Kuinka kauan vauvoja keskimmärin imetetään Suomessa?
Kommentit (11)
Aika yllättävän vähäistä tuo imetys sitten on. No, olen kyllä itsekin jo aika kypsä siihen touhuun, mutta saamattomuuttani jatkan sitä varmaan 1 vuotiaaksi, todennäköisesti paljon pidemmällekin...
että Suomessa on aivan törkeän huono imetyksen ohjaus! Myös korvikkeelle ohjaus on liian helpolla. Suomeen pitäisi saaada ensimmäisiksi 6 viikoksi " kotiterkka" , joka ohjaa ja auttaa imetysasennoissa, oikealaisessa ruokavaliossa ja nesteiden juonnissa. Häneltä sais myös homeopaattisia " lääkkeitä" alkuajan kipeisiin rinnanpäihin, sekä nopeaan maidonnousuun ja maidontuotannon ylläpitoon. just tuo eka kuukausi on sitä takkuamis aikaa, jolloin tulee helposti heitettyä hanskat tiskiin.
Sitä 6 kk:n täysimetystä en ole kenenkään kuullut tehneen ja oman kokemukseni mukaan (kolme lasta) se on liioitellun pitkä. Olen kahdella ekallani aloittanut kiinteät n. 4-4,5kk:n ikäisenä, kolmas saanee aikaisemmin kuin 4 kk.
Kokonaan imetyksen olen lopettanut lapsen ollessa n. 11-15kk kun lapsi oppinut kunnolla juomaan esim. nokkamukista ja voi juoda jo norm. maitoa.
Suomessa 4 kk ikäisistä täysimetettyjä on 14%, Ruotsissa 68% ja Norjassa 44%.
Ja kamalaa, en olisi ikinä, en edes ekani kanssa, tarvinnut mitään 6 kk:n valvontaa imetyksiini! Kamala ajatus. Ja eikä mitään homeopaattisia hoitoja tarvitse kipeisiin rinnanpäihin tai muuhunkaan, normaali aikuisjärki ja äidinvaisto luulisi riittävän jo pitkälle. Tämä minun mielipiteeni.
Vierailija:
että Suomessa on aivan törkeän huono imetyksen ohjaus! Myös korvikkeelle ohjaus on liian helpolla. Suomeen pitäisi saaada ensimmäisiksi 6 viikoksi " kotiterkka" , joka ohjaa ja auttaa imetysasennoissa, oikealaisessa ruokavaliossa ja nesteiden juonnissa. Häneltä sais myös homeopaattisia " lääkkeitä" alkuajan kipeisiin rinnanpäihin, sekä nopeaan maidonnousuun ja maidontuotannon ylläpitoon. just tuo eka kuukausi on sitä takkuamis aikaa, jolloin tulee helposti heitettyä hanskat tiskiin.
Jonkun vastauksessa luki, ettei ole kenenkään kuullut täysimettävän kuutta kuukautta. Minä taas en tunne ketään, joka olisi täysimettänyt alle 5 kuukautta.
eikä se ole mitään valvontaa, vaan vapaaehtoita imetysapua, sitä tarvitsevalle. ei se imetys kaikilla käy niin helposti, että " tissi suuhun ja thats it" . Esim. mulle ei riittänyt pelkkä sairaalassa saatu neuvonta ja tuo imetysohjaus oli pelastus, sillä juuri siellä kotona alkoi kunnon takkuaminen imetyksen kanssa, kun vauva alkoi vaatia enemmän maitoa ja tissit laahas kehityksessä ns. " perässä" ja rinnat vuosi verta. Itse sain Suomessa sairaalassa aivan ala-arvoista imetyksenohjausta joka ei todellakaan riittänyt.
kun taas esim. bebanthenilla hoitaessa saa pumppalilla ja rasvailla useemman päivän..
Lisämaitoa lapsi ei ole saanut, eikä kiinteiden aloittamisella ole mun mielestä kiirettä, ainakaan meiän kohalla ei haluttu aloittaa turhan aikaisin.
Nyt lapsi on 1,5-v. ja imetys jatkuu osaimetyksenä. Meinaan jatkaa niin pitkään, kun se on molemmille mielekästä.
Suositusten mukaan on meilläkin menty, mutta ei sen takia, että niin suositellaan, vaan siksi kun se on kätevää, helppoa, mukavaa, ihanaa ja paljon muuta, sitten kun sujuu. Ja sen sujumisen eteen on tosiaan tehty ensin töitä, en kuulunut niihin, joilla kaikki sujuu tuosta vain kuin tanssi!
Itse tunnen henk. koht. paljonkin äitejä, jotka ovat täysimettäneet 6 kk ja kaikkiaan imettäneet 1- 2 vuotta. Toisaalta tunnen myös äitejä, joilla imetys on mennyt metsään jo 2 - 3 viikon kuluttua ilman äidin omaa syytä. Enimmäkseen vika on imetysohjauksessa - tai siinä, että sitä ei ole. Edes niille, jotka haluaa ja tarvitsee.
Jos muilla on näitä samoja kokemuksia avun puutteesta, niin käykää ihmeessä vastaamassa imetys -portaalin sivuilta löytyvään lomakkeeseen, jossa kerätään kokemuksia aiheesta päättäjille vietäväksi. Eli laittetatte imetys -sanan ja peräänpiste fi - > ajankohtaista-tekstin alla heti on linkki.
" Tutkimuksen mukaan imeväisruokinnan kansalliset ja kansainväliset suositukset toteutuvat Suomessa huonosti. Täysimetyksen kesto oli keskimäärin 1,5 kuukautta, kun suositus on 6 kuukautta. Vain joka toinen lapsi sai vielä puolen vuoden iässä äidinmaitoa."
Tämä uutinen oli tammikuulta 2006.
Eli kai sitten pitää pitää yli 6kk jatkunutta imetystä pitkänä... No oma mielipiteeni on se, että pitkä imetys on yli vuoden ikään jatkuva. Tavoiteltava vähintään sinne 1v. ikään.