Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajokortittoman kutsuminen mökille

Vierailija
19.05.2022 |

Toisesta ketjusta tuli mieleen että miten toimitte kortittomien kavereiden kanssa jos mökille ei pääse julkisilla.
Yksi kaveri haluisi tulla mökkijuhliini mutta olettaa että hakisin hänet asemalta 20 km:n päästä.
Ei tosiaan olisi aikaa eikä haluakaan hakea kesken juhlien järjestelyjen.
Muut vieraat tulee eri suunnasta.

Kommentit (626)

Vierailija
121/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan, että eikö sekin ole vähän hankalaaa, jos iso porukka tulee kaikki omilla autoilla. Niillä mökeillä, missä minä olen käynyt, ei hirveän monelle autolle olisi pihalla tilaa.

Vierailija
122/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kerran ole varaa (eikä edes halua) mihinkään  vieraanvaraisuuuteen, niin miksi ihmeessä ketään sinne mökilleen edes  kutsumaankaan ?

Jos ei kerran ole varaa (eikä edes halua) omaa kyytiänsä kustantaa, niin miksi ihmeessä kenenkään mökille edes tunkemaankaan ?

Eikö puhe nyt ollutkin nyt vain siitä  kutsusta sinne ?

Eli siis vierailuPYYNNÖSTÄ!

Niin. Ja siitä pitää kieltäytyä jos ei pysty menemään. Yksinkertaista. Eikö?

Varmaan huokaisee helpotuksesta jos saa tekosyyn jättää pippalosi väliin. Kuullostat raskaalta ihmiseltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kerran ole varaa (eikä edes halua) mihinkään  vieraanvaraisuuuteen, niin miksi ihmeessä ketään sinne mökilleen edes  kutsumaankaan ?

Jos ei kerran ole varaa (eikä edes halua) omaa kyytiänsä kustantaa, niin miksi ihmeessä kenenkään mökille edes tunkemaankaan ?

Tässä jutussa henkilö oli kutsuttu eikä kutsun yhteydessä oltu kerrottu, että vain omalla kyydillä.

Olettaako joku että kutsu sisältää jotenkin automaattisesti myös kyydit? 😅

Vierailija
124/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi palstalaiset eivät juuri koskaan tunne sellaista asiaa kuin taksi?

Tällä hetkellä taksit ovat ihan tolkuttoman hintaisia. Meiltä on keskustaan noin 8 km ja aikaisemmin hinta oli noin 20€. Nykyään se on lähemmäs 40€. 

Voit kiittää Anne Bernerin taksiuudistusta!

Vierailija
125/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pokasiko joku ajokortiton viehkeä lady ihastuksesi vai mistä tässä patoutumassasi on kyse?

Vierailija
126/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä uskaltaisi lähteä jonnekin pikkupaikkakunnalle taksikyydin varaan. Sielläpä voisi joutua asemalla odottaa sitä taksia tuntikausia eikä se tule koskaan ja lopulta joutua kävelemään, kun juhlissakaan ei välttämättä ole ketään ajokuntoista hakemaan.

Vierailija
127/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö puhe nyt ollutkin nyt vain siitä  kutsusta sinne ?

Eli siis vierailuPYYNNÖSTÄ!

Niin. Ja siitä pitää kieltäytyä jos ei pysty menemään. Yksinkertaista. Eikö?

Varmaan huokaisee helpotuksesta jos saa tekosyyn jättää pippalosi väliin. Kuullostat raskaalta ihmiseltä.

KuuLLostat? Sanotaanko jossain oikeesti näin?

Vierailija
128/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yks tuttava, joka järjestää tällaisia "juhlia". Vieraat ovat osaksi emännän ystäviä ja sitten täytteeksi kutsutaan tuttavia. Koska nähtävästi kuulun tähän "tuttavaosioon", en osallistu hänen kekkereihinsä enää, vaan kohteliaasti ilmoitan aina kulloisenkin tekosyyni :) Sitten minulla on ystäviä ja tuttavia, joiden järjestämissä juhlissa vieraat huomioidaan ihan eri tavalla. Kaikista kutsutuista huolehditaan, eikä kukaan ole tätä "täytettä", joka on paikalla lähinnä vain ihastelemassa emäntää ja tämän kotia/mökkiä.

Minulle olisi itsestäänselvää hakea vieras asemalta, tai järjestää joku hakemaan. En käsitä tällaista mentaliteettia ollenkaan. Miksi ap on kutsunut tuollaisen hankalan täytevieraan? Nyt meni hyvät juhlajärjestelyt ihan pieleen sen yhden tyypin takia.

Vierailija
129/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä jutussa henkilö oli kutsuttu eikä kutsun yhteydessä oltu kerrottu, että vain omalla kyydillä. Toivottavasti asia on nyt selvitetty ja jokainen voi tehdä oman päätöksensä. 

Wtf?

Lähetin juuri eräät juhlakutsut. Olisiko siihen pitänyt lisätä että omat kyydit? Voi ei, en tiennytkään tuollaisesta säännöstä 🤦

Vierailija
130/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yks tuttava, joka järjestää tällaisia "juhlia". Vieraat ovat osaksi emännän ystäviä ja sitten täytteeksi kutsutaan tuttavia. Koska nähtävästi kuulun tähän "tuttavaosioon", en osallistu hänen kekkereihinsä enää, vaan kohteliaasti ilmoitan aina kulloisenkin tekosyyni :) Sitten minulla on ystäviä ja tuttavia, joiden järjestämissä juhlissa vieraat huomioidaan ihan eri tavalla. Kaikista kutsutuista huolehditaan, eikä kukaan ole tätä "täytettä", joka on paikalla lähinnä vain ihastelemassa emäntää ja tämän kotia/mökkiä.

Minulle olisi itsestäänselvää hakea vieras asemalta, tai järjestää joku hakemaan. En käsitä tällaista mentaliteettia ollenkaan. Miksi ap on kutsunut tuollaisen hankalan täytevieraan? Nyt meni hyvät juhlajärjestelyt ihan pieleen sen yhden tyypin takia.

Samoin itselleni. Autottomat vieraat haen ilman muuta. Paluukyytikin onnistuu. Minulla on useita ajokortittomia ystäviä

Vierailija
131/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä jutussa henkilö oli kutsuttu eikä kutsun yhteydessä oltu kerrottu, että vain omalla kyydillä. Toivottavasti asia on nyt selvitetty ja jokainen voi tehdä oman päätöksensä. 

Wtf?

Lähetin juuri eräät juhlakutsut. Olisiko siihen pitänyt lisätä että omat kyydit? Voi ei, en tiennytkään tuollaisesta säännöstä 🤦

Mitä! Et kai vaan meinannut mennä hakemaan Anneli-tätiä asemalta, vaikka täti voisi aivan hyvin ottaa taksin, onhan sillä rahaakin piironkinlaatikossa hautumassa vaikka kuinka. Muista autoilun kulut! Pitää tehdä huollot ja vaihtaa renkaat ja ostaa bensat. Autottomat ei ikinä muista tätä! Sitä paitsi juhlanjärjestäjä ei millään tavalla ole vastuussa vieraidensa viihtymisestä. Jokainen vastaa itsestään!

Vierailija
132/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä kertaa jollekin kesämökille tuleva  tarvitsisi vähintään ne tarkat ajo-ohjeet sinne .

Ei oikein riitä sanoa, että 'se on siellä,tiedäthän, Kymälahden suunnalla noin viiden  kilometrin ajomatkan päässä kuutostiestä'.

Vierailija
133/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, täällä on jo useasti ehdotettu sitä, että tämä vieras tulee jo edellisenä päivänä / reilusti aiemmin kuin muut. Voi näin ollen olla apuna juhlien järkkäämisessä.

Toinen vaihtoehto on se, että tämä autoton järkkää itsensä jonkun autollisen reitille eli menee julkisilla sinne päin mistä autollinen kulkee.

Eli käykö näistä jompikumpi vaihtoehto?

Tässähän on jo kaksi hyvää vaihtoehtoa. Ap?

Vierailija
134/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wtf?

Eiköhän oletuksena voi pitää, että kutsuja ei järjestä kyytiä. Laajemmat kutsut ovat tietenkin asia erikseen, mutta oman kokemukseni mukaan kaveriporukan sisällä kutsuja yleensä kommunikoi autottomaksi tietämälleen kutsutulle jonkinlaisen kyytiehdotuksen (oli se sitten tarjottu kyyti, mahdollinen kimppakyyti toisen vieraan kanssa tai omatoiminen taksimatka perille), jos juhlapaikka on jossain pusikossa.

Jos kyytiä ei tarjota, niin ei sitä tietenkään pidä ryhtyä kinuamaankaa. Jos on liian hankalaa, sitä voi aina kieltäytyä kutsusta.

Vierailija
135/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa jollekin kesämökille tuleva  tarvitsisi vähintään ne tarkat ajo-ohjeet sinne .

Ei oikein riitä sanoa, että 'se on siellä,tiedäthän, Kymälahden suunnalla noin viiden  kilometrin ajomatkan päässä kuutostiestä'.

Miten tää nyt liittyy minkään? Ja kuulostaa muutenkin joltain ysäriltä. Eiköhän liki jokaiselta löydy joku älylaite jos ei erillistä navigaattoria ole. Nykypäivänä mökeilläkin on viralliset osoitteet.

Vierailija
136/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wtf?

Mitä! Et kai vaan meinannut mennä hakemaan Anneli-tätiä asemalta, vaikka täti voisi aivan hyvin ottaa taksin, onhan sillä rahaakin piironkinlaatikossa hautumassa vaikka kuinka. Muista autoilun kulut! Pitää tehdä huollot ja vaihtaa renkaat ja ostaa bensat. Autottomat ei ikinä muista tätä! Sitä paitsi juhlanjärjestäjä ei millään tavalla ole vastuussa vieraidensa viihtymisestä. Jokainen vastaa itsestään!

No silloinhan nimenomaan ei voi vastata vieraiden viihtymisestä kun pitää tunniksi kadota hakemaan superpihiä Anneli-tätiä asemalta.

Vierailija
137/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin itselleni. Autottomat vieraat haen ilman muuta. Paluukyytikin onnistuu. Minulla on useita ajokortittomia ystäviä

Sama täällä. Me muutettiin asumaan korpeen eli asutaan aika syrjässä (bussilla toki pääsee 10 km päähän), kuitenkin lähellä isompaa kaupunkia, minne on noin tunnin ajomatka (missä asuu sukulaisia ja kavereita). Oma päätös oli tänne muuttaa, ja jos joku autoton tänne haluaa tulla käymään, niin kyllä tarvittaessa kuskataan eestaas. Etenkään korona-aikana ei haluttu laittaa ketään istumaan täyteen bussiin.

Toki jokainen tyylillään, mutta en tänne kyllä järjestäisi juhlia sillä oletuksella, että kaikki pääsee paikalle ilman järkkäilyä kyytien suhteen. Eli vähintäänkin olisin suunnittelemassa kyytejä niin, että autoton pääsisi jonkun toisen kyydissä, mutta jos ei jostain syystä onnistu, niin ilman muuta haettaisiin. Autoton kyllä yleensä korvaa bensat kyllä.

Vierailija
138/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloinkas olet viimeksi ajellut maalla taksilla? Taksit maksavat tuon taksiuudistuksen jälkeen aivan hunajata hunajata. Siinä menee äkkiä taksireissuihin satanen jos toinenkin.

No, eikö tämä ole sen autottoman itse itselleen valitsema ongelma. Itse on tilanteensa punonut; ratkoo nyt sen.

Minä en ajelisi kesken juhlien minnekään - vieras ei sitten pääse jos ei raski maksaa itse. Minä olen itse hommannut ja maksanut ajokortin ja auton, jotta voin liikkua sujuvasti. Ja mökinkin laittanut itseäni ajatellen; en mahdollisia vieraita.

Ei kai tämä mikään ongelma ole kellekään. Kai aikuiset ihmiset ymmärtävät ja hyväksyvät samalla valitsemiensa elämäntapojen erilaisuudet ja niihin liittyvät rajoitteet.

Vierailija
139/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa uskalla eikä kannata ajaa taksilla taksiuudistuksen jälkeen.

Minun mökilleni ei sitä paitsi yksikään taksi löytäisi, eikä hälytysajoneuvotkaan.

Vierailija
140/626 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikki palstalaiset aina persaukisia.