Monta neliötä kahdelle ihmiselle?
Eli jos asuu kumppanin kanssa yhdessä, niin monta neliötä minimissään pitäisi olla? 2 henkee.
Kommentit (34)
Neliöiden merkkiäkään ei näköjään enää näy tällä palstalla, kun laitoin 40 neliöö (pikkukakkonen).
Viime kädessä se tilan käyttökin vaikuttaa, mutta vähintään noin 25 m2/hlö on hyvä.
Viimeksi asuttiin kahdestaan 73 m2 kolmiossa, se oli sopiva silloin. Nyt jos/kun lapset muuttavat pois ja jäädään taas kahdestaan, tilaa saa olla kyllä enemmän. 80 m2 -> niin että molemmilla on järkevän kokoinen työhuone, makkarin ja olohuoneen lisäksi, oikea keittiö, ei mitään seinäkettä olkkarin nurkassa ja tietenkin kph, s ja vaatehuone on pakollinen!
Meillä on 270neliötä. Ehkä mahdutaan just ja just.
Kaikki alle sataneliöiset asumukset on köyhille tarkoitettuja koirankoppeja, jotka tekee hulluksi. Eli vähintään sata m2.
Minä asuin lapsena 25 neliön yksiössä vanhempieni, isoäitini ja kolmen sisarukseni kanssa. Siis koko meidän lapsien lapsuuden ajan asuimme tuossa asunnossa. Isoäiti tosin joutui kunnalliskotiin kun olin 12v mutta setä muutti meille samana päivänä kun mummeli meni sinne.
Vanhempani asuivat meidän kahden lapsen kanssa 45 neliön kaksiossa. Järkyttäväähän se oli. Minulle jäi kammo pienistä tiloista ja ikkunattomasta pirun pienestä kylpyhuone-veskistä. Lisäksi ruokapöytä oli aina liian pieni jos sattui vieraita tulemaan. Mieheni kanssa meillä oli 250 neliötä ja leskeksi jäätyäni vaihdoin 140 neliöön ok-taloon. Juuri sopiva minulle ja kissalle, olohuone on 40 neliötä, keittiö erillinen 20 neliötä lisäksi kaksi ikkunallista kylpyhuonetta (saisivat olla isompia) ja muutama muu huone. Riittää tilaa kun ei ole ahdettu täyteen huonekaluja ym. roinaa.
Mielestäni jokainen on vähän erilainen ja joku tulee toimeen yksiössä pienessä tilassa. Itselläni on nykyään 3 metrinen ruokapöytä, kun jäi sellaisia traumoja lapsuudesta ja nuoruudesta kaksion ahtaudessa neljän hengen asuessa, yksityisyyttä ei ollut missään ja veljen kanssa pienessä kaksion makkarissa yhdessä oli teini-ikäisenä aivan kamalaa. Veljelläni sama trauma ja hänellä ykkös- ja kakkoskoti luokkaa 300 ja 400 neliötä.
Vierailija kirjoitti:
Minä asuin lapsena 25 neliön yksiössä vanhempieni, isoäitini ja kolmen sisarukseni kanssa. Siis koko meidän lapsien lapsuuden ajan asuimme tuossa asunnossa. Isoäiti tosin joutui kunnalliskotiin kun olin 12v mutta setä muutti meille samana päivänä kun mummeli meni sinne.
Miten ihmeessä siellä saitte nukuttua ja oliko edes ruokapöydässä tuoli kaikille.
Jos olisi pakko elää jonkun kanssa saman katon alla, niin seinien olisi paras olla 5 km pituiset.
Meillä 120 neliöö kahdella ja on omat huoneet kun on eri rytmit ja toinen kuorsaa niin saa nukuttua rauhassa eikä tarvitse rätti väsyneenä vaeltaa heräillen toisen eri uni rytmiin, kuorsaamiseen ja vessassa ramppaamiseen kun se iän myötä lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän pariskunnan, joka asui 36 neliön yksiössä.
lol, olkkarini on varmaan 30m2. Asun yksin. Ei pk-seutu
Sanoisin että kahdelle hengelle ei ainakaan vähempää kuin 60m2.
Riippuu siitä miten elätte ja mitä teette. Jos kumpikin tekee etätöitä, niin varmaan olisi hyvä olla kaksi työhuonetta. Tarvitsetteko tilaa harrastuksille? Käykö paljon yövieraita? Jne. Kaipaatteko jotain extraa, vai riittääkö minimi?
Itse haluaisin varmaan neljän makuuhuoneen asunnon, eli varsinaisen makuuhuoneen lisäksi kummallekin oma työhuone ja sitten jokin vieras/peli/leffahuone. Kunnollinen keittiö, olohuone, kaksi vessaa, pesuhuone, kodinhoitohuone. Neliöitä tulisi varmaankin 120 tai enemmän.
Toki se on hulppeahko neliömäärä kahdelle, mutta itse ainakin haluan asua mukavasti ja väljästi.
Optimi kahdelle noin 50-60 neliötä, jos kyseessä "perus" määrä tavaraa ja huonekaluja. Me asuttiin 57 neliön asunnossa kaksin ja oli meille oikein sopiva neliöiltään.