Olen köyhä 40 v lähihoitaja, mutta saan ison perinnön
Äitini kuoli, emme olleet juuri tekemisissä, eikä hän koskaan auttanut minua taloudellisesti tai muutenkaan. Nyt ilmeni, että hänellä on ensinnäkin veljeltään perittyä metsäomaisuutta ja sijoitusasunto, näiden yhteisarvo on n. 300 tuhatta ja lisäksi kolmio pienellä paikkakunnalla, joka on ehkä 60 tuhannen euron arvoinen. Pankissa oli 25 tuhatta euroa. Jostakin syystä hän ei tehnyt testamenttia, kaiketi koska olen ainoa lapsi. Hän olisi voinut tehdä sen piruuttaan, mutta eipä tehnyt. Nyt minä, joka asun ylihintaisessa vuokra-asunnossani ja lasken vähäisiä rahojani, olen sellaisen tilanteen edessä että JEEEEEE!!!!
Kommentit (59)
Kannattaa vähän harkita noiden suunnitelmien kanssa. Sinulla on pian varaa kantakaupungin kaksioon, mutta kauanko sinulla on pienituloisena varaa sen vastikkeisiin?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vähän harkita noiden suunnitelmien kanssa. Sinulla on pian varaa kantakaupungin kaksioon, mutta kauanko sinulla on pienituloisena varaa sen vastikkeisiin?
Saan n. 2000 netto. Vastike voi hyvin olla 300 euroa, ei se budjettia kaada. Nykyinen asunto maksaa 800 euroa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa, on ihana saada paljon rahaa!
Mitä aiot rahoillasi tehdä?t. toinen perijä
Ostan pienen kaksion Helsingin kantakaupungista. Jos siitä jää yli, pistän ne vaan säästöön.
Nyt juuri ei kannata keskustasta ostella ylihintaisia kaksioita. Jos työn takia pitää täällä olla niin sitten sen mukaan miten työmatkaa sietää. Ehkä hoitsuksi johonkin rauhallisempaan ja halvempaan kaupunkiin? Metsääkään ei ehkä nyt kannattaisi myydä.
Tai sit myyt kaiken. Mutta mikset käyttäisi rahoja unelmien omakotitaloon isolla tontilla ja sopivalla määrää metsää. Saisit tuloja eikä tarvitsisi olla niin työssä kiinni.
Helsingin keskustan asunnot pitävät arvonsa olipa Suomen talous missä jamassa tahansa. Aina kannattaa hankkia asunto hyvältä alueelta.
Kaikkien haave ei ole päästä pois Helsingistä, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuna miettisin, kannattaisiko se pienempi asunto pitää omistuksessa ja laittaa vuokralle? Sais ekstratuloa joka kuukausi.
Ajattelin samaa, mutta kun katson Helsingin kantakaupungin hintoja, niin ne ovat korkeat joten voi olla että joutuu myymään että saa itse asunnon. Ja onhan siinä se perintöverokin. En ole kovin hyvä näissä. Asuntoja olen jo katsellut.
ap
Laittaisin jäitä hattuun. Tuottaako metsä tai onko siitä mahdollista tehdä tuottava? Sen ja pienen vuokra-asunnon tuloilla voisit mahdollisesti elellä mukavasti jossain maaseudulla tai pikkukaupungissa, minimaalisesti työskennellen.
Keskusta-asunnot ovat kalliita, ahtaita ja meluisia. Ylihintaisia.
Vierailija kirjoitti:
Harvassa keskusta arvotalossa on korkeammat vastikkeet kuin vaikka lähikuntien vuokrat 😆Päinvastoin, arvotaloissa tosi usein pienet vastikkeet koska talous on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina välillä tulee tunne, että herään unesta. Ja joskus tulee syyllinenkin olo, että saanko olla onnellinen. En kuitenkaan voi sille mitään, että välimme olivat etäiset ja kylmät, se oli äidin valinta.
ap
Saat olla onnellinen. Nuo ovat kipurahoja. Oikeuskin määrää kipukorvauksia kiusatuille ihmisille, ei tämä ole sen kummempaa. Nauti! :)
Eikä määrää, vai milloin muka koulukiusatut olisivat rahaa saaneet? Vai puhutko rikosten uhreista, hahhah.. märkää rättiä naamaan pikemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan pienen kaksion Helsingin kantakaupungista. Jos siitä jää yli, pistän ne vaan säästöön.
Nyt juuri ei kannata keskustasta ostella ylihintaisia kaksioita. Jos työn takia pitää täällä olla niin sitten sen mukaan miten työmatkaa sietää. Ehkä hoitsuksi johonkin rauhallisempaan ja halvempaan kaupunkiin? Metsääkään ei ehkä nyt kannattaisi myydä.
Tai sit myyt kaiken. Mutta mikset käyttäisi rahoja unelmien omakotitaloon isolla tontilla ja sopivalla määrää metsää. Saisit tuloja eikä tarvitsisi olla niin työssä kiinni.
Helsingin keskustan asunnot pitävät arvonsa olipa Suomen talous missä jamassa tahansa. Aina kannattaa hankkia asunto hyvältä alueelta.
Kaikkien haave ei ole päästä pois Helsingistä, päinvastoin.
Millä mittarilla Helsingin keskusta on hyvä alue?
Liikuntapaikkoja? Ei.
Luontoa? Ei.
Lapsilla tilaa leikkiä? Ei.
Ruuhkat? Kyllä.
Huono ilmanlaatu? Kyllä.
Kallis? Kyllä.
Ahdas? Kyllä.
Arvoaluettahan tämä on, mutta kyllä mä keksin tuhat ja yksi parempaa paikkaa asua. Bilettäjä sinkuille ja vanhuksille.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna miettisin, kannattaisiko se pienempi asunto pitää omistuksessa ja laittaa vuokralle? Sais ekstratuloa joka kuukausi.
Ja sitten tulee se yksi kauhuvuokralainen, joka tuhoaa koko kämpän. Se niistä pienistä tulosta, tervetuloa isot menot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten tulee se yksi kauhuvuokralainen, joka tuhoaa koko kämpän. Se niistä pienistä tulosta, tervetuloa isot menot.
Tuolla mentaliteetillä ei ikinä kannata mitään yrittää. Aina voi mennä pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Otitte tosissanne.
Provohan tämä oli.
Merkityksetöntä. Olemme virtuaaliolioita ja sinä olet laitoksessa. Kaikki kokemasi tapahtuu pääsi sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Onnea! Itselläni mahdollisesti sama tilanne edessä, minut annettiin pois kotoa äidin ja hänen uuden onnensa tieltä. Saivat yhteisiä lapsia, enkä minä 16-vuotiaana enää sopinut kuvioon. Mentiin äidin johdolla sossuun ja äiti ilmoitti ettei enää majoita minua, jouduin siitä nuorisokotiin. Tuli syvä hylätyksi tulemisen kokemus ja haava. No, nyt äiti tekee kuolemaa, en ole kuullut hänestä tai ihanasta perheestään vuosikymmeniin. Sairaalasta soittivat vanhimmalle lapselle. Toivottavasti ei ole tajunnut tehdä testamenttia ja omaisuudestaan jää myös minulle.
Törkeesti tehty mutta tuskin kerroit koko totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unelmien omakotitalo? Kai tajuat, että kaikki eivät haaveile mistään omakotitalosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sijoitus. Arvo nousee tasaisesti. Ja saat ikioman kodin.
Ei nouse. Hintahuippu oli joskus 15 vuotta sitten ja nyt on paljon asuntoja tyhjillään.
Toivotaan että muutkin sukulaisesi kuolevat pian. Tiedä vaikka tienaisit muutaman euron lisää. JEE!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin samaa, mutta kun katson Helsingin kantakaupungin hintoja, niin ne ovat korkeat joten voi olla että joutuu myymään että saa itse asunnon. Ja onhan siinä se perintöverokin. En ole kovin hyvä näissä. Asuntoja olen jo katsellut.
ap
Suosittelen lämpimästi että perehdyt rahan sijoittamiseen aiheena perusteellisesti. Ikänsä vähin varoin eläneenä palkollisena mielenmaisemasi ei ole lainkaan valmis järkevään päätöksentekoon.
Kun pankit ja ihmiset ympärilläsi huomaavat että olet saanut yllättäen "löysää rahaa" niin hyvin moni pyrkii saamaan oman (mahdollisimman suuren) osuutensa kakusta.
Paras neuvo jonka osaan antaa menemättä yksityiskohtiin on että ole tarkka rahan suhteen kuten olet tähänkin asti ollut olosuhteiden pakosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvassa keskusta arvotalossa on korkeammat vastikkeet kuin vaikka lähikuntien vuokrat 😆Päinvastoin, arvotaloissa tosi usein pienet vastikkeet koska talous on kunnossa.
Niin ja ne maksa puoli miljoonaa, ap:llä ei ole vieläkään sellaiseen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi tulla sinulle järkytyksenä, mutta kaikkien unelma ei ole omakotitalo isolla tontilla.
Roskaa koko aloitus :(