Moikka! Tässä ystävällisesti, yleisesti ilmoitan, että jos aloitat sähköpostin Hei, niin sen jälkeen tulee pieni kirjain
Esimerkki:
Hei,
kiitos viestistäsi.
Ei näin:
Hei,
Kiitos viestistäsi.
Sovitaanko, että kaikki noudattaa jatkossa tätä sääntöä?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Ei aina, jos vaikka laittaa Hei, Anne
Silloin kuuluu kirjoittaa:
Hei Anne!
tai
Hei Anne,
Hei,
hehee, en ole tiennyt kuinka tuo oikeaoppisesti menee :D Välillä ollut pieni ja välillä iso alkukirjain
Tiedän, mutta näyttää typerältä, kun on ekana pieni kirjain. Sorry, jatkan samaan malliin.
Tuo pilkun laittaminen tervehdyssanan jälkeen on jotakin ulkomaalaista hapatusta. Suomessa tervehdyssanan jälkeen pistetään huutomerkki ja sitä seuraava virke alkaa isolla kirjaimella. Tervehdys on oma erillinen yksikkönsä ja sen jälkeen alkaa itse asia isolla alkukirjaimella aloittaen.
Sovitaanko myös, että sähköpostin otsikkokenttä on lyhyt ja informatiivinen?
Ei tällainen:
"Voisitko printata minulle huomiseksi yhden tärkeän dokumentin, jota tarvitsen palaverissa?" Tai siis kenttään mahtuu vain ehkä puolet tuosta näkyviin 🙄
Hei. Kiitos viestistäsi.
Näin ainakin tulee usein laitettua, miksi huudella. Tokihan sitä voi kirjoittaa pilkun jälkeen isolla ihan vaikka piristykseksi. Ei se niin vakavaa ole 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Haista nillittäjä paskaMene runkulle, se helpottaa. Ja sen jälkeen tulet takaisin kirjoittamaan oikein.
Hei,
Mennyvittuun nillittäjä
Mielestäni sähköposti- ja kirjesäännöt ovat vanhentuneet. Minä kirjoittaisin paljon mieluummin, että
Hei,
Miten menee tänään?
Kuin miten oikeasti pitäisi kirjoittaa:
Hei
miten menee tänään?
Hei
Itse jätän huutomerkin välistä.
Terv.
Xoxo
Hei
En käytä pilkkua tervehdyksen jälkeen vaan kohtelen sitä otsikkona.
Ystävällisin terkkuloin
Lyyli
Vierailija kirjoitti:
Sovitaanko myös, että sähköpostin otsikkokenttä on lyhyt ja informatiivinen?
Ei tällainen:
"Voisitko printata minulle huomiseksi yhden tärkeän dokumentin, jota tarvitsen palaverissa?" Tai siis kenttään mahtuu vain ehkä puolet tuosta näkyviin 🙄
Tämä voidaan sopia. Sovitaan myös että "Hei" ei ole sähköpostin otsikko, ja mikäli otsikko on hyvin epämääräinen kuten "kysyttävää" tai "yhteydenottopyyntö", on lupa vihjata onko asia kiireellinen vai kiireetön.
Vierailija kirjoitti:
Hei
En käytä pilkkua tervehdyksen jälkeen vaan kohtelen sitä otsikkona.
Ystävällisin terkkuloin
Lyyli
Joo, ei ummarra miksi sinne pitäisi pilkku laittaa.
Sovitaako, että jokainen pilkunn&ssija homma itselleen elämän, ja oikeita ongelmia?
En voi arvostaa ihmistä, kenen pitää jostain pilkun käytöstä nillittää, päsmäröidä, komennella ja vouhottaa.
Hommaa itsellesi vaikka joku vakava sairaus tai kuoleman tapauksia lähipiiriisi, niin ei tarvitse tehdä jostain pilkun käytöstä ongelmaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Kiitos viestistäsi ja sen pilkutusohjeesta. Minä olen vanhan koulukunnan väkeä, joten käytän tervehdyksissä huutomerkkiä.
Ei kauhean kohteliasta aloittaa kirjettä huutamalla. Joten: muista pieni kirjain.
Kun minä olin koulussa, huutomerkkiä ei pidetty huutamisena, vaan se olisi osoitus toivotuksesta tai tervehdyksestä. Lisäksi se päätti lauseen, joten sen jälkeen käytetään ns. isoa kirjainta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Kiitos viestistäsi ja sen pilkutusohjeesta. Minä olen vanhan koulukunnan väkeä, joten käytän tervehdyksissä huutomerkkiä.
Ei kauhean kohteliasta aloittaa kirjettä huutamalla. Joten: muista pieni kirjain.
Luuleeko joku että huutomerkki on huutamista? Huutista!
Miksi joku laittaisi hein perään pilkun? Siihen laitetaan aina huutomerkki koska se on terveyhdys. Ei minkään lauseen tai virkkeen ensimmäinen sana.
Hei!
"Huutomerkki on tavallisesti virkkeen päättävä välimerkki, jolla ilmaus osoitetaan huudahdukseksi. Sitä käytetään myös painokkaiden käskyjen, kehotusten, kieltojen, vetoomusten ja varoitusten lopussa. Huutomerkki kirjoitetaan edeltävän sanan jälkeen ilman välilyöntiä: Siinähän sinä oletkin!"
"HEI!" On huutamista.
Minä käytän aina tervehdyksessä pistettä. Eli Hei. Ja sitten seuraava lause.
Hein jälkeen ei tule pilkkua eikä mitään muutakaan.
Hei!
Kuka muka laittaa hein jälkeen pilkun? Huutomerkkihän siinä kuuluu olla.