Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voisin myydä freelancerina/yrittäjänä?

Vierailija
19.05.2022 |

Ei löydy työpaikkaa, joten joudun miettimään tätä. Olen suorittanut opintoja valtsikassa ja humanistisessa ja maisteritutkinto löytyy takataskusta, mutta pää lyö ihan tyhjää mitä töitä voisin tehdä freelancer-pohjalta. Osaisiko joku ideoida avukseni?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit aloittaa vaikka frachisingilla, se on helpompi tapa tutustua yrittämiseen.

Jos oman yrityksen aiot perustaa, nyt esim. tehtaillaan erilaisia appeja, puuttuuko sinusta jokin hyödyllinen appi jonka voisit suunnitella?

Voisit alkaa maahantuojaksi, tai kokeilla nettimyyntiä. Mieti mitä itse haluaisit ostaa, se voi olla myös jokin palvelu. Tai haluatko alkaa jonkin yrityksen kilpailijaksi? Muistatko onnibussin? Siinä yksi esimerkki.

Ihme neuvoja ap:lle. Ei minulla ainakaan ole mitään aavistusta joidenkin appien suunnittelusta. Missä niiden tekemistä oppii ja onko vaikeaa? Mitä tuotteita nyt kannattaisi maahantuoda? Miten sellaisen voi polkaista tyhjästä kannattavaksi toiminnaksi?

Nämä on vain vinkkejä, ehkä ap saa näistä itse jonkin idean joka on hänelle toteutettavissa. Onnibussin kerroin vaan esimerkkinä, sen tuntee kaikki. Ap voi miettiä mihin itse pystyy ja kykenee. Ideointi on tärkein vaihe, siihen kannattaa panostaa. Miettiä mitä osaa ja mitä haluaa oppia. Voi aloittaa pienestä ja jos menestyy, laajentaa.

Ei kannata olla niin agressiivinen. En ymmärrä miksi mollaat kun yritän auttaa muita.

Siksi mollaan, että ap on vissiin yrittänyt jo ideoida eikä keksi mitään, ja siksi ei hyödytä vinkata, että kannattaa ideoida.

Vierailija
22/29 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Free lancerina on todella vaikeaa elättää itsensä varsinkin jos aloittaa täysin uutena jollain alalla. Pitäisi olla jo kokemusta, asiakaskuntaa ja/tai verkostoja. Sekä selkä näkemys siitä minkälaista osaamista tarvitaan ja mistä ja kuka siitä maksaa.

Olin itse ollut useita vuosia aikoinaan media-alalla töissä ja sitten määräaikaisen työsuhteen loputtua (jälleen kerran), kokeilin olla free lancerina. Työvälineet mulla oli jo eli digikamera, tietokone, yms. Verkostojakin ja ideoita oli. Osaamisestani (olin aikaisemmin ollut erikoisalan lehdessä ja mulla oli kielitaitoa yms.) oltiin kiinnostuneita. Käytännössä homma ei toiminut kuitenkaan ollenkaan, koska systeemi on vaan sellainen, että friikkuna pitäisi olla aluksi jo vararahasto jolla voi elää, jutuista ja kuvista saa palkkion yleensä vasta kun ne julkaistaan (mitä lehdet eivät osaa koskaan etukäteen ennustaa), eli voit myydä lehdelle useankin jutun ja tehdä ne omalla kustannuksellasi, mutta palkkion saat joskus myöhemmin. Vaikea selvitä kuukaudesta toiseen ja suunnitella mitään. Vielä joskus 2000-luvun alussa tuo toimi, koska lehdet ostivat paljon juttuja ja monilla oli tutut free lancer -toimittajat, joiden varaan jo suunniteltiin joka julkaisuun juttuja. Lähempänä 2010-lukua, homma ei enää toiminut koska tapahtui niin paljon muutoksia alalla.

Free lancerina pitää myös koko ajan olla monta verkkoa vedessä ja häslätä mukana monessa, koska usein sovitutkin toimeksiannot voidaan peruuttaa. Lisäksi joutuu itse hoitamaan monia asioita kuten verotukset sun muut.

Yksi vaihtoehto, jota harkitsin yhdessä vaiheessa oli osuuskunnat. Siinä olisit free lancer -yrittäjä, mutta yhdessä osuuskunnan kanssa. Tässä vaan pitää löytää se oikea ryhmä johon oma osaaminen sopii, ja sitten niitä ideoita miten hommasta tehdään edes jollain lailla kannattavaa. Kts. Pellervon sivulta:

https://pellervo.fi/tietoa-osuustoiminnasta/

Oman toiminimen tai yrityksen perustaminen täysin uutena yrittäjänä, jolla ei ole liikeideaa, ei ole tehnyt edes mutuna markkinatutkimusta, ei ole asiakaskuntaa ja/tai verkostoja muutaman vuoden takaa, eikä ole tarpeeksi omaa fyrkkaa, on aika vaikeaa. Varsinkin jos on vielä työtön työnhakija, niin TE-toimisto pistää äkkiä sulta tuet katki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjän pitää jatkuvasti ideoida, keksiä ja uudistua ja olla oma-aloitteinen. Ei niin, että joku aina sanoo, mitä teet seuraavaksi. Pitää olla paljon ideoita ja kestää takapakkeja. Jos heti alussa sanoo, että puolison tuella pärjää tai pakon edessä ryhtyy, ei tule onnistumaan.

Vierailija
24/29 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin asiaa ihan vakavissani. Jättäkää nuo asiattomat kommentit kirjoittamatta.

Ne sinun "asiattomat kommenttisi" olivat todellisuudessa ainoat reaalimaailmassa tarjolla olevat vaihtoehdot joilla valtsikka-humanistin koulutuksella voi tienata säännöllisesti freelancerina sellaisia summia joilla pystyy elättämään itsensä pk-seudulla.

Herääminen todellisuuteen tulee olemaan raaka mutta ansaitset sen kun kävit oikein itkemässä tarhan tädille että ne pitää poistaa että lillumista vaaleanpunaisten pilvien päällä voi jatkaa täälläkin.

Vierailija
25/29 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Franscising voi olla myös esim. Liikkeen tai pikaruokapaikan avaaminen. Tunnen ihmisiä, jotka aloittaneet näin ilman mitään kokemusta.

Vierailija
26/29 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ne ideat täytyy keksiä itse. Mistä olet itse kiinnostunut?

Yrittämistä ei kannata pelätä, yrittämiseen on monta erilaista tapaa. Normaalilla älynlahjoilla varustettu ihminen voi olla yrittäjä. Se ei ole rakettitiedettä, mutta hyvä idea pitää olla.

Vierailija
27/29 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos satut asumaan rannalla tai on mökki, voit hyödyntää sitä esim. Laitevuokraus, oppitunnit

Vierailija
28/29 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osto- myyntiliike

Vierailija
29/29 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko jostain osaamisestasi tai harrastuksesta kehittää esim. myytävän verkkokurssin? Ei tarvitse olla täysin pro, sillä aina on niitä ostajia, jotka eivät tiedä asiasta yhtään mitään ja etsivät tietoa oppia.