Munasolupunktio
kuinka monta tuntia pitää olla syömättä ennen munasolu punktioo...
Hoitaja sano vaan et tulet sitten aamulla syömättä ja juomatta miehen kans klo 7.15 polille.
Eli tarkottaaks se sen 12h syömäti vai riittääkö lyhyempi aika?
Jos nyt söis iltapalan ja sit ois syömättä...
Kommentit (13)
Itse olin punktiossa viime viikon tiistaina ja lääkärin ohje kuului (ja ohjepaperissakin se luki): Syö aamulla kunnon aamupala!
Näin siis ainakin Taysissa.
Tsemppiä operaatioon!!!
Vaan siis kipulääketta suonen sisäsesti...
Eli kai mä sit syön jotain nyt, mut en aamulla...
Mulla takana kolme punktiota ja aina on pitänyt olla kaks tuntia ennen punktiota syömättä! Tsemppiä punktioon!
Minulle sanottiin, että edellisestä illasta klo 24 alkaen ei saa syödä mitään. Eikä ehdottomasti mitään aamulla, ei edes vesilasillista. Jos suuta kuivaa, niin piti purskuttaa ja sylkeä vesi ulos. Toimenpiteen jälkeen tarjottiin sairaalassa sitten sämpylää ja teetä ja mehua.
TYKSistä tuli ohjeet, että edellisillasta klo 24 syömättä, juomatta, tupakoimatta.
Ja ainakin omalla kohdalla oli hyvä, että olin syömättä kuten käskettiin kun siinä pöydällä maatessani päädyttiinkin punktio tekemään nukutuksessa
Tuntuu olevan. Itselläni punktio oli maanantaina ja mitään ohjeistusta ei mulla siihen annettu. Sain syödä ja juoda ihan normaalisti ennen punktiota, itseasiassa mulla oli niin paljon luppoaikaa lääkärin myöshästymisen takia, että kahoittivat käymään vaikka munkki kahvilla.
Se parin tunnin lepäily polilla olikin ainoa, mistä muistuttivat.
Mulla oli eilen punktio ja mä sain ohjeeksi, että kevyttä aamupalaa voi syödä, mutta ei kahvia tai tupakkaa. Söin aamusella banaanin ja join varmaan puoli litraa vettä.
Puntion jälkeen me saatiin sitten vähän teetä ja kahvia. Aika kirjava tuo käytäntö ja ohjeistus vaikuttaa kyllä olevan.
-Onni-
Itse olen aina syönyt aamupalan ja juonut kahvia, 3 icsiä tehty. Koskaan ei ole mainittu sanallakaan paastosta. Olisi kiva tietää, mihin esim. tää kahvittomuus perustuu? Onko kenenkään lääkäri koskaan selittänyt näitä syitä? Sitten täällä ihmiset panikoi ja kyselee, kun lääkärit ei koskaan kerro mitään, ihan kummallista. Ymmärrän sen, jos nukutus on tiedossa jo etukäteen.
Minulla on ollut kirjalliset ohjeet, että kuusi tuntia syömättä ja juomatta.
... että joillakin voi jo kipu- ja rauhoittavista lääkkeistä tulla pahoinvointia ja silloin on parempi, että vatsa on tyhjä. En tiedä varmasti, tämä on vain arvaus. Kofeiini ja tupakka taas nostavat verenpainetta, ja se varmaankin syynä näiden välttämiseen. Vertahan sinne kudoksiin joka tapauksessa hieman vuotaa.
No mä olisin ainakin kuukahtanut sinne, jos en olisi syönyt, kun aika oli tunnin myöhässä. Söin kahdeksalta, kun meillä PITI olla se aika kymmeneltä, olisin syönyt myöhemmin jos olisin tiennyt että on myöhässä.
Ja kun mulla ei se kipulääke vaikuttanut ollenkaan...
Söin illalla joskus kymmenen aikaan vielä jotain ja sit olin aamun juomatta ja syömättä... Ei tullut paha olo eikä mitään muutakaan...
Punktio ei sattunut, kipulääkettä sai just sopivasti ja saaliskin oli ihan hyvä (nyt jännitän soittoa klinikalta, että onko siirrettävää)
Muutama tunti punktion jälkeen sai syötävää, leipää ja teetä... Ja ennen sitä sai jo mustikkakeittoa ja mehua...
NYt oon litkiny vettä ja sen takia rampannu pissillä..
Vuoto on lakannu kokonaan ja olo on tosi hyvä..
Eli ei ollenkaan niin kamala kokemus mitä alunperin luulin :)
Mulle on tehty punktio kolme kertaa ja aina on ollu ohjeena, että voi syödä kevyen aamupalan kunhan välttää kahvia ja tupakkaa aamulla. En kyllä edes polta, mutta ohjeet on kaikille samat. Outoa jos sun on käsketty olla kokonaan syömättä.