Sähköpyöräonnettomuudet
Oletteko olleet sähköpyöräonnettomuuksissa? Ihmettelen kun niistä ei ole puhuttu mitään. Itse en edes kuule sähköpyörän tulemista, ja se on hetkessä suhahtanut ohi. En näe taakse. Tavallisen pyörän joskus kuulee.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla sähköpyörässäkin on kello, jolla ilmoitetaan riittävän ajoissa lähestymisestä.
Usein on parempi suhahtaa ohi, jos tilaa on.
Jos soittaa kelloa niin silloin ainakin hyppää keskelle pyörätietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla sähköpyörässäkin on kello, jolla ilmoitetaan riittävän ajoissa lähestymisestä.
Usein on parempi suhahtaa ohi, jos tilaa on.
Jos soittaa kelloa niin silloin ainakin hyppää keskelle pyörätietä.
Turhaan kirjoitin "riittävän ajoissa".
Mielestäni kaikkia sähköavusteisia/käyttöisiä ajoneuvoja pitäisi kohdella kuin esim. moottoripyörä kypärän ja rattijuopumuksen suhteen.
Eli sähköpyrällä tai sähköpotkulautailijalle tulisi sama rangaistus ilman kypärää tai kännissä ajosta kuin mottoripyöräilijälle. Huolimatta siitä tarviiko ajokorttia, oleellinen asia on että on moottoriavustettu/käyttöinen ajoneuvo.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla sähköpyörässäkin on kello, jolla ilmoitetaan riittävän ajoissa lähestymisestä.
On kello niin, mutta mielestäni iso osa niistä kulkee aika kovaa vauhtia olosuhteet huomioon ottaen. Ehtiikö se kuljettajakaan reagoida kaikkeen mahdolliseen, mitä muuttuvia tekijöitä kevyenliikenteen väylällä saattaa olla.
Meillä päin menee sellainen sähkötoiminen yksipyöräinen suunnilleen kuutta- seitsemääkymppiä, välillä kadulla ja välillä kevyen liikenteen väylällä. Veikkaan että ennen kuin kesä on ohi, joku on tuosta joutunut kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla sähköpyörässäkin on kello, jolla ilmoitetaan riittävän ajoissa lähestymisestä.
Itse soitan tavallisella pyörällä ajaessa, että täältä tullaan, erityisesti koiria ulkoiluttaville.
Tavallisella pyörällä pääsee ihan yhtä kovaa, kuin sähköpyörällä, joten turha erotella näitä toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Tavallisella pyörällä pääsee ihan yhtä kovaa, kuin sähköpyörällä, joten turha erotella näitä toisistaan.
Sähköpyörällä pääsee kaikki kovaa, EI vain hyväkuntoiset trikoisiin pukeutuneet adonikset. Siksi vaarallisia. Paha saada ajettuna joku satakiloinen läskikasa päällensä.
Sähköpyörällä on raskaampi polkea ilman moottoria, koska akun paino ja moottorin vastustaminen. Jos kunto riittää yli 25km/h vauhtiin, normaalipyörä on parempi. Toki osa virittää sähköpyöriä ja poliisi ei sitä voi huomata kuin satunnaisesti testaamalla. Sähköpotkulaudalla ylinopeus voidaan tutkata maijasta suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörällä on raskaampi polkea ilman moottoria, koska akun paino ja moottorin vastustaminen. Jos kunto riittää yli 25km/h vauhtiin, normaalipyörä on parempi. Toki osa virittää sähköpyöriä ja poliisi ei sitä voi huomata kuin satunnaisesti testaamalla. Sähköpotkulaudalla ylinopeus voidaan tutkata maijasta suoraan.
Jotkut on kylläkin ihan samanlaisia polkea kuin tavallista, vain paino on hiukan enemmän.
Sähkö auttaa vastatullessa ja ylämäessä.
Ja alamäessä menee lujaa kun jo mäen päällä se 25 ja massa vaan lisää vauhtia ja jos vielä hiukan polkee niin helposti menee viittäkymppiä, polkemalla. Ihan kuten hyväkuntoisen polkupyöräkin.
Kielletään kaikki mitä MINÄ en tarvitse. Tämä on sitä aitoa suomalaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tavallisella pyörällä pääsee ihan yhtä kovaa, kuin sähköpyörällä, joten turha erotella näitä toisistaan.
Kyllä se 25km melko kova nopeus on tasaisena nopeutena kaikille pyöräilijöille, mutta normaalilla pyörällä pääsee hetkellisesti paljon kovempaa, kun sähköpyörä painaa niin paljon, joten kun 25km saavutetaan, sähköavustin ei enää avusta, siten kaikki voima polkemiseen täytyy tulla polkijan jaloista. Kevyellä, normaalilla pyörällä taas on on keveä polkea vielä sen 25km jälkeenkin. Toki alamäessä sähköpyörälläkin pääsee ylittämään 25km nopeuden ja voihan nopeusrajoittimenkin niistä ottaa pois käytöstä.
Sähköpyörällä ajo on ihan yhtä turvallista kuin normaalilla pyörällä ajo. Sähkölaudoissa on se eturengas niin pieni, että pieneenkin kuoppaan/epätasaiseen kohtaan voi helposti kaatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörällä on raskaampi polkea ilman moottoria, koska akun paino ja moottorin vastustaminen. Jos kunto riittää yli 25km/h vauhtiin, normaalipyörä on parempi. Toki osa virittää sähköpyöriä ja poliisi ei sitä voi huomata kuin satunnaisesti testaamalla. Sähköpotkulaudalla ylinopeus voidaan tutkata maijasta suoraan.
Jotkut on kylläkin ihan samanlaisia polkea kuin tavallista, vain paino on hiukan enemmän.
Sähkö auttaa vastatullessa ja ylämäessä.
Ja alamäessä menee lujaa kun jo mäen päällä se 25 ja massa vaan lisää vauhtia ja jos vielä hiukan polkee niin helposti menee viittäkymppiä, polkemalla. Ihan kuten hyväkuntoisen polkupyöräkin.
Mikään pyörä ei mene _helposti_ viittäkymppiä. Mulla on sähköpyörä enkä edes pitkässä alamäessä pääse lähellekään 50 km/h. Tasaisella spandex-pyöräilijät ja osa normipyöräilijöistäkin ajaa mua kovempaa.
Kaikki kevyen liikenteen kulkijat saisivat kiinnittää enemmän huomiota liikennesääntöihin. Jos autoilijat törttöilisivät vastaavalla tavalla kuin kävelijät, pyöräilijät, potkulautailijat ym niin kadut olisivat täynnä ruumiskasoja. Pahimpia tunareita ovat vastamelukuulokkeet päässä kännykkää tuijottavat koirankusettajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörällä on raskaampi polkea ilman moottoria, koska akun paino ja moottorin vastustaminen. Jos kunto riittää yli 25km/h vauhtiin, normaalipyörä on parempi. Toki osa virittää sähköpyöriä ja poliisi ei sitä voi huomata kuin satunnaisesti testaamalla. Sähköpotkulaudalla ylinopeus voidaan tutkata maijasta suoraan.
Jotkut on kylläkin ihan samanlaisia polkea kuin tavallista, vain paino on hiukan enemmän.
Sähkö auttaa vastatullessa ja ylämäessä.
Ja alamäessä menee lujaa kun jo mäen päällä se 25 ja massa vaan lisää vauhtia ja jos vielä hiukan polkee niin helposti menee viittäkymppiä, polkemalla. Ihan kuten hyväkuntoisen polkupyöräkin.
Mikään pyörä ei mene _helposti_ viittäkymppiä. Mulla on sähköpyörä enkä edes pitkässä alamäessä pääse lähellekään 50 km/h. Tasaisella spandex-pyöräilijät ja osa normipyöräilijöistäkin ajaa mua kovempaa.
Kaikki kevyen liikenteen kulkijat saisivat kiinnittää enemmän huomiota liikennesääntöihin. Jos autoilijat törttöilisivät vastaavalla tavalla kuin kävelijät, pyöräilijät, potkulautailijat ym niin kadut olisivat täynnä ruumiskasoja. Pahimpia tunareita ovat vastamelukuulokkeet päässä kännykkää tuijottavat koirankusettajat.
En ymmärrä ihmisiä, jotka ovat ottaneet koiran ja sitten kuljettavat niitä lukien kännykkää ja musiikit korvilla. Älä ota koiraa jos et pysty ulkoiluttamaan sitä ilman kännykkää tai musiikkia. Ulkoilutan kännykkääsi ilman koiraa.
Juuri tuon takia ei kannata kävellä väärällä puolella tietä. Kännykkää tuijottava pyöräilijä, joka ei eteensä katso, tuntuu ikävältä jalkovälissä. Vasemmalla kävellen puolella näet kaikki vastaantulevan kevyenliikenteen ja voit reagoida, jos ne eivät sinua huomioi.
Sähköpyörä pitää enemmän ääntä kuin sähkötön. Niissä on aivan samanlaiset ketjut/rattaat/renkaat kuin luomupyörissäkin, nehän pyörissä pitävät ääntä. Sitten vielä moottorin vinkuminen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Tavallisella pyörällä pääsee ihan yhtä kovaa, kuin sähköpyörällä, joten turha erotella näitä toisistaan.
harrastelijat eri juttu ku sunntuntaifillaroitsijat jotka käy kerran kuussa ajeleen , mutta nyt ne pääsee sähkiksellä 25kmh, ja taidot ei riitä ees suoralla tiellä ajoon.
kaikilla kulkupeleillä tulee hupsiksia ja kuskeiksi löytyy älyrajoitteisia jotenka kaikki vaan kieltoon. ja muutenki ihmiset voi olla ilman kulkupelejäki tosi vaarallisia (sodat.murhat esim.) niin ihmiset kieltoon kaikki kans.
Kannattaa muistaa pyöräilijöidenkin, että tieliikennelain mukaan yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä, missä puolia ei ole erotettu valkoisella viivalla, jalankulkija saa valita, kummassa reunassa kulkee. Jalankulkija voi kulkea yhdistetyn väylän vasemmassa tai oikeassa reunassa, jolloin pyöräilijät pääsevät ohittamaan hänet keskeltä. Mutta ei ole mitään oikealla kulkua jalankulkijoille, pyöriä se toki koskee.
Ihan samalla tavalla sähköpyörässäkin on kello, jolla ilmoitetaan riittävän ajoissa lähestymisestä.