Onko kukaan tuntemanne alkoholisti parantunut, niin että voi nykyisin juoda vain silloin tällöin?
Eikä jäädä taas riippuvaiseksi. Onko se mahdollista, vai jääkö koukkuun heti uudestaan?
Kommentit (47)
Uskon että käyttötapaa voi muuttaa paljonkii jos on esim 6 kk täysin raittiina:
"Alkoholiriippuvuus on kaikkine seuraamuksineen keskeinen kansanterveydellinen ongelma. Noin 1015 % miehistä kärsii jossain elämänsä vaiheessa alkoholiriippuvuudesta"
"Jos alkoholin käyttö on johtanut jatkuvaan humalahakuiseen alkoholin käyttöön, on useimmille lähes mahdotonta siirtyä alkoholin hallittuun käyttöön ilman vähintään 36 kuukauden pituista täysraittiutta."
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00196
Vierailija kirjoitti:
Uskon siihen, että kerran sairastuttuaan alkoholismiin, ei voi palata enää kohtuukäyttäjäksi. Suurkuluttajalla on vielä mahdollisuus kohtuukäyttöön. Tunnen monia alkoholisteja, itseni mukaanlukien, ja kaikki ovat joko raittiina tai putki päällä.
Mites tuurijuopot, jotka ei just tällä hetkellä juo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon siihen, että kerran sairastuttuaan alkoholismiin, ei voi palata enää kohtuukäyttäjäksi. Suurkuluttajalla on vielä mahdollisuus kohtuukäyttöön. Tunnen monia alkoholisteja, itseni mukaanlukien, ja kaikki ovat joko raittiina tai putki päällä.
Mites tuurijuopot, jotka ei just tällä hetkellä juo?
Mitä niistä? Ne on alkoholisteja, jotka ei voi juoda, mutta juo kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Se on kaikille mahdollista! Itse olen melkolailla riippuvuuksiin taipuvainen ihminen. Välillä mennyt liikaa alkoa ja tupakkaa polttanut. Joskus oli ahmimishäiriö ja olin myös jonkin sortin hordaaja ja shoppailuaddikti. Kaikesta pääsee eroon kun käsittelee omia tunteitaan ja juurisyitä, on riittävän empaattinen itselleen ja kärsivällinen, eikä jää surkuttelemaan kuinka "minulla on nyt tällainen sairaus eikä sille voi mitään". Toisille se on helpompaa kuin toisille, mutta ei mahdotonta. Ja meidän suvussa on ihan kuollut ihmisiä alkoholismiin.. Erittäin periytyvä ominaisuus.
Totta ja myös terapeuttini sanoo samaa.
Tunnen monia. Tosin esim. AA ei lukisi näitä alkoholisteiksi juuri siksi koska pystyvät nyt kohtuukäyttöön.
Mutta mikä muu kuin alkoholisti on ihminen joka joi ikävuodet 25-45 joka päivä, niin että viikossa alkoholiannoksia tuli 60-70? Hän kuitenkin pystyy nykyään kohtuukäyttöön, kun hänen masennuksensa ja ahdistuneisuushäiriönsä on saatu terapialla kuntoon. Veljeni myös joi aika tolkuttomasti kunnes 37-vuotiaana tapasi naisen johon halusi tehdä hyvän vaikutuksen eikä sikakännäily sitä tee. Oletin että hän lopettaa juomisen kokonaan mutta ei, hän on nykyään juomisensa kontrollia pitävä kohtuukäyttäjä.
Aa tosiaan sanoo, että alkoholismi on ikuinen, mutta esim. Duodecimin verkkosivuilla sanotaan alkoholiriippuvuuden liittyvien aivokemian ja -toiminnan muutosten palautuvan 3-6 kk raittiuden aikana. Sitä vasten ehkä kohtuukäyttö on mahdollista, jos saa myös psyykkisen riippuvuuden jotenkin hallintaan.
AA on uskonnista jargonia ja Duodecim perustuu tieteeseen.
Yrtti.