Kokemuksia TE-toimiston rekrykoulutuksista?
Itseäni kiinnostavalle alalle olisi 6kk kestävä rekrykoulutus, jossa on mukana yhteistyöyritys, johon olisi sitten "hyvä mahdollisuus" työllistyä koulutuksen päätteeksi. Kun kyselin järjestäjältä, niin tällä yrityksellä ei ole velvollisuutta palkata ketään, eikä osannut sanoa tarkkoja lukuja, kuinka moni on aiemmin työllistynyt vastaavissa projekteissa. Kuulemma moni on kuitenkin työllistynyt yhteistyöyrityksiin ja pitää vain olla "sopivanlainen henkilö".
Mietin tässä sitä, että jos olen tuossa koulutuksessa 6kk ja en saa sitä työpaikkaa yhteistyöyrityksestä, niin teenkö sillä mitään? Palkkaako joku muu firma, siis olettaen, että alalla on pulaa tekijöistä vai ihmetteleekö työnantaja, miksen kelvannut yhteistyöyritykselle töihin? Toinen vaihtoehto olisi ihan ammattitutkinto, kestäisi aikuiskoulutuspuolella n vuoden ja sitten olisi oikea tutkinto, jolla hakea alan töitä.
Itselläni on jo korkeakoulututkinto, mutta se työllistää tosi huonosti. Siksi haluan olla varma, että valitsen nyt oikein.
Kellään kokemuksia näistä työkkärin rekrykoulutuksista? Lyhyen keston vuoksi houkuttelee.
Kommentit (52)
Tämän päivän Hesarin mielipideosastolla kirjoittaa omasta kokemuksestaan pian 56-vuotias pitkäaikaistyötön: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009511943.htm
Rekrytointikoulutukset TE-toimiston järjestämänä tai valvomana ja koulutuksen läpisuorittaminen on kuin veisi lottokupongin ärrälle, voi tärpätä tai sitten ei. Jos suuntaudut itsellesi täysin uuteen ja tuntemattoman alan rekryyn, ole valmis kohtaamaan ihan mitä vaan, eivät he mitään takeita kenellekään anna, 6 kk on aika pitkä aika istua, mikäli se ei johta palkalliseen työhön. Mikä on motivaatiosi?
Rekrykoulutukset MAKSAVAT yrityksille, joten kyllä yrityksille on oikea halua palkata henkilöitä.
Niin tosiaan, kun itse saat 9 €/pv, rekry-yritys saa lähelle € 2000/kk tästä koulutuksesta. Siitä ei vain ääneen puhuta.
Minullekin työkkäri ehdotti - onneksi ei kuitenkaan edellyttänyt - että hakisin työvoimakoulutukseen, jossa tekisin puoli vuotta palkatta samoja töitä, joita ehdin tehdä täydellä palkalla 10+ vuotta ennen kuin jäin työttömäksi. Eikä mitään takuuta työllistymisestä tuon puolen vuoden orjatyön jälkeen. En todellakaan tuohon lähde.
Vierailija kirjoitti:
Niin tosiaan, kun itse saat 9 €/pv, rekry-yritys saa lähelle € 2000/kk tästä koulutuksesta. Siitä ei vain ääneen puhuta.
rekry-yritys myös maksaa koulutuksesta yritykselle joka koulutuksen järjestää. Eikä ole ihan halpaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kiinnostuin yhdestä koulutuksesta, mutta pitkän tiedonhaun päätteeksi päätin olla hakematta. Tässä syitä:
- Jo hakemus on sitova. Hakemuksen pohjalta koulutuksen järjestäjä etsii yhteistyöyrityksen, eikä siihen ole hakijalla käytännössä enää sanomista.
- Koulutuksen voi lopettaa vain sillä perusteella, että hankkii vakituisen kokopäivätyön.
- Tehtävät voivat olla ihan mitä tahansa. Onnekkailla taidot karttuvat, epäonnisemmat tekevät sitä suorittavaa työtä, mitä kukaan muu ei firmassa halua tehdä. Ammattitaitoinen rekrykoulutettava voidaan ottaa hoitamaan ihan erillinen projekti, jota varten olisi palkattava isolla rahalla "normaali" ammattilainen.
- Rekrykoulutettavalle eivät kuulu mitkään työpaikan edut, eivät edes ruokailujärjestelyt tai työterveysedut.
- Koulutuksen järjestäjän koulutuspäivistä osa hoidetaan siten, että rekrykoulutettava saa osallistua ylimääräisenä jollekin järjestäjän muista kursseista - jollei sopivia ole tarjolla, kurssipäiväksi voi osua vaikka "Puhelimeen vastaamisen alkeiden jatkokurssi" tai muuta hyllyltä repäistyä ja vähemmän räätälöityä.
- Ani harva työllistyy vakituisesti harjoittelupaikkaansa, vaikka tämä mahdollisuus mainitaan aina ensihenkäyksessä.
Minulle kynnys kävi liian korkeaksi siinä, kun olisi pitänyt karenssin uhalla sitoutua tietämättä, mihin sitoutuu.
Hei! Itseänikin vähän mietityttää tuo, kun siihen pitää sitoutua koko sen 6kk ajaksi karenssin uhalla. Sen sijaan yhteistyöyrityksen ei tarvitse sitoutua palkkaamaan osallistujia. Tokihan he ovat sitoutuneet olemaan mukana sen 6kk. Mutta se hyödyttää ehkä heitä enemmän ja myös kouluttajia, sillä he saavat palkkaa ja muut edut, mitä oikeat työntekijät saavat.
Toisaalta ymmärrän, että koulutusta ei saa jättää kesken, mutta sitten taas toivoisin enemmän vastavuoroisuutta. Pelkään juurikin sitä, etten pääse näyttämään osaamista tai tekemään töitä, joista hyötyisin työllistymisen kannalta. Tai jopa sitä, että tekisin vain ilmaista työtä heille sen ajan itse hyötymättä siitä ajasta mitään. Kyselin koulutuksen sisällöstä lisätietoa, niin ei sitä saanut kuin yleisellä tasolla, että on harjoitustehtäviä, ryhmätyöskentelyä ja yrityksen toimitiloissa työskentelyä.
Näissä pitäisi olla joku työllistymistakuu, niin ei olisi mahdollisuutta työttömien hyväksikäytölle. Alan kallistumaan ihan sen ammattitutkinnon opiskelun puolelle...
Ap
Itse kävin rekrykoulutuksen n 5 vuotta sitten. Ansiosidonnaisen päivät alkoi olla jo melkein käytetty eikä työpaikkaa ollut näköpiirissä, niin jotain oli keksittävä.
6kk jälkeen minut palkattiin ensin vuodeksi projektipäälliköksi määräaikaiseen työsuhteeseen. Kun sen sain päätökseen, niin minut palkattiin toiseen projektiin taas vuodeksi, jonka päätteeksi sain vakituisen työsuhteen. Ja sitten tuli YT:t joten se vakituinen työsuhde jäi 7kk pituiseksi.
Mutta tuon 3 vuoden työkokemuksen ansiosta löysin helposti uuden työn. Päivääkään en ole ollut työttömänä tuon rekrykoulutuksen jälkeen. Suurin osa samassa koulutuksessa olleista on myös löytänyt töitä joko siitä yrityksessä missä olivat tai jostain muusta. Muutama ei valitettavasti työllistynyt.
Olin reilu 7v sitten rekrykoulutuksessa (Saranen). Koulutuksen laatu oli hyvä ja harjoittelupaikan tarjonnut pieni yritys mielenkiintoinen, pääsin tekemään juuri niitä hommia mitä halusinkin. Harmillista kyllä he eivät palkanneet minua koulutuksen päätteeksi, kun eivät lähteneetkään investoimaan enempää siihen, mitä olin tehnyt. Olin tuolloin pettynyt ja ajattelin että käyttivätpä vaan minua hyväkseen. Koulutuksestamme varmaan 8/10 työllistyi harjoittelupaikkaansa. Mutta! Koulutuksen ansiosta pääsin seuraavaan työpaikkaani, jossa olen viihtynyt erinomaisesti. Ja lisäksi tuo entinen harjoittelupaikkani on ottanut yhteyttä, ovat kiinnostuneita minusta, mikä tuntuu hyvältä kun luulin etteivät arvostaneet minua. Olen vain nyt niin tyytyväinen, etten halua vaihtaa.
Summa sunmarum; kannattaa osallistua, vaikka et tulisikaan palkatuksi. Käyty koulutus osoittaa, että haluat kehittää itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää tuossa Adobe Marketing talent -koulutuksessa ne asiat, mitä mukana olevat yritykset toivoo valitun harjoittelijan osaavan melko pian koulutuksen alettua. Saman tyyppisiä tehtäviä mitä vaikkapa alalla 20 vuotta toiminut markkinoinnin rautainen ammattilainen tekee. Markkinoinnin ja mainonnan piirissä on melkoista ylitarjontaa osaavista tekijöistä. Nää firmat ottaa kuitenkin mielummin kuudeksi kuukaudeksi jonkun random-työttömän, joka saattaa olla vieläpä alanvaihtaja tyyliin lentoemäntä. Huijauksen maku leijuu vahvana näissä rekrykoulutuksissa.
Eivät ota mitään alanvaihtajia, vaan etsivät ilmaista ammattilaista. Yritin itse pari vuotta sitten rekrykoulutukseen, ja siellä oli vaatimukset niihin muutamaan paikkaan aivan poskettomia, esim. KTM jolla kokemusta analytiikasta ja monen vuoden talousalan kokemus. Eli ammattilainen jonka palkka alkaisi vähintään nelosella, sellaista haettiin. Täyttä kusetusta koko homma, eivät palkkaa ketään noista enää nykyisin. Ja miksi palkkaisivatkaan, koska eivät arvosta sellaista joka tuollaisiin ehtoihin suostuu!
Yhden rekryn olen käynyt. Ensinnäkin aloitan hetimiten, perseestähän se oli, oli kyllä ennakoitavissa, mutta...Haastattelija oli nuori mies, ihan Juupajoen Pingviini, osaaminen suorastaan naurettavaa, koska jouduin itse hänelle selittämään mitä missäkin yrityksessä tehdään, koulutus oli vapaaehtoinen ja kuvittelin, että saan siitä jotain reppuuni evääksi. Pelle touhua. Suurimmaksi osaksi käynnit muodostuivat "kivan" juttelusta ja kevään etenemisen seuraamisella. Tällainen kokemus varmaan on TE-toimiston mielestä hyödyllistä, ettei kukaan tipu rattaista ja syrjäänny kotona. Pitäiskö tulevan hallituksen ottaa käsittelyyn se, mihin helvettiin ne valtion avutuksella toimivat rahat oikein laitetaan ja miten paljon se raha tuottaa kun istutaan tikkari suussa ja heilutellaan jalkoja. Koulutuksessa oli TE-toimiston logo, eli oli tämän instanssin pyröittämä ja ylläpitämä, siis valtion varoin.
Ihmetyttää tuossa Adobe Marketing talent -koulutuksessa ne asiat, mitä mukana olevat yritykset toivoo valitun harjoittelijan osaavan melko pian koulutuksen alettua. Saman tyyppisiä tehtäviä mitä vaikkapa alalla 20 vuotta toiminut markkinoinnin rautainen ammattilainen tekee. Markkinoinnin ja mainonnan piirissä on melkoista ylitarjontaa osaavista tekijöistä. Nää firmat ottaa kuitenkin mielummin kuudeksi kuukaudeksi jonkun random-työttömän, joka saattaa olla vieläpä alanvaihtaja tyyliin lentoemäntä. Huijauksen maku leijuu vahvana näissä rekrykoulutuksissa.