Saatiin kutsu häihin - Myöhemmin ilmoitettiin, että kutsu on vain aikuisille
Lapsille juhlatamineet jo ostettuna. Hoitajaa ei kyseiselle vkolopulle enää saada.
Mies menee siis yksin, koska hääparille ei tullut mieleen tällaista pikkuasiaa edes kutsussa mainita.
Kommentit (1001)
Vierailija kirjoitti:
Tapansa, toiveensa ja varansa kullakin. Kuinka monella on rahaa laittaa minimi 200 €/vieras, jos juhlassa on ensin 120 vierasta ja myöhemmin yhteensä 150 vierasta?
Pitää olla varakas ja hyvätuloinen kansanedustaja, europarlamentaarikko, kuuluisa rallikuski tai jääkiekkoilija. Tai saada iso perintö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat häät ovat suomalaista pihistelyä. Haluttaisiin juhlia, mutta mielellään jäädä tulopuolelle, 1 hklö vastaan yksi lahja, jos kutsutun puolisoa ei kehdata karsia, niin sitten ainakin lapset.
Muualla maailmassa en vastaavaan itaruuteen ole törmännyt, vaan häät ovat rakkaiden ja tärkeiden ihmisten yhteinen juhla.Viimeiset häät, missä olen ollut alkoivat klo 17 kirkossa, sen jälkeen hääpaikalle, malja, päivällinen pöytiin tarjoiltuna jälkiruokineen ja puheineen kesti lähemmäs 21. Sen jälkeen aloitti orkesteri ja tanssia ja vapaata seurustelua. Osa vieraista(kavereita, tarjoilijat ja keittiöhenkilökunta)) oli kutsuttu juhlimaan orkesterin aloittaessa. Juomia vapaasti tarjolla. Puolen yön jälkeen sai yöpalaa. En usko, että juhlat olisivat olleet lapsiystävälliset. Hintaa en uskalla edes arvailla, mutta epäilen että ei tainnut 200/vieras riittää. Päivällisellä 120 ja yhdeksän jälkeen 30 lisää.
Heillä oli. Käyn siinä ravintolassa syömässä silloin tällöin ja alkupala, pääruoka & jälkiruoka maksaa noin viiskymppiä, häissä oli kaksi alkupalaa siihen juomat ruokailussa 2 x viini ja konjakki/likööri, illalla oli siideriä, lonkeroa ja olutta, konjakkia ja viskiä, boolia ja limsaa vapaasti, mutta baarimikon takana. Herkkupöydässä oli tarjolla makeita ja kahvia puoleen yöhön. Puolen yön jälkeen hamppareita, piirakoita, makkaraa, kebabia ja salaatteja. Orkesterikaan ei ollut ihan tuntematon ja toiselta puolen Suomea eli kyllä sitä hintaa tulee.
Kaverilla on seitsemän sisarusta, joilla kullakin lapsia. Hänen miehellään on kolme sisarusta, joilla lapsia.
Joten tekivät linjauksen, että vain heidän omat lapset ovat tulossa häihin... sillä muksuja olisi sitten tullut lähemmäs kolmekymmentä jo omista sisaruksista ja muidenkin vieraiden lapset. Eivät siis olleet lapsettomat häät, mutta rajasivat kustannuksia näin. Jo hääpaikan valinta oli helpompaa, kun ei tarvinnut huomioida useita kymmeniä lapsia, joilla on tapana juoksennella paikasta toiseen ja etenkin ryhmissä.
Ap paljastui jo moukaksi etusivulla, joten se siitä.
Myöhemmin ilmoitettiin, että kutsu on vain aikuisille?
Kiireellä revit kuoren auki, etkä tajunnut lukea sitä ensin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku, jolle on kynnyskysymys saada ottaa lapset mukaan häihin, selittää, mistä tässä on kyse? En ihan oikeasti saa kiinni ajatuksesta, miksi häät eroaisivat tässä mistä tahansa muusta tilaisuudesta. Miksi juuri hääkutsu, johon ei ole sisällytetty lapsia, loukkaa niin paljon? Eihän kenellekään tule mieleen ottaa lapsia vaikka työpaikan pikkujouluihinkaan. Häät ovat ehkä joskus menneisyydessä olleet jo käytännön syistä "perhejuhla", mutta juhlien luonne on muutenkin muuttunut valtavasti siitä, mitä se joskus kymmeniä tai satoja vuosia sitten on ollut. Miksi itsepintaisesti juuri perhejuhlaperinteestä halutaan pitää kiinni, kun monista muista perinteistä on luovuttu? Miksi tämä koetaan asiaksi, jossa on sopivaa osoittaa mieltään juhlan järjestäjälle, kun muuten yleisesti hyväksytään periaate, että kutsuja päättää juhlan luonteesta?
Tämä.
Mä olen ollut kaksissa häissä ilman lasta. Toiset olivat kavereiden häät, toiset miehen lähiesimiehen häät. En olisi näihin juhliin edes lasta halunnut ottaa, ei olisi tuntenut sieltä ketään ja muutenkin kummatkin olivat meille enemmän aikuisten juhla (jälkimmäinen vielä osittain "edustustilaisuus"). Kummissakin häissä taisi olla mukana lapsia, mutta vain morsiusparin lähisuvusta. Tämä on täysin fine.
Jos taas olisi kyse lähisuvun häistä, ihmettelisin, jos kutsu ei koskisi koko perhettä, sillä samalla tavalla sukua se on se lapsikin. Ymmärrän kuitenkin, jos esim. tilaan tai budjettiin liittyvistä syistä häiden osallistujamäärää rajataan pelkästän aikuisiin.
Omaan hääjuhlaamme emme kutsuneet lapsia. Emme edes lapsenlapsia.
Muuten olemme aina olleet sekä omien että puolison lastenlasten, sisarustemme lasten ja nuorten ja muiden tuttavapiirin lasten kanssa paljon tekemisissä. Pidämme lasten kanssa touhuilusta ja reissailusta.
Hääuhlastamme sitten kuitenkin halusimme pienen ja intiimin juhlan, jossa kerrankin voimme keskittyä juttelemaan aikuisten keslen, omat aikuiset lapset puolisoineen ja omat sisaruksemme puolisoineen, muutama ystävä.
Ap on väärässä. Oli ilmoitettu alunperin ketkä oli kutsuttu.
Ot mutta jos olisimme kutsuneet kaikki vieraat lapsineen, meillä olisi ollut 35 lasta häissä. Talvella, sisällä. Juuei. Häissä oli sisarusten lapset ja kummilapset joita oli yhteensä 10. Siinäkin oli säpinää. Miettikää jos tiiviissä tunnelmissa olisi 35 vilperttiä.
Lapsettomat hääton ihan ok, jos tuttavilla ja sukulaisilla on paljon lapsia, ja halutaan pitää vain pienet häät. Esim. morsiusparilla on yhteensä 10 sisarusta, joilla jokaisella 2 lasta. Jos kutsutaan vain pariskunnat, tästä tulee 20 henkeä. Jos kutsutaan myös lapset, saadaan 20 lisää, mikä on huomioitava tarjoiluissa ja tiloissa. Ja tässä vain lähisuku, enntäs on kutsutaan serkkuja ym. sukua ja tuttavia? Lapsettomat häät on ainoa vaihtoehto, jos halutaan pitää pienet, vaikkapa 50 hengen häät.
Minä olen ollut lähinnä sukulaisten häissä sekä omissani. Kaikkiin häihin oli kutsuttu vanhemmat, isovanhemmat, sisarukset perheineen, serkkuperheet, tädit ja sedät. Näiden lisäksi viitisen ystävää avecin ja lasten kera. Meillä häät ovat nimenomaan sukujuhla, ja olisi omituista karsia sukulaisista kaikki alaikäiset. Siltikin vieraita on ollut korkeintaan 80.
Kerran olin häissä, joihin oli kutsuttu noin 200 vierasta. Itse olin sulhasen isän kummilapsi eikä minulla ollut muuta yhteyttä hääpariin. En tuntenut olevani kovin arvostettu vieras. Oli aika yksinäistäkin, kun ei ollut edes avecia, ja istumapaikkakin oli jossain kaukaisessa sivuhuoneessa. Miksi ihmeessä kutsuivat edes minut.
Vielä paskemmalta tällainen tuntuu, jos olet sulhasen tai morsiamen alaikäinen sisarus
Luojan kiitos siitä että miehesi menee häihin etkä sinä. Kyllä on taas kukkahattutädit vauhdissa...
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut lähinnä sukulaisten häissä sekä omissani. Kaikkiin häihin oli kutsuttu vanhemmat, isovanhemmat, sisarukset perheineen, serkkuperheet, tädit ja sedät. Näiden lisäksi viitisen ystävää avecin ja lasten kera. Meillä häät ovat nimenomaan sukujuhla, ja olisi omituista karsia sukulaisista kaikki alaikäiset. Siltikin vieraita on ollut korkeintaan 80.
Kerran olin häissä, joihin oli kutsuttu noin 200 vierasta. Itse olin sulhasen isän kummilapsi eikä minulla ollut muuta yhteyttä hääpariin. En tuntenut olevani kovin arvostettu vieras. Oli aika yksinäistäkin, kun ei ollut edes avecia, ja istumapaikkakin oli jossain kaukaisessa sivuhuoneessa. Miksi ihmeessä kutsuivat edes minut.
Perheiden koot vaihtelevat ja muuttuvat. Jos me kutsumme sisarukset lapsineen ja heidän lapsensa, vieraita tulee satakunta. Meillä on 5 lastenlasta, eli kun he aikoinaan järjestävät juhlia, juhlista ei tule serkkuineenkaan isoja juhlia.
Vierailija kirjoitti:
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät halua lapsia riehumaan ja pilaamaan juhliaan. Eipä siinä mitään ihmeellisempää
Jos "lapset pilaavat juhlan" niin kutsua on sitten turha lähettää lapsiperheiden vanhemmillekaan.
Me joko tulemme juhlaan perheenä tai sitten saatte pitää kekkerit keskenänne.
Aika jäykkää suhtautumista ! Ei niitä lapsia voi tosiaan joka paikkaan kuskata mukana. Esim. hautajaiset on sellaisia, ettei sinne kaipaa pikkulapsia, ellei ole vainajan perheestä kyse
Kyllä vainaja voi olla muullakin tavoin läheinen kuin vain omalle perheelleen. Vaikka kummilapselle. Miten pikkulapsiperheet sinne muuten pääsisivät, kuin lapset mukana. Ei kaikilla ole jotain paikkoja, joihin lapset kyörätä aina kun huvittaa, varsinkin kun hautajaiset voivat olla pitkänkin matkan päässä. En ole tosin ollut koskaan hautajaisissa, missä ei olisi ollut lapsia. Eikä ole kukaan valittanut lapsista. Päinvastoin, joskus on ollut kommentteja siitä, miten ihanaa, kun on pieniä lapsia paikalla, heidän iloaan on ihana seurata, kun tilaisuus on muuten niin raskas, ja elämän jatkumisen havaitsee konkreetisti kun on uutta pientä elämää paikalla.
Ei yksissäkään sukumme, tai hautajaisissa, tai muiden, joissa olen ollut, ole lapset olleet riekkumassa
Minä taas en ole ikinä ollut hautajaisissa joissa ei olisi lapsia. Tottakai lapset kuuluu hautajaisiin siinä missä muihinkin perhejuhliin. Ymmärrän kyllä lapsettomat häät ja hääpari saa päättää ketä kutsuu, mutta kyllä lähtöoletus on että häät on perhejuhla ja pitää erikseen mainita jos ei lapsia mukaan halua.
Lähtöoletus on se, että ihmiset tuntevat perus-etiketin. Toki tätä ketjua seuratessa on aika selvää, että edes perus-käytöstavat eivät ole suomalaisilla hallussa.
Itsekin ajattelen, että kutsu koskee niitä jotka kuoressa mainitaan.
Esim. Matti Meikäläinen perheineen.
Tai, Matti ja Maija Meikäläinen.
Joissain kutsuissa olen nähnyt kirjoitettavan kuten joku edellä sanoikin, että "Huomioittehan, että kutsu koskee vain kuoressa mainittuja henkilöitä". Ei missään vaiheessa ole tullut mieleen, että tuosta olisi pitänyt jotenkin loukkaantua, joskin kuten sanottu, asia on itselleni selvä jo muutenkin. Mutta jos on vaarana, että jonkun kohdalla on toisin, niin parempi kai katsoa kuin katua.
Jos ap:n perheessä asia taas on vähääkään epäilyttänyt, niin eikö siitä olisi voinut kysyä tai miten asia ei ole tullut puheeksi yhtään aiemmin.
Jos ap on vaikka ilmoittanut, että kiitos kutsusta, meiltä tulee henkilöt xx tai että me tullaan koko perhe, niin mikä ihmeen tossukka siellä ei ole saanut suutaan auki sanoakseen että kutsu koski vain teitä vanhempia, kuten kuoressa olikin.
Lapsettomien häiden mielekkyydestä on turha väitellä, osa tykkää ja osa ei. Itselleni lapset olivat luonnollinen osa häitämme, kun jo omiakin avioituessamme oli. Muidenkaan häissä lapset eivät minua häiritse.
Jos häät kuitenkin on ns. ryyppäjäiset tai niiden ohjelma ei muuten sovellu lapsille, niin parempi olla kutsumatta lapsia. Jotkut eivät muutenkaan perusta lapsista, ja osalle vanhemmistahan vapaailta juhlien merkeissä voi olla mukava juttu.
Kaikilla ei toki sitä hoitoapua ole ollenkaan helposti saatavilla aina kun haluaa, ja jos lapsenvahtikulut nousevat kohtuuttomasti, niin aika kalliit häät vieraan näkökulmasta tulee. Ymmärrän hyvin, että voi tuntua, että käyttää lapsenhoitajan taksan vaikka polttoaineeseen tai ruokakauppaan, vaikka se ei välttämättä mielekäs ratkaisu olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat häät ovat suomalaista pihistelyä. Haluttaisiin juhlia, mutta mielellään jäädä tulopuolelle, 1 hklö vastaan yksi lahja, jos kutsutun puolisoa ei kehdata karsia, niin sitten ainakin lapset.
Muualla maailmassa en vastaavaan itaruuteen ole törmännyt, vaan häät ovat rakkaiden ja tärkeiden ihmisten yhteinen juhla.
Oletko järjestänyt juhlia? Epäilenpä, että jäisit plussalle jos nyt sukusi ei ihan kroisoksia ole täynnä.
Me pidimme 100 hlön juhlat ja karsimme serkkujemme lapset (28hlöä) pois eli kutsuimme serkut vain puolisoineen.
Ruuat maksoivat 55€/hlö, juhlapaikka 1000€, esiintyjä 800€, kutsut postikuluineen n.300€, juomat n.500€, koristelu n.300€ ja loppusiivous 300€.
Rahaa kului hyvinkin yli 9000€ jos alkaisi muistelemaan kaikki kulut. Kutsuun laitoimme, että pidämme lahjana jo sitä, että saavutte paikalle. Kaikki eivät lahjaa tuoneet, mutta suurin osa toi. Harvan heistäkään, jotka toi, lahjan arvo ylitti itse maksamaamme summaa/hlö. Aika moni pariskunta toi 100€ (=50€/hlö) arvoisen lahjakortin tai kartutti tuolla summalla matkakassaamme. Suurin osa lahjoista oli puolet, tai vähemmän, tuosta.
Emme olleet lahjoja vailla, mutta herättelin vain siihen mielikuvaasi "mielellään jäädä tulopuolelle", että varmastikin harvoin onnistuu.
Juhlapaikkaamme mahtui 100hlöä ja halusimme paikalle mieluummin omia ystäviämme kuin serkkujen lapsia, joita emme edes kaikkia tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lapsiperheet eivät halua tai voi "viedä lapsia mummolaan viikonlopuksi tai jopa pidemmäksi aikaa". Syitä on monia.
Joillakin perheillä on toisella puolella Suomea asuvat, iäkkäät ja sairaat isovanhemmat. Vanhukset eivät pysty enää hoitamaan edes omia asioitaan. Lapsia ei uskalla jättää isovanhemmille hoitoon, koska lasten perustarpeista ei huolehdita ja lasten turvallisuus on vaarassa. Ei kiitos, emme vaivaa iäkkäitä ja sairaita isovanhempia lastenhoidolla. Hoidamme lapsemme itse.
Joillakin perheillä on työikäiset ja työssäkäyvät isovanhemmat, joita ei lastenhoito kiinnosta pätkääkään. Lastenhoito on näille isovanhemmille pelkkää pakkopullaa, joten ei kiitos. Ei kiitos, emme vaivaa kiireisiä ja vastentahtoisia isovanhempia lastenhoidolla. Hoidamme lapsemme itse.
Joillakin isovanhemmilla on ilmeisesti kuulossa tai kuullun ymmärryksessä pahoja ongelmia. Tämä koskee usein appivanhempia. Muun muassa ruoka-aineallergiselle lapselle tuputetaan kiellettyjä ruokia (suklaata, pähkinöitä jne.) heti, kun lapsen äidin tai isän silmä välttää. Isovanhempi ei viitsi valvoa uimataidotonta lasta uimarannalla ja lapsi on vaarassa hukkua. Jne., jne. Ei kiitos. Jos Besserwisser-isovanhempi ei kykene noudattamaan vanhempien alkeellisimpiakaan ohjeita lastenhoidosta, niin hänen ei tarvitse lapsenlapsia hoitaa.
Ja joillakin meistä isovanhemmat asuvat hoitokodissa tai ovat jo kuolleet. Perheet ovat niin erilaisia.
Muista sukulaisista voisi joskus olla jotain apua, jos he sattuisivat asumaan kohtuullisen lähellä. Harva äiti tai isä haluaa vaivata ihmisiä viemällä lapsia koko viikonlopuksi hoitoon muutaman tunnin juhlan takia. Tuskin kukaan haluaa "sälyttää perheensä asioita hääparin tai muiden niskoille".
Jos lapset eivät ole tervetulleita, niin en osallistu kyseisiin häihin. Puoliso on käynyt muutamissa perhejuhlissa yksinään meidän perheestä. Luotettavan lastenhoitajan saaminen omaan kotiin on hankalaa.
Suurin syy, miksi kutsun saanut pienten lasten vanhempi ei osallistu juhliin on se, että lastenhoitoa ei saa järjestettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omia lapsia ei saa ottaa häihin mukaan, niin missä näitten perheellisten ihmisten lapset ovat häitten ajan? Lapsille on ilmeisesti palkattu hoitaja kotiin. Jos häät kestävät matkoineen 8-24 tuntia, niin hoitaja on paikalla 24/7.
Isovanhempikorttia on nykyaikana turha vetää esiin. Ei ole realistista, että isovanhempi matkustaisi lapsiperheen kotiin toiselta puolelta Suomea. Tai että jossain Etelä-Suomessa asuva lapsiperhe kuljettaisi lapsensa Itä-Suomeen tai Lappiin hoitoon päiväksi.
Voihan ne lapset viedä mummolaan viikonlopuksi. Tai jopa pidemmäksi aikaa.
Useimmat hoitavat perheensä asiat itse, eikä säilytä niitä hääparin tai muiden niskoille.Noin neuroottisen ihmisen kannattaakin pysyä vain kotonaan lasten kanssa. Lapsi voi kaatua portaissa tai tavata kadulla ikävän ihmisrn. Autokin voi ajaa yli suojatiellä ja rattijuoppojakin on. Sähköporkulaudoilla hurjastellaan, jonka alle lapsi voi jäädä jne
No tässä viestissä ei kyllä ollut mitään neuroottista. Sinä varmaan veisit lapset vaikka vanhainkotiin dementti mummulle hoidettavaksi
Siinähän on teillä itsellä väärä tulkinta. Jos kutsussa ei lue perheineen, se tarkoittaa sitä, että kutsu on vain vanhemmille.
Jos halutaan koko perhe, kutsussa lukee perheineen.
Kyllä itse ymmärrän hyvinkin, että varsinkaan pieniä lapsia ei kutsuta, koska he eivät asiaa ymmärrä, eivätkä näin ollen osaa käyttäytyä toivotulla tavalla. Väsyvät.
Ei kukaan hääpari halua, että omat juhlat ovat jonjun uhmaikäisen näytösshow, vaikka kuinka olisi suloinen lapsi.
Sitä paitsi, jokainen lapsi vie istuin paikan, joten sekin rajoittaa.
Kyllähän häät ovat pääsääntöisesti aikuisten juhlat, lukuunottamatta omaa perhettä.
Ja sen verran pitää hääparin toivetta kunnioittaa, että on loukkaantumatta mokomasta.
Oma oli tulkintavirheenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän keskustelun perusteella vinkkinä:
Kutsuttu: tarkista aina kenelle kutsu on osoitettu ja kysy heti jos siinä on epäselvää. Älä oleta mitään, vaan varmista.
Kutsuja: kirjoita siihen itse kutsuun selkeästi ketä kutsu koskee, älä oleta että ihmiset ymmärtää kyllä. Esim. "Huom. kutsu koskee vain kuoressa mainittuja henkilöitä", jos se on ajatuksena.
Näin säästytään epäselvyyksiltä ja turhalta mielipahalta. Lähimainkaan kaikki ei tunne etikettiä niin tarkkaan tai ymmärtävät sen jotenkin eri tavalla omien kokemustensa perusteella.
Kutsuja: kirjoita siihen itse kutsuun selkeästi ketä kutsu koskee, älä oleta että ihmiset ymmärtää kyllä. Esim. "Huom. kutsu koskee vain kuoressa mainittuja henkilöitä", jos se on ajatuksena.
No, en tule koskaan kirjoittamaan arvokkaaseen kutsuun huom. Jos ei osaa kutsuetikettiä, on aika sivistään itseään. Tässäpä lyhyesti etiketti https://blogs.helsinki.fi/juhlakurssi/kutsuminen-ja-pukeutumisetiketti/
Todella junttimaista olisi kirjoittaa jotain huom-kohtia viralliseen kutsuun.
Junttimaista on myös olettaa, että kaikki maailman ihmiset ovat perehtyneet tarkoin viralliseen juhlaetikettiin. Häät ei ole mitkään linnan juhlat.
Jos ei ole perehtynyt, google auttaa.
Periaatteella lue enemmän, luulet vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kiva jos saisi kutsun, jossa erikseen sanotaan että vain kuoressa nimetyt henkilöt. Epäilisin, että minua pidetään höhlänä.
Ja arvelet, että ihan vain sinua varten vain sinun saamaasi kutsuun olisi liitetty tuo teksti? Ymmärtänet, että teksti on sama jok'ikisessä kutsussa, ja se voi ensisijaisesti koskea vaikka jotain huonosti käyttäytyvää sukulaista, jonka puoliso on kuitenkin tervetullut. Kaikissa juhlissa huonosti käyttäytyvä alkoholisti tulee nyt ensinnä mieleen.
Jokainen ymmärtää, jos kirjekuoressa lukee Maija Meikäläinen, että vain Maija on kutsuttu. Ei siinä tarvita mitään vain merkintää, miksi lapsien kohdalla pitäisi lukea vastaavaa.
Ja aivoilla varustettu ei jätä sitä informaatiota vain kuoren varaa.
Kas, kas. Meillä on kaksi kutsua tänä kesänä ulkomailla pidettäviin häihin (eri maissa). Äärimmäisen tyylikkäät kutsukortit ja kävin juuri tarkistamassa, ettei kummassakaan lue mitään ei lapsia, juhlimme aikuisten kesken tai kutsu koskee vain xxxx. Sen sijaan molemmissa kirjekuorissa luki minun ja mieheni nimet. Ja tiedän ihan varmasti, että lapsia ei häihin ole kutsuttu.
Suurin osa, ainakin tämän ketjun keskustelijoista, tuntee etiketin. Miksi muuttaa hyvää? Koitetaan saada ne hitaammatkin vielä oppimaan etiketti.