Tuli mieleen muuttoapuketjusta: Jos autat ystävääsi,
haluatko "palkaksesi" heti jotain konkreettista (esim. pizza, suklaalevy, oluet), jolla tekemäsi palvelus "kuitataan" vai haluatko, että ystävä jää palveluksen velkaa ja joutuu auttamaan sinua jos sinä joskus tulevaisuudessa tarvitset apua?
Kommentit (21)
Uskon universumiin ja karmaan, ja minua vähän ärsyttää jos joku maksaa ystävänpalveluksestani rahalla tai tavaralla, koska sitten se hyvän kiertäminen katkeaa ja ehkä saan palkaksi jotain, mitä en halua (esim. viinipullon vaikka en käytä päihteitä).
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ystäviä mutta ottaisin aina pizzan.
Mene Raxiin 3 minuuttia ennen sulkemisaikaa ja katso söpöä myyjää koiranpentuilmeellä.
No olen aikuinen ihminen ja hoidan omat asiani. En tarvitse ystäviltäni mitään palveluksia. Jos muutan hoidan sen perheeni ja/tai muuttofirmojen kanssa. Pizzan ottaisin.
Vierailija kirjoitti:
No olen aikuinen ihminen ja hoidan omat asiani. En tarvitse ystäviltäni mitään palveluksia. Jos muutan hoidan sen perheeni ja/tai muuttofirmojen kanssa. Pizzan ottaisin.
Etkö koskaan auta ystäviäsi, jos he tarvitsevat apua?
Miksei ole vaihtoehtoa: pizza/kaljat + vastapalvelus. Eihän kukaan kuvittele, että vaikkapa monen tunnin muuttoapu kuitataan pitsalla?
Vierailija kirjoitti:
Uskon universumiin ja karmaan, ja minua vähän ärsyttää jos joku maksaa ystävänpalveluksestani rahalla tai tavaralla, koska sitten se hyvän kiertäminen katkeaa ja ehkä saan palkaksi jotain, mitä en halua (esim. viinipullon vaikka en käytä päihteitä).
Mä ajattelen samalla tavalla.
Pizza ja kaljaa kiitos. Ja lisäksi tosiaan voi sitten joskus auttaa minua samalla tavalla ja saada itse pizzaa ja kaljaa.
Muuttoporukka kylä pitää syöttää ja juottaa mutta joku pienempi palvelus pitää olla sellainen jonka itse voi tulevaisuudessa korvata samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ole vaihtoehtoa: pizza/kaljat + vastapalvelus. Eihän kukaan kuvittele, että vaikkapa monen tunnin muuttoapu kuitataan pitsalla?
Tämä! Ihmettelin ihan samaa.
Tarjoan tietenkin muuttoavulle yms. ruoat ja juomat vaivan päälle, maksan bensat jos käytetään toisen autoa ja lisäksi jään palveluksen velkaa. Siis tietenkin.
Kyllä se pitää samantien jotenkin palkita. Tökeröä kuluttaa tunteja toisen aikaa ja lopuksi vaan sanoa heipat.
Muuttoon kuuluu ihan itsestäänselvästi vähintään pizzapalkka , oluet ei niinkään välttämättömät.
Ja luonnollisesti myös myöhemmin vastaava apu toiseen suuntaan.
Ei tulisi mieleenkään pyytää mitään palkkaa siitä että autan ystävää. Pizzat ja kaljat kuuluu olennaisesti muuttoon mutta se on enemmänkin yhteistä hauskaa tekemistä kun vaivan palkka ja voisin oman osuuteni kustantaa itsekin.
Pitsa ja kalja. Ihan vaan sen takia, ettei oo kamala nälkä siinä muuton keskellä. En todellakaan odota, että ystävä jäisi mitään palvelusta velkaa. Sitähän varten ystävän ovat, että autetaan toisia hädässä. Ei niistä kirjaa tarvitse pitää. Voin myös maksaa oman osuuteni päivän ruoista, ei ole ongelma, mutta odotan kuitenkin, että se tarjotaan, mutta tosiaan, jos ei tarjota, niin ei haittaa, pääasia on, ettei ole nälkä :D
Tuttujen kohdalla toivon jotain korvausta(vaikka ne pizzat ja kaljat), mutta ystävien kesken olen tyytyväinen mikäli vain jotenkin pystyn auttamaan. Ja ystävien kesken ei jäädä mitään velkaa, vaan ystävä on se joka auttaa myös minua, kun apua tarvitsen. Avun jakautumista ei lasketa, kunhan edes yrittävät jeesata. En loukkaannu, vaikka eivät pääsisikään, kunhan syy ei ole pelkkä evvk.
Toivoisin vain vastapalvelusta tarvittaessa.
Olemme miehen kanssa avuliaita aatuja, mutta kun olemme itse tarvinneet apua, niin kaikilla on selkä kipeänä🤯
Ruoka (esim. pizza) ja kahvit muuttopäivänä sekä vastavuoroisesti apua omaan muuttoon. Ja jos tarvitsee ajella paljon omalla autolla, niin bensarahat tietysti.
Jos haluaa vastapalveluksen, niin se pitäisi jotenkin selvästi ilmaista. Esim. sanomalla, että "Autan muutossa sillä ehdolla, että ostat minulle pizzan ja kokista". Todennäköisesti kaveri suostuu ehdotukseen, ja jos ei suostu, niin sitten ei. Reilu meininki.
Omassa kaveripiirissä on aina tarjottu juotavaa ja yleensä juuri pizzat tai muuta evästä. Lähtökohtaisesti on kuitenkin aina autettu kavereita vastapalveluksena ja tarjottu myös syömistä + juomista.
Ruuan tarjoaminen on ihan itsestään selvää, jos homma kestää useamman tunnin. Avunantoja ei lasketa, ystävien kesken kaikki tulee suorasta sydämestä ja auttamisen ilosta. Eikä noita talkoita turhan usein ole, jotenkin ikävä lapsuuteen kun kokoonnuttiin porukalla aina ties mitä tekemään ja hauskaa oli. Viimeisin oli pari vuotta sitten, kun joukkuekaverin tapetit piti repiä ja sitä edellisenä istutettiin saunaillan aluksi pensasaita toiselle kaverille. Hyvällä porukalla mikään ei ole raskasta
Ei ole ystäviä mutta ottaisin aina pizzan.