Paljonko 16-17v lapsesi tekee tänä kesänä töitä?
Kommentit (52)
Ei yhtään. Hengaa kavereiden kanssa. Me annetaan taskurahaa.
Muuta kysyttävää?
Kaksi viikkoa. Sitten on viikon leirillä. Lukiolaiselle tuo on hyvä määrä.
Yksi kesätyö on tällä hetkellä. Työpäivien määrä ei ole vielä selvillä, sillä on töissä urheiluseuralla ottelutapahtumissa ja otteluiden lopullinen määrä selviää vasta runkosarjan päätyttyä riippuen siitä, miten pitkälle seura menee pudotuspeleissä / mahdollisissa karsinnoissa. Tekee myös jonkin verran töitä "omalla ajallaan"
Nyt on jo 11 työtuntia kasassa, vaikka varsinaisia työiltoja on ollut vasta yksi.
Ei tule tekemään tuossa iässä yhtään. Nuorten kesätyöt ovat duunariperheille tai alemmassa yhteiskuntaluokassa eläville.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule tekemään tuossa iässä yhtään. Nuorten kesätyöt ovat duunariperheille tai alemmassa yhteiskuntaluokassa eläville.
Ilman kesätöitä cv:ssä ei kannata olla, se hankaloittaa myöhempää elämää ja töiden saantia.
t. talousneuvoksen tytär
Satunnaisesti isoisän firmassa. Firmassa 65 työntekijää. Työllistyy firmaan valmistuttuaan.
Ehkä yhteensä 5 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tekevät 3 viikon pätkät, me vanhemmat olemme lääkäreitä, ja myös itse tehneet aikoinamme kesätöitä.
15-vuotias on kahdessa eri kesätyössä yhteensä 3 viikkoa. Ja ihan itsenäisesti on kesätyönsä hommannut eli hyvissä ajoin jo talvella tiedustellut eri paikoista. Odottaa ihan innoissaan, toivon kovasti, että saa mukavia kokemuksia. Lukioikäinen meillä tekee opiskelun ohessa osa-aikatöitä ympäri vuoden muutenkin, joten mitään erillistä kesätyötä ei ole hakenut.
Ja pakko vielä kommentoida, etten kerta kaikkiaan tajua vanhempia, jotka sanovat, ettei heidän nuorten "tarvitse" tehdä töitä tai että kesätyöt olisi joku köyhien nuorten juttu. Ei meidänkään talous ole nuorten kesätyörahoista kiinni. Mutta olen todella ylpeä, että lapsiani kiinnostaa työnteko ja haluavat itse ansaita sekä rahaa että työkokemusta. Se ei koskaan mene hukkaan ja aivan varmasti palkitsee tulevaisuudessa, kun CV ei loista tyhjyyttään ja asenne on kohdallaan.
Minä en laskenu lastani tänä kesänäkää töihin, lasten kesät on lomailua ei työtä varten, ei oo lapseni ikinä ollu kesätöissä eikä tuukkaan kun pakotan hänet lomailee, olen sanonut että töihin saat mennä vasta kun olet täys ikänen koulut käynny mut siihe asti kesät menee lomaillessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman kesätöitä cv:ssä ei kannata olla, se hankaloittaa myöhempää elämää ja töiden saantia.
t. talousneuvoksen tytär
Taitaa olla aika laiha cv, jos sinne pitää laittaa alaikäisenä tehdyt satunnaiset kesätyöt.
30h/vko koko kesän, itse halusi ottaa 2 työtä vaikka koitin ehdottaa josko 15h riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. talousneuvoksen tytär
Taitaa olla aika laiha cv, jos sinne pitää laittaa alaikäisenä tehdyt satunnaiset kesätyöt.
Mitä lätiset? Ne voi tietenkin mainita. Antaa positiivisen kuvan ihmisestä, että on jo kouluaikoinaan paiskinut hommia kesäisin. Että on aktiivinen ja noheva ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. talousneuvoksen tytär
Niitä kesätöitä riiputetaan CV:ssä sen aikaa, että alkaa saada niitä "oikeita töitä". Sitten kun on "oikeita töitä" riittävästi, voi tiputella kesätöitä CV:stä pois tai niputtaa ne jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. talousneuvoksen tytär
Jep, kyllä minä kesätyöt poistin sieltä, kun työkokemusta alkoi kertyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. talousneuvoksen tytär
Tai sitten joku taitaa olla vähän yksinkertainen. Alaikäisenä tehdyt kesätyöt laitetaan yleensä niihin ekoihin cv:hin, joilla haetaan vaikkapa opiskeluaikaisia töitä tai ekaa oikeaa työpaikkaa valmistumisen jälkeen. Kun parempaa kokemusta karttuu, voi sitten jättää niitä alkupään asioita pois. Kilpailu niistä oikeasti hyvistä töistä on tänä päivänä kovaa. Jos työnantajalla on valittavana tyyppi, joka on maannut kaikki kesät vs. tyyppi, jolla on jo näyttöjä työhaluistaan, niin itse kyllä laittaisin panokseni sille jälkimmäiselle.
Mutta joo, kannusta sinä vain nuortasi lomailemaan kaikessa rauhassa. Jää ne paremmat hommat sitten vähän ahkerammille nuorille.
17-vuotias työskentelee 5 viikkoa. 15-vuotias 2 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. talousneuvoksen tytär
Ei todellakaan pidä paikkaansa. Mistään mansikanpominnasta, lehtien jakamisesta jne. ei ole mitään iloa. Jos pääsee oikeisiin töihin eikä hanttihommiin niin sitten voi olla jotain etua. Suurin osa duuneista tulee suhteilla joten..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. talousneuvoksen tytär
Kumman parikymppisen itse haluaisit firmaasi töihin?
Tyypin jolla ei ole ceeveetä ollenkaan vai sellaisen jolla on kesätyökokemusta useammalta kesältä?
Minä palkkaan jälkimmäisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. talousneuvoksen tytär
Kumman parikymppisen itse haluaisit firmaasi töihin?
Tyypin jolla ei ole ceeveetä ollenkaan vai sellaisen jolla on kesätyökokemusta useammalta kesältä?
Minä palkkaan jälkimmäisen.
Palkkaat pelkän cv:n perusteella? Minä en.
Koko kesän 37.5h/vko.