Mihin tämä hintojen nousu on vaikuttanut sinun kohdalla?
Tuntuu että koko ajan kaikki puhuu yleisellä tasolla, mistä joutuu säästämään jne.
En oo kuullu vielä esimerkiksi yhdeltäkään työssäkäyvältä mitään konkreettista, eli esim. että syövät nyt aivan erilaista ruokaa kuin aiemmin.
En kiistä, ettei edessä olisi tiukat ajat, mutta vielä ne ei ole.
Kommentit (21)
Yhtiövastike nousi, mutta muuten en olisi edes huomannut mitään. Ei ole ollut vaikutusta.
En ole vaihtanut mitään. Tilille jää vaan vähän vähemmän per kuukausi mutta eipä kulut ole kuin ehkä 2-3% kasvaneet vuodessa eli noin 40-60e 2000e menoissa.
Auton hankkimiseen suhtautuu negatiivisemmin nyt.
Julkinen liikenne houkuttelee enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärin monilla on ihan hyvin säästössä rahaa koronan jäljiltä kun ei päässyt matkoille tai kuluttamaan eikä päivittäiset menot ole sillä tavalla muuttuneet että muuttaisi ostamista.
Itse vaihdoin jossain kohti tuorekurkun talvella muiksi kasviksiksi kun hinta oli 6/kg
Hei joo, tämähän on totta! En vaan suostu kyllä maksamaan kurkusta sellaista hintaa. Eli onhan tuo vaikuttanut, en vaan edes muistanut tätä.
Ei mitenkään, en ole koskaan tuijotellut hintoja.
Piippaan enää vaan osan tuotteista ip kassalla.
Miten niin ei ole vielä. Kaupassa on kaikki kallistunut ihan hel vetisti samoin kun bensa. Sähkösopparit pitänyt uusia samoin nettiliittymä. Vuokra nousee 10% vuosi vauhtia. Kaikki ylimääräinen pois ainut mihin riittää rahat on se että pystyy just ja just hengissä. Katto pään päällä, auto, ruoka ja lääkkeet. Kiva jos jollain ei vielä vaikuta me jotkut kärsitään jo.
Ei mitenkään. Säästän mielummin niin, että jätän turhuudet kauppaan. Tänäänkin säästin sillä tavalla ainakin 150 euroa, sillä etsin juhliin vaatteita ja löysinkin ihan mieleisiä, mutta ei kuitenkaan ihan, joten jätin ne ostamatta. Ruuasta en ole tinkinyt, en myöskään ajamisesta.
No ei se vaikuta jos tonni tolkulla tienaa rahaa. Köyhäthän aina on kärsijöitä.
Ostan kilohinnaltaa halvempia tuotteita.
Ei oo vaikuttanut. Meillä ei oo mitkään mahtavat tulot, mutta toisaalta ei myöskään tuhlailla.
Ei mitenkään vielä. Jos kaikki kallistuu todella paljon, niin täytyy sitten ehkä sijoittaa vähemmän.
Ei tule ruokakaupassa katsottua hintoja sillä tavalla ja muutenkin mies tekee enimmät ruokaostokset. Sähkön hinnannoususta olen tietoinen ja mökin sähkösopimus resetoituu kesällä, joten siihen on luvassa reipas korotus. Bensan hinnannousun olen tankilla huomannut ja se on aiheuttanut sellaisen muutoksen, että olen opetellut laittamaan siihen suurempia katevarauksia.
Olen jättänyt aamupalan syömättä ja lounaan.
Tosi raskasta töissä työskennellä mutta hidastan tahtia ja tuottavuutta, niin jaksan paremmin. Mitään palkankorotusta ei ole tullut.
- Ostamani kissanhiekan hinta nousi 25 eur -> nyt jo 47 eur (uusin hinta zooplussalla) eli vaihdan merkkiä kun hiekat loppuu vaikka tuo hiekka on täysin paras ja hajuton
- Auringonkukkaöljyä näin kaupassa kympi puteli -> en ostanut, otin halpis oliiviöljyä
- Kaupassa reilun nyrkin kokoinen leipä oli 2,99 euroa -> en ostanut
- Tykkäsin ennen käydä kylpylässä, nyt maksaa jo yli viisikymppiä pelkät liput -> en enää mene
- Vaatteet on kallistuneet -> en osta uusia, käyn pelkästään kirppiksellä
- Kahvikapselin nousi 2,99 -> 5,49 eur eli nakkaan kohta juuri ostamani dolce guston parvekkeelta
Tuntuu ihan että eläisimme jotain niukkuuden ja kurjuuden neuvostoaikoja.
Minä olen ollut niin köyhä jo aiemmin, että ei juuri tunnu missään. Edelleenkään en osta mitään ylimääräistä ja lääkkeitä puolitan välillä ennen palkkapäivää. Kyllä ne lääkkeet pienemmälläkin määrällä toimii, jos niitä on käyttänyt jo pitkään. Olen alkanut harkitsemaan muuttamista lähemmäs työpaikkaani, mutta autosta en silti voi kokonaan luopua. Tarvitsen sitä moneen muuhunkin asiaan kuin vain työssä käyntiin.
Ei vielä mitenkään vaikka pientä hinnannousua olen havainnut. Eniten kallistuneet rakennustarvikkeet joten voi olla että remontti vähän pitkittyy. Bensan hinta ei suoraan vaikuta kun ajan niin vähän, hintoihin siirtynee viiveellä.
Keskimäärin monilla on ihan hyvin säästössä rahaa koronan jäljiltä kun ei päässyt matkoille tai kuluttamaan eikä päivittäiset menot ole sillä tavalla muuttuneet että muuttaisi ostamista.
Itse vaihdoin jossain kohti tuorekurkun talvella muiksi kasviksiksi kun hinta oli 6/kg