Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminta?

Vierailija
11.10.2006 |

Onko muita täällä, joilla tämä tauti? Itselläni todettiin viime helmikuussa ja nyt lisättiin Thyroxin-lääkitystä. Tällä hetkellä syön puoli viikkoa 1,5 tabl. ja puoli viikkoa 1 tabletti aamulla.

Mulla ainakin ongelmana se, että nähtävästi hidastaa elintoimintoja sen verran, että laihtuminen on sikahidasta. Olen vähentänyt karkin syömistä, syön lounaalla yleensä salaattia ja vältän pullien ja keksien syömistä. Ei tapahdu MITÄÄN!!! menee hermot.

Onko vastaavaa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostaisi tietää mitä oireita sulla oli? Kävitkö ihan tk-lääkärillä vai yksityisellä? Itse epäilen jotain kilpparivaivaa, aika lääkärille on ensi viikolla ja jännittää ottaako tk-lääkäri näitä mun oireita tosissaan.

Vierailija
2/9 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut, että liikunta (yllätys, yllätys) on ainakin mun kohdallani paras keino laihtua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama epäilys ja pitäisi aika lääkärille varata.

Vierailija
4/9 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiuksia lähti älyttömän paljon, viemärit olivat aina ihan täynnä niitä. Sitten vielä määrittelemätön kurkkukipu - ihan kuin joku olisi välillä kääntänyt jotain terävää piikkiä siellä, myös ääni hävisi välillä hetkellisesti. (Autoimmuunitulehdus kilpirauhasessa).

Lisäksi vielä ihan älytön väsymys, mitään muuta ei jaksanut kun aamulla nousta ja lähteä töihin ja töistä tullessa painella takaisin nukkumaan.

Vierailija
5/9 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet

Oireet kehittyvät usein hitaasti ja ihminen pystyy pitkään sopeutumaan vajaatoiminnasta aiheutuviin oireisiin niitä huomaamatta.

* Väsymys, lisääntynyt unen tarve

* Palelu

* Painonnousu

* Kuiva iho

* Ummetus

* Kuiva ohut tukka, hiustenlähtö

* Hidas sydämen syke

* Käheys, äänen madaltuminen naisilla

* Kuukautishäiriöt (runsaat kuukautiset, pitkät välit, kuukautisten poisjääminen)

* Ajatuksen hitaus, masentuneisuus

* Turvotus, silmien ympärillä, jalat, kädet

* Lapsilla: Kasvun hidastuminen!

Vierailija
6/9 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkitys on vähänkään pielessä niin ei laihdu ei.. =( Multa tippu nyt sitte yhtäkkiä vissiin kuukaudessa 6kg kun arvot ok. On muuten sikaärsyttävää kun i ite kauheesti voi vaikuttaa.

Oireita: Sukurasite ni oli aika helppo arvata, törkee väsymys kokoajan vaikka kuin paljo nukku ni saatto nukahtaa istualleen sohvalla, Pinna kireellä kokoajan ja jos oli paljon asioita samaanaikaan niin saatoin mennä ihan toimintakyvyttömäks. Lähimuisti takkus pahemman kerran kokoajan, esim. olin just puhunu puhelimessa, sit kävin vessassa ja aloin lähtemään ni en ssaanu päähäni missä puhelin, ei minkäänlaista muistikuvaa. + 10kg/4kk.

Vierailija
7/9 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitäkautta leikattiin kilppari pois ja nyt sitten tietysti vajaa toiminta tai siis oikeastaanei toimintaa ollenkaan kun ei ole sitä kilppariakaan.

Vierailija
8/9 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 1 tabu aamuisin.

Oireena oli, et aamulla sängystä väsyneenä töihin ja töistä tullessa nukkumaan. Viikonloppuisinkin tunnin parin päiväunet (vaikka aamuisin sai nukkua pitkään).

Nyt on niin ihmeellistä kun ei joka päivä nukahtele missä milloinkin! Eikä palele yöllä.

Paino-asioita en suoraan laittais kilppari-sairauksiin, koska tuohan on muillakin ihmisillä vaikea asia. Tietysti jos syöt painonvartijoitten pisteiden rajoissa etkä silti laihdu, voi syy olla aineenvaihdunnassa. Mutta huomaamattaan sitä syö enemmän esim. ottaa neljänneksen isomman leivän tai ruoka-annoksen... Siitä kertyy päivän mittaan...

Vierailija
9/9 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli melkein kaikki noi oireet mitä oli tossa kilpirauhasliiton oireluettelossa, paitsi lihominen. Muisti takkuilee myös ihan kauheasti, unohtelen esim. hellalle kattiloita (levy tietysti päällä!). Myös veljellä vajaatoimintaa ja isoäidillä.

Toivottavasti se tk-lääkäri ottaa mut tosissaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä