Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun lapsi ei suostu syömään juuri mitään. Muilla nirsoja lapsia?

Vierailija
19.05.2022 |

On vain muutama asia, joita lapsi suostuu syömään. Ja jos niitä ei ole tarjolla, niin vaikka olisi ollut kuinka pitkään nälässä niin ei syö. Maistaa, mutta ei syö. On neljävuotias. Päiväkodissa ei syö käytännössä mitään, eikä nekään ole keksineet millä lapsen saisi syömään. Ongelma on, kun itkee sitten nälkää. Neuvolassa olen tästä puhunut, mutta ei ne oikein sano juuta eikä jaata, lähinnä että ehkä nirsous menee joskus ohi. Neuvolalääkärikään ei sanonut mitään. Ei kyllä huolestunutkaan. Miten te muut nirsojen lasten vanhemmat olette ratkaisseet tilanteen?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsi ei ole nirso.

Vierailija
2/27 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 4-vuotias ei myöskään syönyt ja silloin löytyikin kaulalta mykobakteerin aiheuttamia paiseita, jotka näkyivät ihon alla lapsen venyttäessä kaulaa. Leikattiin kerran ja loput lähtivät pois ajan kanssa. Mielestäni ruokahalu palasi kohtuulliselle tasolle tuon jälkeen, nirso on edelleen.

Oli todella inhottava jännittää ripulia/vatsatautia, koska tyttö oli syömättömyydestä laiha ja vatsatauti ajoi nopeasti huonoon kuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun 4-vuotias ei myöskään syönyt ja silloin löytyikin kaulalta mykobakteerin aiheuttamia paiseita, jotka näkyivät ihon alla lapsen venyttäessä kaulaa. Leikattiin kerran ja loput lähtivät pois ajan kanssa. Mielestäni ruokahalu palasi kohtuulliselle tasolle tuon jälkeen, nirso on edelleen.

Oli todella inhottava jännittää ripulia/vatsatautia, koska tyttö oli syömättömyydestä laiha ja vatsatauti ajoi nopeasti huonoon kuntoon.

Mun lapsi oli jo vauvana sellainen, että ei suostunut syömään juuri mitään, eli infektio ei ole meillä syynä. Onneksi teillä selvisi syy. Ap

Vierailija
4/27 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsi ei ole nirso.

Mites se liittyy tähän ketjuun?

Vierailija
5/27 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko allergiat ynnä muut poissuljettu?

Vierailija
6/27 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mutta ei niitä ole epäiltykään. Ap

Vierailija
7/27 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tule heti mieleen jotkut piilevät allergiat, jotka sitten ilmenee noin ettei halua syödä... Olen joskus aiemminkin kuullut vastaavista tapauksista. Elimelliset syyt olisi hyvä sulkea pois.

Vierailija
8/27 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mutta ei niitä ole epäiltykään. Ap

Ok, aattelin vaan jos on jo vauvana ollut samanlainen niin olisi ollut vaistomainen reaktio olla syömättä ruokia josta tulee paha olo.

Vierailija
9/27 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allerginen

Autisti

Poikkeavasti toimiva/liian herkkä makuaisti, joka tekee syömisestä mahdotonta.

Syöminen on kivaa. Jos lapsi ei syö, on siihen joku syy. Lakkasin syömästä banaaneja jo taaperona. Myöhemmin sain lääkäriltä tietää olevani erittäin vakavasti niille allerginen. En saa koskaan edes kokeilla. Saan syödä nykyään noin kymmentä ruoka-ainetta.

Suolisto-oireinen allergia ei näy ihotesteissä.

Vierailija
10/27 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sairas. Lääkäriin.

Vierailija
11/27 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy. Tytön lempparia on riisi pippurikanalla:D toki muutakin syö, mutta on todella valikoiva. Tyttö on tutkittu tähystämällä ihan eri tapauksen vuoksi, ei siis nirsoilun ja keliakiaa ei löytynyt.

Vierailija
13/27 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse lapsena SUPERvalikoiva ja juuri tuollainen, että en sitten syönyt ollenkaan jos ei ollut mitään mitä pystyisi syömään. Itse en edes valittanut nälkää, koska pelkäsin niin paljon että yritetään tuputtaa jotain kamalaa.

Nyt aikuisena olen ymmärtänyt, että minulla on sekä herkempi makuaisti erityisesti karvaan maun suhteen (tälle on tunnistettu geenikin) että lisäksi suuria vaikeuksia monien ruokien tekstuurin kanssa. Lapsena en osannut selittää tätä, joten aikuisilla oli tosi turhauttavaa.

Raaka kurkku meinaa vieläkin saada oksentamaan ja en voi kuvitellakaan että söisin esim. wingsejä tai silakkapihvejä rakenteen vuoksi. Limaiset hedelmäpalat jugurtissa oli pienenä kauhun aihe ja kouluruokailun "pakko maistaa"-periaate täysi katastrofi. Aikuisena kammot on alkaneet helpottaa, kun kukaan ei enää tuputa mitään.

Olen tullut myös siihen tulokseen, että tuo tekstuurijuttu liittyy varmaan siihen, että en ole kauhean kaukana autismispektrumista. Meillä on sitä suvussa ja vaikka itse olen pärjännyt elämässä ja ihmissuhteissa hyvin, niin aspergerkuvaukset tuntuu hetkittäin todella osuvilta.

Vierailija
14/27 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allerginen

Autisti

Syöminen on kivaa. Jos lapsi ei syö, on siihen joku syy. Lakkasin syömästä banaaneja jo taaperona. Myöhemmin sain lääkäriltä tietää olevani erittäin vakavasti niille allerginen. En saa koskaan edes kokeilla. Saan syödä nykyään noin kymmentä ruoka-ainetta.

Lapsi siis syö esim. maustamatonta jugurttia, mutta ei viiliä tai muutakaan vastaavaa eikä mitään maustettua jugurttia. Ja syö esim. vehnäleipäviipaleita ranskanleivästä mutta ei vehnäsämpylöitä. Jne. Eli ei mielestäni voi olla allergia kun sama raaka-aine ei kelpaa kuin yhdessä muodossa. Ap

Vierailija
15/27 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sairas. Lääkäriin.

Luitko aloituksesta, että olen jo puhunut lääkärille nirsoudesta eikä se sanonut mitään eikä huolestunut.

Ap

Vierailija
16/27 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapset olivat, molemmat. Nykyään syövät kaikkea. Alakouluiässä vein usein huoltoasemalle (edullinen hinta lapsille) syömään ja katsoin, mikä kelpasi ja mikä ei. Yllätyin, että ruoan ulkonäkö olikin tärkeämpi kuin maku. Lapsen ottaminen mukaan kokkaamiseen on myös hyväksi! Kannattaa myös sanoa, että jos joskus on syönyt pahanmakuista "lihakeittoa", se ei ole aina pahanmauista vaan riippuu siitäkin, millä reseptillä on tehnyt. Siis ennakkoluulot ovat usein esteenä. Muiden malli eli ruoan kehuminen voi auttaa myös. Rouskuteltava ruoka maistui meillä paremmin kuin mössöt tai sosekeitot. Kunhan yrität pitää huolen, että kaikkia ravintoaineita tulee.

Vierailija
17/27 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allerginen

Autisti

Lapsi siis syö esim. maustamatonta jugurttia, mutta ei viiliä tai muutakaan vastaavaa eikä mitään maustettua jugurttia. Ja syö esim. vehnäleipäviipaleita ranskanleivästä mutta ei vehnäsämpylöitä. Jne. Eli ei mielestäni voi olla allergia kun sama raaka-aine ei kelpaa kuin yhdessä muodossa. Ap

ELi kyse on tekstuurista. Mikään karkeampi ei mene. ->Autismin oireita tai muuta aistiyliherkkyyttä. Toimintaterapia voi auttaa. Huoltaja hankkii ja järjestää.

Vierailija
18/27 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi siis liian laiha tai huonokuntoinen? Jos ei, niin maistata erilaisia ruokia pienesti kerralla, että tottuu ajan kanssa. Muuten tarjoa, mistä tykkää ja koita niistä saada aikaan tasapainoinen kokonaisuus. Erilaiset tekstuuriin liittyvät inhotukset on yleisiä. Itse tykkäsin vain tietyllä tavalla leikatuista juureksista.

Vierailija
19/27 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsi siis liian laiha tai huonokuntoinen? Jos ei, niin maistata erilaisia ruokia pienesti kerralla, että tottuu ajan kanssa. Muuten tarjoa, mistä tykkää ja koita niistä saada aikaan tasapainoinen kokonaisuus. Erilaiset tekstuuriin liittyvät inhotukset on yleisiä. Itse tykkäsin vain tietyllä tavalla leikatuista juureksista.

Ei ole huonokuntoinen. Isoin ongelma on se, että itkee nälkää jos ei ole saatavilla mitään mitä suostuu syömään ja tämän takia päiväkodissaolo on todella hankalaa. Ap

Vierailija
20/27 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allerginen

Autisti

Kokeile leikata sämpylä vehnäleipäsiivuiksi, mutta älä kerro siitä. Katso syökö. Taitaa olla kyse vain ennakkoluuloista ja tottumuksista. En olisi huolissani, jos eri ruoka-aineita menee riittävästi.