Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan tuntemanne alkoholisti parantunut, niin että voi nykyisin juoda vain silloin tällöin?

Vierailija
14.05.2022 |

Eikä jäädä taas riippuvaiseksi. Onko se mahdollista, vai jääkö koukkuun heti uudestaan?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan on olemassa määritelmäkin eli kohtuukäyttö on vielä mahdollista, mikäli on alle 40v ja ei ole ollut katkaisussa. Eli ei vielä niin syvää riippuvuutta. Mutta aika suuri riski kokeilla raittiuden jälkeen kohtuukäyttöä, joten epäilen, että monikaan ei halua edes kokeilla. Niin vähän voitettavaa ja niin paljon menetettävää.

Alkoholin liikakäyttö on jo nyt hirvittävä ongelma, toivottavasti ihmiset älyäisivät lopettaa ajoissa.

Vierailija
22/47 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni alkoholisti kertoo huomanneensa heti ensimmäisestä kokeilusta nuorena, että tää on mun juttu. Niin se minullakin meni. Vähän kuin olisin löytänyt ensirakkauden. Ja ensirakkaus ei koskaan unohdu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Muutama vuosi sitten en edes tuntenut kuin kaksi raitistunutta alkoholistia, mutta nyt olen tullut sattuneesta syystä tuntemaan useitakin. Kyllä se on heidän kaikkien kohdalla kerrasta poikki lopullisesti.

Vierailija
24/47 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli varmaan jonkinasteista alkoholismia kun join 5-6 olutta päivässä. Nykyään "vain" 3 ja harvoin enempää enkä koskaan känniin asti.

Vierailija
25/47 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtäkään.

Yksi onnistunut lopettamaan eikä ota enää tippaakaan. Muut ovat koittaneet vähentää mutta veri vetää aina uudestaan ryppäämään ja viimeistään parin kuukauden kuluttua ollaan takaisin lähtöpisteessä.

Vierailija
26/47 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tosin tämä henkilö veti jarrua kun juominen oli "vasta" kausittaista.

Vierailija
27/47 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on todella vaikea ymmärtää riippuvuuksia, kun itseltäni puuttuu asioihin koukuttuminen. Päinvastoin, mikään ei kiinnosta mua niin paljon, että jäisin koukkuun. Nuorempana join paljon ja poltin säännöllisesti tupakkaa, koska niin teki kaikki. Tupakoinnin lopetin kuin seinään, kun totesin etten tykkää siitä. Sen jälkeen olen polttanut aina silloin tällöin, mutta en vaan jää koukkuun. Sama alkoholin kanssa. Humala on hauskaa, mutta ei niin hauskaa että siihen voisi addiktoitua. En myös ole sokerikoukussa, energiajuomakoukussa, liikuntakoukussa. Kaikkea teen ja maistan, mutta mihinkään en jää kiinni. Joskus olen jopa vähän huolissani itsestäni, koska kun muita kuuntelen, niin kaikki ovat vähintäänkin kahviin koukussa. Itse en juo edes sitä.

Vierailija
28/47 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on todella vaikea ymmärtää riippuvuuksia, kun itseltäni puuttuu asioihin koukuttuminen. Päinvastoin, mikään ei kiinnosta mua niin paljon, että jäisin koukkuun. Nuorempana join paljon ja poltin säännöllisesti tupakkaa, koska niin teki kaikki. Tupakoinnin lopetin kuin seinään, kun totesin etten tykkää siitä. Sen jälkeen olen polttanut aina silloin tällöin, mutta en vaan jää koukkuun. Sama alkoholin kanssa. Humala on hauskaa, mutta ei niin hauskaa että siihen voisi addiktoitua. En myös ole sokerikoukussa, energiajuomakoukussa, liikuntakoukussa. Kaikkea teen ja maistan, mutta mihinkään en jää kiinni. Joskus olen jopa vähän huolissani itsestäni, koska kun muita kuuntelen, niin kaikki ovat vähintäänkin kahviin koukussa. Itse en juo edes sitä.

Mun on pitänyt joskus tehdä sellainen aloitus tänne, että onko olemassa ihmisiä jotka eivät koukutu mihinkään? Koska lähes kaikilla tuntemillani ihmisillä on joku pahe josta ovat koukuttuneet. On se sitten liiallinen karkkien syönti, kahvi, tupakka tai vaikkapa kynsien pureskelu. Lasken sen suuhun pantaviin paheisiin, jos kerran tupakointikin on sitä.

Mutta ilmeisesti on olemassa. Kuitenkin kuten itsekin totesit, harvinaista se on.

Vierailija
29/47 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mieheni äiti. Joi luokkaa konjakkipullon kerralla keskellä viikkoa. Ottaa silloin tällöin viinilasin juhlapyhinä nykyään.

Samoin lopetti tuoakanpoltonkin kertalaakista. Oli polttanut noin 2-3 toppaa päivässä 40 vuotta.

Vierailija
30/47 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, minä ja mieheni. Kun tavattiin, oli kummallakin rankempi elämänvaihe ja alkoa meni lähes päivittäin. Nyt ollaan kohtuukäyttäjiä. Nytkin ostin viikonlopuksi siideriä, mutta ei vaan tee mieli koska siihen. Välillä tekee mieli ja sitten juodaan ihan omien rajojen mukaisesti, ei överisti.

Vierailija
31/47 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on enempi vaan sosiaalista toimintaa, esim sun kaikki kaverit hengaa baareissa, niin ehkä sitten. Eli sosiaaliset piirit vaihtuu ja juominenkin hiipuu.

Mutta oikealle holistille eli riippuvuuteen sairastuneelle se ei ole mahdollista. Aivan samantekevää, onko se 1 lasi kallista shampanjaa sukujuhlissa vai 1 huikka Penan viinapullosta, niin siitä se sokka lähtee irti.

Vierailija
32/47 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyyhän alkoholistit pitämään tipatontakin. Käänteisesti ajateltuna, todennäköisesti alkuun pystyvät pitämään sen siinä lasillisessa, mutta ei pidemmän päälle.

Vierailija
33/47 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kaikille mahdollista! Itse olen melkolailla riippuvuuksiin taipuvainen ihminen. Välillä mennyt liikaa alkoa ja tupakkaa polttanut. Joskus oli ahmimishäiriö ja olin myös jonkin sortin hordaaja ja shoppailuaddikti. Kaikesta pääsee eroon kun käsittelee omia tunteitaan ja juurisyitä, on riittävän empaattinen itselleen ja kärsivällinen, eikä jää surkuttelemaan kuinka "minulla on nyt tällainen sairaus eikä sille voi mitään". Toisille se on helpompaa kuin toisille, mutta ei mahdotonta. Ja meidän suvussa on ihan kuollut ihmisiä alkoholismiin.. Erittäin periytyvä ominaisuus.

Vierailija
34/47 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kaikille mahdollista! Itse olen melkolailla riippuvuuksiin taipuvainen ihminen. Välillä mennyt liikaa alkoa ja tupakkaa polttanut. Joskus oli ahmimishäiriö ja olin myös jonkin sortin hordaaja ja shoppailuaddikti. Kaikesta pääsee eroon kun käsittelee omia tunteitaan ja juurisyitä, on riittävän empaattinen itselleen ja kärsivällinen, eikä jää surkuttelemaan kuinka "minulla on nyt tällainen sairaus eikä sille voi mitään". Toisille se on helpompaa kuin toisille, mutta ei mahdotonta. Ja meidän suvussa on ihan kuollut ihmisiä alkoholismiin.. Erittäin periytyvä ominaisuus.

Tämä! Tunnen yhden henkilön joka kulki soppapullo kainalossa ja lopetti juonnin seinään. Nykyään kerran vuodessa ottaa saunakaljat. Minä lopetin yli vuosi sitten samalla tavalla eikä tee mieli juoda. Ne juurisyyt täytyy kaivaa esille ja käsitellä ne. Olen kyllä hemmetin onnellinen joka päivästä.  En olisi ikinä itsestäni uskonut.

Vierailija
35/47 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäjoin nuorempana aina kun mahdollista ja määrät oli ihan älyttömiä. Mikään ei ollut tärkeämpää kuin juominen. En tiedä mitä tapahtui, mutta noin kymmenen vuotta sitten se kamal ahimo juoda poistui. Olen ollut vuosia juomatta ja joskus juon, mutta ei ole enää mitään pakkoa juoda.

Vierailija
36/47 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, minä ja mieheni. Kun tavattiin, oli kummallakin rankempi elämänvaihe ja alkoa meni lähes päivittäin. Nyt ollaan kohtuukäyttäjiä. Nytkin ostin viikonlopuksi siideriä, mutta ei vaan tee mieli koska siihen. Välillä tekee mieli ja sitten juodaan ihan omien rajojen mukaisesti, ei överisti.

Te ette olleet alkoholisteja. Saatoitte olla suurkuluttajia, mutta ette alkoholisteja.

Vierailija
37/47 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luulet että vain silloin tällöin juova ei ole alkoholisti?

Alkoholistit juo alkoholia, jos et halua olla alkoholisti älä juo alkoholia!

Vierailija
38/47 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne. Eräs tuttavani on yrittänyt lopettaa kokonaan, mutta kun hänen kaveripiiri koostuu pääsääntöisesti muista alkoholisteista, ryyppääminen alkaa max kahden viikon päästä sen jälkeen kun päättänyt lopettaa.

Ei suostu luopumaan näistä ryyppykavereista. Uskoisin että sen ansiosta raitistuisi. Ja sitten meiltä kohtuukäyttäjiltä, vakitöissä olevilta on pummimassa rahaa. Surullista seurata vierestä.

Vierailija
39/47 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä voisi olla vähähaittainen vaihtoehto jos haluaa tuulettaa ajatuksia ja rentoutua ilman alkoholia?

Vierailija
40/47 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitä vaihtoehtoa ei saa sanoa täällä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme