Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä hyötyä kehitysvammaiselle lapselle on aikaisesta päivähoidon aloittamisesta?

Vierailija
11.10.2006 |

Tässä lähellä asuu nainen joka vauvan synnyttyä laittoi vajaa 2-vuotiaan downlapsensa päiväkotiin saamaan virikkeitä. Samanaikaisesti hän itse kiertelee vauvan kanssa kaupungilla ja viettää laatuaikaa. Puhuu kuinka ihanaa on saada olla vauvan kanssa kaksin ja kulkea ihmisten ilmoilla. Down-lapsen kanssa se ei onnistunut kun vauva oli pitkään sairaalassa ja ei saanut vauva-aikana infektioiden pelossa liikkua ihmisvilinässä. Hokee kokoajan kuinka helppoa ja ihanaa tämän uuden, terveen vauvan kanssa on. Ja kuinka mahtavaa että päiväkoti ottaa nyt kantaakseen esikoisen kuntoutusvastuun.

Ollaan muutaman muun äidin kanssa jääty miettimään mikä on todellinen syy siihen että esikoinen laitettiin hoitoon. Eikö hän olisi saanut kerhoista samat virikkeet mitä hoidostakin? Tuntuu että tämä äiti vaan haluaa nauttia rauhassa terveestä lapsesta ja laittaa näin vaativamman esikoisen pois tieltä. Eihän se ole down-lapsen vika että hänen kanssaan ei voinut pyöriä ympäri kyliä. Tuntuu kuin tämä nainen eläisi nyt jotain kadotettua äitiyttään onnen huumassa unohtaen esikoisensa.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä henkilökohtaisesti en ymmärrä, miksi täytyy tehdä enemmän kuin yksi lapsi jos ei vanhempia lapsiaan jaksa sitten hoitaa. Meille tulossa kolmas ja koko ajan on esikoinen ja kuopus olleet kotona. Tosin esikoinen käy 2 kertaa viikossa srk:n kerhossa ja kerran viikossa käydään koko poppoo avoimessa päiväkerhossa. esikoisen ja tämän tulevan vauvan ikäeroksi tulee n. 4 vuotta ja vieläkään mielestäni hänen ei ole pakko päästä päiväkotiin. Hän on tosi sosiaalinen ja vilkas, mutta niin olen minäkin ja pystyn kyllä itsekin hänen tarpeensa tyydyttämään.

Kaikki lapsemme aloittavat päiväkodin sitten kun kuopus on 1 vuotias, että minä voin vihdoinkin aloittaa opinnot.

Vierailija
2/5 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta varmasti isommassa mittakaavassa tuosta integraatioratkaisusta (erityislapsi tavallisessa hoidossa) hyötyy koko päiväkodin väki. Ja lapsi itse saa nauttia muiden lasten seurasta, osallistua ohjattuun toimintaan, eikä vain pyöriä epätoivottuna kolmantena pyöränä kotona äidin ja vauvan kanssa. Varmasti kuntouttaa (jos sille tarvetta) myös enemmän kuin kotona ilman tukipalveluja oleminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten olen kyllä samaa mieltä että luulisi kerhoista löytyvän tarpeeksi virikkeitä alle 2-vuotiaalle. Tiedän itsekin pari perhettä joissa kehitysvammainen sisarus on laitettu päiväkotiin vauvan tieltä. Pahaa tekee kuulla äitien hehkuttavan kuinka ihanaa on kulkea rauhassa vauvan kanssa, toivottavasti isosisarukset eivät joudu tätä kuulemaan.

Tottakai on vaikeampaa kulkea kahden lapsen kanssa joista toinen on vielä kehitykseltää ikäisiään jäljessä. Mutta ei se nyt sentään niin mahdotonta ole, että sen takia pitäisi laittaa esikoinen hoitoon päiviksi pitkiksi. Itselläni on lapset kahden sarjoissa, ensin vajaa 1v ikäeroa ja joitain vuosia myöhemmin kaksoset. Tiedän kyllä millaista on kulkea kahden kävelytaidottoman kanssa, kuitenkaan en voisi kuvitella että lapsillani olisi missään muuallla parempi olla kuin minun luonani.

Joku sanoo että arki vammaisen lapsen kanssa on raskaampaa kuin terveen. Varmasti näin onkin, mutta silloin kannattaisi miettiä onko kykenevä hoitamaan enempää lapsia.

Vierailija
4/5 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotia kuntoutuksellisista syistä. Lapsi saa normaalin ympäristön kehittyäkseen ja pystyy hoidossa samaistumaan ns." normaaleihin" sekä oman ikäisiin lapsiin.

Vierailija
5/5 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä mallioppimisen, mutta eikö niitä malleja ole tarjolla muualla kuin päiväkodissa? Jos kotona on sisaruksia, niin luulisi heidän olevan parhaita malleja ja kuntouttajia. Samaan tehtävään käy naapuruston ja tuttavapiirin tenavat, samoja lapsia ne on mitä päiväkodeissakin. Kerhoja luulisi löytyvän vähän joka paikkakunnalta, eli yritteliäisyydestä kiinni.

Niitä rutiineja ja päiväjärjestystä mitä mainostetaan, niitäkin olisi hyvä löytyä ihan jokaisesta kodista. En usko päiväkodilla olevan erityislapselle mitään sellaista tarjottavaa mihin ei kotiäiti pystyisi.

Ainoana ideana näen sen että äiti haluaa lomaa lapsestaan, mikä on kyllä ymmärrettävää. Mutta tuolloin voitaisiin myöntää kyseen olevan äidin voimavaroista eikä lapsen tarpeista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan