KELA asioita, osaako joku auttaa?
Miten tuet tulevat menemään kun äitiyspäiväraha (vanhempainraha?) loppuu ja jää hoitotuelle yksin asuvalla vanhemmalla. Eli siis mitä muita tukia voi hakea? En ole valmis viemään vauvaani vielä 8-9kk iässä hoitoon ja palaamaan töihin. Asun yksin lapsen kanssa ja hoitotuki yksin olisi jotain 200-300e. Eihän tällä elä mitenkään? Toki elatustuki, lapsilisä, mitä muuta? Vai onko se vain niin että töihin on palattava ja vietävä pieni vauva päivähoitoon?
Kommentit (29)
Asumistukea pitää hakea ennen kuin voi antaa toimeentulotukipäätöksen.
Onko toimeentulotuella joku vaade? Siis esimerkiksi että "mene töihin" koska näin voisin kuvitella. Saako sitä valita olevansa hoitovapaalla lapsen kanssa äitiysloman päätyttyä vai "kiristetäänkö" tällä tavoin vanhempi työelämään väkisin tuen pienuudella. En sillä että tarvitsisin mitään isoja summia, mutta tolla 200-300eurolla ei elä mitenkään. Edes asuntoa ei maksa. En ole koskaan toimeentulotukea hakenut. En tiedä siis yhtään paljon se on ja milloin sitä edes voi saada. Minulla on työpaikka kuitenkin, johon haluan palata vasta lapsen ollessa 2-3v
Ap
Kotihoidontuen päätös tietysti tarvitaan ennen kuin hakee asumistukipäätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Onko toimeentulotuella joku vaade? Siis esimerkiksi että "mene töihin" koska näin voisin kuvitella. Saako sitä valita olevansa hoitovapaalla lapsen kanssa äitiysloman päätyttyä vai "kiristetäänkö" tällä tavoin vanhempi työelämään väkisin tuen pienuudella. En sillä että tarvitsisin mitään isoja summia, mutta tolla 200-300eurolla ei elä mitenkään. Edes asuntoa ei maksa. En ole koskaan toimeentulotukea hakenut. En tiedä siis yhtään paljon se on ja milloin sitä edes voi saada. Minulla on työpaikka kuitenkin, johon haluan palata vasta lapsen ollessa 2-3v
Ap
Ei ole koska hoidat lastasi kotona. Ainoa mitä vaaditaan on että teet prosessin oikeassa järjestyksessä niin ei tule viivytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Saa hoitaa lasta kotona 3-vuotiaaksi, vaikka olisi työpaikka. Eli ei vaikuta toimeentulotukeen. Mutta ennen toimeentulotuen hakemista tulee käyttää omat säästöt, sijoitukset ja muu mahdollinen omaisuus. Eli on ihan viimesijainen etuus.
Arvelinkin että omaisuutta ei saa olla. Onko kellään tietoa jos on auto, mutta velallinen auto ? (Lainaa autosta vielä siis on Ei ole oma) vai täytyykö autosta luopua. Autosta luopuminen vähän absurdia yksinasuvana pienen lapsen äitinä. Olen kuitenkin ymmärtänyt että nää kuviot on tosi kimurantteja. Ensimmäistä kertaa näiden äärellä itse.
Ap
Jospa varaisit ihan kelan toimistosta ajan, jossa pistetään sinun tukiasiat kerralla kuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ole koska hoidat lastasi kotona. Ainoa mitä vaaditaan on että teet prosessin oikeassa järjestyksessä niin ei tule viivytyksiä.
ja mikähän tämä hakemusjärjestys ja prosessin kulku sitten mahtaa oikein olla. Tuskin normikansalainen on automaattisesti kovinkaan tietoinen Kelan protokollasta, prosesseista. Ja ihan vesiputousmallillako tässä mennään vai onko jotain ketterämpää tarjolla?
Mitä veikkaat, olisiko fiksumpaa kysyä sieltä kelasta vai anonyymiltä trollipalstalta? Ei helvetti tätä av-mammojen avuttomuutta.
Äitiysvapaa voi alkaa aikaisintaan 50 arkipäivää ja viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Voit itse valita, milloin aloitat äitiysvapaan. ÄITIYSVAPAAN AJALTA MAKSETAAN ÄITIYSRAHAA 105 ARKIPÄIVÄÄ.
Jos joudut työssäsi alttiiksi säteilylle, kemiallisille aineille tai tarttuvalle taudille, voit jäädä pois työstä heti, kun raskaus on todettu. Saat siltä ajalta erityisäitiysrahaa.
Isyysvapaan ajalta maksetaan isyysrahaa 54 arkipäivää. Tästä enintään 18 arkipäivää isä voi olla kotona äidin kanssa samaan aikaan.
Vanhempainvapaa alkaa äitiysvapaan jälkeen. Vanhempainvapaalle voi jäädä joko äiti tai isä, tai vanhemmat voivat olla vapaalla myös vuorotellen. VANHEMPAINVAPAAN AJALTA AJALTA KELA MAKSAA VANHEMPAINRAHAA 158 ARKIPÄIVÄÄ.
Vanhemmat voivat myös tehdä osa-aikatyötä ja hoitaa lasta vuorotellen. Tältä ajalta Kela maksaa osittaista vanhempainrahaa kummallekin vanhemmalle.
Eikö nykyään saa olla 3 vuotta lapsen kanssa!!??
Vierailija kirjoitti:
Äitiysvapaa voi alkaa aikaisintaan 50 arkipäivää ja viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Voit itse valita, milloin aloitat äitiysvapaan. ÄITIYSVAPAAN AJALTA MAKSETAAN ÄITIYSRAHAA 105 ARKIPÄIVÄÄ.
Jos joudut työssäsi alttiiksi säteilylle, kemiallisille aineille tai tarttuvalle taudille, voit jäädä pois työstä heti, kun raskaus on todettu. Saat siltä ajalta erityisäitiysrahaa.
Isyysvapaan ajalta maksetaan isyysrahaa 54 arkipäivää. Tästä enintään 18 arkipäivää isä voi olla kotona äidin kanssa samaan aikaan.
Vanhempainvapaa alkaa äitiysvapaan jälkeen. Vanhempainvapaalle voi jäädä joko äiti tai isä, tai vanhemmat voivat olla vapaalla myös vuorotellen. VANHEMPAINVAPAAN AJALTA AJALTA KELA MAKSAA VANHEMPAINRAHAA 158 ARKIPÄIVÄÄ.
Vanhemmat voivat myös tehdä osa-aikatyötä ja hoitaa lasta vuorotellen. Tältä ajalta Kela maksaa osittaista vanhempainrahaa kummallekin vanhemmalle.
Kelalta muuten tulee juuri tämäntyyppisiä vastauksia eli ei vastata kysymykseen vaan jotain aiheen vierestä. Parempia vastauksia tällä palstalla saa yleensä, mutta tuo lainattu vastaus ei siis kuitenkaan ole vastaus ap:n kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Arvelinkin että omaisuutta ei saa olla. Onko kellään tietoa jos on auto, mutta velallinen auto ? (Lainaa autosta vielä siis on Ei ole oma) vai täytyykö autosta luopua. Autosta luopuminen vähän absurdia yksinasuvana pienen lapsen äitinä. Olen kuitenkin ymmärtänyt että nää kuviot on tosi kimurantteja. Ensimmäistä kertaa näiden äärellä itse.
Ap
Täytyy luopua, tai ainakin sen lainan lyhentäminen voi olla melko mahdotonta. Siihen et tietenkään saa tukea ja toisaalta jos voit sitä tehdä omaisuudellasi, niin sitten omaisuus on tuen saannin este.
Leipäjonot ja pyydä apua HOPE ja diakonista.
Miten muuten nyt kun on tämä uusi perhevapaauudistus — vaikuttaako kotihoidon tukeen tai alkaako kotihoidon tuki aiemmin?
Vierailija kirjoitti:
Mihis sen isä on hävinny?
Miten tämä liittyy muuten kuin että äiti saa elatusmaksun, mikäli isä varaton saa kelalta sen n.170e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihis sen isä on hävinny?
Miten tämä liittyy muuten kuin että äiti saa elatusmaksun, mikäli isä varaton saa kelalta sen n.170e/kk.
Kyllähän se vähän ihmetyttää, kun siittäjä on häipynyt kuviosta jo tässä vaiheessa.
Vuosisadan rakkaustarina.
Toimeentulotukea kannattaa ainakin hakea.