan sairaasti. Töitä ei tahdo saada edes tuplamaisterit ja jos saa niin pitää raataa ja olla käytettävissä 24/7. Tekemällä kovasti töitä ei enää saavuta mitään, työnantaja siirtää voitot omaan taskuun sen sijaan että antaisi omilleen eli työntekijöille. Ahneus, ankeus ja kituuttaminen on meidän elämän tähänastiset teemat.

Vierailija
17/71 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt -74, ja valmistuin ammattiin ensimmäisen kerran -92, ja ura on ollut surkea useista opiskelluista ammateista huolimatta. Systeri syntyi 80-luvun alussa, ja hän valmistui ensimmäisen kerran ammattiin ysärin laman jälkeiseen nousukauteen, eikä ole eläissään ollut päivääkään työtön, vaikka on vaihtanut ammattiakin.

Eli ei ne boomerit mitään milleniaaneja nenästä vetäneet, vaan meitä edellistä ikäpolvea, pieniä ikäluokkia, mutta silti osalta vietiin mahdollisuus päästä töihin edes silloin kun suuret ikäluokat jäi eläkkeelle. Toisaalta, taisi olla boomerien lapset, jotka meni työelämään kasarilla, ne jotka on syypäitä siihen, että boomerien työpaikat jäi täyttämättä niiden jäädessä eläkkeelle, kun korvasivat työpaikat tietokoneilla.

Vierailija
18/71 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomereita taas vedellään siten, etteivät ne saa vanhuuden hoivaa edes rahalla. Sukulaisia ei pysty auttamiseen velvoittamaan perinnöillä uhkaamalla, koska boomerit elävät niin pitkään, että heidän lapset ovat yli 70v niiden kuollessa. Sen ikäisenä ei kukaan tee perinnöillä mitään. Ei välttämättä jaksa edes mitään perunkirjoituksia, saati hautajaisia järjestää.

Vierailija
19/71 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuntuu epäreilulta esim. se, että vanhempani ostivat talon v 2000 ja nyt talon arvo on tuplaantunut ilman että ovat edes remontoineet. Sama isovanhemmat ostivat niin ikään 2000-luvun alussa mökin ja myivät sen kolminekrtaisella hinnalla 15 vuotta myöhemmin tekemättä mitään. Ei meillä tule olemaan tällaisia arvonnousuja, päin vastoin. 

Kaikki on kallista, ilmastokriisi, muovikriisi, lamat jne jne jne. Verovähennyksiä ei enää saa lapsista, ei kuntalisää lapsista, ei asuntolainojen korkovähennyksiä jne. Kaikki edut on viety ja kaikki maksaa aivan sairaasti. Töitä ei tahdo saada edes tuplamaisterit ja jos saa niin pitää raataa ja olla käytettävissä 24/7. Tekemällä kovasti töitä ei enää saavuta mitään, työnantaja siirtää voitot omaan taskuun sen sijaan että antaisi omilleen eli työntekijöille. Ahneus, ankeus ja kituuttaminen on meidän elämän tähänastiset teemat.

korkeat verot syö palkkaa joka on valmiiksi matala. ainakin itse 36 vuotiaana koen olevani ansassa suomessa kun pois lähtöönkin tarvitsee pienoisen omaisuuden. onneksi olen asepalveluskelvoton joten on julma tunnustaa että sotaa toivoisin niin ehkä pääsis pois toiseen maahan p#kolaiseksi ja kokeilemaan jospa siellä pääsisi leivän kylkeen kiinni.

Vierailija
20/71 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja edelleen boomerit säätää lakeja omaksi edukseen, ylivoima kun on. Esimerkkinä leskeneläke, he saavat sitä loppuelämänsä ja heidän lapsensa 10 vuotta.