Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia tässä iässä (49 v) että menkat tulee

Vierailija
19.05.2022 |

yhtäkkiä, vaikka ovat olleet 10 kuukautta pois? Luulin jo vaihdevuosien tulleen.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvain?

Vierailija
2/25 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna kävisin gynekologilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, onko kenelläkään ollut tällaista? Kävin noin kuukausi sitten gynekologilla ja siellä kaikki oli hyvin, ultra ja papa.

Vierailija
4/25 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia. Vaihdevuosien alkuvaiheessa tuota voi ihan hyvin tapahtua. Menkat voivat olla välillä useita kuukausia poissa ja luulee jo niistä päässeensä eroon, kunnes ne sitten taas yllättävät. Sitten voi tulla muutaman kuukauden normaalisti ja taas pitkä tauko tai sitten voi loppua tuon jälkeen. Ei syytä huoleen.

Vierailija
5/25 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia, kuuluu vaihdevuosiin.

Vierailija
6/25 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 57 v tuli jonkun kerran, luojan kiitos viimeinkin loppuu

Vierailija
7/25 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nuorena on alkanut sulla vaihdevuodet. Menisin käymään lekurissa. 

Vierailija
8/25 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta. Yli viisikymmppisenä alkoivat menkat uudelleen tauon jälkeen. Epäilin tietysti heti syöpää ja ties mitä. Perusteellisessa tutkimuksessa ei löytynyt mitään. Vähän ihmetyttää, mutta eipä ole vaihdevuosioireita. Kannattaa varmuuden vuoksi tutkia, mutta ei syytä paniikkiin.

Vierailija
9/25 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri sano,i että kuukautiset vaihdevuosien loppumisen jälkeen on aina syy tutkimuksiin. Eihän tutkiminen vielä tarkoita että pitää olla sairas vaan varmistetaan ettet ole.

Vierailija
10/25 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin gynellä kuukausi sitten ja kaikki oli ihan normaalia.

Vierailija
11/25 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vaihdevuosia on menopaussi aika ja sen jälkeen vaihdevuodet alkaa.Tietoa löydät asiasta netti.Kuin saat omalta gynegologiltasi. Jos siihen ei rahaa. Jos ei rahaa:Tilaa aika terveyskeskus terveyshoitaja tai lääkäri kysy heitä.Naisen keho ,kehon toimminat erinlaisia jokaisella,Eli jokainen olemme yksilöitä kehon toiminoissa.Kun lääkäri käy pois suljetaan myös myömat ymm.kasvaimet kohdusta tuon ikäiseltä.

Vierailija
12/25 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta. Yli viisikymmppisenä alkoivat menkat uudelleen tauon jälkeen. Epäilin tietysti heti syöpää ja ties mitä. Perusteellisessa tutkimuksessa ei löytynyt mitään. Vähän ihmetyttää, mutta eipä ole vaihdevuosioireita. Kannattaa varmuuden vuoksi tutkia, mutta ei syytä paniikkiin.

Kuinka pitkä tauko sulla oli menkkojen välissä?

Vierailija
13/25 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hieno homma, keski-ikä vaihdevuosien alkamiselle Suomessa on 54 eli tosiaan aika nuorena ne sinulla alkoi. Itse olen 52v, eikä tietoakaan vielä vaihdevuosista. 

Vierailija
14/25 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kaverilla kävi noin. Lähes vuoden poissa ja sitten alkoi uudelleen pariksi kertaa.

Vierailija
15/25 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle lääkäri sano,i että kuukautiset vaihdevuosien loppumisen jälkeen on aina syy tutkimuksiin. Eihän tutkiminen vielä tarkoita että pitää olla sairas vaan varmistetaan ettet ole.

Mut kuukautiset ei ole loppuneet ennen kuin kuukautiset on olleet vuoden pois:

"Menopaussin kriteerinä pidetään, että vaihdevuosi-ikäisellä naisella kuukautiset ovat olleet poissa yli vuoden, eli kuukautisten poisjääminen voidaan määritellä menopaussiksi vasta tämän odotteluajan jälkeen.

Menopaussi on suomalaisella naisella keskimäärin 51 vuoden iässä ja suurimmalla osalla naisista 45:n ja 55:n ikävuoden välillä, mutta vaihtelu on jopa 40:stä 60:een ikävuoteen."

Eikä vaihdevuodet edes lopu menopaussiin mun käsittääkseni, vaan oireet on yleensä pahimmillaan vuoden menopaussista.

Vierailija
16/25 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet, 49v nyt on juuri niissä vuosissa, ei niiden jälkeen. Toki oman mielenrauhan vuoksi voi käydä gynellä.

Vierailija
17/25 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut kuukautiset ei ole loppuneet ennen kuin kuukautiset on olleet vuoden pois:

"Menopaussin kriteerinä pidetään, että vaihdevuosi-ikäisellä naisella kuukautiset ovat olleet poissa yli vuoden, eli kuukautisten poisjääminen voidaan määritellä menopaussiksi vasta tämän odotteluajan jälkeen.

Menopaussi on suomalaisella naisella keskimäärin 51 vuoden iässä ja suurimmalla osalla naisista 45:n ja 55:n ikävuoden välillä, mutta vaihtelu on jopa 40:stä 60:een ikävuoteen."

Eikä vaihdevuodet edes lopu menopaussiin mun käsittääkseni, vaan oireet on yleensä pahimmillaan vuoden menopaussista.

Lähde unohtui, se on Terveyskirjasto:

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00179

Vierailija
18/25 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ottanut k-piikin? Se sotkee menkatkin.

Vierailija
19/25 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hieno homma, keski-ikä vaihdevuosien alkamiselle Suomessa on 54 eli tosiaan aika nuorena ne sinulla alkoi. Itse olen 52v, eikä tietoakaan vielä vaihdevuosista. 

51v on Suomessa, eli muutama vuosi suuntaan tai toiseen tuosta ei ole vielä yhtään mikään ihmettelyn aihe eikä myöskään syy mennä lekurille.

Vierailija
20/25 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

51v. on keskiarvo, joten 49 ei sanottavasti poikkea siitä. Aika heikko yleistieto sinulla, jos et tätä tiedä. Ei ole myöskään syy käydä lääkärissä. Tarkkaan ottaen ap:lla ei ole edes menopaussi vielä, kun kuukautiset alkoivat taas 10 kk jälkeen. Määritelmän mukaan se on vuosi poissaoloa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan