Voiko ulkomaille muutto evätä työttömyyspäivärahan
Olen jäänyt työttömäksi ja kaikki edellytykset ansiosidonnaiseen päivärahaan täyttyvät. Ensi viikolla minulla on haastattelu työvoimatoimistossa työnhakuohjelman tekemiseksi. Meillä on mahdollisuus lähteä ensi vuoden helmikuussa ulkomaille koko perhe. Jos sanon haastattelussa, että voin olla töissä vain tuohon asti, menetänkö koko työttömyyspäivärahan?
Kommentit (6)
luuletko että pääset työttömyyspäivärahan turvinn lomalle vuodeksi
Se aika katsotaan, että sinulla on mahdollisuus hakea ulkomailta töitä. Älä kuitenkaan vielä tässä vaiheessa sano työkkärissä aikeistasi, ainakaan varmuudella muuttopäivää. Se voi vaikuttaa. Kuitenkin jos sinulle tarjotaan töitä esim. kk. ennen muuttoa, voit sanoa että olette lähdössä. Et saa mitään karenssia ym.
Toki ymmärrän, etten ulkomaille saa työttömyyspäivärahaa, mutta saanko siis tuohon lähtöön asti, vaikka olen vain rajallisesti työmarkkinoiden käytössä (siis en voi ottaa vakituista työtä vastaan)?
Minun tietojeni mukaan sitä saisi vielä 3 kk:tta muuton jälkeen sinne ulkomaillekin. Ehtona on, että hakeudut siellä työnhakijaksi ja etsit töitä. Aika lasketaan siitä ulkomailla työnhakijaksi ilmoittautumisesta. Tämä siis muuttoa suunnitelevan tuttuni kertomaa.
t.6
Mielestäni kannattaa kertoa avoimesti suunnitelmista työvoimatoimistossa, eivätpä sitten turhaan lähettele sinulle haastattelukutsuja. Ja tosiaan kannattaa ilmoittautua myös ulkomaille lähtiessäsi työnhakijaksi. Saat sitten suomalaisen työttömyyspäivärahan 3 kk ajaksi. Ja sen jälkeen... saatat päästä myös nauttimaan myös paikallisen työttömyysvakuutusjärjestelmän eduista - jos niitä siellä muuttomaassasi on.
Kursseille sut voidaan määrätä muutaman päivän varoitusajalla ja kuinka sieltä ulkomailta tulet kursseille ?