JOULUKUISET VIIKOLLA 41!
onko totta ettei oo pinoa?voin olla sokeakin mutta en nähnyt.
mäkin tässä mietin että apua,onko jo keskiviikko.
en oo ehtinyt kirjoitella ja arvatkaa kelle tullut se eroahdistus?Juholle,niinpä niin=/
eilen mies antoi mun mennä lepäileen kerrankin makkariin yksin ja siis Juho huusi täyttä kurkkua kun oli isänsä kanssa=(
eihän mun lepäämisestä mitään tullut ja se itki ja konttasi mun perässä ja rauhoittui mun sylissä.en olis tätä vaihetta halunnut mutta...
arvatkaa mitä se poika NYT teki,istuen hytkyy silmät kiinni lattialla tai hytkyi,kannoin sänkyyn ja nukahti =0
äityliini ja Juho 10,5kk!!
Kommentit (11)
Ja näin vähän viestejä. Lisätäänpä tässä yksi.
Meidän viikko meni töissä - joko minä yksin ja vauva isoisän tai mummun hoidossa tai vauva mukana töissä. Rasittava viikko (molemmille), eikä töistä kuitenkaan tule mitään, kun vauva on mukana. Päätin, etten tee enää niin.
Eilen tosin oltiin halaamassa. Nimittäin Ammaa. Olen itse ollut kerran, mutta en saanut siitä kovasti mitään irti. nyt yhtäkkiä sain. Karesta Amma sai taas irti - hirveän karjunnan! :)
Karppu on enenevässä määrin kiinnostunut kirjoista. Itse laahaan perässä sikäli, että pitkään vain osoitin sormella eläintä ja hoin " ankka" . Kunnes huomasin, että vauva nauraa tarinoille. Niinpä meillä on nyt kirjat ahkerassa käytössä. Erityisesti Puppe-kirja, jossa Kare saa kurkisteltua luukkuihin. Ja muumit. Nuuskamuikkunen on Karen ylivoimainen suosikki, heppu hörähtää heti kun vaan näkee.
Välillä testaan Karen taitoja. Laitan esim. eläinpalapelin paloja riviin ja kysyn, missä possu. Se ei ole suosikkieläin eikä Kare aina sitä osoita sormella, mutta hevonen tulee heti.
Toinen suosikki on kiipeily. Äijy kiipeää oikeastaan jo minne vaan, näköjään myös taaperokärryyn ja pois, mikä tuli kylässä testattua. Pitääpä ostaa. Onkos teillä sellaista?
Vanha klassikkoleikki kukkuu on saanut uusia muotoja. Karen ollessa viisisuinen laitoin harson päälle, ja Kare itse otti sen pois naamalta. Nyt Kare menee sohvapöydän taakse piiloon ja kurkkii sieltä. Ei vaan malta millään odottaa, että kysyisin " Missä Kare?" .
Orava ja päivänkakkare 10 kk ja viikko
Päivät menee niin hirmu kyytiä ettei ehdi paljon kirjoitella, mutta joka päivä kyllä lukemassa käyn. Kiva on ollut kuulla kadoksissa olleistakin mutta missähän lie on lahja-unelma ja röllipeikko ja moni muu...
Meillä neiti on siis 10 kk + 7 pvää ja kontannut jo pitkän aikaa, tukea vasten nousee ihan mihin vaan ja välillä yrittää polviltaan ilman tukea kammeta ylös. Sohville ei vielä kiipeile mutta vähän matalammat paikat kiinnostaa kuten mummun lasinen tarjoiluvaunu. Vauhti on kovaa, taaperokärryllä menee välillä seisten työntäen ja välillä kontaten työntäen. Isoveljensä kans leikkivät piilosta konttaamalla ja hauskaa on.
Meillä onkin sitten sairasteltu oikein urakalla juhannuksena tuli ensimmäinen korvatulehdus ja siitä eteenpäin ollaan sitä sairastettu. Arvauskeskuksessa sanoi lääkäri korvakontrollissa kun oli muutamana päivänä korvia huuhdeltu eikä siltikään vaikkuja pois saatu, niin totesi että sen mitä huonosti näen niin ehkä on parantunut. No yöt oli katkonaisia ja luulin johtuvan kun on oppinut liikkumaan ja muuta uutta. Mutta flunssa alkoi uudestaan elokuun lopulla ja viruksen aiheuttama, sanottiin taas. Sitten tyttö meinas yks yö oikeesti tukehtua ja oli ihan kamala köhä niin vein yksityiselle ja kurkunpääntulehdus ja molemmat korvat niin tukossa vaikusta että kuuri päälle ja korvalääkärille aika. Korvalääkäri sai korvista vaikut a-vitamiini tipoilla ja imulaitteella pois ja molemmat korvat tulehtuneet pahasti. Pikkuinen raukka on syönyt elokuun lopusta kolme eri antibioottikuuria ja nyt on menossa 10 pvä (2 * vrk:ssa) ja 10 pvä (1* vrk:ssa) estolääkitys ja jos nyt ei ole korvat parantuneet niin sitten koittaapi putkitus :( Nyt toivotaan vaan että paranis noi korvat ja saatais olla terveenä, onneksi tyttö on kuitenkin niin iloinen ja helppo vaikka sairastaakin ja nyt nukkuu taas yönsä melkeinpä heräämättä.
Hampeja meillä on kaksi alhaalla ja neljä ylhäällä.
Omaa napaa, minähän loukkasin polven silloin heinäkuussa ja nyt menen magneettikuvaukseen 30. pvä ja sitten lääkärille kuulemaan tuomion. Vieläkään ei ole parantanut. Aamulla ja iltaisin ei meinaa päästä liikkeelle. Siis kesä ja tämä loppuvuosi on aikalailla pilalle liikkumisen suhteen, onneksi on automaattivaihteinen auto ja vasen jalka niin pystyn kuiten liikkumaan autolla.
Laihdutuksen suhteen, menin kuitenkin painonvartijoiden ryhmään ja motivaatio on kova ja toivottavasti pysyy.. pudotus 8,6 kg/7vkossa! Mutta se on vasta murto-osa siitä mitä pitää pudottaa..
Mutta nyt naaman ehostukseen kun lähden ostamaan meille uudet nojatuolit sohvan jo sainkin viime viikolla.
Minä muuten jäin työttömäksi joten olen kotosalla lasten kans niin kauan ku pakottavat töihin eikä tällä jalalla kukaan mua töihin halua :)
Terkuin Liili ja Viivi
Pinoutumaan olen ollut tosi huono, mutta lueskellut olen aina kun mahdollista pinon. mut nyt ryhdistäydyn. Meillä siis 6.12.05 syntynyt Martta tyttö. Ikää nyt 10 kk ja oppi just viime viikolla kävelemään.
Hyä niin, sillä tammikuun lopulla saamme perheenlisäystä. Onkohan muilla jouluisille tulossa jo uusi vauva? Jos on, niin ois kiva vaihtaa ajatuksia. Erityisesti vaunusasiat mietityttää... Kaksostenrattaat kai, vai mitä luulette?
Me ulkoillaan Martan kans 2 kertaa päivässä ja aina sen jälkeen hän nukkuu vaunuissa päiväunet. Pukeminen on vaan aika työlästä kuriksineen kaikkineen.... Mut Martta tykkää tosi paljon hiekkakakkujen tekemisestä. Eli toisinsanoin hän pitää lapiota kädessä ja äiti tekee kakkuja....
Syöminen meillä on ollut alusta asti kiinteiden kanssa hankalaa. Martta ei tykkää monista ruuista ja aina jos on vähänkin isompi kökkäre, niin puklauttaa äkkiä pois. Mitenkäs teillä muilla? Sormiruokaa Martta taas syö mielellään: marjoja, leipää, tomaattia, kurkkua ja kananmunaa... Siinä ei tunnu isot palat haittaavan.
Nukkumisesta vielä muutama sana. Päkkärit Martta nukkuu hyvin ulkona, n. 1 1/2 h kerrallaan, mutta yöunet sitten.... Nukkumaan hän menee maitopullon turvin omaan sänkyyn 21. Mut 23 se alkaa:Jatkuvaa heräämistä ja ainoastaan vesihörpyt pullosta ja tutti suuhun auttaa unen tuloon uudestaan. Tätä on parhaillaan 10 krt / yö, aamua kohti tahti vaan yltyy.. .Mitähän pitäis tehdä? Ja nyt Martan vaippakin on ihan märkä ja vaihdettava n. klo 1. Outoo, sillä siihen mennessä hän ei oo vielä oikeastaan juonnu juuri mitään... Vasta aamuyöllä hän litkuttaa enemmän.. Onko muilla kokemusta tai neuvoja?
Mut nyt Martta heräs!
Palaillaan
Maaria ja Martta 10 kk + masu-asukki rv 24 (ehken?)
Kovin on meillä menoa riittänyt, kun en edes pinoon ole ehtinyt.
Olivialla on nyt " pahimmillaan" toi nouseminen. Koko ajan nousee pystyyn kun hereillä on! Ihan kiva juttu muuten, mutta jalat on vielä täysin lötköt ja harittaa joka suuntaan. Silloin kun oppi nousemisen, samalla unohtui konttaamisen opetteleminen. Eli ryömien neiti etenee.
Varsinaista eroahdistusta en oikeen ole neidillä havainnut. Ehkä sen verran, että oli mummilla yökylässä isosiskojen kanssa. Seuraava yö sitten kotona oli vähän rikkonainen. Muuten Olivia nukkuu yönsä aika hyvin=)
Pottaharjoittelusta taisin kirjoittaa tossa viimeviikon pinossa. Sitä ollaan päivittäin harjoiteltu muutamia kertoja. Vahongossa jopa pissatkin on tullut =) Muuten neiti on söpön näköinen kun istuu potalla ja jalkoja heiluttelee.
Liilille ja Viiville paljon jaksuja ja voimia. Kuulosti tosi kurjalta teidän korvatulehduskierre =( Toivottavasti nyt jo parempaan päin. Meillä myös esikoisen kohdalla huonoja kokemuksia terv.keskuksen arvailuista korvien suhteen. Siitä viisastuneena meillä lapset käy vain korvalääkärillä jos on tarvis hoitaa esim. nuhaa tms.
Maarialle onnea uudesta tulokkaasta. Toivottavasti pystyt lepäämään ja keräämään voimia=)
Hauskaa loppuviikkoa kaikille ja pidetään pino etusivulla
Heikka@ ja tyttötrio
Meinaa pino tippua koko ajan, missä kaikki ovat? Vai roikkuuko jouluvauvat lahkeessa niin ettei saa kirjoitettua? Meillä ainakin molemmat muksut tykkää tulla kitisemään ja roikkumaan tuolissa ja lahkeissa, kun koitan istuutua koneelle.
Viikko on ollut raskas, silmätulehdukset alkaa olla voitettuna, mutta tiistaina tyttö alkoi itkeä korvaansa, joten piti hakea kuuri korvatulehdukseen. Yöt on menneet ihan pipariksi, ja toissayönä Niklas tippui sängystä. En edes muista ottaneeni poikaa rinnalle, mutta siitä se lierahti naamalleen lattialle. Ylähuuleen tuli haava, ja verta tuli ihan kiitettävästi. Ja nyt tietysti aina kun kaatuu niin osuu huulensa, ja taas vuotaa.
Viikonloppuna Niklas otti pari askeltakin. Tasapainosta ei ole tietoakaan, mutta eteenpäin on päästävä. Hauskin leikki tällä hetkellä on konttia pakoon äitiä tai siskoa. Muutamaa sanaakin jo tapailee, äiti, äitin ja itte tulee tämän tästä, tosin en ole varma mitä tuo itte tarkoittaa. Ja ei ei ei:tä höpöttelee myös. Hymy on edelleen herkässä, nyt vain turvonneella ylähuulella...
Nyt pitää mennä etsimään tytölle jotain leluja, parempi pitää se tyytyväisenä, ettei herätä Niklasta. Mukavaa viikonloppua!
T:Emppu ja Niklas, ihan kohta 10kk
Ihan tällaisena taustailijana vaan lukaisin pinoa, ja mietin kirjoituksesi kohdalla, että voisiko teillä olla ruoka-allergiaa... Meidän vauva oli huono nukkuja, heräili 2-10 jne kertaa/yö (ei vieläkään nuku kokonaan heräämättä, mutta paremmin jo) ja kiinteiden syönti oli hankalaa. Vähän söi ja vähän kasvoikin.Kiinteitä meni useimmiten vain lelushown avulla. Pyllyn punoitusta välillä ja kovaa kakkaa lukuunottamatta ei mitään huomattavia oireita, kuten ihottumaa tms. Menimme lopulta allergialääkärille, ja hän epäili heti tyttöä tutkiessaan , että allergiaa on. Prick-testi antoi suuntaa muutamalle allergialle myös. Näitä aineita on nyt vältetty.Ruoka maistuu paremmin ja yöt menee 1-3 herätyksellä, tosin pidimme myös tassu-unikoulun, jolla yösyötöt loppuivat.
Voihan olla ettei teillä oo yhtään mitään (meilläkin lieviä, mutta kuitenkin), mutta tarttui vain silmään tuo kiinteiden hankaluus. Meille allergialääkäri sanoi, että alle 1-vuotias välttää syömistä, jos ruoka ei sovi.Ja jos esim. porkkana-allergia on, niin aika monet soseethan sitä sisältää.
Ystävällisin terveisin: 10kk vauvan äitee
Kirjoiteltiinkin alkuviikosta tuonne viimeviikon pinoon.Joten saatan höpötellä nyt taas samoja asioita.
Kovasti tuntuu olevan sairastamisia.Meillä on koko porukka ollut kanssa lenssussa,Aadakin sai ensimmäisen nuhansa.Onkin tähän asti säästynyt kaikilta taudeilta.Yksi yö meni nenätippoja laitellessa,kun oli ihan tukossa.Mutta toistaiseksi on selvitty hyvin pienellä.Varmasti auttanut,kun on iltaisin saunottu ja Aada kovasti suihkun kanssa lämpimässä lätrännyt.
Kaikki vesileikit onkin nyt IN.Kävelytuolissa on hyvä antaa huseerata kylppärissä.Suihku päälle,niin riemua piisaa.Kylpyamme onkin ollut pitkään käyttämättä.
Äitin tiskaukset harmittaa,kun ei itse pääse mukaan.Niinpä typyllä on lattialla oma vesikuppi,missä tiskailee.Kyllähän siinä kastuu puoli keittiötä,mutta hätä keinot keksii,kun itse olisi jotain saatava tehtyä.
Meillä kun eroahdistusta riittää ja lahkeessa roikutaan jatkuvasti.
Kauankohan tätä kestää...Olis kiva lähteä vähän viihteelle,mutta ei tuota raaski muorilassa huudattaa.
Parit ensiaskeleet meilläkin otettiin,mutta varovaista touhua on vielä.Ei varmaan ihan heti ala kävelemään.
Yksi Aadan lempipuuhista on myllääminen sängyssä.Mahoton puhina käy,kun riehuu siellä peittojen keskellä ja piilottelee itseään sinne alle.
Eilen jätin sen makkariin leikkimään pikku hetkeksi ja eikös tämä ollut ehtinyt kiivetä sänkyyn.Sitten kun näki,että äiti tulee niin mahottomalla vauhdilla karkuun ja tietysti sukelsi lattialle.Onneksi oli kyllä pehmuketta alla,niin ei sattunut. Saas nähdä koska tajuaa,ettei sängyistä ja sohvilta tulla pää edellä alas.
Syömisissä ollaan kovasti reipastuttu.Vihdoin menee alas nämä 8kk soseet,kun ne haarukalla vielä muussaa.Ja Tänä aamuna meni vihdoin äitin tekemä kaurapuuro kakistelematta.Tähän asti on ostettu kaupan valmispuurotetroja. eiköhän kohta saa itsekki tehtyä ruokia,mitä suostuu syömään.
Maaria: Onnittelut tulevasta perheenlisäyksestä! Melkoista hulinaa teillä on yöt,toivottavasti tilanne helpottuu ennen uutta tulokasta.Mahtaa teillä olla rankat kuukaudet edessä,kumpa saisit nyt levättyä.
Jos vaan ehdit,niin käy meille välillä kertomassa kuulumisia.
Josko alkaisi taas päivän askareisiin,kun typy ottaa päikkärit.Ei meilläkään tulis koneella istumisesta mitään,jos on hereillä.Raivostuu,jos ei pääse naputtelemaan kanssa näppäimiä ja välillä on kone sekaisin.
Mukavaa loppuviikkoa! t.Liinuksi + Aada 10kk5pv
Kyllä täällä vielä hengisä ollaan vaikka ei piiiiiitkään aikaan olekkaan kuulunut mitään;)On vaan aikas vähäistä tämä koneella olo nykyään, kun kaikki " oma-aika" tulee löhöttyä sohvalla ja vähän hengähdettyä!
Nyt Kaksoset Aada ja Vilma (vain muistutuksena;)) nukkuvat ulkona päikkäreitä ja isosisko Kiia kattelee piirrettyjä, yritin itekkin nukku, mut kun ei uni tullut niin tulin sit koneelle:) Toivottavasti noi yhet ny ei sit herää kun kerrankin on inspistä kirjotella kuulumisia:)
Meillä täälä on vietetty yhdet 3v synttäritikin ja kohta A&V täyttävät 10kk, hui kun aika menee nopsaa, kohtahan ne on jo 1v!!!!!
Aada ja Vilma on oikein touhukkaita ja vilkkaita tyttösiä, tällä hetkellä liikkumis tapa on edelleen konttaaminen, Aada kyllä käpöttelee jo taaperokärryn avulla. Molemmat tytöt nousee seisomaan kaikkea mahdollista vasten ja siinä seistä törröttävät ja touhuavat, Aada tosiaan kävelee tukea pitkin jo todella vakain askelin, Vilma vasta oppi tuon ylös nousemisen kunnolla, joten ei vielä kauheen vakaasti astele tuettuna.
Isosiskon kanssa tytöt touhuavat hereillä ollessaan, kyllä menoa piisaa ja koko kämppä on vuorattu leluilla:O Onneks suurin osa nyt kumminkin jää Kiian huoneen puolelle jossa ei kyl lattiaa enää näy kun kaikki mahdolliset lelut täytyy levittää, vaikka vain yhdellä lelulla leikittäis.
Tytöt ovat todella eriluontoisia, Vilma on todella rauhallinen ja ei kiukustu kauheen nopeesti, mutta myös kiinni enemmän äitissä, eroahdistusta on aika paljon, mut sekin näkyy vasta sitten kun äiti on ollut pois ja tulee takaisin niin siitä se huuto alkaa:/
Aada taas on oikea kiukkupesä ja tempperamenttia löytyy siskonkin edestä!!! Kiukkuhuuto tulee HETI jos vähänkin asiat menevät toisin kuin neiti tahtoisi, ja huuto on kovaaa!!!!! Ja Aada myös on uusissa tilanteissa heti täysillä mukana eikä kauheasti arastele ja menee kuin tuulispää. Mutta tuo omatahto on kyllä niin luja et saas nähä kuinka meitin käy kun neiti tuosta vähän kasvaa:/ Puistossakin kaverit on ihmetelly kuinka noin pienellä voi olla noin kova omatahto!!
Mut kyl nuo tytöt on niin ihania molemmat ku olla ja voi:)
Tytöillä on rytmi tällä hetkellä vähän hakusessa, kun ei enää tuota unta riittäisi kunnolla kahdille päikkäreille, mut sit jos nukkuvat aamupäivällä kauheen aikasin niin pakko ne on saada viel iltapäivälläkin nukkumaan, muuten illasta tulee ihan kamala!! Tänään on menny mukavasti kun tytöt jaksoi tosin hyvin leikkiä ruokaan asti ja sit vasta nukahtivat päikkäreille, ei tarvii taistella toisille unille sit myöhemmin kun nyt nukkuvat kumminkin 15 asti, josta kyllä jaksavat iltaan.
Ruoka tytöille maittaa paremmin kuin hyvin, teen peruna-porkkana-liha/kana sosetta (vain haarukalla vähän muusattu) sellaisen ison " aikuisten" lautasen verran ja kaikki menee. Aamulla syövät ison lautasen puuroa+korviketta päälle, klo12 aikaan tuo lihasose, klo16 aikaan lasten jugurtti tetra,klo18 aikaan kasvissose (peruna-porkkana yleensä) ja klo 20 iltapuuro +maitoo ja klo 21 unille. Kaikkien ruokailujen jälkeen tarjoan maitoa (edelleen juovat tuttipullosta), joskus ei mene mitään ja toisinaan niinkuin tänään on mennyt 100ml/nenä /ruokailu. Nokkamukista ollaan opeteltu juomaan vettä ja Aada sen mukavasti osaakin, mutta on vain sellaista leikkimistä ja sen takia oon jotenkin edelleen jämähtänyt antamaan maidot tuttipulloista:( Minkähän ikäisenä pitäis pulloista eroon päästä? Meillä kun esikoinen ei ikinä oikeestaan juonut tuttipullosta, siirty suoraan tissiltä nokkamukiin!
Yöt meillä menee ihan mukavasti tytöt menevät ihan nätisti nukkumaan n.klo21 ja aamulla herätään 7.30-8.30 välillä. Yöllä joutuu tuttia laittamaan max 5kertaa ja nyt varsinkin on heräilty enemmän kun oltiin tuossa flunssassa pari viikkoa sitten ja sen ohi mentyä tulikin heti uusi ja maanantaina käytiin lääkärissä ja molemmilla tytöillä molemmat korvat tulehtunu ja nyt antibiootin takia sitten peppu palanut kun kakkaa tulee monta ketaa päivässä, myös gefilusta saavat. Isosiskolla oli ekan flunssan aikana korvatulehdus ja nyt jälkimmäisen flunssan myötä tuli poskiontelotulehdus:(( Että kyllä täällä ollaan kiitettävästä sairasteltu:(
Mutta onneksi nuo flunssat yms. taudit ei ole tyttöjä haitannut meno on silti kova ja pirteitä ovat. Lääkärikin ihmetteli miten kaikki kolme olivat niin pirteitä vaikka kaikilla joku paikka tulehtunu;)
Jees ja omaa napaa sen verran et aloin laihduttaa joku aika sit, se kesti reilun kk:n, laihduin vajaa 3kg ja nyt on laihduttamionen taas jääny ja kilot takasin, otin kiloklubistakin 6kk " kuurin" , mut turhaa tuli näköjään maksettua:( Hyvin laihdutus onnistu kun äiti oli tääll apuna, mut oon nyt kuukauden verran ollut tyttöjen kanssa yksin niin ei enää vaan oo aikaa eikä mielenkiintoa, mulla on ihan tarpeeks stressiä lasten ja kodinhoidosta, siihen päälle vielä stressi laihduttamisesta niin olisin jo hullujen huoneella:/ Ehkä sitä joskus taas on aikaa.......
No nyt on niin pitkästi et jaksaakohan kukaan lukea ja saakohan kukaan selvää, sori virheet, yiritin niin nopeesti kirjottaa ettei tuu keskeytyksiä;)
Oikein ihanaa syksyä kaikille ja toivottavasti ehdin vähän enemmän osallistumaan keskusteluun:)
Terv.R-p ja Kiia 3v sekä Aada&Vilma kohta 10kk
oon nyt sitten kipeenä=(
illalla jumpassa ja yöllä sitten jo kipeenä...höh.
Ihanaa kun Rölli-peikko kirjoitti,olen kaivannut mm.sun kuulumisia ja uusiakin pinossa tai ei uusia mutta taustailijoita,Maaria(toiv.meni oikein) onnea odotukseen,tällä palstalla violet odottaa toista vauvaa tai hän on myöntänyt heh heh=)¨Mutta mä en ainakaan=)
jos olis jo kolmas tulossa,kaksostenrattaat hankkisin,meillä kun oli noiden välillä reilu 4v väliä niin yksillä vaunuilla on sitten pärjätty.
mun kurkku on niin kipee etten puhuakaan ees voi kun sattuu niin mutta pakkohan sitä on...
meillä eroahdistusta ja lahkeessa roikkumista,nyt lapset ihme kyllä leikkivät yhdessä=)
äityliini räkänokka ja Juho 281105
Kurjaa kun pienet sairastaneet,paranemista ja voimia,mäkin pelkään että mun tauti tarttuu kun tulossa olis biletystä 21.10 ja Turussa koko viikko 43.
pikana vaan...
poika nukkuu ja pikana tulin vaan kertomaan että jos on hiljaiseloa niin johtuu sairastelusta,Juho on nyt 40 asteen kuumeessa,kerran laski supolla 38 mutta äsken oli 38.8 taas ja nukkuu vain pätkissä ja itkee muut ajat,korvaakin haroi vähän mutta sitä tekee muutenkin,ei siis riittänyt mun flunssa,äh=(!!!!!!
Katri on vielä terve ja ekaa kertaa yksin kaverinsa luona leikkimässä muutaman tunnin ja ukko raveissa,sairastupalaiset siis kököttää kotona...voi tylsyyden tylsyys,pitää mennä,kohta se taas huutaa...huoh...
äityliini ja kipee pikku Juho