Mitä hemmettiä teen että saan tän kodin pysymään siistinä??!!
Aivan mahdotonta tämä kaaos, lapset kuljettelevat leluja paikasta toiseen, levittävät pyykkejä pyykkikoreista, vaatteita ym tavaraa kaapeista (lapsilukot ei pidättele...), joka paikassa on ryönää ja roskaa, vaikka kuinka yritän pitää kotia siistinä niin ei pysy, enkä jaksa enää kun siisteys ei kestä kuin hetken, olen niin kyllästynyt ja väsynyt tähän jatkuvaan järjestelemiseen ja siivoamiseen eikä se motivoi kun tietää että hetkessä on taas kaikki mullin mallin... Mua NIIN raivostuttaa!! Nelivuotiaskaan ei uhallakaan vie tavaroita paikoilleen eikä kerää leluja, ehkä sitten maanittelujen jälkeen jos luvassa on jotain palkkioksi järjestämisestä.
Kommentit (22)
Lapset 4,5v ja 1,5v ja koti koko ajan kuin pommin jäljiltä. Kun siivouksen saa loppuun voisikin aloittaa jo alusta :(
Vie mennessäsi tuo tullessasi ym säännöt ei paljon tässä enää auta, vaikka ehkä vähän helpottaisivatkin.
Kaksi pientä lasta ja asunto koko ajan kuin pommin jäljiltä vaikka kuinka siivoaisi.
Nykyään mä vaan ummistan silmäni siltä sotkulta. Kerran viikossa imuroin ja pyyhin pölyt, tuuletan ulkona matot ja petivaatteet sekä pyyhkäisen kostealla lattiat ja pesen veskin. Eli siis siinä mielessä ei ole likaista meillä, ainoastaan suuri epäjärjestys.
Meillä siis lattiat on levitetty täyteen leluja tai mitä nyt lapset keittiön kaapeista levittelee. Kerran viikossa sitten pistän paikoilleen.
Käykää välillä jossakin reissussa, vaikka sukulaisissa, niin kotiin tullessanne oma koti ei näytä enää yhtään niin sotkuiselta ja sekavalta. En tiedä mistä tämä johtuu - ehkä vain välillä tekee hyvää katsella jotain muuta kuin omia nurkkia!
Sitä mä teen kokoajan , muuten homma hajoaa käsiin.
Kerrostaloasujille vinkki:
riisu lapsen ulkovaatteet jo rappukäytävässä, ei tuu hiekkaa niin paljoa sisälle.
Lapset 2,5v ja 1v. Olen aina ihmetellyt, että miten ne äidit pysyy järjissään, jotka ovat tosi järjestysfriikkejä, itseäni sen sellaiseksi laske ja kuitenkin tämä jatkuva sekasotku sieppaa niin vietävästi. Annetaanko näiden " järjestysihmisten" kotona lasten leikkiä ollenkaan, vai kerääkö äiti tavaroita koko ajan, meillä ainakin jäisi ruuat tekemättä ja pyykit pesemättä, jos haluaisin pitää järjestystä yllä.
Kolme lasta, kaikki alle 5v. Tilaa on kyllä aika paljon, ja kaikilla tavaroilla omat paikat. Rauhassa saa leikkiä, mutta jäljet siivotaan lopuksi. Illalla, kun lapset ovat menneet nukkumaan, järjestelen paikat, että aamulla on kiva herätä! Saan usein ihmetystä osakseni, että miten teillä on aina näin siistiä...
ja me ollaan hommattu kerran viikossa siivooja ja 4h viikossa pyykinsilittäjä. Pysyy koti siistinä.
entiset leikit on siivottava, ennenkuin aloitetaan uudet. Sääntö, joka on aina ollut. Lapsen omassa huoneessa saa lelut olla hujan hajan vaikka koko päivän, mutta ennen nukkumaan menoa ne laitetaan paikoilleen.
Monesti päivällä lapsi itse laittaa leluja koriin, että on tilaa leikkiä siellä.
Lapsi 3 -vuotias.
Itse olen ollut TODELLA tarkka siisteydestä ja siitä että tavarat ovat AINA paikallaan....
Nyt 10 lapsen jälkeen olen oppinut hyväksymään että lapsiperheesä leluja on joka paikassa AINA ja vaikka kuinka kantaisit niitä takaisin oikeisiin huoneisiin niin jotenkin kummasti ne taas kohta ovat vallanneet koko talon:/
Kyllä meillä edelleenkin on joka ikiselle tavaralle oma paikka olemassa, mutta ne tavarat vain löytyvät aika harvoin niiltä omilta paikoiltaan...varmemmin ne löytyvät jostain ihan muualta, kun vain aina tietäisi että mistä?! No nuo lapset ovat kyllä aika hyviä sitten löytämäänkin noita " hukkaamiaan" tavaroita ja olenkin tullut siihen tulokseen että ainakin tässä kaaoksessa kehittyy lapsille hyvä muisti kun täytyy aina muistaa että missä sen tällä kertaa hukassa olevan tavaran viimeksi näki:D Ihan kuin muistipeliä pelaisi koko päivän:D:D
Oikeastaan olen aika onnellinen että olen oppinut " löysäämään" tuon siisteyden suhteen, sillä muuten olisin varmasti aika pirullinen " pilkunviilaja" ...Eli kannattaa vain löytää hyvät puolet tuosta sekamelskasta, niin sen hyväksyminenkin on helpompaa:D!
T. hunajakuu
että 4-v siivoaisi tavaroitaan kun ei niillä leiki. En edellytä että aina olisi tiptop siistiä, koska joskushan on kiva jatkaa leikkiä hetken päästä. (muistan sen lapsuudestani) Mutta se että lattiat olivat täynnä ihan mitä sattuu roinaa eikä 4v suostunut tekemään mitään siivotakseen.
Joten pimahdin.
Karjaisin että " jokainen lelu jonka nyt joudun siivoamaan joutuu lukkojen taakse eikä niitä sieltä saa vasta kun on oppinut lelujaan arvostamaan!" Sitten aloin määrätietoisesti keräämään kamaa talteen ja johan tuli kiire kertätä lapsella! Tuloksena kauhea riipaiseva menettämisen huuto ja parku, mutta siinä tilassa ei tehonnut enää minuun. Pari laatikkoa meni leluja talteen ja siltä saa aina yhden kun on ollut päivän kilttinä. Joskus saa tulla kenkku olo ja kiukuttaa, mutta se on ihan ok, kunhan puhuu siitä eikä riehu ja hölmöile ja muistaa siivota jälkensä.
oma koti tuntuu sen jälkeen sotkuiselta, tylsältä ja rumalta.
isä 32v,äiti 26v ja lapsi 2kk ;-)
Vierailija:
Lapset 2,5v ja 1v. Olen aina ihmetellyt, että miten ne äidit pysyy järjissään, jotka ovat tosi järjestysfriikkejä, itseäni sen sellaiseksi laske ja kuitenkin tämä jatkuva sekasotku sieppaa niin vietävästi. Annetaanko näiden " järjestysihmisten" kotona lasten leikkiä ollenkaan, vai kerääkö äiti tavaroita koko ajan, meillä ainakin jäisi ruuat tekemättä ja pyykit pesemättä, jos haluaisin pitää järjestystä yllä.
niin kaaos vyöryy sisälle.. kaikki jätetään leviäksi, vaatteet puhtaat sekä likaset lattialla, kirjotuspöytä täynnä tavaraa.. keittiössä jää kaikki levällee, vaikka kuinka märmätän ja jäkätän niin asiaan ei tule muutosta, vessassa akuankkoja (heitän muuten pois sitä mukaa kun ne sinne jäävät), vessapaperin hylsyä ei saa roskiin vaan lattialle. Joka asia on vaikea..... pöydälle kaatuu jotain ei pyyhitä jne. lista on loputon, elän sikojen kanssa.. miten ihmeessä saisin järjestyksen pysymäään, uhkailu jakiristys ei enää auta...
pitäähän niitä vaatteita joka päivä vaihtaa ja edelliset (vielä puhtaat) unohtuu koriin=) Mutta ovatpahan siis yhdessä paikassa, josta en on helppo siivota. Sitten joskus...
Laita kriittisimpiin paikkoihin jokin nätti kori, tai laatikko, kunhan se on AVOMALLI, jotta sinne on helppo heittää kaikki rojut kerralla. Tai kerää lasten lelut lelurattaisiin, tai johonkin ja lapset saavat ne itse kärrätä huoneeseensa.
me muutimme vuoden vaihteessa 93m2 rivarista n 200m2 ok taloon ja nyt pysyy koti siistinä ja vielä on jopa tyhjiä kaappeja jäljellä. Lisäksi 2 kertaa vuodessa otan itsepalvelusta pöydän jossa myyn kaiken turhan pois niin vaatteita, astioita kuin lelujakin. Rajoitan tiukasti kaiken lelukrääsän kertymistä ja esim hesestä meille ei tule krääsä mukaan paitsi viimeksi tohtori sykerö dvd:t otettiin.
t. neljän äiti
Vierailija:
niin kaaos vyöryy sisälle.. kaikki jätetään leviäksi, vaatteet puhtaat sekä likaset lattialla, kirjotuspöytä täynnä tavaraa.. keittiössä jää kaikki levällee, vaikka kuinka märmätän ja jäkätän niin asiaan ei tule muutosta, vessassa akuankkoja (heitän muuten pois sitä mukaa kun ne sinne jäävät), vessapaperin hylsyä ei saa roskiin vaan lattialle. Joka asia on vaikea..... pöydälle kaatuu jotain ei pyyhitä jne. lista on loputon, elän sikojen kanssa.. miten ihmeessä saisin järjestyksen pysymäään, uhkailu jakiristys ei enää auta...
Meillä oli kaaos viime talvena. Nyt ovat 2 ja 4,5 ja ovat ruvenneet kumpikin järjestämään kanssani. Koko ajan pysyy paremmin siistinä.