Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noudatetaanko teillä suositusta käyttää lapsilla turvaistuinta 150 cm:iin asti?

Vierailija
19.05.2022 |

Meillä on noudatettu. Viidesluokkalainen tyttö on nyt noin 145 cm. Yleensä on kiltti eikä turhasta valita, mutta nyt on selvästi ruvennut tuota istuinta jotenkin nolostelemaan. Kuitenkin haluaisin, että suosituksen mukaan mennään, eli ei vielä tuolia pois. Miten teillä? Ja miten toimitte, jos lapsi ei halua enää istuinta käyttää?

Tässä esim. juttua tuosta nykyisestä suosituksesta.

https://kaksplus.fi/vauva/vaatteet-ja-varusteet/turvaistuin-laki/

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ihan, 3. luokalla vielä käytti kun oli n. 143 cm. 4. luokalla ei enää.

Vierailija
22/39 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun pitämään 87-vuotiaan mummoni turvaistuimessa selkä meno suuntaan kirkkomatkoilla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, meillä vanhin lapsi 130 cm ei käytä koroketta. Ei valitettavasti mahdu takapenkille, nyt toisessa laidassa on leveä turvaistuin, toisessa laidassa keskimmäisen lapsen koroke. (Nuorimman kulkiessa vauvankaukalossa vielä mahtui kaks koroketta).

Etupenkille kyllä saisi tietysti korokkeen pelkääjänpaikalle ja siitä menee turvatyynykin off-tilaan painon mukaan.

Käsittääkseni keskipaikka takana on lapselle kuitenkin turvallisempi kuin istua edessä muutaman sentin korokkeella (ei kuitenkaan aikuisen korkeudella) ilman turvatyynyä. Autossa on myös takapenkillä turvatyynyt sivuilla.

Vierailija
24/39 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korokkeella mennään 1lk:sta alkaen.

Vierailija
25/39 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä istuu 140cm 12v poika selkänojallisella korokkeella etupenkillä. pelkkä koroke on käytössä kavereiden ollessa kyydissä. itse haluaa haluaa istua turvavyö istuimessa. siksi etupenkki kun taakse ei mahdu 9v 130cm myös turvavyöistuin ja 1.5v turvaistuin selkänenosuuntaan väliin muuta kuin mun pylly just ja just.

Vierailija
26/39 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudessa ei ollut edes turvavöitä, joten en nyt jaksa ottaa stressiä istuuko 149 cm lapsi turvaistuimessa vai ei.

Vierailija
27/39 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jumalauta 22v ja 150cm! Ei ole reilua.. :D

Vierailija
28/39 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jumalauta 22v ja 150cm! Ei ole reilua.. :D

Tuntuu se epäreilulta 50v ja 151cm mielestäkin. Olin ennen pidempi, mutta niin vaan ikä tekee tehtävänsä ja SENTTI on jo kadonnut. Haluan avaruuteen, niin pitenisin hetkeksi.

Ei, en käytä turvaistuinta ajaessani autoa, ei myöskään seitsemänkymppinen äitinikään käytä, ja hän on sentään 149cm. Tätini itseasiassa käyttää koroketta, kun on niin lyhyt (145cm) ettei nää pihalle autosta!!! Hän on jo 75v ja ajaa autoa ihan itse, vaikkei olekaan koskaan kasvanut täysimittaiseksi.

Vierailija
29/39 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älytöntä nykyvouhotusta.

Vierailija
30/39 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsi. T. Päivi 148cm 51v.

Vierailija
31/39 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostoa

Vierailija
32/39 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostoa

Vierailija
33/39 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noudatettu, jäi varmaan jo kouluiässä (ekaluokalla) pois, alle 130cm pitkänä. Sitä ennenkin taisi olla vaan jokin koroke. Toinen lapsi on nyt ehkä 152cm ja menee kuudennelle luokalle, ei ikipäivänä olisi enää vuosiin suostunut käyttämään. Tiedostan asian riskin mutta pidän sitä niin pienenä, että matkustusmukavuus menee edelle. Auto on suuri, tukeva ja turvallinen. Enemmän pelottaa se, kun painelevat pyörillä tuolla keskustassa välillä vähän miten sattuu porukalla.

Olipa tyylikkäästi ilmoitettu, että en välitä lapsistani :DDDD

Vierailija
34/39 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat oli eskarissa 135, eskarilaiselle vaihdettiin turvaistuimen tilalle koroke. Ekaluokalla taisi syksyllä vielä olla koroke ja sen jälkeen 145cm pitkänä ekaluokkalaisena ei enää tarvinnut istuinta. TurvVyö laskeutui hyvin.

Vaihtaisin 11-vuotiaalle esimurrosikäiselle korokkeen turvaistuimen tilalle.

Vierailija
35/39 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttävätkö alle 150cm aikuset turvaistuinta autossa?

Juu sen minäkin haluaisin tietää. Pitäisikö käydä ostamassa itselleenkin. Lapsella on toki turvaistuin kun on vasta 4v. Itse olen 149cm.

Vierailija
36/39 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

11,5-v 142cm pitkä lapsi ei enää käytä aina koroketta. Omassa autossamme sellainen hänelle on mutta ei ota sitä mukaan kaverien kyytiin. Alle 130cm nuorempi lapsi ei matkusta metriäkään ilman istuinta/koroketta.

Vierailija
37/39 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttävätkö alle 150cm aikuset turvaistuinta autossa?

Luin aloituksen ja mulla tuli sama mieleen. Naurahdin ajatukselle, että mun 146 cm kaveri istuisi turvaistuimessa. Ja kouluikäinen lapsensa on sen pituinen, että hänen taas ei tarvitsisi käyttää sitä. 😄

Vierailija
38/39 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on tosissaan naurettavaa ku ei huomioida sitä että 150 senttinen voi olla myös aikuinen. Oma tytär on 150 senttiä ja 25 vuotta. Ajaa autoa kuskinpenkki aivan etuasennossa että ylettyy polkimille.

Vierailija
39/39 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei menty pituuden vaan oman harkinnan mukaan. Joskus kolmasluokkalaisena lapsi ei enää käyttänyt koroketta. Oma äitini 158 cm istui aina tyynyn päällä, kun hän vielä ajoi autoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme