Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2-vuotias mukaan lääkärikäynnilleni, traumatisoituuko?

Vierailija
17.05.2022 |

Joudun ehkä olosuhteiden pakosta ottamaan lapseni mukaan lääkärikäynnilleni, jossa tutkitaan minua todennäköisesti useammasta paikasta. En halua aiheuttaa lapselle mitään traumoja joten pitäisikö vielä yrittää jotain muuta vaihtoehtoa kuin hänen mukaan ottamista? Muutenkin ahdistaa tuo käynti, en halua mitään lisäahdistavuutta siihen jos lapsi on kauhuissaan mitä äidille tehdään. Ja ei ole mikään gynekäynti sentään.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, takuuvarmasti traumatisoituu. Lapsiahan ei koskaan esim. neuvolassa tutkita, joten kyllä tulee pahat traumat, jos näkevät stetoskoopin tai vaikka verenpainemittarin. 

Vierailija
2/25 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ottaa mukaan, joku hoitajatäti ottaa pienen huostaan sen lääkärinkäynnin ajaksi jos vain mitenkään ehtii/pystyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tutkimuksista. Jos menet esim. röntgeniin tms. sinne ei todellakaan voi ottaa lasta mukaan. Eikä tämä liity traumoihin, vaan ihan käytännön syihin. 

Vierailija
4/25 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pikkuinen katsoi uteliaana, kun sain rokotteen käsivarteen. Jos olet ihan normaalisti, niin lapsi on ihan rauhallinen, eikä varmasti ahdistu.

Vierailija
5/25 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäisin muuta vaihtoehtoa. Ei siksi, että lapsi saisi traumoja (ellet sinä häntä paniikillasi traumatisoi), vaan siksi että helpompi keskittyä lääkärin kanssa keskusteluun kun taapero ei sählää ympäriinsä. Lisäksi sinulle yksi stressitekijä vähemmän sinne vastaaotolle, kun pikkuinen on hoidossa. 

Vierailija
6/25 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi. Mutta lähinnä siksi koska lapseni ei käyttäytyisi.

Vierailija
7/25 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ottaa. Lapsi kärryyn ja rusinat kouraan. Pahempiakin traumoja tulee elämässä. Kunhan lapsi on rattaissa eikä juokse pitkin käytäviä, niin mukaan vaan.

Vierailija
8/25 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon pahemmin se traumatisoituu jos jätät sen yksin ja joku tekee teistä sen takia lasun.

Vierailija
9/25 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tutkitaan lantion aluetta ja alaselkää, joudun varmaan ottamaan housuja pois joten se vähän mietityttää. Ei ole kyse stetoskoopista tai rokotuksesta, joista en huolissani olisikaan.

Vierailija
10/25 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tutkitaan lantion aluetta ja alaselkää, joudun varmaan ottamaan housuja pois joten se vähän mietityttää. Ei ole kyse stetoskoopista tai rokotuksesta, joista en huolissani olisikaan.

Ei tuon ikäinen sellaisesta traumatisoidu. Heille vielä kaikki kehon osat on ihan samanlaisia. Häveliäisyys ja muu tulee myöhemmin.

Vierailija
11/25 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se mietityttää? Eikö lapsi muka ole nähnyt sinua koskaan ilman housuja?

Vierailija
12/25 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit ottaa. Lapsi kärryyn ja rusinat kouraan. Pahempiakin traumoja tulee elämässä. Kunhan lapsi on rattaissa eikä juokse pitkin käytäviä, niin mukaan vaan.

Aika moni 2v saa itse auki rattaiden valjaat, eli ei toimi.

Vierailija
13/25 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi mukaan. Lapseni pelkää lääkäreitä ja menisi huutamiseksi koko reissu. 

Vierailija
14/25 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasta tietenkin vahditaan, ettei noin tapahdu. Vai ajattelitko, että lapsi jää yksinään kärryissä käytävälle, kun äiti menee vastaanotolle?

Vierailija
15/25 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit ottaa mukaan, joku hoitajatäti ottaa pienen huostaan sen lääkärinkäynnin ajaksi jos vain mitenkään ehtii/pystyy.

Ei ole hoitohenkilökunnan tehtävä kaitsea kenenkään muksuja! Hommaa käynnin ajaksi kersalle hoitaja tai otat mukaan ja toivot ettei ole häiriöksi.

Vierailija
16/25 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu millaiset valjaat on kyseessä. Jos niissä on solki selän puolella niin ei kyllä onnistu avaaminen.

Vierailija
17/25 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä miten itse reagoit. Jos pelkäät esim. huutavasi tai oksentavasi, niin älä ota lasta mukaan. Jos taas itselläsi ei ole ongelmia, niin kyllähän kaksivuotias voi ihan hyvin istua rattaissa sillä aikaa kun sun keuhkoja kuunnellaan. 

Vierailija
18/25 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon myös lapsesta. Mulla oli tosi rauhallinen ja "kiltti" 2v kun oli mukana lääkärissä. Tutkimus oli siis sydämen uä-tutkimus ja tapahtui tietysti pimeässä huoneessa. Lapsi istua möllötti penkillä huoneen nurkassa ja uteliaana tuijotti sitä ultrakuvaa telkkarista.

Lapsi oli myös mukana ihan tavislekuri reissuilla useamman kerran, tuo uä oli ainut erilainen.

Yhtä asiaa en muuten suosittele. Ei kannata ottaa pientä vauvaa kaukalossa mukaan ekg:hen. Varsinkin jos kärsii suihkutisseistä ja vauva inahtelee kaukalossa.

Vierailija
19/25 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 1,5v-2v kävi neuvolalääkäreillä ja papa-kokeessa mukana. Lääkärilläkin tehtiin vissiin kahdesti alatutkimus. Myös rokotteita on annettu hänen läsnäollessaan. En ole ajatellut että traumatisoituisi, kiva että pystyn näyttämään esimerkkiä ettei äitiäkään tutkimukset jännitä. Ja ihan on seissyt siinä huoneessa ja odottanut kiltisti, ei oo tullut mieleenkään että lähtisi riehumaan johonkin.

Vierailija
20/25 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sille kännykkä tai tabletti käteen ja lastenohjelma pyörimään, niin se ei edes huomaa sinua ja lääkäriä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän