Laihtuminen liikunnalla?
Mikä määrä liikuntaa viikossa on tarpeeksi, jotta se oikeasti alkaisi tekemään tulosta laihdutuksessa? Siis jos ajatellaan, että haluaisi ihan oikeasti sillä liikunnallaan pudottaa painoa, eikä vain tekisi sitä hyvän olon ja jaksamisen takia.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy maratonharrastajilta. Eipä ole lihavia siinä porukassa näkynyt.
Höpöhöpö. Ultramaratoneillakin on vatsakkaita/ylipainoisia, jossei keskity seuraamaan vain huippuja.
Liikunta tekee nälkäiseksi, harva pystyy olemaan syömättä kulutettuja kaloreita.
Maraton on huono esimerkki liikkumisesta sikäli, että sen pystyy viemään läpi vaikkei missään kovassa kunnossa olisikaan. Moni kuntomaratoonari ei nimittäin juokse maratonia, vaan hölkkää sen. Juoksun ja hölkän ero on siinä, että juoksussa tulee lentovaihe (molemmat jalat ovat välillä yhtä aikaa ilmassa).
Olen kyllä nähnyt ylipainoisisa maratoonareita, mutta en koskaan ylipainoista 800 metrin juoksijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetihän täällä on mammat väittämässä että liikunnalla ei muka voi laihtua mutta he ovat väärässä. Minä ja useampi ystävä aloitettiin vuosia sitten juoksuharrastus nimenomaan ajatuksella pudottaa painoa. Kukaan ei tehnyt muutoksia ruokavalioon, ainoa muutos oli juoksuharrastus ja kaikki laihtuivat yli 10kg. Juoksen 5 kertaa viikossa tunnin lenkin ja samoin tein silloin laihduttaessa.
No, mä olen harrastunut viisi vuotta juoksua (kasassa on kolme maratonia ja lukuisia puolikkaita). Grammaakaan en ole laihtunut (olen hiukan ylipainoinen). Nyt olen kiinnostunut triathlonista ja mukaan on tullut uinti- ja pyörätreenejä, eikä paino hievahda vieläkään. (Olen toki jo vaihdevuosi-ikäinen, joten sillä saattaa olla vaikusta asiaan).
Syötkö edelleen samallalailla kuin ennen juoksuharrastusta tai triatlontreeniä? Kun et laihdu, niin oletuksella syöt nykyään enemmän. Olet siis tehnyt muutoksen ruokavalioosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Ultramaratoneillakin on vatsakkaita/ylipainoisia, jossei keskity seuraamaan vain huippuja.
Liikunta tekee nälkäiseksi, harva pystyy olemaan syömättä kulutettuja kaloreita.
Maraton on huono esimerkki liikkumisesta sikäli, että sen pystyy viemään läpi vaikkei missään kovassa kunnossa olisikaan. Moni kuntomaratoonari ei nimittäin juokse maratonia, vaan hölkkää sen. Juoksun ja hölkän ero on siinä, että juoksussa tulee lentovaihe (molemmat jalat ovat välillä yhtä aikaa ilmassa).
Olen kyllä nähnyt ylipainoisisa maratoonareita, mutta en koskaan ylipainoista 800 metrin juoksijaa.
Nyt oli puhe siitä voiko liikunnalla laihtua. Kuinka todennäköisenä pidät sitä, että reilusti ylipainoinen ihminen alkaa harrastaa tätä sinun kuvailemaasi juoksua (ei hölkkää), niin paljon, että paino alkaa laskea...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetihän täällä on mammat väittämässä että liikunnalla ei muka voi laihtua mutta he ovat väärässä. Minä ja useampi ystävä aloitettiin vuosia sitten juoksuharrastus nimenomaan ajatuksella pudottaa painoa. Kukaan ei tehnyt muutoksia ruokavalioon, ainoa muutos oli juoksuharrastus ja kaikki laihtuivat yli 10kg. Juoksen 5 kertaa viikossa tunnin lenkin ja samoin tein silloin laihduttaessa.
No, mä olen harrastunut viisi vuotta juoksua (kasassa on kolme maratonia ja lukuisia puolikkaita). Grammaakaan en ole laihtunut (olen hiukan ylipainoinen). Nyt olen kiinnostunut triathlonista ja mukaan on tullut uinti- ja pyörätreenejä, eikä paino hievahda vieläkään. (Olen toki jo vaihdevuosi-ikäinen, joten sillä saattaa olla vaikusta asiaan).
Syötkö edelleen samallalailla kuin ennen juoksuharrastusta tai triatlontreeniä? Kun et laihdu, niin oletuksella syöt nykyään enemmän. Olet siis tehnyt muutoksen ruokavalioosi.
En ole tietoisesti tehnyt muutoksia eli syön ihan samalla tavalla kuin ennenkin (peruskotiruokaa, runsaasti kasviksia, herkkuja vain harvoin). Olen joskus koittanut vähentää syömistä, mutta sitten en jaksanut juosta. Näillä mennään, eikä mua sinänsä tämä pieni ylipaino haittaa (lääkärikin oli samaa mieltä), mutta ärsyttää näissä keskusteluissa aina tuo hokeminen, miten helppoa on laihtua urheilemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli puhe siitä voiko liikunnalla laihtua. Kuinka todennäköisenä pidät sitä, että reilusti ylipainoinen ihminen alkaa harrastaa tätä sinun kuvailemaasi juoksua (ei hölkkää), niin paljon, että paino alkaa laskea...
Kyllä, puhe oli siitä voiko liikunnalla laihtua. Ja vastaus on, että kyllä voi, kunhan se on tarpeeksi tehokasta. Maratonin juokseminen ei monellakaan ole tehokasta, koska vauhti on liian hiljainen. Ap:n kannattaisi siis harrastaa jotakin omaan kuntoonsa nähden tehokasta liikuntaa, jos muuten on terve.
Parhaiten olen laihtunut, kun en harrastanut ollenkaan liikuntaa. 10 kiloa kahdessa kuukaudessa ja tämä oli vielä normaalipainon sisällä.
Tää on vain mun kokemus: eli ruokavalio kannattaa pistää kondikseen: hiilarien kanssa kannattaa olla tarkkana. sokeri, leipä ja pasta kannattaa karsia minimiin. Itsellä yllättäen kananmunat hoikistaa, eli munakkaita ja keitettyjä kananmunia voikkuleivän asemasta.
liha, kala ja juustot on nollahiilarisia, joten niitä ei tarvitse karttaa. Niiden kanssa kukkakaalia ja parsakaalia iso annos.
Itsellä oikeastaan liikunta on se tärkein juttu. Asiantuntijat väittää, että liikunta ei laihduta, mutta kokemukseni mukaan, se on pötypuhetta!
Liikunnan kannattaa olla monipuolista eli jos liikunta on yksipuolista niin elimistö ainakin mulla, tottuu siihen ällistyttävän nopeasti ja laihdutus jopa tyssää. Eli avainsana mun tapauksessa on "yllättää" keho.
Eli joinain päivinä räjähtävän voiman hiit-treeni, joinain päivinä lihaskuntoa ja joinain päivinä ihan löysäilyä. Itse olen huomannut tämän tehokkaimmaksi.
Kävely/juoksu on myös yllättävän tehokasta eli itse sain hyviä tuloksia "spurttailemalla" eli pingoin hullunlailla kunnes päässä jyskytti ja sitten kävelin rauhallisesti ja taas otin spurtin.
Nää vinkit tepsii mulla, mutta ihmiset on erilaisia ja voi olla, että jollakin muulla juttu on toinen.
Mun kohdalla siis liikunta toimii huippuhyvin, kunhan se on "yllätyksellistä" eli kehoa ei totuteta tiettyyn liikuntamuotoon ja rasittavuuteen ja liikkuessa tehdään myös yllätysmomentteja eli esim. tehdään "vuorikiipeily-liikettä" kovalla intensiteetillä ja sen jälkeen kevyttä hölkkää kunnes pulssi tasaantuu ja sen jälkeen taas joku kovan intensiteetin "rääkkiliike".
Jos olet aloittelija, niin on turha alussa "repiä" itseään liikaa, koska ylläriylläri, et pysty nopeuttamaan lihasten kasvua ja kunnon kohentumista yhtään sen nopeammin, vaikka rääkkäisit itseäsi ylitehoilla. Eli kuuntele kehoasi. Älä aseta itsellesi turhia tavotteita tyyliin tunti päivässä jos kehosi on "valmis" 20min päästä. Kehosi on saanut tarpeeksi ärsykkeitä ja ne lihakset ei kasva yhtään sen nopeammin ja aineenvaihdunta.
Salitreeni kasvattaa lihasmassaa, joka nostaa elimistön peruskulutusta ja kiihdyttääaineenvaihduntaa. Eli lihaksikkaampi kroppa kuluttaa enemmän kaloreita ihan vaikka kauppareissulla.
Vähän pizzaa ja sukulaati vedät niin laihdut aivan silmissä!
Vierailija kirjoitti:
Vähän pizzaa ja sukulaati vedät niin laihdut aivan silmissä!
Helpointa ostaa vanhanajan jousivaaka ja sitten säätää sen negatiiviselle.
Ja luulet ettei riipu syömisistä vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kertoo vaan ja ainoastaan sen, että et ole ikinä maratonia juossut. Mitäs jos kokeilisit vaikka huomenna ja tulet sen jälkeen kommentoimaan uudestaan.
Sama teksti kun toiseen ketjuun:
Pyöräilin kahden päivän aikana 60km, seuraavan kerran vaa'alla oli 2kg lähtenyt. Muuten painan aina saman verran. Farkut tuntuivatkin löysiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et muuta yhtään syömisiä ja tällä hetkellä syöt niin, ettet liho, etkä laihdu, niin joka päivä pitäisi urheilla 500kcal:n edestä, jotta laihtuisit 500g/vko. Eli riippuen tietysti mitoistasi. Minulla se tarkoittaisi 1,5h kehonpainotreeniä venytysten kanssa joka päivä. Tai 1h15min juoksua.
Ei riittäisi, koska et huomioi sitä, että sen puolentoista tunnin tai tunnin ja vartin aikana olisit muutenkin kuluttanut energiaa, jolloin vaje jää tuota mitattua/arvioitua suorituksen kulutusta pienemmäksi.
Totta, itse erotan nämä kaksi asiaa toisistaan, urheilun kuluttamat kalorit sekä peruskulutus, pidin tätä itsestäänselvyytenä, mutta ilmeisesti se olisi pitänyt myös avata.
No siinä tapauksessa olet melkoisen painava, jos tuo 500 kcal on ekstrakulutusta noilla liikuntamäärillä. Tai sitten luotat johonkin ihan pilipalimittarin lukemiin. Mutta tämä on aika hyvä malliesimerkki siitä, miten pahasti monet yliarvioivat oman liikuntansa kulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Sama teksti kun toiseen ketjuun:
Pyöräilin kahden päivän aikana 60km, seuraavan kerran vaa'alla oli 2kg lähtenyt. Muuten painan aina saman verran. Farkut tuntuivatkin löysiltä.
Ja tämä tulee helposti jos on 15km töihin.
Palstan paras laihdutusvinkki tulee tässä: " you cant out train a bad diet"
Ap syö mieluummin vähemmän. 85% laihtumisesta on kalorivajetta ja loput liikuntaa