Saatiin kutsu häihin - Myöhemmin ilmoitettiin, että kutsu on vain aikuisille
Lapsille juhlatamineet jo ostettuna. Hoitajaa ei kyseiselle vkolopulle enää saada.
Mies menee siis yksin, koska hääparille ei tullut mieleen tällaista pikkuasiaa edes kutsussa mainita.
Kommentit (1001)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat häät ovat suomalaista pihistelyä. Haluttaisiin juhlia, mutta mielellään jäädä tulopuolelle, 1 hklö vastaan yksi lahja, jos kutsutun puolisoa ei kehdata karsia, niin sitten ainakin lapset.
Muualla maailmassa en vastaavaan itaruuteen ole törmännyt, vaan häät ovat rakkaiden ja tärkeiden ihmisten yhteinen juhla.Viimeiset häät, missä olen ollut alkoivat klo 17 kirkossa, sen jälkeen hääpaikalle, malja, päivällinen pöytiin tarjoiltuna jälkiruokineen ja puheineen kesti lähemmäs 21. Sen jälkeen aloitti orkesteri ja tanssia ja vapaata seurustelua. Osa vieraista(kavereita, tarjoilijat ja keittiöhenkilökunta)) oli kutsuttu juhlimaan orkesterin aloittaessa. Juomia vapaasti tarjolla. Puolen yön jälkeen sai yöpalaa. En usko, että juhlat olisivat olleet lapsiystävälliset. Hintaa en uskalla edes arvailla, mutta epäilen että ei tainnut 200/vieras riittää. Päivällisellä 120 ja yhdeksän jälkeen 30 lisää.
Voin kertoa, ettei varmasti riittänyt. Meillä juhlitaan samaan tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa
Kutsussa oli minun ja mieheni nimi. Mielestäni tuollainen on kuitenkin sellainen asia, mistä täytyy mainita vielä erikseen kutsussa. Etenkin, kun hääpäivä on ollut jo puoli vuotta meillä tiedossa, eikä mainintaa lapsettomista häistä ole missään kohtaa ollut. Oli ilmeisesti viime hetken muutos tämä.
Lapsettomat häät on aivan ok. Jokainen tekee tyylillään. Harmittaa vaan, kun koko perhe oli asennoitunut sinne menemään.
Eli he ilmoittivat asiasta aikaisin ja sinä vaan et ymmärtänyt mitään. Tyhmästä päästä kärsii koko perhe.
Eikö oikeasti hävetä perustaa tätä ketjua ja kertoa, kuinka tietämätön on? Etkö sinä ikinä ole lukenut yhtäkään hääketjua? Oppinut edes perusasioita?
Tämä olisi nyt hetki hiljentyä ja vähän yrittää opetella asioita, ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat häät ovat suomalaista pihistelyä. Haluttaisiin juhlia, mutta mielellään jäädä tulopuolelle, 1 hklö vastaan yksi lahja, jos kutsutun puolisoa ei kehdata karsia, niin sitten ainakin lapset.
Muualla maailmassa en vastaavaan itaruuteen ole törmännyt, vaan häät ovat rakkaiden ja tärkeiden ihmisten yhteinen juhla.Oletko järjestänyt juhlia? Epäilenpä, että jäisit plussalle jos nyt sukusi ei ihan kroisoksia ole täynnä.
Me pidimme 100 hlön juhlat ja karsimme serkkujemme lapset (28hlöä) pois eli kutsuimme serkut vain puolisoineen.
Ruuat maksoivat 55€/hlö, juhlapaikka 1000€, esiintyjä 800€, kutsut postikuluineen n.300€, juomat n.500€, koristelu n.300€ ja loppusiivous 300€.
Rahaa kului hyvinkin yli 9000€ jos alkaisi muistelemaan kaikki kulut. Kutsuun laitoimme, että pidämme lahjana jo sitä, että saavutte paikalle. Kaikki eivät lahjaa tuoneet, mutta suurin osa toi. Harvan heistäkään, jotka toi, lahjan arvo ylitti itse maksamaamme summaa/hlö. Aika moni pariskunta toi 100€ (=50€/hlö) arvoisen lahjakortin tai kartutti tuolla summalla matkakassaamme. Suurin osa lahjoista oli puolet, tai vähemmän, tuosta.
Emme olleet lahjoja vailla, mutta herättelin vain siihen mielikuvaasi "mielellään jäädä tulopuolelle", että varmastikin harvoin onnistuu.
Juhlapaikkaamme mahtui 100hlöä ja halusimme paikalle mieluummin omia ystäviämme kuin serkkujen lapsia, joita emme edes kaikkia tunne.
Juuri näin meidän hääbudjettimme on 46.000 (Ei Suomessa), se kyllä kattaa sitten kaiken wedding plannerista lähtien. Vieraita tulee vajaa sata ja illallinen on gourmet-tasoa pöytiin tarjoiltuna tietenkin sekä laatuviinejä. Lapsia ei ole kutsuttu.
Meidän hääkutsut osoitettiin vain aikuisille mutta kutsussa erikseen myös mainittiin että kutsut vain aikuisille. En olisi kyllä halunnutkaan isoa lapsirevohkaa juhliini mutta pääasiallinen syy oli että paikka ei soveltunut lapsille.
Samat mammat täällä kilpaa nyökyttelee, että totta kai lapsettomat häät. Sitten ollaan seuraavassa ketjissa kohkaamassa siitä, miksi täällä ei olla niin perhemyönteisiä kuin Etelä-Euroopassa.
Minusta on kyllä aika tylyä jättää perheen lapset kutsun ulkopuolelle. Itselläni ei siis ole lapsia mutta ei minusta lapsia pidä eristää erilaisten juhlien ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Samat mammat täällä kilpaa nyökyttelee, että totta kai lapsettomat häät. Sitten ollaan seuraavassa ketjissa kohkaamassa siitä, miksi täällä ei olla niin perhemyönteisiä kuin Etelä-Euroopassa.
Minusta on kyllä aika tylyä jättää perheen lapset kutsun ulkopuolelle. Itselläni ei siis ole lapsia mutta ei minusta lapsia pidä eristää erilaisten juhlien ulkopuolelle.
Tämä! Jotenkin erikoinen tämä nykyajan tyyli jättää lapset vain tylysti kutsumatta.
Olisiko yhtä ok jättää esim kaikki yli 70v kutsumatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on ajattelematonta. Kyllä tuo on sellainen asia, mikä pitäisi olla kutsussa mainittu
Juu, eikä riitä mitkään sanat kuvailemaan tätä ärtymyksen määrää... Miten kukaan voikaan olla noin idiootti!?!?
Niin siis kun heti olettaa kutsun koskevan koko perhettä? Ette kai niin symbioosissa siellä elä?
Sinä olet oma yksilönsä vielä, muista se :)
Vierailija kirjoitti:
No. Esimerkiksi väitöstilaisuuteen, karonkkaan tai promootioon eivät yleensä lapset kuulu.
Eivät myöskään yökerhoon, katsomaan jotain Hamlet-näytelmää teatterissa. Oopperaankin sopii vain harva ja valittu lapsi yleisön joukkoon.
Lapset eivät voi ajaa autoa eikä äänestää. Ihan syystä.
Ei se, että järjestää hääjuhlat ilman lapsia, tarkoita sitä että sulkisi lapset kaikista juhlistaan pois.
Ei aikuisetkaan mene mukaan lastenjuhliin onkimaan ja kiinnittämään aasinhäntää, eikä varhaisnuorten joukkoon pilaamaan tunnelmaa, kun eivät ees ymmärrä mistä puhutaan. Sallittakoon kasvurauha kaiken ikäisille - myös niille eri-ikäisille aikuisille, jotka avioliiton solmimisen hetkellä, sen hetkisen tuttavapiirinsä ja oman elämäntilanteensa perusteella valitsevat juhlia ilman lapsia. Eihän se muksun kiukuttelu kirkossa sormuksia vaihdettaessa ole niin kivaa kenestäkään. Jotkut haluaa tanssia häätanssinsa ilman pelkoa siitä että alle säntää joku vanhemman silmän välttänyt kolmevuotias.
Mun ekat häät oli sen ajan mukaiset valtavat kylähäät. Kovin nuoria oltiin, parikymppisiä. Vieläkin olen kiitollinen anopilleni, joka sanoi, että ei lähdetä mihinkään morsiusneitotouhuihin (anopin lapsenlapsissa eli mieheni sisarenlapsissa olisi sellaisia löytynyt), kun sitten kaikki huomio menee niihin lapsiin - ja muistutti minua siitä, että minun asiani on olla morsian ja juhlan keskipiste. Siellä oli kyllä lapsia, mutta siihen maailman aikaan lapset pidettiin kurissa ja nuhteessa, enimmäkseen. (Tästä huolimatta yksi puolitoistavuotias sai hepulin kirkossa ja yksi neljävuotias vohki hääkakun alimmasta kerroksesta ruusut.)
Kauheeta. Mä olen kutsunut meille joskus vuokramökille vain tuttujen lapsia. Enkä ollenkaan aikuisia. Olenko kamala?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Jotenkin erikoinen tämä nykyajan tyyli jättää lapset vain tylysti kutsumatta.
Olisiko yhtä ok jättää esim kaikki yli 70v kutsumatta?
Kyllähän jotkut viettävät häitään ihan vaan kaveriporukalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsu on vain aikuisille ja lapsellinen pariskunta ei saa lapsenvahtia, oli syy sitten ihan mikä tahansa, niin silloin ikävä kyllä, on jäätävä pois häistä. Kutsujaa on kunnioitettava.
Ei se, ettei ole tukiverkostoa, ole syy ja oikeus tulla lasten kanssa.
Eikä se ole kutsujan ja hääparin vika tai velvollisuus miettiä kenellä on ja kenellä ei ole.Elämässä on monta muutakin tilaisuutta ja paikkaa mihin ei voi mennä lasten kanssa. Ei lapset ole oikotie ja syy ohittaa tiettyjä tapoja.
On häitä, joisssa lapset ovat mukana ja on häitä joissa ei ole.
Tai sitten vain toinen vanhemmista menee häihin, mahdollisesti hän, joka on tutumpi/läheisempi hääparille ja toinen jää kotiin jälkikasvun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No. Esimerkiksi väitöstilaisuuteen, karonkkaan tai promootioon eivät yleensä lapset kuulu.
Eivät myöskään yökerhoon, katsomaan jotain Hamlet-näytelmää teatterissa. Oopperaankin sopii vain harva ja valittu lapsi yleisön joukkoon.
Lapset eivät voi ajaa autoa eikä äänestää. Ihan syystä.
Ei se, että järjestää hääjuhlat ilman lapsia, tarkoita sitä että sulkisi lapset kaikista juhlistaan pois.
Ei aikuisetkaan mene mukaan lastenjuhliin onkimaan ja kiinnittämään aasinhäntää, eikä varhaisnuorten joukkoon pilaamaan tunnelmaa, kun eivät ees ymmärrä mistä puhutaan. Sallittakoon kasvurauha kaiken ikäisille - myös niille eri-ikäisille aikuisille, jotka avioliiton solmimisen hetkellä, sen hetkisen tuttavapiirinsä ja oman elämäntilanteensa perusteella valitsevat juhlia ilman lapsia. Eihän se muksun kiukuttelu kirkossa sormuksia vaihdettaessa ole niin kivaa kenestäkään. Jotkut haluaa tanssia häätanssinsa ilman pelkoa siitä että alle säntää joku vanhemman silmän välttänyt kolmevuotias.
Mun ekat häät oli sen ajan mukaiset valtavat kylähäät. Kovin nuoria oltiin, parikymppisiä. Vieläkin olen kiitollinen anopilleni, joka sanoi, että ei lähdetä mihinkään morsiusneitotouhuihin (anopin lapsenlapsissa eli mieheni sisarenlapsissa olisi sellaisia löytynyt), kun sitten kaikki huomio menee niihin lapsiin - ja muistutti minua siitä, että minun asiani on olla morsian ja juhlan keskipiste. Siellä oli kyllä lapsia, mutta siihen maailman aikaan lapset pidettiin kurissa ja nuhteessa, enimmäkseen. (Tästä huolimatta yksi puolitoistavuotias sai hepulin kirkossa ja yksi neljävuotias vohki hääkakun alimmasta kerroksesta ruusut.)
Yökerho on sinusta juhla? Tai väitöstilaisuus?
Vierailija kirjoitti:
Ap on väärässä. Oli ilmoitettu alunperin ketkä oli kutsuttu.
Ot mutta jos olisimme kutsuneet kaikki vieraat lapsineen, meillä olisi ollut 35 lasta häissä. Talvella, sisällä. Juuei. Häissä oli sisarusten lapset ja kummilapset joita oli yhteensä 10. Siinäkin oli säpinää. Miettikää jos tiiviissä tunnelmissa olisi 35 vilperttiä.
Karkeasti arvioiden 35:lle lapselle olisi pitänyt varata ruokaa/annoksia yhteensä sama määrä kuin viidelletoista aikuiselle.
Häät ovat aikuisten juhlat eikä kukaan halua sinne mitään lapsia. Omissa häissä ei ollut yhtään lasta. Lapset lastenkotiin tai hoitoon häiden ja lomamatkojen ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kutsussa oli minun ja mieheni nimi. Mielestäni tuollainen on kuitenkin sellainen asia, mistä täytyy mainita vielä erikseen kutsussa.
Kutsu osoitetaan niille henkilöille jotka kutsutaan. Muita henkilöitä se ei kata. Ei tuossa ole mitään epäselvää.
Onpa hienoa, noista röyhkeistä kirkujista ja minä-minä -pennuista saa olla hetken rauhassa,
T. Ope
Ihme mukula on, jos istuu eka kirkossa ja sitte pari kolme tuntii ruokapöydäss kiltisti vähän enne nukkumaan menoo.
Tuskinpa ne tenavat siitä kärsii, jos eivät juhliin pääse. Yleensä nuo on tylsiä juhlia, jotka ei kakaroita kiinnosta - teinejä vielä vähemmän. Siksi ne siellä juoksee, huutaa ja häiriköi. Itse vältän näitä koko perheen juhlia, koska ei vain kiinnosta sitä kiljumista kuunnella. On kuin töissä olisi
Teillä on pariskuntana paljon hauskempaa, kun viette muksut sovulla hoitoon. Hoitajia löytyy kyllä, joskin maksaa sekin.
Meillä olisi serkkukokous heinäkuussa, mutta mieheni ja minä emme halua osallistua koska siellä on niin tuhoton määrä lapsia. Kaikki tekeminen ja tapahtuminen keskittyy niihin lapsiin ja vanhemmat keskittyvät lastensa ja isovanhemmat lastenlastensa tempuista vohkaamiseen.
.
Nimim. Kokemusta on
.
Jk: emme vihaa lapsia, mutta lapsilaumojen kohkaaminen tuntikausia on ihan liian väsyttävää näin myöhemmällä iällä.
.
Kummipoikani häät pilasi siskontyttären lapsi, joka halusi olla juhlien keskipisteenä KOKO AJAN. Sitä sai sitten myöhemminkin kuunnella mitä kaikkea ihmeellistä poika olikaan keksinyt.
.
Ei se kyllä minusta ollut yhtään kivaa kun ei kuullu edes vihkiseremoniaa. Pojan vanhemmat eivät tietenkään sormeaan nostaneet rauhoittaakseen lastaan.
Lapsettomiin häihin kannattaa viedä halvempi lahja, vaikka 5 euroa kauniissa kuoressa. Saiturit saavat palkkansa.