Onko ok lähteä asumaan halpismaahan sillai et työmarkkinatuki suomest kuitenkin juoksee?
Ajattelin Kamputseaa, muorempana kävin ja rakastuin. Sillä elää hyvin jo 400e/kk vuokra mukaanluettuna joten työmarkkinatuesta saisi jopa säästettyä.
Kommentit (11)
Kuinka kəhari pitää olla kysyäkseen tällaista?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kəhari pitää olla kysyäkseen tällaista?
Ehkä Ap tarkoitti sitä että onko työvoimatoimistolle ok jos suomalainen työtön työnhakija muuttaa pysyvästi ulkomaille? Käsittääkseni silloin kela voi katkaista tuet, jos katsoo että ihminen ei ole kotimaansa työmarkkinoiden käytettävissä...
Siis jos pysyvästi asut ulkomailla tai suurimman osan vuodesta, ei sulla ole oikeutta työkkärin tukiin, kun et kerta Suomessa hae töitä tai ole käytettävissä. Eihän se nyt vetele että muuttaa johonkin eri maahan ja lorvii silti työkkärin tuella, eri asia jos saisit jotain vammaisen eläkettä tai mitä vain, mutta tuo on vain härskiä.
Se olisi järkevää ja valtiolle säästöä jos saisi pelkällä peruspäivärahalla asua halpamaassa. Suomessa sama työtön saa lisäksi asumistukea ja tt-tukea. Jopa puolta halvemmaksi tulisi valtiolle mutta ei käy koska byrokratia.
Eu maissa on vapaa liikkuvuus,ei tarvi kuin ilmoittautua paikalliseen työkkäriin. Kela maksaa muuten matkat jos haluaa hakea töitä muusta eu maasta. Pitää vain ilmoittautua työkkäriin siellä ulkomaassa.
Tarkista tän päivän hinnat, ne ei oo ihan samat ku 5 v tai 10v sitte...
Ei oo enää sikahalpoja maita meille missään .
Mä oleen autisti. Mua eii kiinnosta matkailu. Olen tekninen ihminen ja minua kiinnostaa tekniset ideat ja suorittaminen.
Etuuspetos. Jäät kiinni viimeistään pankissa, kun ihmettelevät miksi tililläsi ei ole tilitapahtumia Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oleen autisti. Mua eii kiinnosta matkailu. Olen tekninen ihminen ja minua kiinnostaa tekniset ideat ja suorittaminen.
Senn sijaan sinä joudut maksamaan teoistasi. Oleen armoton kuin itse stana.
Pitäisi olla ok lähteä halpismaihin siten että etuudet laskisivat. Tulis valtiolle edullisemmaksi. Esim vanhuksista tulis suuret säästöt jos he siirtyisivät pois suomesta. Pitäisivät siitä varmaan itsekin.
Vertaa perus toimeentukilainen 1300 suomessa ja vaikka 300 jossain muualla. Henkilö voi sitten halutessaan opiskella jotain, vaikka kieltä tai vahingossa löytää töitä. Pikku lomailut voisivat myös piristää mieltä ja paluu suomeenkin tuottavammissa merkeissä olisi mahdollista.
Asunto- ja työpaikkapula helpottaisivat jos tästäkin vähästä lähtisi osa pois.
Miksei olisi? Jokainen tekee kuten haluaa. Ei tarvitse vauvapalstoilta kysellä.