Palan tunne ruokatorvessa - voiko liittyä refluksiin?
Hei! Minulla on refluksioiretta (tähystetty vuosia sitten ja todettu) ajoittain. Nyt on ollut lieviä oireita pari viikkoa ja pari päivää sitten ruokatorvessa tuntui palan tunne aina välillä syödessä. Nyt palan tunne on lähes kokoaikainen. Voiko tämä juurikin liittyä refluksiin? Minulla ei siis kurkku ole kipeä eikä ärtynyt, vaan juurikin ruokatorvi ja se pala tuntuu ikäänkuin lapojen välissä. Muulloinkin refluksi oireilee minulla ylävatsakipuna. Lukiessani refluksiin oireista, yleensä puhutaan palan tunteesta kurkussa tai nielussa, mutta ei ruokatorvessa. Onko kohtalotovereita?
Kommentit (10)
Refluksilta kuulostaa. Meikäläisellä tulee aina palan tunteen aikana semmonen täyden olon tunne ja röyhtäsyttää.
Sanoisin, että voi liittyä. Refluksi aiheuttaa moninaisia oireita ylävatsakivuista kurkkuun, jopa korviin.
Vierailija kirjoitti:
Siitepölyallergia tekee tuota
En oo ap, mut kiinnostaa. Minulla refluksiksi luokitellut oireet pahenee aina keväisin siitepölyaikana.
Kuulostaa refluksilta. Mulla on ajoittain vaikeuksia niellä ruokaa. Astma ilmeisesti pahentaa omalla kohdallani tilannetta eikä ihme, jos siitepölyaika tuo lisäharmia joillekin.
Välillä tuntuu, että koko ruokatorvi on liekeissä. Kaikki mahdolliset olen karsinut syömisistä, syön vähän kerrallaan enkä ole ylipainoinen. Palleatyrä vain ilmeisesti truuttaa tulemaan niitä vatsahappoja takahampaisiin saakka.
Hei osaaks joku sanoa kuinka nopeesti somac alkaa auttaa refluksiin? Mulla todettiin tähystyksessä ruokatorvessa refluksiin aiheuttamaa ärsytystä ja sain somac 40 refluksiin. Oon nyt kaks viikkoa syönyt mutta ei juurikaan ole vielä rauhoittunut oireet. Ehkä ei ihan yhtä voimakasta enää oo.
Vierailija kirjoitti:
Hei osaaks joku sanoa kuinka nopeesti somac alkaa auttaa refluksiin? Mulla todettiin tähystyksessä ruokatorvessa refluksiin aiheuttamaa ärsytystä ja sain somac 40 refluksiin. Oon nyt kaks viikkoa syönyt mutta ei juurikaan ole vielä rauhoittunut oireet. Ehkä ei ihan yhtä voimakasta enää oo.
Voi mennä kuukausikin
Helpottaa jos välttää liikasyömistä ja syömisen jälkeen ei kumartelua.
Hei, taisi tosiaan olla refluksia, koska somac-kuuri auttoi ja palan tunne katosi. Tämä tiedoksi, jos joku muu kärsii samasta vaivasta. Ap
En osaa tohon palantunteeseen sanoa, mutta mulla kanssa refu oireilee alempana ruokatorvessa ja ylävatsakipuna. Kurkku ei ole ollut koskaan kipeä refun vuoksi eikä hapot nouse kurkkuun asti. Gastroskopiassa näkyi juurikin ruokatorven ärtymistä.