Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leipä ja pasta!

Vierailija
10.10.2006 |

Siis kertokaahan minulle tyhmälle, että miksi niin monet laihduttajat jättävät ne pois ruokavaliostaan?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivästä ja pastasta (viljoista yleisemminkin) ei saa juuri mitään sellaista tärkeää, jota ei muusta ruoasta saisi. Sen sijaan leivän ja pastan mukana tulee usein melko iso määrä energiaa.

Viljoista, perunoista ja riisistä on helppo tinkiä, koska harvan mielestä ne maistuvatkaan mitenkään erikoisen hyvälle tai haluttavalle.

Viljojen kuidun voi korvata lisäämällä leseitä esim. jugurttiin ja syömällä runsaasti kasviksia. Porkkanassa oli muistaakseni runsaasti kuitua.

Toisin sanoen et menetä mitään jos jätät leivän ja pastan syömisen vähän vähemmälle!

Vierailija
2/7 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jättää pastan, perunan ja leivän kokonaan pois ruokavaliostaan! Mitkä ovat hyödyt / haitat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana kun tarjolla on runsaasti monipuolista ruokaa edullisesti ja ympäri vuoden, ei kenenkään tarvitse ravitsemuksen vuoksi syödä viljaa tai perunaa. Kaiken tarpeellisen saa kasviksista, maitotuotteista, kalasta, lihasta ja rasvoista.

Peruna ja vilja ovat Suomessa siksi suosittuja ruoka-aineita, koska täällä kasvukausi on lyhyt ja talvi pitkä. Peruna ja viljat säilyvät talven yli melko hyvin, joten ne ovat aikanaan tarjonneet talvella hyvää lisäenergiaa silloinkin, kun kalaa tai riistaa ei ole tullut tarpeeksi hyvin.

Jos ottaa energiansa jostain muusta kuin viljasta ja perunasta, saa samalla, kuin kaupan päälle paljon vitamiineja, hivenaineita, antioksidantteja ja flavonoideja, sellaista, mitä perunassa ja viljoissa ei olekaan. Siten ravinnosta tulee ravinteikkaampaa ja myös maistuvampaa, viljat ja perunahan ei maistu paljon miltään.

-2-

Vierailija
4/7 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mä oon aina luullu, et perunassa on paljon esim. C-vitamiinia? Toki sitä muualtakin saa, mutta ei parane väittää, etteikö perunoissa olis vitamiineja...

Vierailija
5/7 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On perunassa C-vitamiinia, mutta ei siinä kovin paljon sitä ole. Jotta perunasta saisi päivän C-vitamiiniannoksen sitä pitäisi syödä keitettynä melkein kilo. Paljon helpommin C-vitamiinin saa marjoista ja vaikka paprikasta kuin perunasta. Perunassa on jonkin verran kaliumia, mutta sitäkin saa monesta muusta ruoasta pienemmällä kalorimäärällä.

Viljoissa on kaliumia, kalsiumia, fosforia, magnesiumia ja folaattia. Kalsiumia saa maitotuotteista, fosforia lihasta ja kalasta, folaattia maksasta, pavuista ja herneistä. Magnesiumia saa myös runsaasti muista ruoka-aineista, mutta viljat ovat yksi sen tärkeistä lähteistä.

Tästä syystä itse otan magnesiumia silloin tällöin purkista, mutta esim. vitamiineja minun ei tarvitse syödä pillereinä.

Vierailija
6/7 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jätät hiilarit kokeeksi pois (tai edes minimiin) muutamaksi päiväksi, huomaat painon tippuvat muutamn kilon ja vaatekokokin pienenee hetkessä. tosin muutos ei ole pysyvä, jos alat taas pastaa ylenmäärin syömään palaa turvotuskin.

Vierailija
7/7 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

insuliini varastoi verensokerin soluihin rasvana.

Jos ei insuliinia ole menossa mukana, elimisto ottaa energian suoraan rasvavarastoista -> laihdut

karppaus . info