Kokemuksia TE-toimiston rekrykoulutuksista?
Itseäni kiinnostavalle alalle olisi 6kk kestävä rekrykoulutus, jossa on mukana yhteistyöyritys, johon olisi sitten "hyvä mahdollisuus" työllistyä koulutuksen päätteeksi. Kun kyselin järjestäjältä, niin tällä yrityksellä ei ole velvollisuutta palkata ketään, eikä osannut sanoa tarkkoja lukuja, kuinka moni on aiemmin työllistynyt vastaavissa projekteissa. Kuulemma moni on kuitenkin työllistynyt yhteistyöyrityksiin ja pitää vain olla "sopivanlainen henkilö".
Mietin tässä sitä, että jos olen tuossa koulutuksessa 6kk ja en saa sitä työpaikkaa yhteistyöyrityksestä, niin teenkö sillä mitään? Palkkaako joku muu firma, siis olettaen, että alalla on pulaa tekijöistä vai ihmetteleekö työnantaja, miksen kelvannut yhteistyöyritykselle töihin? Toinen vaihtoehto olisi ihan ammattitutkinto, kestäisi aikuiskoulutuspuolella n vuoden ja sitten olisi oikea tutkinto, jolla hakea alan töitä.
Itselläni on jo korkeakoulututkinto, mutta se työllistää tosi huonosti. Siksi haluan olla varma, että valitsen nyt oikein.
Kellään kokemuksia näistä työkkärin rekrykoulutuksista? Lyhyen keston vuoksi houkuttelee.
Kommentit (52)
Nykyisistä kursseista en tiedä, mutta aiemmin eli kultaisella 90-luvulla käynyt kolme kurssia, joista yksi ihan höpö (joku työsuunnittelukurssi, ammatinetsinnän tyylistä juttua), yksi puhtaasti kielikurssi joka kohtuu ok ja yksi pitempi jossa lopuksi osa sai työpaikan uudessa yrityksessä. Minä olin yksi joka pääsi töihin ja saatiin olla 15 vuotta hyvinpalkatuissa vakituisissa hommissa.
Oma kokemukseni ajalta, jolloin työllisyyskursseille pääsi kun vaan viitsi hakea. Enää ei onnistu eli vain noille yleispäteville sarasen ja muiden diipadaapakursseille ehkä pääsee, Oon siis yrittänyt muutaman kerran kun jokunen vuosi sitten olin työttömänä. Ei huolittu kurssille
Näissähän on käytännössä kyse kuuden kuukauden koeajasta yrityksessä sille koulutukseen osallistuvalle. Teet 9 euron kulukorvauksella/päivä jonkin projektin sille firmalle, joka kiittää ja kumartaa ilmaisesta työpanoksestasi. Yritys ei sitoudu mihinkään. Rekrykoulutuksen järjestäjä saa te-toimistolta korvauksen kaikista koulutukseen valituilta. Eli win-win tilanne koulutuksen järjestäjälle ja ja niille mukaan lähteneille yrityksille.
Näissähän on monta kymmentä tyyppiä kuolaamassa samaa paikkaa, joista ehkä yksi tai kaksi tyyppiä valitaan hommaan.
Lupaavilla mainoksilla ja lupaavilla mainospuheilla saadaan tilanne näyttämään paremmalta mitä se käytännössä on. Usein rekrytoidaan sellaisiin yrityksiin, joissa työtehtävän pystyy suorittamaan ilman mitään rekryjä, eli simppeleitä hommia joista selviää kuka vaan, tylsiä ja aivottomia työtehtäviä, lisäksi joka 6 kk kuluttua tulee uusi erä rekrylle, halpaa työvoimaa on nykyisin helppo saada, kunhan mainoksen nimessä esiityy TE-toimiston logo.
Minut irtisanottiin yt:eissä ja sain siksi outplacement-konsultin eräästä firmasta, joka järjestää runsain mitoin näitä rekrykoulutuksia.
Konsultti sanoi CV:stäni heti kärkeen, että tällä löytää kyllä töitä.
Esitteli muutamaa piilotyöpaikkamahista ja sen jälkeen ottikin jo esiin rekrykoulutuksen.
Pystyin suorilta kieltäytymään siitä sillä, että en ollut työtön. Mutta kyllä olisi kelvannut osaava tyyppi rekrykoulutukseen tekemään ilmaistyötä.
Onneksi sain heti palkkatyön, ihan omalla hakemisella.
Vierailija kirjoitti:
Näissähän on monta kymmentä tyyppiä kuolaamassa samaa paikkaa, joista ehkä yksi tai kaksi tyyppiä valitaan hommaan.
Alustavan karsinnan tekee Te-toimisto, sen jälkeen katsotaan että yhteistyöyritys ja siihen hakeva työtön mätsäisi mahdollisimman hyvin. Jos esim 12 harjoittelupaikkaa, niin ideaalitilanteessa olis noin 15 ehdokasta. Käytännössä, kun näitä rekrykoulutuksia on nyt toteutettu jo aika kauan, kupletin juoni alkaa olla monelle työttömälle jo tuttu, eikä hakeminen enää innosta. Sitä paitsi pätevän cv:n omaavat työllistyy kyllä niihin yrityksiin ilman rekrykoulutuksiakin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sitten varma, että se aikuiskoulutus työllistää varmasti?
Kuten jo aiemmin toin esille, niin pelkkä rekrykoulutus alalta näyttää CV:ssä vähän omituiselta, jos ei ole saanut töitä siitä rekrykoulutuksen yhteistyöyrityksestä. Siinä mielessä tuore tutkinto alalta on varmempi. Tuolla alalla on paljon vapaita työpaikkoja kun tarkistin. Asun jo valmiiksi isossa kaupungissa, mutta olen myös valmis muuttamaan varsinkin vakituisen työpaikan perässä.
Haluan opiskella siksi, että minä saan työpaikan ja oikean työntekijän palkkaa ja edut. En halua opiskella siksi, että kouluttajat ja te-toimiston virkamiehet saavat palkkaa ja yhteistyöyritys ilmaisen työntekijän.
6kk koulutus on houkuttelevan lyhyt, mutta tarkemman mietiskelyn ja joidenkin kommenttien pohjalta voisin sanoa, että rekrykoulutuksessa on liian iso riski joutua hyväksikäytetyksi, koska yrityksen ei ole pakko työllistää koulutettuja. Toivottavasti näitä valvotaan jotenkin, ettei jatkuva ilmaisten harjoittelijoiden pyörittäminen olisi mahdollista.
Kiitos kommentoijille erityisesti teille, jotka kerroitte omista kokemuksistanne.
Ap
Todella epäilyttävää toimintaa. Ilmaistyövoimaa tuolla haetaan, naamioidaan vaan touhu koulutukseksi. Eräs puutarha-alan firma ainakin harrasti/harrastaa tätä.
Vierailija kirjoitti:
Näissähän on käytännössä kyse kuuden kuukauden koeajasta yrityksessä sille koulutukseen osallistuvalle. Teet 9 euron kulukorvauksella/päivä jonkin projektin sille firmalle, joka kiittää ja kumartaa ilmaisesta työpanoksestasi. Yritys ei sitoudu mihinkään. Rekrykoulutuksen järjestäjä saa te-toimistolta korvauksen kaikista koulutukseen valituilta. Eli win-win tilanne koulutuksen järjestäjälle ja ja niille mukaan lähteneille yrityksille.
Itse asiassa yritys maksaa osallistumisesta aika paljonkin. Tosin sille kouluttajalle. Kuvio menee niin että yritys suunnittelee koulutuksen ja etsii yritykset jotka osallistuvat sekä etsii opiskelijat te-toimiston kanssa. Yritys ja te-toimisto maksavat koulutuksen. Opiskelija saa työkokemusta ja yritys edullisen työntekijän.
Jokainen voi omalta kohdaltaan arvioida miten hyödyllistä tuo on. Itse sanoisin että paljon parempi kuin ammattitutkinto, ne eivät opeta mitään työelämästä. Toisaalta jos kiukuttaa hirveästi tehdä 6 kk töitä työttömyystuella, ei kannata lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo aiemmin toin esille, niin pelkkä rekrykoulutus alalta näyttää CV:ssä vähän omituiselta, jos ei ole saanut töitä siitä rekrykoulutuksen yhteistyöyrityksestä. Siinä mielessä tuore tutkinto alalta on varmempi. Tuolla alalla on paljon vapaita työpaikkoja kun tarkistin. Asun jo valmiiksi isossa kaupungissa, mutta olen myös valmis muuttamaan varsinkin vakituisen työpaikan perässä.
Haluan opiskella siksi, että minä saan työpaikan ja oikean työntekijän palkkaa ja edut. En halua opiskella siksi, että kouluttajat ja te-toimiston virkamiehet saavat palkkaa ja yhteistyöyritys ilmaisen työntekijän.
6kk koulutus on houkuttelevan lyhyt, mutta tarkemman mietiskelyn ja joidenkin kommenttien pohjalta voisin sanoa, että rekrykoulutuksessa on liian iso riski joutua hyväksikäytetyksi, koska yrityksen ei ole pakko työllistää koulutettuja. Toivottavasti näitä valvotaan jotenkin, ettei jatkuva ilmaisten harjoittelijoiden pyörittäminen olisi mahdollista.
Kiitos kommentoijille erityisesti teille, jotka kerroitte omista kokemuksistanne.
Ap
Jos kuitenkin päädyt rekrykoulutukseen, turha pelätä liikaa kysymyksiä miksi sinua ei palkattu. Itse laitoin cv:n erikseen koulutuksen ja sanoin sen olleen täydennyskoulutusta ja sitten erikseen työkokemukseksi sen yrityksessä työskentelyn. Olen sitten selittänyt työhaastattelussa kuvion jos on kysytty.
Hyväksikäyttöä esiintyy kyllä myös perinteisessä koulutuksessa jos siihen haluaa hirveästi keskittyä. Ilmainen harjoittelu kuuluu moniin koulutuksiin ja kiinnostavien alojen koulutuksia kyhätään tarjolle joka oppilaitokseen. Tiedetään että alalle koulutetaan liikaa, mutta opiskelijoita tunkee trendialoille ja koulu saa rahoituksen opiskelijamäärien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa yritys maksaa osallistumisesta aika paljonkin. Tosin sille kouluttajalle. Kuvio menee niin että yritys suunnittelee koulutuksen ja etsii yritykset jotka osallistuvat sekä etsii opiskelijat te-toimiston kanssa. Yritys ja te-toimisto maksavat koulutuksen. Opiskelija saa työkokemusta ja yritys edullisen työntekijän.
Jokainen voi omalta kohdaltaan arvioida miten hyödyllistä tuo on. Itse sanoisin että paljon parempi kuin ammattitutkinto, ne eivät opeta mitään työelämästä. Toisaalta jos kiukuttaa hirveästi tehdä 6 kk töitä työttömyystuella, ei kannata lähteä.
Varmoja hyötyjiä ovat siis kaikki muut kuin se työtön, jota varten kaikki on muka kyhätty. Jokainen voi miettiä, miten tällaiset järjestelyt sotkevat työmarkkinoita.
Ehkä sinun kannattaisi jättää oma työsi, kyllä siihen on tulijoita. Sinua kun ei kiukuttaisi elää työmarkkinatuella. Varmasti kaikenlaisia koulutuksia ja vapaaehtoistöitä löytyy oikean palkkatyön tilalle.
AP
Onko sinulla visuaalista silmää ja luovuutta ideoida erilaisia kuvamateriaaleja, mutta käytännön osaaminen puuttuu? Tai oletko kenties taitava kirjoittaja ja haluaisit oppia lisää sisällöntuotannosta? Koulutamme nyt yrityksille 12 uutta Adobe-osaajaa viiden kuukauden Adobe Marketing Talent koulutuksen kautta! Löydä uusi työ markkinoinnin parista!
Arvelen, että markkinoinnin työtehtäviin pääsee helposti työkokemuksen ja/tai hyvän cv:n avulla ilman kuuden kuukauden rekrykoulutusta. Haiskahtaa vähän työttömien puuhastelukoulutukselta.
Kannattaa mennä oikeaan kouluun omaehtoisella opiskelun tuella. Noi rekryhommat sun muut on vain hyväksikäyttöä jolla saadaan ilmaista työvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla visuaalista silmää ja luovuutta ideoida erilaisia kuvamateriaaleja, mutta käytännön osaaminen puuttuu? Tai oletko kenties taitava kirjoittaja ja haluaisit oppia lisää sisällöntuotannosta? Koulutamme nyt yrityksille 12 uutta Adobe-osaajaa viiden kuukauden Adobe Marketing Talent koulutuksen kautta! Löydä uusi työ markkinoinnin parista!
Arvelen, että markkinoinnin työtehtäviin pääsee helposti työkokemuksen ja/tai hyvän cv:n avulla ilman kuuden kuukauden rekrykoulutusta. Haiskahtaa vähän työttömien puuhastelukoulutukselta.
Arvelun sijaan voisit vilkaista työttömyystilastoja. Markkinoinnin asiantuntijat ovat vaikeimmin työllistyvien joukossa.
Toki aina voi sanoa että hyville tekijöille löytyy töitä. Vaikka tarkoittaisi että löytyy vain kahdelle parhaalle koko Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmoja hyötyjiä ovat siis kaikki muut kuin se työtön, jota varten kaikki on muka kyhätty. Jokainen voi miettiä, miten tällaiset järjestelyt sotkevat työmarkkinoita.
Ehkä sinun kannattaisi jättää oma työsi, kyllä siihen on tulijoita. Sinua kun ei kiukuttaisi elää työmarkkinatuella. Varmasti kaikenlaisia koulutuksia ja vapaaehtoistöitä löytyy oikean palkkatyön tilalle.
AP
Mistä sinä nyt kiskoit herneet nenään? Näkeehän tekstistäsi että sinua ärsyttää kovin ajatus ilmaistyöstä. Ja nyt pahoitit mielesi kun sanoin että ei kannata valita koulutusta joka jo lähtökohtaisesti kiukuttaa eli ennäkkoasenne on negatiivinen. Vai sinustako kannattaa?
Enkä todellakaan jätä työtäni jonka sain tuon koulutuksen kautta. En olisi saanut jos en olisi ottanut riskiä.
On ihan hyviäkin kokemuksia. Pääsin harjoittelemaan ja kun se jakso loppui työnantaja kysyi heti haluanko jäädä sinne töihin. Mut meille syntyi lapsi silloin ja päätin jäädä kotiin. Pomo sanoi et oon aina tervetullut sinne. Et kyl ne jotkut ainakin palkkaa ja oli suuri firma. Tee hommat hyvin harjoittelu ajalla ja omatoimisuutta ni kyl ne huomaa hyvän työntekijän.
Vierailija kirjoitti:
On ihan hyviäkin kokemuksia. Pääsin harjoittelemaan ja kun se jakso loppui työnantaja kysyi heti haluanko jäädä sinne töihin. Mut meille syntyi lapsi silloin ja päätin jäädä kotiin. Pomo sanoi et oon aina tervetullut sinne. Et kyl ne jotkut ainakin palkkaa ja oli suuri firma. Tee hommat hyvin harjoittelu ajalla ja omatoimisuutta ni kyl ne huomaa hyvän työntekijän.
Kirjoittamasi tekstin taso sai epäilemään koko tarinan todenperäisyyttä.
Oon ollut töissä kahdessa eri koulutusyrityksessä, jotka järjestää näitä.
6kk keston ja koulutustaustan perusteella olet mahdollisesti hakemassa f.e.c.-mallin koulutukseen?
Alalta löytyy koulutusfirmoja ja tietenkin rekrytoivia yrityksiä joka lähtöön, mutta fecit ja niistä työllistävät yritykset eivät ole käsittääkseni ainakaan sieltä huonoimasta päästä. Pääasiassa menestys riippuu aika pitkälti siitä, millaiseen yritykseen haet/satut työllistymään.
Varmin veto on valita koulutus, jossa tulevan työnanatajafirma on tiedossa jo ennen hakeutumista ja tehdä hieman pohjatutkimusta. Jos olisin itse hakeutumassa, soittaisin myös kouluttavalle taholle tunnustelupuhelun enhtonen hakemuksen lähettämistä.
Koulutusyrityksien täytyy saavuttaa tietty työllistymisprosentti, jotta saavat jatkossakin tehdä koulutuksia. Yritykselle kyseessä ei myöskään ole täysin ilmainen työvoima, maksavat käytännössä sun koulutuksesta ohjelman ajan oman ajallisen panostuksen lisäksi. Motiivi työllistää siis on olemassa molemmilla, vaikka varmasti joku harkkarikierrätyslafkakin joukkoon mahtuu.
Mikäli keksisin itse vaihtaa alaa näin aikuisiällä, en näkisi rekrykoulutukseen hakeutumista ollenkaan mahdottomana vaihtoehtona.
Ihan täyttä kusetusta nuo rekryt ainakin. En ole itse "asiakas", mutta omalle työpaikalle on palkattu useita tekemään 9€/päivä ruokarahalla samoja hommia, joista vieressä tekevä työkaveri saa 2400€ räpylään.