Sinä joka teet etätyötä
Mitä nämä paljon puhutut etätyöt ovat?
Mitä sinä teet kotona työksesi?
Paljon tästä jauhetaan, mutta ei tuu muuta mieleen kuin puhelinmyyjät.
Kommentit (60)
En voi tehdä täysin etänä, mutta puolet ajasta noin. Neuvontaa, suunnitelmien laadintaa ja kommentointia, ohjeiden ja lomakkeiden päivityksiä, asiakkaiden tiettyjen tietojen tarkastuksia (asiakkaat on semmoisia ettei heitä tarvitse/voi haastatella), nyt sote-uudistus työllistää kun pitää synkata useamman organisaation ohjeistuksia yhteen. Valmistelen koulutuksia, päivitän ja ylläpidän yhtä moodlekurssia ja joskus koulutankin etänä. Osallistun eri työryhmien palavereihin teamsissa.
Ap:n työelämätuntemus on ilmeisesti melko vähäinen.
Itse teen lähes 100 % etätyötä vakuutusalalla korvausasiantuntijana (vain max. pari kertaa /kk käytävä toimistolla).
Olen koodaava it-arkkitehti. Meidän projekteissa tiimit on hyvin kansainvälisiä - jo kauan ennen koronaa ollut etää koska osa porukasta Intiassa, Puolassa yms ja osa Suomessa.
Mitä teen? Koodailen, istun Teams-palavereissa joissa suunnitellaan ja aikataulutetaan projekteja, suunnitellaan teknisiä toimintaympäristöjä projekteille, ratkotaan toteutuksen ongelmia, hoidan muutaman softan ylläpitoakin eli tiketit tulee sähköpostiin ja korjaan ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n työelämätuntemus on ilmeisesti melko vähäinen.
Itse teen lähes 100 % etätyötä vakuutusalalla korvausasiantuntijana (vain max. pari kertaa /kk käytävä toimistolla).
Työ on siis tapausten tutkintaa (asiakirjoista), muistioiden kirjoittamista, prosessin kehitystyötä tiimissä (palaverit) ja työohjeiden päivitystä.
Toimistotyötä/asiakaspalvelua. Olen asiakaspalvelulinjassa ja vastaan puhelimeen (luurit/mikki tietokoneessa kiinni) ja hoidan tilauksia ym. sähköpostista.
Neljällä kielellä monialaista ja monipuolista viestintää sekä suullisesti että kirjallisesti. Alusta loppuun eli suunnittelusta siihen, että viesti saavuttaa vastaanottajan (sisältäen myös kehitystyön). Olen erittäin suuren kansainvälisen konsernin palkkalistoilla, ja tehnyt aina vain ja ainoastaan etätyötä. Rakastan työtäni.
Erilaisia suunnittelu- ja markkinointihommia yksityisellä sektorilla. Lähimmät työkaverit tekevät töitään satojen kilsojen päässä. Ei oikeasti ole mitään väliä, mistä näitä hommia teen, kun kaikki tehdään koneella ja saan tarvittavat ihmiset kiinni Teamsilla koska haluan.
Sovelluskehityksessä kehityspäällikkönä (en siis osaa koodata). Koko IT-ala lukuunottamatta raudan kanssa tekemisissä olevia ja osaa lähitukitoiminnoista voivat tehdä etätyötä. Paljon on IT-asiantuntijoita, -konsultteja, -arkkitehtejä, -projekti- ja palvelupäälliköitä, näiden esimiehiä jne., ketkä kaikki voivat tehdä etätyötä.
Usein myös taloushallinnon ja HR:n hommat sujuu etänä (HR ehkä ajoittain paikalla). Lähes kaikkia esimies-, päällikkö- ja johtotehtäviä voi tehdä vähintään osittain etänä. Useimmat muidenkin alojen asiantuntijat voivat vähintään osittain tehdä etänä (esim. tuotantoprosessia kehittävä käy jonain päivänä tutkimassa asioita paikan päällä ja sen jälkeen vetäytyy kotikonttorille tekemään suunnitelmiaan ja laskeskelemaan).
Vierailija kirjoitti:
Neljällä kielellä monialaista ja monipuolista viestintää sekä suullisesti että kirjallisesti. Alusta loppuun eli suunnittelusta siihen, että viesti saavuttaa vastaanottajan (sisältäen myös kehitystyön). Olen erittäin suuren kansainvälisen konsernin palkkalistoilla, ja tehnyt aina vain ja ainoastaan etätyötä. Rakastan työtäni.
Missähän tällainen, mainitsemasi kansainvälinen firma sijaitsee? Eikös työkieli ole useimmissa multikansallisissa firmoissa englannin kieli?
Olen HR-asiantuntija valtiolla. Tänään olen mm. osallistunut yhteen eläkewebinaariin, perustanut muutaman uuden palvelussuhteen, neuvonut loma-asioissa, henkilöstöeduissa, osa-aikatyöntekemisessä ja siivonnut sähköpostia. Löysä päivä ollut.
Vastaan yrityksemme vastuullisuusasioista. Se voi tarkoittaa esimerkiksi määrittelyä, että miten täytämme jonkin ympäristöön tai ihmisoikeuksiin liittyvän lainsäädännön vaatimuksen (esim joidenkin virallisten dokumenttien hallinta ja verifiointi), tai lupauksiemme edistymisen raportointia (esim kuinka paljon ostamme vesiriskialueilta tuotteita tai mitä yhteistyötä olemme vaikka tehneet vähentääksemme riskejä paikallisesti) tai sitten ad hoccina asiakkaille ja medialle vastailua kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän tällainen, mainitsemasi kansainvälinen firma sijaitsee? Eikös työkieli ole useimmissa multikansallisissa firmoissa englannin kieli?
Ohis, mutta ainakin meidän firmassa työkieli on suomi mutta viestintää tehdään myös enkuksi ja ruotsiksi (en siis itse tee kun en tee viestintää). Varmaan joku monessa maassa toimiva konserni? Asiakkaita ja työntekijöitä monessa maassa tjsp. Mua kiinnostaisi tietää nuo kielet ja kuinka kovan tason osaamista vaaditaan, oma tytär meinaa suuntautua opinnoissa viestintään ja on kielellisesti lahjakas, mietin mistä kielistä olisi eniten hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ranskalainen organisaatio vetää ranska/englanti linjalla. Sitten jos on joku pohjoismaiden konttori niin päälle tulee ruotsi ja suomi. Yhden ison puljun tiedän missä näin.
Vierailija kirjoitti:
Erilaisia suunnittelu- ja markkinointihommia yksityisellä sektorilla. Lähimmät työkaverit tekevät töitään satojen kilsojen päässä. Ei oikeasti ole mitään väliä, mistä näitä hommia teen, kun kaikki tehdään koneella ja saan tarvittavat ihmiset kiinni Teamsilla koska haluan.
Suunnittelua mäkin! Työntekijöitä ympäri Suomen ja muuallakin Euroopassa. Suurinta osaa työkavereista en oo koskaan tavannut livenä.
Vierailija kirjoitti:
Olen HR-asiantuntija valtiolla. Tänään olen mm. osallistunut yhteen eläkewebinaariin, perustanut muutaman uuden palvelussuhteen, neuvonut loma-asioissa, henkilöstöeduissa, osa-aikatyöntekemisessä ja siivonnut sähköpostia. Löysä päivä ollut.
Paljonko tekee HR-asiantuntija rahaa kuukaudessa valtiolla? Nimimerkillä kiinnostaisi hakea sinne töihin sulle kollegaksi :D
Ohjelmointia jo yli 20 vuotta etänä.
Teen ihan samaa mitä tein 2 vuotta sitten konttorilla. Eli Insinöörihommia. Suunnittelen paria tehdasprojektia ulkomaille. Välillä lennän paikanpäälle jos on tarve.
En ole ap mutta kiitos kun avasit noin kattavasti mitä työhösi kuuluu. Yllättävän moni ei osaa kertoa mitä tekee työkseen, enkä nyt viittaa tällä mihinkään muuhun vastaukseen tässä ketjussa, vaan ihan yleisesti.