Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*~* Enskat keskiviikkona *~*

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä patja-asiasta. ainakaan mun mielestä sinne ei mitään kummempaa patjaa tartte. eli jos laitat sinne sen makuupussin, niin on ihan ok. et ehkä sitä kannattaa ennemmin miettii jotain lämmikettä vaunuihin kuin patjaa. (tai mun nyt ei vissiin tartte hirveesti lämmikettäkään, kun eikös se oo jotain pari kuukautta kun ei talviaikaan voi ihan pikkusta viä viedäkään vaunukävelylle? voi olla että oon hukassa)

mut kun noihin pakkasiin päästiin, niin tuodaanpa tänne yks opastus mitä kaverit mulle jaellut. eli ei sitten mennä talvipakkasille pudisteleen peittoja parvekkeelle, hakeen postia jne paitahihasillaan ettei maitobaarit saa kylmää! eli myös meitin äitien pitää pitää huoli lämpimästä pukeutumisesta ettei pääse rintatulehdus ainakaan sen takia iskeen:)

tikru taas

Vierailija
22/29 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minäpä kävin laskemassa tuolta esittelypinosta. Näin meikäläisen matikalla laskettuna enskoille on yhteensä syntynyt 17 tyttöä (Annikan ja Karssulin neidit mukaan luettuina) ja 18 poikaa. Eli tasaista on. =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipä hei!

Aurora odottaa kärsimättömänä liikkeitä. Kuten joku sanoikin, niin voi olla, että vasta jälkeenpäin tajuat, että ne omituiset tuntemukset sitten oli niitä vauvan liikkeitä. Kyllä ne sieltä rupeaa ihan kohta puoliin tuntumaan, usko pois!

Kandillahan on töissä rankkaa. Vietä nyt tosiaan vapaapäivä löhöillen ja anna miehenkin passata. Meillä mies on saanut Otsolta potkuja selkään, pepulle ja korville ;)

Makkaran mies oli sitten pistänyt parastaan ;) Minun mies ei juuri tuosta syystä suostu mulle minkään sortin vaatteita ostamaan, kun kuulema kuitenkin ostaa liian pientä tai liian ison. Olen sitten ehdottanut lahjakorttia alusvaateliikkeeseen, mutta ei ole vielä näkynyt. Ilmeisesti nämä minun ostamat hepenet ovat olleet myös häntä miellyttäviä ;) Oletteko muuten käyttäneet mamma-alusvaatteita raskauden aikana? Itse olen pärjännyt hyvin matalavyötäröisillä hipstereillä ja nyt loppuraskaudesta vasta ostin itselleni kahdet imetysliivit. Saa nähdä sitten miten sopiva on koko maidon noustessa rintoihin...

Viiperolle mielenrauhaa Kaapon asennon suhteen. Peli ei tosiaan ole vielä pelattu ja onpa jotkut vauvat pyörähtäneet oikeaan asentoon vasta juuri ennen synnytystä.

Poppikselle suppareista: Minäkin jossain vaiheessa tuskailin, kun ei kiristänyt mahaa ollenkaan, mutta rv25 jälkeen niitä on kyllä tullut sitten ihan riittämiin. Parempi vaan jos kunnon supparit tuntee vasta synnytyksessä.

Opelle äitipolista: Kuulostaapa ikävän tutulle tuollainen soutaminen ja huopaaminen. Yksi lääkäri sanoo yhtä ja toinen toista, vaikka tilanne olisi ihan sama. Kuuntele vaan sitä omaa vointia ja hyvä tietysti, että olet koko ajan kontrollissa niin ei pääse se toksemia sitten puun takaa yllättämään. Niistä vaunuista sen verran, että ainakin itse ajattelen pehmikkeeksi riittävän sen kopan patjan, mutta meillä varmaan sitten lämmikkeenä käytetään lämpöpussia. En nyt muista millaiset vaunut teillä on, mutta meille on tulossa ne Emmaljungan Duo Edge Combit, joissa on se vaunukoppa ja ratasistuin erikseen.

Larskulle tsemiä loppusuoralle, ei voi kestää enää kauaa kun saat vauvan syliisi!

(.) Aamu oli tosiaan kammottava. Ensinnäkin heräsin viiden aikaan ja ajattelin hyödyntää aamun leipomalla sämpylöitä. Yhtäkkiä seitsemän aikaan aamusta minulle alkoi tulla huono olo ja yritin syödä vähän voileipäkeksiä, että jos se pahaolo johtui vähästä syömisestä. Vähän ehdin keksiä nakertaa, kun oli pakko mennä oksentamaan ja oksensin niin rajusti, että verta tuli nenästä. Sitten yritin vähän juoda ja syödä jäisiä mustikoita niin kohta tuli taas oksettava olo ja jälleen piti tyhjentää ihan totaalisesti mahalaukku :( Jäi sitten uunituoreet sämpylät syömättä ja piti mennä sanko seurana pötköttämään, kun olo oli niin heikko. Pötkötin tunnin verran ja sitten olo tuntui jo vähän paremmalta ja sainkin pillimehun pysymään sisuksissa. Puolen päivän aikaan uskalsin sitten kokeilla sämpylän sisällä pysymistä ja hyvin tuo on ainakin tähän mennessä mahassa viihtynyt. Mikä lie tuo oksentelun aiheuttanut... Mahatautia sen ei pitäisi olla, koska kävin ennen tuota oksentelua ihan normaalisti sillä " kakkosella" . Toivottavasti sitä huonovointisuutta ei nyt sitten tulisi uudestaan, koska sitten minun pitää kuulema lähteä äitipolille näytille.

Tänään oli se lääkärineuvolakin ja lääkärillä oli minulle onneksi hyviä uutisia: supistukset olivat pehmittäneet kohdunsuun ja kanavakin oli selkeästi lyhentynyt eli ei ole mennyt kärsiminen ihan hukkaan. Sen tarkempaa kokoarviota en saanut, sanoi vaan, että saisihan tuo laskettuun aikaan mennessä tulla. Eikä mulla mitään lantiotakaan mittailtu. No jospa se Otso mahtuu sieltä tulemaan, asentoa (RT) se ei ainakaan pääse kuulema enää vaihtamaan. Sydänäänet olivat hyvät ja sydänäänten vaihtelu oli merkki siitä, että vauva saa hyvin napanuoran kautta happea. Verenpaine oli taas vähän noussut ja joudunkin sen mittauttamaan pe uudestaan, hemoglobiini puolestaan laskenut. Kaikenkaikkiaan kuitenkin positiivinen neuvolakäynti ja lääkäri oli kyllä tosi symppis :)

Jospa tässä taas yrittäisi vähän saada syötyä ja ehkä sitten lepäilisi. Päivänjatkoja!

Mörötin ja Otso rv36+5

Vierailija
24/29 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poppis, unohdin kokonaan kiittää sua siitä, kun olit nähnyt vaivaa ja kysellyt tutultasi pelastusopistosta, eli KIITOS!!! Mun veli oli tosi inoissaan sun kertomasta, ja vaikka ei vielä päässytkään sinne kouluun, se aikoo hakea puolen vuoden pääästä uudestaan. :)

Amy, kiva että olit tavannut naapurimamman! Ja vaikka tapasitte vasta näin odotuksen loppupuolella niin eihän se haittaa. Siinä teillä on seuraa tuleville vaunukävelyille ja kahvitteluille! :)

-Q- ja -q-

Vierailija
25/29 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vihdoin kotosalla! Tuli lähdettyä liikkeelle ennen yhdeksää ja kierretty on Stocka pariin otteeseen, maattua puoliunessa vyöhyketerapiassa ja lopuks vielä neuvolassa. Nyt vähän uuvuttaa, mutta pikaisesti kuulumisia.

Meikäläisellä on MASSIIVITURVOTUS! Eikös ole mieltä ylentävä termi... :) Meinasin kikattaa oikein kunnolla,kun neuvolatäti sillä nimellä ilmiötä tituleerasi. Siis kun paino nousee jatkuvasti yli kahden kilon vauhtia ja sf-mittakin huitelee edelleen omillaan (36 cm). Ehdotti myös, että turvotus voi kertyä raajojen ja naaman (siis karsee pallo tää mun pärstäni!) lisäksi kohtuun, eli istukka ei enää poistakaan normaalia tahtia lapsivettä vaan se kertyy tuonne vauvan ympärille. Sillon yhtenä vaihtoehtona on synnytyksen käynnistäminen, etenkin jos vauva on jo ihan kunnon kokoinen. No, saa nähdä, äippäpolille sain tutkimusajan VASTA kahden viikon päähän. Parempi tietty se ku ettei ollenkaan, ja sithän onkin jo melkein rv 38 täynnä, joten voidaan oikeesti tehdä päätöksiä jatkosta.

Täti anto myös ihanan ohjeen - älä pakkaa mitään vaikeesti puettavaa vauvalle laitokselle. Ei siis neppareita tai pieniä nappeja. Kun kädet on näin turvoksissa, et varmasti saa niitä helposti kiinni ja siitä jää hormonimyrskyissä trauma, että olet huono äiti. :) Musta se oli aika liikuttava ohje, kun olin just kertonut viikonlopun itkukohtauksista! Täytyy siis etsiä joku vaate, missä ei ole ku vetoketju korkeintaan. En muuten ole vieläkään miettinyt, mitä synnärikassiin pakkais, mutta kun ei tosiaan tunnu lainkaan siltä, että pitäis vielä pitkään aikaan olla lähdössä.

Sit muutama kommentti:

Opella oli taas sählätty polilla... tosi mälsää! Mutta pääasia, että tarkkailevat tilannetta. Mun ymmärryksen mukaan vaunuihin ei myöskään laiteta mitään lisäpatjoja, en ole koskaan nähnyt kenenkään käyttävän. Näillä ilmoilla vauvalla on kuitenkin paljon päällä + makuupussi, joten siinä on pehmikettä kerrakseen. Nythän ei ole vielä pakkasia, joten vauvaa voi viedä varmaan uloskin ihan hyvällä mielin vielä.

Aurora, mulla selkeet potkut tuntu rv 22+, eli just niinku neuvolasta saadussa Vau' kirjassa sanottiin, sillon ei ollut enää epäilystäkään. Mies tais tuntee suurin piirtein samoihin aikoihin sitten omaan käteensä potkut. Mulla myös on istukka edessä. Joitain pieniä hipaisuja olin tuntenut aiemmin, mutta voit siis ihan rauhassa odotella vielä!

Sadeye, meille ostettiin käytetyt vuoden 2004 Brion Kombit. Ovat mukavan korkeat, kun ollaan pitkiä molemmat enkä halunnut kumarrella vauvan kanssa. Samoin sinne alle mahtuu hyvin tavaraa. Silti menevät kohtuu pieneen tilaan, eli ihan helposti ainakin meidän Peugeotin takakonttiin. Ja talon pieneen hissiin. Maksettiin niistä 250 euroa, eli halvalla irtos.

Mykis, mulla kans maha oli tiellä istumatöissä, ja olisin antanu melkein mitä vaan, et olisin saanut satulatuolin! Ja seisomapöydän! Tykkäisin niistä muutenkin enemmän ku normaalista istuma-asennosta. Se kiva puoli istuma-asennossa on, että liikkeet tuntu aina kivasti kun kohtu painu vähän kasaan. Oli helppo tehdä töitä, ku ties, että kaverilla on kaikki hyvin!

AA ja muut koiraimmeiset: yks vinkki on tuoda laitokselta ennen vauvan tuloa rätti, jossa on vauvan tuoksua koiralle haisteltavaksi. Sillä tavalla uusi tulokas ei oo ihan outo kotiin tullessaan, vaan sesse on saanut hajua jo etukäteen. Meillä ei oo koiraa, mutta tutut teki näin ja koira otti ihan innolla vauvan vastaan. Pitää melkein pentunaan... nuolee korvat ja ilmottaa isäntäväelle, kun vauva herää unilta.

Viipero, joku tosiaan enskoistakin (en millään muista kuka) käänsi taskulampulla sikiön perätarjonnasta raivotarjontaan. Voihan sitä aina kokeilla, vaikka ihmeelliseltä kuulostaakin! Äläkä suotta usko kaikkia ihme syitä perätarjontaan, siihenhän voi olla niinkin yksinkertainen syy kuin lyhyt napanuora, jonka takia sikiö ei vaan voi olla muussa asennossa. Ja muista, että ulkokäännöstä ei tehdä, jos se tuntuu susta pahalta missään vaiheessa!

Minäkin kävin tosiaan hulluilemassa, ostin kaikkea tosi tarpeellista kuten taikamukin, pikkuniistäjän, tuttipulloharjan ja niitä pyyhkeitä, joita voi käyttää jos ei pääse pesemään pyllyä vedellä. Olivat kyllä aika halvalla tarjolla. Lisäks siellä oli tosiaan bodyjä ja puolipotkareita, leikkikaarimattohärdelli, soittopelejä, ja kaikkea muuta. Vähän mietin sellaisen lämpöpussin ostamista, sellasen jossa olis selkäosassa reiät turvaistuimen hihnoja varten. Makso 44 euroa, mutta kun en ole varma, onko se hyvä vai ei. Siihenhän vois laittaa vauvan ilman hirmuisia vaatekertoja, ettei tarttis esim. kaupassa riisua toppahaalareita pois ostosten ajaksi. Mutta jos sitten käydäänkin kaupassa enimmäkseen vaunuilla, niin siihen tuo ylimääräinen pussi on varmaan vähän turha.... kellään tutuilla tollasta pussia ei oo ollut, joten en saa keneltäkää kokemuksia. Olisko teillä neuvoja mulle tähän pohdintaan??

Meille ostettiin vihdoin myös se kuivausrumpu, josta olen haaveillut kuukausikaupalla. Ens viikolla tuovat kotiin asti sen. Loppuu vaatteiden kuivattelu päivätolkulla, meidän kämpässä kun kuivuu tosi hitaasti. Tänä aamunakin jouduin laittamaan kosteat housut jalkaan, kun tosiaan on ainoot päällemahtuvat... :) Mut ens viikosta alkaen pyykit on kuivia hetkessä!

Larskulla on päivät ihan vähissä! Mäkin haluan tuohon tilanteeseen, että ei oo turvotusta ollenkaan...

amy, mulla on nyt tullut painoa 15 kg ekasta neuvolakäynnistä, ja ei mullekaan siitä huomautella, kun tuota turvotusta on niin paljon. Mutta mulle on tosiaan tullut viimeisen kahden viikon aikana melkein 6 kiloa. Järkyttävää!! Ei oo mitenkään tuulesta temmattu tuo massiiviturvotus-termi... mut sulla on kyllä tosi myöhään tuo viimeinen neuvolalääkäri! Eipä mullakaan se äippäpolin synnytystapa-arvio oo ennen ku rv 37+6, mutta onhan se nyt kuitenkin vielä ennen täysaikasuutta.

möröttimellä on ollut karsee aamu, mistähän tuo nyt johtuu?? Sanoitko lääkärille pahasta olosta? Kommentoiko mitään? Vai just sen, että pitää mennä polille heti. Toivotaan nyt, ettei toistu. Sulla on kyllä ollut rankka raskaus, mä sitä oonkin kaikille sanonut, että kestän kyllä ihan hyvin tän turvotuksen, jos se tosiaan poistuu sit synnytyksen jälkeen eikä jää ikuiseksi. Pieni hintahan tää on ikiomasta lapsesta!

Mutta nyt taidan ottaa vähän ruokaa ja hipsiä sohvalle lepäilemään. Huomenna on ohjelmassa vain neuvolan imetystunti, mutta onneks ees se, niin tulee taas lähdettyä kävelyllekin.

-Osse ja Santeri rv 36+0

Vierailija
26/29 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo meillä on sellanen 6 vuotias beaglen ja dreeverin sekoitus. Syötävän suloinen luppakorvainen uros ja ihan mamman vauva. Naureskelin tossa että kun meen poika syntyy niin meidänkin perheessä on kolme miestä ja minä. Mieheni jo sanoi mulle että taitaa mamma jäädä pian pahasti alakynteen kun pojat päättää.

Mulle on kanssa toi koiran puhtaana pito tosi tärkeetä. Pesen koiran vähintään kerran kuussa ja siinä samassa sen petin.

Olen myös miettiny sitä että tottakai koiran täytyy myös saada olla vauvan kanssa ja mukana tiiviisti perhe elämässä jatkossakin. Onneksi siskoni tulee meille majailemaan joksikin aikaa silloin kun vauvan pitäis syntyä, että se voi auttaa koiran hoidossa, kun en halua sitä mihinkään hoitoonkaan laittaa.

Autoista: Oon harrastanu jenkkiautoja teinistä saakka, että toi autojen kanssa pelaaminen on meille aika joka päiväistä hommaa. Teemme mieheni kanssa rempat aika paljon yhdessä. Oon myöskin opiskellu auto alaa jonkin verran mutta en tiedä koska opiskelen loppuun kun haluaisin nyt vaan hommata lapset ensin. Mä oon aina ollu vähän poikamainen.

Annikalle paljon onnea vauvasta!

Mykerinos: Huomasin että me mennään melkeen samoissa lukemissa noiden viikkojen kanssa. Onko sulla ollu vielä kipeitä supistuksia, kun mulla oli pari aika epämiellyttävän tuntusta supistusta viime yönä, mutta en johtuiko se siitä että poju potki tosi villisti.

Täytyy tehä sapuskaa kun ukko tulee pian himaan.

Hyvää päivän jatkoa kaikille!

T: Hermione ja poju rv 23+6

Vierailija
27/29 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

heräsin just ja nyt pitäiskin sit jaksaa valvoa Greyn anatomiaan saakka.

Kivaa, Poppiskin saa tuliaisia! Koska se sun mies tuleekaan?

Hienot vaunut Tiggerillä, toi Gesslein olikin mulle ihan vieras merkki.

Viiperon vauvaa on käännetty ihan porukalla - jos ei taskari auta, niin joku pilatesvenytys kuulemma auttaa myös. Mutta en osaa neuvoa tuosta enempää. Heh, tästäpä nyt oli paljon apua...

Ykkösopelle ja muille päivittelijöille - kyllä se miehestä erossa olo teiltäkin onnistuis pakon edessä, uskokaa pois :) Tämä neljä kuukautta on pieni uhraus pitkällä tähtäimellä, jos saan sit tulevaisuudessa tehdä just eikä melkein mieleisiä töitä! Mutta Open pyörittely polilla menee kyllä yli hilseen...ymmärrän kyllä, että ihminen on hankala tutkimuskohde ja eri tutkijoiden mielipiteetkin vaikuttaa ratkaisujen tekoon, mutta HALOO - jotain järkeä nyt tohon hommaan! Tsemppiä kaiken pyörityksen keskelle!!

Kiva että Amy on löytänyt seuraa! Mulla kaikki pk-seudun kaverit on ihan eri elämäntilanteissa, joten toivon kans jossain törmääväni toisiin (tuleviin) äiteihin. Uuden kodin alueella näytti kyllä joka talon pihalla olevan rattaat, joten melko luottavaisesti suhtaudun :)

Toivotaan ettei Möröttimellä oo vatsapöpöä! Sitä tuntuu nyt olevan liikkeellä hirmuisesti...hus pois kaikkien Enskojen luota... Mutta vastapainoksi olikin sit kivoja neuvolakuulumisia - mainiota!

MASSIIVITURVONNEELLE Osselle tsemppiä pullotuksen kanssa! Ihanan oloinen neuvolatäti sulla! Kuivausrummusta olen kyllä kateellinen. Kodin rakennusvaiheessa mies kysyi multa, että haluanko sinne kuivausrummun, ja minä MASSIIVI-IDIOOTTI sanoin että en halua!! Nyt kaduttaa ihan julmetusti, ja nyt siellä ei kyllä oo tilaa sille :((

Nami nami, juon tässä samalla piimää. Neuvolatäti oli huolissaan mun syömisistä ja mainitsi mm. piimän, jota nyt sit n. 20 vuoden tauon jälkeen maistoin - ja voi että tää on kuulkaa hyvää! Suosittelen!

Makkara

Vierailija
28/29 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kääntövinkeistä =)

Itsekin oon täältä lukenu kuinka on taskulampulla käännetty vauvaa. Ja sellaisenkin uskomuksen oon lukenu että pitää mennä peiton alle pimeään kontilleen ilman housuja ja sit mies näyttää lampulla valoa haaroväliin, jolloin vauvan pitäisi kääntyä valoa kohti :D

Mies oli jo valmis että ei mitään maksa kokeilla kaikkea, mutta mua alkoi sitten kuitenkin arveluttamaan. Vauva on jo sen verran iso että mitäpä jos poppakonstit todella toimis, ja vauva sen seurauksena vaikka sotkis ittensä pahasti napanuoraan.. Tai jos on joku syy jonka takia se ei viihdy toisinpäin ja sitten saatetaan se pahaan asentoon. Eli eiköhän me odoteta sinne tiistaille että käännöstä yritetään valvotuissa oloissa, ultralla ja sydänääniä seuraamalla :) Ja kuten poppis taisi sanoakin, että moni vauva on kääntynyt vapaaehtoisesti ihan vasta viime hetkillä!

Viipero & itsepäinen Kaapo

Vierailija
29/29 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minuakin nauratti tuo MAKKARAN miehen alusasukoon valinta. Aikasta suloista. Olin opiskeluaikaan töissä alusvaatekaupassa, ja ihan oikeesti, monet miehet ostaa liian isot rintsikat ja liian pienet alushousut - auts! Vinkki, ammattiliikkeisiin saa jättää oman koon kortistoon, sit vaan miehelle vinkki niin osaa käydä sieltä ostamassa oikean kokoisia vaattaita :-) toki niissäkin on eroja, parhaan istuvuuden saa vaan kokeilemalla.

Olen niin pyörryksissä kaikkien kuulumisista, etten osaa kommentoida muuta kuin että taas pari hyvää juttua opin: ei tarvi siis patjaa vaunuihin, Vau-kirjan tilasin kun sitä ei meidän neuvolasta jaettu. Aika moni näyttää olevan suunnilleen samoilla viikoilla.

(.) lääkärillä tänään ja ehdoton lepäily jatkuu kun kohdunkaula vaan lyhentynyt. Onneks mulla lääkärit olleet samoilla linjoilla eikä niinkuin OPELLA eri kommentteja, kyllä siinä pää pyörälle menis!

t. Heini rv 29