Leipätaiturit huomio!!! Tumpelo anelee apua...
Eli siis leivon mielestäni paljon ja yleensä suht menestyksekkäästikin. Lähestulkoon kaikki leipä leivotaan kotona ja sämpylät + peltileivät onnistuvatkin loistavasti, mutta... Jostain kumman syystä vuokaleipä ei onnistu koskaan!
Vaikka leipä vielä uunissa kohoaisi kivasti, uunista ottamisen jälkeen se lässähtää ja tuloksena on parin sentin paksuinen, raa' an tuntuinen käntty. Ja paistan kyllä mielestäni ihan oikean ajan. Välillä annan leivän levätä vuoassa ennen kumoamista, välillä irroitan sen heti, mutta aina käy samoin.
Millä ihmeen ilveellä/ohjeella/kikalla siis saa aikaiseksi pulleaa, korkeaa, kohonnutta ja ilmavaa vuokaleipää? Auttakaa epätoivoista!
Kommentit (2)
tee napakka taikina,jonka annat kohota kunnolla,kohonneesta taikinasta painelet ilmat pois ja muotoilet pötkön jonka laitat vuokaan,kohotus ja uuniin 200 asteeseen puoleksi tunniksi.
itse kumoan leivät vuoasta heti pellille ja vielä hetkeksi uuniin,että on varmasti kypsää.
jos teet taikinasta aika paksua.
Minulla ainakin löysä taikina lässähtää aina vaikka olisikin hyvin kohonnut.
Vaikka kyllä olen kuullut sanottavan että leipä on parempaa jos taikina on löysää.
Mutta mä ainakin teen kovaa taikinaa ja hyvää tulee!!
Ainakin silloin kun pistää vain vehnäjauhoja (ja ehkä hiukkasen kaurahiutaleita) niin leipä kohoaa tosi hyvin. Yleensä kyllä laitan kaikkia jauhoja sekaisin. Ja kyllä se silloinkin kuohkeaksi tulee.
Mulla taas on ongelma se, että sämpylät murenevat kauheesti, ainakin jos niitä syö seuraavana päivänä, eli kaipaisin neuvoja että miten saisi sämpylöistä kunnollisia, sellaisia kuin kaupasta ostetut, kuohkeita, kevyitä ja kovakuorisia?