Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen edelleen kiinnostunut samoista jutuista kuin ala-asteella - oletko sinä?

Vierailija
19.05.2022 |

Lähestyn kolmeakymmentä, ja olen kiinnostunut lähes yksinomaan samoista asioista kuin jo ala-asteella: animesta, videopeleistä, elokuvista... Niin musiikkimakuni kuin maailmankuvanikaan ei ole juuri muuttunut noista ajoista, lempiruokani ovat edelleen samat, samoin ns. haaveet ja unelmat. Kaikki "aikuisemmat" ajanvietteeni ovat myös jo noilta ajoilta: katsoin 12-vuotiaana samoja pukudraamoja kuin äitini, erilaisia dokumentteja taas ennen kuin osasin edes lukea.

Ainoa muutos näin aikuisiällä on ollut, että olen löytänyt uudestaan monia sellaisia asioita, jotka tuli teini-iässä hylättyä hattuhyllylle "noloina". Rakastan esim. monia lapsuusvuosieni leluja, vaikka vähän kauhistuttaakin, että 2000-luvun alun lelut ovat keräilymaailmassa jo "vintagea". :D Mutta lapsuuden nostalgian lisäksi olen alkanut seuraamaan myös modernia leluskeneä, ja katselenkin kateellisena paljon aikuisten keräilijöiden videoita YouTubesta. Oma kokoelmani on vielä hyvin vaatimaton, mutta ehkä tämä oli lopulta ihan luonnollinen siirtymä, ottaen huomioon, että animefiguurit astuivat kuvaan jo tuolloin teini-iässä. :D

Löytyykö palstalta muita kaltaisiani (joskus ei-niin-nätisti kuvailtuja "aikuislapsia")? Vaikka et olisikaan ihan näin ääriesimerkki, löysitkö edes jotain samaistumispintaa? Mikäli taas koet olevasi Aikuinen isolla A:lla, mitä ajatuksia kirjoitukseni ja/tai kaltaiseni ihmiset sinussa herättää?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Itse asiassa jo ennen kouluikää elin ja hengitin kirjallisuutta, niin kuin nytkin. Teini-iässä aloin itsekin kirjoittaa.

Vierailija
2/30 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historia, antiikki ja murhamysteerit ovat aina kiehtoneet minua. Luin dekkareita ja elämänkertoja jo tosi nuorena, samoin jotain Glorian Antiikkia ja muita vastaavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkin on jäänyt ala-asteelta: ainakin dinosaurukset, muinainen egypti, salakielet, lintubongaus, ruoanlaitto, videopelit ja hevoset. Nyt aikuisena vaan on ihan liian vähän aikaa.

Vierailija
4/30 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siinä mitään, on kai niitä huonompiakin harrastuksia.

Esim. tubessa olen katsellut joskus Laura Legendsin lelukeräilyvideoita, nuori nainen, mutta on osittain keräillyt näköjään myös meidän 80-luvun lasten leluja ja fanimateriaalia, esim. Neverending Story (päättymätön tarina) tavaraa.

Vierailija
5/30 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa ettei taida mikään enää kiinnostaa, mikä kiinnosti ala-asteella. Paitsi valokuvaus.

Vierailija
6/30 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat jutut ne kiinnostaa vieläkin, osa on toki jäänyt pois ihan sen takia ettei ole aikaa enää niin paljon.

Vierailija
7/30 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. vastakkainen sukupuoli kiinnostaa ja jalkapallo eli joo jotain kyllä.

Vierailija
8/30 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinrakkaus on seurannut pikkkulapsesta saakka. Lapsuuden haaveet "kennelin pitäjä" ja oma hevonen on tulllut toteutettua jo aikapäivää sitten, hevosten ja koirien kanssa puuhailen edelleen nyt 40 vuotta myöhemmin :).

Vierailija
9/30 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joiistain samoista asioista olen edelleen kiinnostunut: kirjallisuudesta, taiteesta, käsitöistä, musiikista (aika nörtin oloinen lapsi taisin olla).

En kaikista kuitenkaan, esimerkiksi musiikki- Ja kirjallisuustyylit ovst tyystin vaihtuneet ja vaikka jostain hevosista en ole enää lainkaan kiinnostunut.

Uusiakin kiinnostuksen kohteita on herännyt. Tiede ja tutkimus, yhteiskunta jne.

Vierailija
10/30 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Jo ala-asteiässä koirat oli iso juttu, ja niin se vaan on vielä näin keski-ikäisenäkin.

Vierailija
11/30 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juice Leskisen musiikki. Löysin ala-asteikäisenä, 10-11-vuotiaana vuonna 1998. Epäile vain oli rakkautta ensisilmäyksellä. Ymmärsin jo silloin lapsena Juicen olevan jotain muuta, jotain älykkäämpää.

Vierailija
12/30 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin jo lapsena mitä haluan ja mistä pidän. Eikä se lopulta ole juuri muuttunut. Olen kokeillut paljon kaikkea tietääkseni mikä on oma juttuni. Teininä meihin iskee epävarmuus siitä kuka olemme ja mitä haluamme olla. Olen noin 10 v sinua vanhempi.

En allekirjoita aikuislapsi-termiä, mutta monet kiinnostuksen kohteet on samat kuin lapsena. Tykkäsin lukea. Tykkään edelleen lukea ja scenet on samat mutta aikuisten versioina. Leffoissa samat lajit on suosikkeja kuin silloin. Musiikkimaku on pysynyt samantyylisenä. En koskaan oikein kuunnellut lastenlauluja tai katsonut lastenohjelmia. Tykkäsin liikkua luonnossa ja pidin eläimistä ja molemmat on elämässä edelleen. Pidin käsitöitä ja pidän edelleen. Monet arvot ovat pysyneet samoina. On jopa muutama sama ystävä. Minusta hekin ovat pitkälti samanlaisia kuin olivat ennen teini-iän kuohuja. Ei kai ihmisluonto niin paljon muutu.

Moniin vanhoihin kiinnostuksen kohteisiin palasin takaisin teini-iän jälkeen aikuisuudessa. Aloitin esimerkiksi ratsastuksen uudelleen. Lapsuuden lelut on tallessa ja tutkin niitä aina välillä netistä, vaikka en keräile. Luin uudelleen kirjoja joista pidin lapsena. Aikuiset miehet keräilee ja rakentelee legoja eikä siinäkään ole mitään outoa. Se on ehkä nostalgiaa, ehkä kiinnostusta siihen aikaan tai ehkä vain hauskaa.

Vierailija
13/30 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nörttipiireissä on aika yleistäkin katsella esim. piirrettyjä aikuisena.

Vierailija
14/30 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, ja tietty tullut myös uusia kiinnostuksen kohteita kun maailma laajentunut sieltä lapsuudesta, mutta pääosin samat ja samojen aihealueiden jutut kiinnostaa kuin lapsenakin.

N29

Vierailija
15/30 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Barbit on vähän jäänyt pois. N47

Vierailija
16/30 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, vastakkainen sukupuoli, joka puolella upeita yksilöitä.

N37

Vierailija
17/30 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla ei ollut sitä, mitä nykyään on tai 20v sitten. Joten on kiinnostukset muuttuneet ja varmaan muutenkin olisi. 80-luvulla oli kapeampi valikoima harrasteasioissa, vaihtoehdoissa ja myöhemmin kaikki kehittyi. 

Vierailija
18/30 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin jo lapsena mitä haluan ja mistä pidän. Eikä se lopulta ole juuri muuttunut. Olen kokeillut paljon kaikkea tietääkseni mikä on oma juttuni. Teininä meihin iskee epävarmuus siitä kuka olemme ja mitä haluamme olla. Olen noin 10 v sinua vanhempi.

En allekirjoita aikuislapsi-termiä, mutta monet kiinnostuksen kohteet on samat kuin lapsena. Tykkäsin lukea. Tykkään edelleen lukea ja scenet on samat mutta aikuisten versioina. Leffoissa samat lajit on suosikkeja kuin silloin. Musiikkimaku on pysynyt samantyylisenä. En koskaan oikein kuunnellut lastenlauluja tai katsonut lastenohjelmia. Tykkäsin liikkua luonnossa ja pidin eläimistä ja molemmat on elämässä edelleen. Pidin käsitöitä ja pidän edelleen. Monet arvot ovat pysyneet samoina. On jopa muutama sama ystävä. Minusta hekin ovat pitkälti samanlaisia kuin olivat ennen teini-iän kuohuja. Ei kai ihmisluonto niin paljon muutu.

Moniin vanhoihin kiinnostuksen kohteisiin palasin takaisin teini-iän jälkeen aikuisuudessa. Aloitin esimerkiksi ratsastuksen uudelleen. Lapsuuden lelut on tallessa ja tutkin niitä aina välillä netistä, vaikka en keräile. Luin uudelleen kirjoja joista pidin lapsena. Aikuiset miehet keräilee ja rakentelee legoja eikä siinäkään ole mitään outoa. Se on ehkä nostalgiaa, ehkä kiinnostusta siihen aikaan tai ehkä vain hauskaa.

Hitto oli hyvä ohje uskaltaa kokeilla uusia juttui. Sitä mä lapselleni oon sanonut et kuuntelee sydäntään. Mut itte en oo uskaltanut mennä ja kokeilla. Mut ei tää saman toistokaan mihkään vie. Täytyy vaan schaisse pudottaa harteilta. Mä oon se jännittäjä. Mut tää oli hyvän mielen ketju kiitoksia.

Vierailija
19/30 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla on kiinnostus luontoon ja erityisesti vesielämään (akvaariot kaloineen ja kasveineen, mutta myös luonnonvesistöt) on pysynyt ihan sieltä asti, kun kauhealla kinuamisella sain ensimmäisen akvaarioni. Myös kissahullu olen ollut lapsesta asti, meillä tosin oli koiria joten ei kissaa voitu ottaa. Koiristakin tykkään kovasti ja mulla on ollut 2 omaa koiraa, mutta kissat ovat erityisen tärkeitä mulle jostain syystä ollut aina, lapsesta asti.

Musiikkimaku mulla on tavallaan pysynyt samana, mutta siihen on tullut uutta lisää koska musiikkitarjontaakin on tullut lisää. Kuitenkin olen aina tykännyt rauhallisesta musiikista, ei mitään hirveetä revitystä ja huutamista/karjumista. Eli kyllä ihmeellisenkin monessa mielessä olen edelleen se sama ihminen kuin lapsena. Lempivärinikin on edelleen sama.

Vierailija
20/30 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen m47, teknillisestä tiedekunnasta valmistunut tohtori.

Tykkään kierrellä lelukaupoissa. Tekniset lelut kiinnostavat mutta myös muut. Ajattelen että tuo leluinnostus liittyy mielikuvitukseen ja mielikuvituksen kehittymiseen ja lapsen innostuneeseen ja rajoittamattoman mielikuvitukseen ja oman tämänhetkisen mielikuvituksen päästämise3n aikuisuuden kahleista.

Tykkään myös mopoista ja nuorisomusiikista- jotain varhaisen vapauden heijastumia; sisareni tytöille joita on kolme, olen laittanut kaikille mopot, toinen toistaan hienommat. Viritin mopot oikein kunnolla, tosin vain jarrujen ja turvavarusteiden osalta.

Ei kannata päästää mielikuvitustaan puutumaan, usein myös isot haaveet ja unelmat ovat osa luonnetta ja säilyvät samansisältöisinä läpi elämän.