G.Kuinka nuorena voi sinusta jo hyvin hankkia lapsen?
Eli kuinka vanhaa nuortaäitiä et enää ajattele liian nuorena? 16?18?20?25?
Pistä perusteluja myös. Ja toki ihmisissä on eroa, sitä ei tarvitse enää sanoa, mutta sellainen heitto vaan iästä
Kommentit (27)
Mitä sellaista mitä ehdottomasti vauvan ja pikkulapsen kanssa pitää olla?
Miksei riitä että on "vauvahöperö", vauvanhoidosta innostunut, hoivaviettinen nuori jota ei bailaus kiinnosta. Mitä tekee sillä elämänkokemuksella kun kuitenkin äitiyden maailma on ihan omanlaisensa ja jokainen astuu siihen untuvikkona, tuli sitten ekakertaa äidiksi 15v tai 45v.
eli rennompi ja kiireettömämpi äiti 19-vuotiaana kuin nyt 42-vuotiaana. Yritän toki olla sitä nytkin, mutta elämisen tahti on erilainen. Varmasti tietyt virheet tekee ensimmäisen lapsen kanssa, olipa 20- tai 30-vuotias, joten en usko, että kyvykkyyttä äidiksi viime kädessä ikävuosissa mitataan.
varmaan ihan siitä syystä että itse en sitä ennen missään nimessä olisi ollut kypsä.
Serkkuni sai esikoisensa 16v, lapsen äiti saman ikäinen. Todella hyvin meni heillä! Olivat ns. kunnon nuoria joille sattui vahinko. Nyt ovat 4-kymppisiä, edelleen onnellisina yhdessä ja yhteensä lapsia on 4. Molemmilla on ammatit ja rakkautta riittää. Lapset ovat heillä aivan ihania ja rakastettuja!
kehoittaavatko lapsiansa tekemään kuten vanhempansa vai käymään koulut ensin loppuun?
Eli sanoisin tuon 25v ehdottomasti. Sitä nuorempi on vielä liian teini.
Fakta on se, että elämänkokemusta ei ole voinut kertyä vielä niin paljoa.
Eli sille lapsille on tuskin mitään annettavaa. Rakkaus ei yksin riitä.
Valmistuin äitiysloman aikana, tein loput opiskeluhommat vauvanhoidon ohella. Vauva ei ollut kertaakaan hoidossa sen takia. Muutenkaan esikoinen ei ollut ekan elinvuotensa aikana kuin pari kertaa muutaman tunnin pois vanhempiensa luota. En olisi voinut jättää pidemmäksi aikaa omaa ihanaa rakasta mussukkaani :)
Imetin täysin 5kk ja osittan 12kk. Tein soseet itse. Vauva sai nukkua perhepedissä. Tehtiin asiat ns. vaiston mukaan, siten kuin oikealta tuntui. Lapsi oli toivottu, odotettu. Lapsi ei ollut este, ei ollut tiellä. Me elimme mieheni kanssa vauvavuoden täysin vauvan ehdoilla. Olin mielestäni silloin erittäin vastuuntuntoinen äiti, enkä ymmärrä miksi jonkun mielestä ikäni (23v.) perusteella en olisi voinut olla lapselleni hyvä vanhempi.
t. 11
ovat teiniäitejä, ovathat ne vielä teinejä.
Itse uskoisin, että tarvittava kypsyys ja elämänkokemus äitiyteen tulee n 25 ikävuoteen mennessä.
Itse olin sitäkin vanhempi tullessani ensimmäisen kerran äidiksi.