Uuden aktiivimallin piti alkaa, mutta kukaan työkkäristä ei ota minuun yhteyttä
Edellinen seurantajakso meni umpeen jo viime viikolla ja sitä oli automaattisesti muutettu niin, että työnhaku on voimassa ja joku ottaa minuun joskus yhteyttä. Unohtavat varmaan vielä. Outoa. 🤔
Kommentit (44)
Miten sitä pakollista työnhakua (4 hakemusta kuukaudessa) kontrolloidaan? Aion kyllä tehdä hakemukset, mutta miten niiden teko pitää todistaa - riittääkö että raportoi sitten jos työkkäristä joku jotain kysyy? Vai pitääkö ne automaattisesti ilmoittaa jonnekin?
Mulle työkkäri ilmoitti, että päivittävät suunnitelmat vanhoille asiakkaille sitä mukaa kun ehtivät.
Olin muussa asiassa sinne yhteydessä.
Ei työkkärillä ole resursseja kaikkiin ottaa yhteyttä.
Tuttu on rekryssä valittelee sitä että nyt tulee älyttömästi semmoisia hakemuksia että näkee heti että kys henkilö ei oikeasti halua tulla sinne töihin mutta kaikki hakemukset pitää kutenkin katsoa läpi. hirveästi menee turhaan aikaa kuulemma niiden pois karsimiseen.
Minullakin loppuu seurantajakso ensi viikolla eivätkä ole olleet uuden mallin tiimoilta yhteydessä. Viimeksi soittelivat vuoden alussa. Ilmeisesti meitä vanhempia pitkäaikaistyöttömiä ei tämä malli oikein koske. Se on toisaalta ihan hyvä, että keskitytään niihin joilla on mahdollisuuksia työllistyä. Minä voin lähettää vaikka sata hakemusta kuukaudessa enkä saa yhteenkään paikkaan edes haastattelukutsua.
Mihin työkkäriä enää edes tarvitaan?
Valvooko se vain omaa systeemiään, vai onko se työllisyyttä ja elinkeinoa edistävä?
Vierailija kirjoitti:
Eipä oo kuulunu työkkäristä mitään eikä mun tietoja edes ole koko työmarkkinatorissa.
Eli katsoit sieltä vapaalta puolelta, jonne työnantajatkin pääsevät? Katso viranomaispuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä pakollista työnhakua (4 hakemusta kuukaudessa) kontrolloidaan? Aion kyllä tehdä hakemukset, mutta miten niiden teko pitää todistaa - riittääkö että raportoi sitten jos työkkäristä joku jotain kysyy? Vai pitääkö ne automaattisesti ilmoittaa jonnekin?
Kysyin tätä samaa TE-keskuksen virkailijalta huhtikuussa, ja hänkään ei silloin tiennyt, että kuinka tämä raportointi käytännössä toimii. Hän sanoi, että työnhakuvelvoitteesta ja sen raportoinnista sovitaan sitten kun työnhakusuunnitelmaa päivitetään seuraavan kerran. Kannattaa siis vaan odotella työkkärin yhteydenottoa, eiköhän se asia sitten selviä.
Sama homma kaikilla tutuilla jotka työttöminä. Ei ole työkkäri kerennyt pitää yhteyttä.
Itse olen osa-aikahommissa, sanoivat että odottele rauhassa yhteydenottoa
Vierailija kirjoitti:
Mihin työkkäriä enää edes tarvitaan?
Valvooko se vain omaa systeemiään, vai onko se työllisyyttä ja elinkeinoa edistävä?
Mietin samaa. Laitetaan työttömille velvollisuus todistaa, että ovat oikeutettuja etuuksiin ja sitten katsotaan, miten monelle kassa tai Kela maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin tätä samaa TE-keskuksen virkailijalta huhtikuussa, ja hänkään ei silloin tiennyt, että kuinka tämä raportointi käytännössä toimii. Hän sanoi, että työnhakuvelvoitteesta ja sen raportoinnista sovitaan sitten kun työnhakusuunnitelmaa päivitetään seuraavan kerran. Kannattaa siis vaan odotella työkkärin yhteydenottoa, eiköhän se asia sitten selviä.
En ymmärrä tätä, työkkärin asiantuntijoille kerrottiin hyvissä ajoin maaliskuussa, miten uusi malli toimii ja miten työnhaut ilmoitetaan. Eikö siellä osata kuunnella?
Vierailija kirjoitti:
Sama homma kaikilla tutuilla jotka työttöminä. Ei ole työkkäri kerennyt pitää yhteyttä.
Itse olen osa-aikahommissa, sanoivat että odottele rauhassa yhteydenottoa
Minäkin olen osa-aikahommissa. Ei varmaan ensimmäisinä ota yhteyttä meihin kai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa suunnitelmassa tehtävien tilalla. Alasvetovalikosta valitaan "yli kaksi viikkoa kestävä työtilaisuus" tjsp, hakupäivä ja työtehtävä ovat pakolliset tiedot. Kaikki neljä on ilmoitettava kerralla määräaikaan mennessä (kuukauden tarkastelujakso). Eivät vaadi todisteita hauista.
Ihan sama muuten mutta varoituksia ja karantteeneja en kaipaa, kun muutenkin olen persaukinen. Pitää saada ne vähät rahat ettei joudu roskalaatikkoon asumaan.
Minuun on otettu yhteyttä neljään kertaan, Ensimmäinen käynti peruttiin sairaustapauksen takia, toisen ajan sain, ja sekin on nyt peruttu. Villinä veikkauksena, voi tulla viivettä, ja toivottavasti näitä viiveitä ei käsitellä työnhakijaa vastaan.
Minulle soitettiin viime viikolla. Sinne omille sivuille tuli sinne tehtävä osioon nuo, eli kun aina noissa suunnitelmissa pitää valita tehtäviä, esimerkiksi tilata työpaikka vahti tms. Siellä lukee nyt : Haen 4 työpaikkaa 10.5-11.6. Sitten seuraava tehtävä että Haen 4 työpaikkaa 12.6-11.7. Tai jotenkin noin nuo tekstit. En tiedä mitä käy jos tuon tehtävän klikkaa auki, kun en ole ilmoittanut vielä yhtään paikkaa. Että voiko ne ilmoittaa yhden aina kerralla, vai sitten kaikki kerralla. Meinasin odottaa viimeiseen asti noissa hauissa. Jos ne vaikka laittaa jonkun työhön osoituksen, niin menee tavallaan hukkaan jos ehdin jo 4 hakua laittaa. Tai jos tuleekin joku työ mihin oikeasti haluaa. Yritän kyllä töitä saada, mutta tää on vaan väärä tapa. Oman alan paikkoja on hyvin vähän auki. Toivottavasti pääsen opiskelemaan, ei tarvitse tätä pelleilyä katsoa.
No äkkiä nyt soittamaan sitten, että laittavat sinut jollekin puppelikurssille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa suunnitelmassa tehtävien tilalla. Alasvetovalikosta valitaan "yli kaksi viikkoa kestävä työtilaisuus" tjsp, hakupäivä ja työtehtävä ovat pakolliset tiedot. Kaikki neljä on ilmoitettava kerralla määräaikaan mennessä (kuukauden tarkastelujakso). Eivät vaadi todisteita hauista.
Tämä alasvetovalikko ilmestyy omaan suunnitelmaan ilmeisesti vasta sitten, kun virkailijan kanssa on käyty läpi, että montako hakemusta kuukaudessa on lähetettävä. Kirjauduin juuri te-palveluiden sivuille, ja omissa tiedoissani ei ollut missään vielä näitä suoritettavia tehtäviä tai ilmoitettavia työhakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Minulle soitettiin viime viikolla. Sinne omille sivuille tuli sinne tehtävä osioon nuo, eli kun aina noissa suunnitelmissa pitää valita tehtäviä, esimerkiksi tilata työpaikka vahti tms. Siellä lukee nyt : Haen 4 työpaikkaa 10.5-11.6. Sitten seuraava tehtävä että Haen 4 työpaikkaa 12.6-11.7. Tai jotenkin noin nuo tekstit. En tiedä mitä käy jos tuon tehtävän klikkaa auki, kun en ole ilmoittanut vielä yhtään paikkaa. Että voiko ne ilmoittaa yhden aina kerralla, vai sitten kaikki kerralla. Meinasin odottaa viimeiseen asti noissa hauissa. Jos ne vaikka laittaa jonkun työhön osoituksen, niin menee tavallaan hukkaan jos ehdin jo 4 hakua laittaa. Tai jos tuleekin joku työ mihin oikeasti haluaa. Yritän kyllä töitä saada, mutta tää on vaan väärä tapa. Oman alan paikkoja on hyvin vähän auki. Toivottavasti pääsen opiskelemaan, ei tarvitse tätä pelleilyä katsoa.
Toisaalta: Jos laitat heti kauden alussa neljä hakua (niidenhän ei tarvitse olla mitään vakavissaan tehtyjä), saat olla ihan rauhassa loppukauden. Työkkäri ole vuosikausiin mitään töitä kenellekään osoittanut, joten sen suhteen voit olla huoletta.
Eipä oo kuulunu työkkäristä mitään eikä mun tietoja edes ole koko työmarkkinatorissa.