Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajokortittoman kutsuminen mökille

Vierailija
19.05.2022 |

Toisesta ketjusta tuli mieleen että miten toimitte kortittomien kavereiden kanssa jos mökille ei pääse julkisilla.
Yksi kaveri haluisi tulla mökkijuhliini mutta olettaa että hakisin hänet asemalta 20 km:n päästä.
Ei tosiaan olisi aikaa eikä haluakaan hakea kesken juhlien järjestelyjen.
Muut vieraat tulee eri suunnasta.

Kommentit (626)

Vierailija
141/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa jollekin kesämökille tuleva  tarvitsisi vähintään ne tarkat ajo-ohjeet sinne .

Ei oikein riitä sanoa, että 'se on siellä,tiedäthän, Kymälahden suunnalla noin viiden  kilometrin ajomatkan päässä kuutostiestä'.

Miten tää nyt liittyy minkään? Ja kuulostaa muutenkin joltain ysäriltä. Eiköhän liki jokaiselta löydy joku älylaite jos ei erillistä navigaattoria ole. Nykypäivänä mökeilläkin on viralliset osoitteet.

Totta, eihän kohteen sijainnin tietäminen liity sen löytämiseen  ja sinne perille pääsyyn  mitenkään... eiku...

Vierailija
142/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se autoton ei sitten vain tule. Yksinkertaista. Rennommat ja paremmat juhlat tulee kun ei tartte yhtä pihiä änkyrää katsella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä uskaltaisi lähteä jonnekin pikkupaikkakunnalle taksikyydin varaan. Sielläpä voisi joutua asemalla odottaa sitä taksia tuntikausia eikä se tule koskaan ja lopulta joutua kävelemään, kun juhlissakaan ei välttämättä ole ketään ajokuntoista hakemaan.

Totta. Pienellä paikkakunnalla ainut taksi saattaa olla juuri kuljettamassa jotakin mummoa terveyskeskukseen ja odottaa siellä paluukyytiä. Taikka taksilla on vaan muuten muita hommia.

Vierailija
144/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tosi ystävä meni naimisiin heidän mökillä. Kaikki muut tulivat toisesta suunnasta.

Mä menin toisen tulijan luo. Meiltä autolla olisi mökille mennyt 1,5 h, tämän vuoksi vietin kulkuneuvoissa 7 h.

Paluu oli tosi ikävä. Oltiin sovittu lähdetään siihen aikaan ja kuski ei halunnutkaan lähteä. Onneksi pääsin toisten kyydillä toiseen paikkaan, josta pääsin vielä yöksi kotiin.

Tämä kuski lupasi pääsen ja kerkeän jne. Päätti hän voisi mennä uimaan. Onneksi vieraista löytyi ihmisiä, jotka tiesi näin voi käydä.

Toista kertaa en mökille mennyt, vaikka kutsuttiin

Maalla matka naksaa mansikoita ja tuskin taksia on

Vierailija
145/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hitto mitä provoilijoita ketju täynnä. Kutsu juhliin on vain kutsu juhliin. Oletus on että kukin tulee sinne miten tulee, omalla kyydillä, kimppakyydillä, maksetulla kyydillä. Isäntäväki ei ole velvollinen järjestämään yhtään kenenkään kyydityksiä, ei vaikka olisi millainen elämäntapalokki tulossa. Sitten jäädään pois jos ei kyytiä pysty itse maksamaan/järjestämään.

Juhlat vie jo muutenkin aikaa ja rahaa, ei siihen päälle mikään lokkien kyyditsijä tarvitse olla.

Niin ja muutenkin niistä vieraista on kauheesti vaivaa! Osa on ärsyttäviä ja osa sotkee paikkoja ja osalla on todella tylsät jutut! Harmi kun pitää vaan järjestää näitä juhlia koko ajan kaiken maailman puolitutuille.

Vierailija
146/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa jollekin kesämökille tuleva  tarvitsisi vähintään ne tarkat ajo-ohjeet sinne .

Ei oikein riitä sanoa, että 'se on siellä,tiedäthän, Kymälahden suunnalla noin viiden  kilometrin ajomatkan päässä kuutostiestä'.

Miten tää nyt liittyy minkään? Ja kuulostaa muutenkin joltain ysäriltä. Eiköhän liki jokaiselta löydy joku älylaite jos ei erillistä navigaattoria ole. Nykypäivänä mökeilläkin on viralliset osoitteet.

Ei löydä navi minun mökilleni kuin yhdesta tietystä ilmansuunnasta tulevat. Ensinnäkin katuosoite on eri kunnan kautta kuin missä mökki sijaitsee ja vaikka antaisi ohjeen miten osoite pitää naviin syöttää niin se opastaa umpikujaan eli puomilla suljetulle / ajokelvottomalle metsäautotielle. Tulosuunnasta riippuen näitä umpikujia on kahdesta valiten.

Vierailija
147/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi palstalaiset eivät juuri koskaan tunne sellaista asiaa kuin taksi?

Milloinkas olet viimeksi ajellut maalla taksilla? Taksit maksavat tuon taksiuudistuksen jälkeen aivan hunajata hunajata. Siinä menee äkkiä taksireissuihin satanen jos toinenkin.

Kustannus edellyttää, että ylipäänsä edes ensin saisi sen taksin, mitä ei ole omalla kohdallani tapahtunut pariin vuoteen, ei edes ensihoidon tilaamana kun piti yöllä lähteä päivystykseen eikä tila edellyttänyt hoitoa kuljetuksen aikana.

Vierailija
148/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloinkas olet viimeksi ajellut maalla taksilla? Taksit maksavat tuon taksiuudistuksen jälkeen aivan hunajata hunajata. Siinä menee äkkiä taksireissuihin satanen jos toinenkin.

No, eikö tämä ole sen autottoman itse itselleen valitsema ongelma. Itse on tilanteensa punonut; ratkoo nyt sen.

Minä en ajelisi kesken juhlien minnekään - vieras ei sitten pääse jos ei raski maksaa itse. Minä olen itse hommannut ja maksanut ajokortin ja auton, jotta voin liikkua sujuvasti. Ja mökinkin laittanut itseäni ajatellen; en mahdollisia vieraita.

Ei kai tämä mikään ongelma ole kellekään. Kai aikuiset ihmiset ymmärtävät ja hyväksyvät samalla valitsemiensa elämäntapojen erilaisuudet ja niihin liittyvät rajoitteet.

Nimenomaan! Ei meidänkään mökille tule vieraat viihtymään prkl! On se nyt kumma, miten itsekeskeisiä ihmiset on!

Vierailija
149/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se autoton ei sitten vain tule. Yksinkertaista. Rennommat ja paremmat juhlat tulee kun ei tartte yhtä pihiä änkyrää katsella.

Ja taatusti rennompi ja parempi olo on, kun ei tarvitse "nauttia" jonkun 'Pihilän perheen' "vieraanvaraisuudesta" jossain mökillä hevonkuusessa.

Vierailija
150/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me haetaan aina mun sukulainen asemalta mutta olenkin erilainen kun sinä. Pääsisi bussillakin mutta osoitetaan sitä välittämistä.

Vierailija
151/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI Aloittajalla ole ystävää!

Jos olisi ystävä KYLLÄ hakisi tai hommaisi kyydin taitaa olla Kortin itsekin .Byäh, byäh.

Vierailija
152/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, eikö tämä ole sen autottoman itse itselleen valitsema ongelma. Itse on tilanteensa punonut; ratkoo nyt sen.

Minä en ajelisi kesken juhlien minnekään - vieras ei sitten pääse jos ei raski maksaa itse. Minä olen itse hommannut ja maksanut ajokortin ja auton, jotta voin liikkua sujuvasti. Ja mökinkin laittanut itseäni ajatellen; en mahdollisia vieraita.

Ei kai tämä mikään ongelma ole kellekään. Kai aikuiset ihmiset ymmärtävät ja hyväksyvät samalla valitsemiensa elämäntapojen erilaisuudet ja niihin liittyvät rajoitteet.

En usko, että kenenkään elämän onnellisuus olisi sinun mökkijuhlistasi kiinni. Etenkin, kun näköjään miellät ystävyyssuhteet jonkinlaiseksi nokitteluksi, niin veikkaan ettei kenellekään ole ongelma jäädä pois. Monihan voi jäädä pois vaikka olisi oma autokin.

Vierailija
153/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä järjestäisit juhlat mökilläsi eli kutsuisit vieraita sinne, kun kerta mökin olet laittanut vain itseäsi ajatellen?

Vierailija
154/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kerran ole varaa (eikä edes halua) mihinkään  vieraanvaraisuuuteen, niin miksi ihmeessä ketään sinne mökilleen edes  kutsumaankaan ?

Jos ei kerran ole varaa (eikä edes halua) omaa kyytiänsä kustantaa, niin miksi ihmeessä kenenkään mökille edes tunkemaankaan ?

Miksi kutsua, jos kokee että toisen läsnäolo olisi "tunkemista"? 

Huh, onneksi tällaiset ongelmat eivät koske minua. Olen itse koko kesän omalla kesäasunnollani (kyllä, pääsen sinne ilman autoa), enkä raaski lähteä sieltä pois käymään toisten mökeillä. Autottomuuteen ja hankaliin kulkuyhteyksiin vetoamalla voin sujuvasti kieltäytyä niin, että kuulostaa kohteliaasti siltä, että "olisi ollut kiva tulla, mutta junayhteydet on niin hankalat".

Vierailija
155/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa sillä autottomalla on mitään suurta intoa raahautua jonnekin syrjäiselle mökille etenkin kyse ei ole erityisen läheisistä ihmisistä kuten lähisukulaisista.

No mutta eihän tässä ole sitten ongelmaa! Vieras jättää sitten tietenkin juhlat väliin, jos ei kerran edes innosta.

Vierailija
156/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton omistaja maksaa 200-300 euroa kuukaudessa autostaan plus ajamiset. Jos ei omista autoa niin pari kertaa vuodessa 100 euroa taksista ei voi olla liikaa.

Kyllä se voi olla liikaa, jos sitä rahaa vaan ei ole. Auton omistaja on laskenut nuo kulut ja pohtinut mielessään, sopivatko ne hänen tuloihin ja muihin menoihin ja sen pohjalta päättänyt, ostaako auton. 

Jos ei rahaa tuon vertaa ole, niin sitten on hyväksyttävä, että mökkireissut jää väliin. Ei mökkijuhlat ole mikään sosiaalietuus.

Tämä on mielenkiintoinen ajattelutapa. Itse ainakin koen, että jos kutsun ihmisiä mökilleni, on ihmisten saapuminen paikalle merkityksellistä nimenomaan itselleni. Muillahan on kaikkia muitakin vaihtoehtoja, mitä voisivat tehdä, joten todellakin toivon, että heillä on aikaa ja halua tulla juhliini, kun kerran itse haluan sellaiset järjestää. Ja toisin kuin tässä ketjussa, itse nimenomaan miettisin ratkaisuja sellaistakin vierasta varten, jolla ei ole rahaa maksaa taksia. Tässä ketjussa moni tuntuu ajattelevan, että juhlat on mainio tapa sulkea ulos köyhempiä, mutta itse ajattelen juuri päinvastoin, ja haluan tehdä juhlistani mahdollisimman helposti saavutettavat kaikille. Eivät juhlani tietysti mikään sosiaalietuus ole, mutta toisaalta eivät ne myöskään ole väline siihen, että parempituloiset voivat saada mielihyvää siitä, että kaikilla ei ollutkaan varaa tulla.

Vierailija
157/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsua kesämökilleen käymään  ei pidä esittääkään

(varsinkaan omaa autoa omistamattomille)

JOS ei siihen ilman muuta sisälly myös kyyti perille ja kyyti sieltä aikanaan myös takaisin . (jopa kotoa hakemisineenkin)

(paljonhan Suomessa on muuten niitäkin kesämökkejä, jonne ei päästä kuin veneellä)

Jos ei se (ajateltu) vieras tunnu sen arvoiselta, että tuollaista palvelua hänelle voisi yhtään kertaa  tarjota, niin turha olettaa että hänkään niitä teidän omia pippalointejanne siellä korvessa olisi kovin  kiinnostunut edes näkemään. 

Vierailija
158/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hakisin, tai nakittaisin miehen tai muun perheenjäsenen tai ystävän hakemaan. Vaihtoehtoisesti voisin yrittää sopia, että tämä autoton vieras järjestäisi itsensä jonkun muun juhlavieraan reitin varrelle. Ei voi olla mahdollista, että KAIKKI muut vieraat saapuvat tasan vastakkaisesta ilmansuunnasta, kenenkään ei ole mahdollista poiketa reitiltään yhtään, ja sen autottoman vieraan kotoa on julkisia yhteyksiä ainoastaan sinne 20 km päässä mökiltä sijaitsevalle asemalle.

Vierailija
159/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis, huom, olen emännöimässä isompia juhlia. Tuo haku veisi tunnin. Kesken järjestelyjen en tosiaan haluaisi lähteä, osa vieraista on todennäköisesti tullutkin jo tuolloin.

Ap

Olisit pyytänyt hänet Ylämaan jo edellinä päivänä avuksi.

Vierailija
160/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omiin juhliini järjestin kuljetuksen asemalta ja asemalle. Vieraat järjestivät itsensä samaan aikaa sinne asemalle. Suurin osa tuli omilla kulkuneuvoilla, mutta myös autottomilla oli mahdollisuus osallistua.