Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon on järkeä laittaa rahaa auton ostoon?

Vierailija
14.05.2022 |

Auto on meillä töiden takia pakko olla. Kuinka paljon teidän mielestä on järkeä laittaa autoon rahaa? Keskituloisia ollaan, haluaisin huolettoman ja toimivan auton, ei mikään kauppakassi kuitenkaan..

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monet asiantuntijathan suosittelee lainaeräksi max 10% kuukauden nettotuloista ja maksuajaksi max 4 vuotta. Tuon ohjeen löytää monelta nettisivulta ja artikkelista.

Tuosta voi sitten laskea paljonko pitää säästää kasaan sen tietyn hintaisen auton ostamiseen.

Esim oma netto 2500e, voisin siis 250e kk-erällä maksaa 4 vuoden ajan 12000, eli tuo on maksimi lainasumma mitä minun järkevä ottaa. Loput säästettävä kasaan.

Tuolla summalla saa käytetyn 200 000 km ajetun ruosteisen rouskan. Mitä järkeä tyhjätaskujen edes hankkia autoa jos ei pysty ostamaan kunnon kulkupeliä?

200 000 km oli paljon ajettu viimeksi 80-luvulla :D

Vähän korroosiosuojaus ja moottoritekniikka kehittyneet noista ajoista kumminkin. 

Minultakin pappa kyselee aina, että onko pakoputki jo ruostunut puhki, kun minulla on se 5 vuotta vanha auto. Hän on jo vanha eikä muista tällaisia, niin kysyy joka kerta nähdessä uusiksi. Papan aikoina pakoputket putoili teille parin vuoden välein. Eihän niitä nykyään tarvitse 10 vuoden välein vaihtaa, jos ei nyt kolauta johonkin?

Muistan 1990-luvulta (jolloin olin vielä alaikäinen), että meidän autoista pakoputki puhkesi tyyliin kerran vuodessa. Kaksi kertaa ainakin takapönttökin tipahti tielle.

Vierailija
22/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ihan hyvätuloinen tekniikan akateeminen, tykkään autoista ja tykkään vaihtaa autoa aina välillä. Ostan käytettyjä autoja joilla on ajettu tyyliin 100 000 kilometriä.

Fiesta St, Golf GTI, Ds3R. Tuossa edelliset kolme autoani, nyt kärkyn melko tuoretta, omalla mittapuullani, Toyota gr86,sta.

Oon siis n34 ja nolointa tässä on että en vie autoja vaihtoon koska niistä ei saisi mitään vaan myyn ne itse.

Ostajat on nuoria kolleja. Viimeksi tuon ds3n osti niin söpö pariskunta noin 18v että annoin melko halvalla mennä, parin tyttöystävä toi minulle vielä leipomansa kakun kun tulivat autoa lopulta hakemaan.

Näki että se auto varmaan heti ajettiin johonkin merenrantaan kun mentiin kuhertelemaan. Tulee oma nuoruus mieleen ja pari raatoroskasaabia mutta myös valtava määrä kyselyitä aina noista autoista.

Noissa käytetyissä hinnat tosi alhaalla ja voi löytää tosi helmiä. Varmaan on paljon romujakin mutta kun on tälläinen bensalenkkari ja veljenä oikea autotohtori niin voi tälläistä shoppailua harrastaa. Autossa ei ole kiinni paljon rahaa ja monesti noissa mallistojen yläpään autoissa mahtavia stereioita ja lisävarusteet ruksittu kaikki listalta. Sitten joku perhe ajanut sillä ja pitänyt hyvin kun asunnon jälkeen usein isoin ostos.

Laitoin selityksen tosiaan tykkään siitä fiiliksestä kun ne nuoret kauheasti himoitsee jotain ikivanhaa romua oikeasti mutta nuo ON ihan kivoja autoja ollut kaikki ja niiden nuorten kanssa jakaa saman harrastuksen.

On kiva miettiä että se oma armas kulkuväline saa uudet karvanopat ja rehvakkaat pölykapselit kun siitä luopuu.

Ja onhan nuoret ja nuoretparit tosi sööttejä ja piristäviä mutta minulta ei tosiaan "pukumeihet" osta käytettyjä autoja 😅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monet asiantuntijathan suosittelee lainaeräksi max 10% kuukauden nettotuloista ja maksuajaksi max 4 vuotta. Tuon ohjeen löytää monelta nettisivulta ja artikkelista.

Tuosta voi sitten laskea paljonko pitää säästää kasaan sen tietyn hintaisen auton ostamiseen.

Esim oma netto 2500e, voisin siis 250e kk-erällä maksaa 4 vuoden ajan 12000, eli tuo on maksimi lainasumma mitä minun järkevä ottaa. Loput säästettävä kasaan.

Tuolla summalla saa käytetyn 200 000 km ajetun ruosteisen rouskan. Mitä järkeä tyhjätaskujen edes hankkia autoa jos ei pysty ostamaan kunnon kulkupeliä?

Tuossa nyt puhutaan laina-osuudesta. Ei siinä kielletä säästämästä rahaa kalliimpaan.

Vierailija
24/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Max 10k€ Skoda on paras sijoitus. Ei mitään kalliimpaa.

Vierailija
25/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korotonta?

Vierailija
26/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän korroosiosuojaus ja moottoritekniikka kehittyneet noista ajoista kumminkin. 

Minultakin pappa kyselee aina, että onko pakoputki jo ruostunut puhki, kun minulla on se 5 vuotta vanha auto. Hän on jo vanha eikä muista tällaisia, niin kysyy joka kerta nähdessä uusiksi. Papan aikoina pakoputket putoili teille parin vuoden välein. Eihän niitä nykyään tarvitse 10 vuoden välein vaihtaa, jos ei nyt kolauta johonkin?

Aika moneen autoon ne kalleimmat kilometrit osuu juuri 200-300tkm välille, kun kaikki kulutusosat menevät kertaalleen vaihtoon. Sitten taas (automallista hieman riippuen) saattaa 300-400tkm väli sujua kohtuu kivuttomasti, ku tuo kulutus osien uusinta kierros on saatu päätökseen. Näin siis jos puhutaan alle 10-v autoista.

Eräs huonoimpia hankintoja on ostaa uusinta korimallia oleva (= suosittu = kallis) iso premium noin 175-200tkm ajettuna.

Seuraavat 100tkm tulevat lähes varmasti kalliiksi ja arvokin laskee hyvin nopeasti kilometrien myötä, koska 300tkm alkaa olla vaihtoauto markkinoilla se maaginen raja, jota lähestyttäessä autosta tulee hiljalleen "ongelmajätettä".

Vierailija
27/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin oston kesäautoksi S-mersun, todella hulppea kyyti.

Vierailija
28/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ei ole suoranaista vastausta. Ostitpa sitten 100k€ auton tai 1k€ auton niin vikoja on sen verran mitä ilmenee heti tai myöhemmin. Kaikki riippuu paljonko budjetti ja jotkut autot tietysti ovat luotettavampia kuin toiset.

Vierailija
29/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi auto rahoituksella tai leasing-sopimuksella tai sitten se muutaman satasen kottero käteisellä. Ellei satu olemaan miljoonia tilillä ja lisää tuottamassa. Muussa tapauksessa oikeastaan ei ole mitään järkeä sitoa tuottokelpoista rahaa autoon.

Vierailija
30/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on kulkuneuvo. Jos asut Lapissa syrjäseudulla, sinun kannattaa panostaa varmuuteen ja laatuun ja ostaa pari vuotta vanha auto. Uutta ei koskaan kannata ostaa, kalleimmat kilometrit ajetaan parin ensimmäisen vuoden aikana.

Jos asut kaupungissa, mikä tahansa kulkukelpoinen käy. Kannattaa googlailla ja panostaa toimintavarmoihin merkkeihin. Mitään liian erikoista autoa, jossa kalliit varaosat ja huolto ei kannata hankkia. 

Henkilökohtainen kipuraja auton kohdalla siinä 15.000 - 17.000 euron kohdalla. Sen ylitse ei missään tapauksessa ja mielellään halvempaa

Vierailija
31/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just ostin Lupon alle 3000e, poika tarvii ekan auton ja yhdessä laitetaan priimakuntoon :)

Vierailija
32/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 15t saa huolettoman ja edullisen muutaman vuoden ikäisen Toyota Auris Hybridin. Tai Yariksen vähän vähemmälläkin jos ei kaipaa tilaa sen enempää. Nämä on sellaisia järkiautoja. Vähän tylsiä mutta tosiaan yleensä aika huolettomia ja edullisia käyttökustannuksiltaan. Meillä on ollut toisena autona pääasiallisessa käytössä, toisena sitten joku ei niin fiksu valinta.

Ihan uutta autoa ei oikeasti kannata ostaa jos ei ole ylimääräistä rahaa runsaasti, koska arvo tippuu niin nopeasti.

Vierailija
33/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ihan hyvätuloinen tekniikan akateeminen, tykkään autoista ja tykkään vaihtaa autoa aina välillä. Ostan käytettyjä autoja joilla on ajettu tyyliin 100 000 kilometriä.

Fiesta St, Golf GTI, Ds3R. Tuossa edelliset kolme autoani, nyt kärkyn melko tuoretta, omalla mittapuullani, Toyota gr86,sta.

Oon siis n34 ja nolointa tässä on että en vie autoja vaihtoon koska niistä ei saisi mitään vaan myyn ne itse.

Ostajat on nuoria kolleja. Viimeksi tuon ds3n osti niin söpö pariskunta noin 18v että annoin melko halvalla mennä, parin tyttöystävä toi minulle vielä leipomansa kakun kun tulivat autoa lopulta hakemaan.

Näki että se auto varmaan heti ajettiin johonkin merenrantaan kun mentiin kuhertelemaan. Tulee oma nuoruus mieleen ja pari raatoroskasaabia mutta myös valtava määrä kyselyitä aina noista autoista.

Noissa käytetyissä hinnat tosi alhaalla ja voi löytää tosi helmiä. Varmaan on paljon romujakin mutta kun on tälläinen bensalenkkari ja veljenä oikea autotohtori niin voi tälläistä shoppailua harrastaa. Autossa ei ole kiinni paljon rahaa ja monesti noissa mallistojen yläpään autoissa mahtavia stereioita ja lisävarusteet ruksittu kaikki listalta. Sitten joku perhe ajanut sillä ja pitänyt hyvin kun asunnon jälkeen usein isoin ostos.

Laitoin selityksen tosiaan tykkään siitä fiiliksestä kun ne nuoret kauheasti himoitsee jotain ikivanhaa romua oikeasti mutta nuo ON ihan kivoja autoja ollut kaikki ja niiden nuorten kanssa jakaa saman harrastuksen.

On kiva miettiä että se oma armas kulkuväline saa uudet karvanopat ja rehvakkaat pölykapselit kun siitä luopuu.

Ja onhan nuoret ja nuoretparit tosi sööttejä ja piristäviä mutta minulta ei tosiaan "pukumeihet" osta käytettyjä autoja 😅

Olet kyllä vielä itsekin ihan nuori mutta varmaan eksoottinen MILF niille jannuille

Vierailija
34/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakoputken osalta voin vahvistaa tuon säännön. Itselläni viimeiseksi jäi pakoputken ropaaminen vm 87 autoon. Tuon jälkeen ollut 6 eri autoa joissa kilometreja 86k---220k eikä ole putkiin tarvinnut koskea missään vaiheessa.

Vierailija
35/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän ei ole suoranaista vastausta. Ostitpa sitten 100k€ auton tai 1k€ auton niin vikoja on sen verran mitä ilmenee heti tai myöhemmin. Kaikki riippuu paljonko budjetti ja jotkut autot tietysti ovat luotettavampia kuin toiset.

2000-luvun autoissa ei ole enää kovin paljo luotettavuuseroja mutta vanhemmissa autoissa sitä on selvästi havaittavissa. Esimerkiksi vanhat Mersuthan ovat tunnetusti tekniikaltaan todella luotettavia mutta niiden ongelmana on pellin ruostuminen.

Vierailija
36/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh! Minulla on yli 200 000 kilometriä ajettu 2004-vuosimallin auto ja eilen tuli taas kerran hyväksytty katsastuspäätös ilman mitään ongelmia. Ruostetta ei ole missään ja auto on muutenkin hyväkuntoinen. Miksikö? No siksi, koska minä pidän siitä huolta. Ei sinunkaan ole järkeä hankkia velkarahalla kalliita autoja koska sinun käsittelyssäsi ne ruostuvat jo parissa vuodessa.

Täällä 2005 vuosimallin auto, 220 000 mittarissa. En muista milloin viimeksi on tarvinnut remppaa tehdä, perushuolto (mm. öljyn vaihto) tehtiin tammikuussa. Helmikuussa huomautuksetta katsastuksesta läpi. Maksoin autosta 5 vuotta sitten 4900. On ollut joka euron arvoinen.

Vierailija
37/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa noin 300 kuukaudessa jos ei halua omistaa autoa

Ei kannata ostaa sellaista minkä arvo laskee.

Vierailija
38/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä riitä aloittajan antamat tiedot. Mikä on pelkkä kauppakassi? Mikä on minimitaso? Itse en käyttäisi rahaa mitenkään kymppitonniakaan, käytettynä joku sopiva (itsellä tällä hetkellä 2,8k€ maksanut olikohan 117 000 about ollut ajettuna kun sain tuon, pitkään oli vaan ollut ajamattomana omistajalla).

Jos ei ole akuuttia hätää niin voi rauhassa katsella jos löytyy sopiva kohde, jos akuutimpi hätä niin sitten pitää joko pistää enemmän rahaa tai tinkiä vaatimuksista. Uutta autoa ei kyllä voi suositella suurimmalle osalle, turhaan pistää suuria määriä rahaa kiinni johonkin minkä arvo laskee nopeasti. Jos melko uutta haluaa niin 2-3 vuotta vanoissa autoissa on jo arvo laskenut roimasti ja yleensä suht kunnossakin varmaan vielä ovat.

Itse pyrin ostamaan kaiken minkä voin suoraan käteisellä niin ei tarvitse mitään rahoituksia miettiä, Periaatteessa jos en voi jotain ostaa suoraan, se on liian kallis. Asunto on nyt ainoa poikkeus ollut tässä...

Vierailija
39/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laittaisin korkeintaan 5-7 tonnia. Tällä hetkellä käytössäni on auto, jonka ostin pari vuotta sitten n. 4500e. Olisi ollut varaa laittaa vaikka 30-40 tonnia, mutta en nähnyt siinä mitään järkeä. Auton arvo laskee nopeasti ja jo tuon hintaisessa vanhassa autossa on ihan riittävät turvavarusteet. On sen verran vanha, että helppo on korjata kaikenlaista itsekin (sukulainen automekaanikko).

Vierailija
40/60 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kalleimmat autot ovat olleet runsaat 30 000 euroa, uusina ostettuja. Minusta hyviä autoja, mutta ei olla maksettu merkistä.

Tuo vuosipalkka bruttona olisi jotenkin älytön summa. Minulla yli 50 000 ja miehellä joku 90 000. Ei tulisi pieneen mieleenkään laittaa noin älyttömiä rahoja johonkin autoon. Autolainaa emme ole koskaan ottaneet. On mukavampi ostaa kohtuuhintainen auto säästöillä kuin maksaa lainoja.